Hozzászólások
Elsődleges fülek
Olvastam, de Apple terméket akkor sem vennék, ha kizárólag azt lehetne kapni a világon. Volt szerencsém használni mind MacOS-t, mind iPhone-t, hát köszönöm, nem kérek belőle. iPhone-nál sok minden megőrjít, de az, hogy a "vissza" nyíl a fogáshoz pont legtávolabbi sarokba esik (persze nem mindig, abszolút nincs egysegesítve, lol), az egyszerűen röhej, és tudtommal még mindig nincs se gesture, mint androidnál, sem pedig dedikált (kapacitív) gomb rá. Másik a billentyűzet, illetve a rendszer zártsága.
MacOS-ben ismét csak az zavar, hogy az UI logika jól érezhetően úgy van kialakítva, hogy erősen érződik az, hogy fogtak egy Linuxot \ Windowst, és szándékosan, csak azért is mindennek pont az ellenkezője van, hiába, hogy nem áll kézre, hiába, hogy körülményes, de epöl!
BTW a mostani Nord 4-gyel el leszek még vagy 4 évet minimum, plusz szerencsére vannak rá főzött ROM-ok is, úgyhogy a hivatalos szoftveres támogatás lejárta után sem fog elavulni egyhamar a szoftver oldal... mondjuk szvsz a hardware sem, mivel ha megnézzük, hogy egy sok éves SD 888 (2020 dec.) ma kb. egy SD 8s gen 3 (-20-23%) erőben, akkor azt lehet látni, hogy nem maradunk le semmiről...
Ha van egy BT-s gamepadod, akkor az működik minden emulátorban. Az android felismeri, kezelni tudja, de a natív játékok nagy része nincs felkészítve rá. Emuk más tészta, ott simán mappelheted.
Amúgy vicces, mert pl. PS2 emuláció már nagyon fasza , nem merül, nem melegszik. Gamecube megint csak sima ügy (nyilván). Wii, és egyéb Nintendo emuk is jók, és mint írtam, már a PC emuláció is működik, de "kissé" terheli a HW-t ez utóbbi. Viszont tényleg itt nem mindegy ,hogy milyen játékot próbálsz, lévén ha simán tud futni akár 100+ FPS-sel, és limitálod 60-ra, akkor a teló hűvös marad, nem merül vészesen, de ez érthető, hisz a hardware nincs csúcsra járatva így. Egyébként ez a Snapi 7 plus gen 3 egy nagyon izmos cucc, ennek megfelelő hőtermeléssel, de mint mondtam, nem a HW hőfok a gáz, mert nem throttlingol fél óra kimaxolt állapottal sem, hanem az akksi kezd brutálisan melegedni, ami gáz. Ha lenne 3-4 cellás cucc telefonokban, akkor ez is meg lenne oldva, mert nem kellene alacsony feszültségen leadni a sok energiát, és nem forrosodna fel. De hát egyelőre itt tart a dolog.
@bitblueduck:
az teljesen más terület, szinte egy célhardver, szénné optimalizálva. Ilyet nem lehet általános HW-kent gyártani, vedd úgy az iCucc ARM gépeit, mintha egy konzol lenne. Mellékesen igazi játékokat én még nem láttam futni rajta, de az tény, hogy production work-nek erősek.
Amúgy igazán az a durva, hogy mindezt egy emulációs rétegen át, szóval sokkal, de sokkal gyorsabb is lehetne akár, ha natívan futna. Lényegében amíg nem találkozol a winlatorral, nem igazán tudod, mennyire brutálisan erős gépeket hordoznak az emberek a zsebükben, mert nincs viszonyítási alap a teljesen érdektelen benchmark progikon kívül.
De az is poén, hogy már a FrameGen is megoldott, bár fogalmam sincs hogyan.
Amúgy ez a Snapi 7+ gen3 annyira erős, hogy winlatorral simán fut pl. Silent Hill 4, System Shock remake, meg hasonlók. Mondjuk nyilván szopja is az akksit, de akkor is eléggé abszurd, hogy gyakorlatilag elvisz akár újabb jatekokat is (BG3 még jó lenne, csak az meg akkora méretű, hogy nem illik már, meg egy év, mire a telepítőt átmásolnám :'D)
Folyamatosan, órás videót rögzíteni 4K-ban sötétben? Igen, telefonnál ez elég speckó igény szvsz.
Tippre nem melegszik (fém ház segít a hűtésben gondolom), de be kell látni, hogy nagyon specifikus amit szeretnél. Persze 4K 60FPS felvetel azert lehet szopja az akksit rendesen, de nem fogom megkínozni ilyennel, valószínűleg az erős energiaigény miatt inkább az akksi melegedhet fel, az meg big no-no minden telefonnál. Amúgy YT-on vannak night video tesztek, nezegesd azokat esetleg.
Amit én látok a hirtelen, zsebből előrántott fotón fentebb, hogy a dinamika rendben van, részletek is látszódnak (falevelek erezetei pl.), nem mű HDR a látvány, a lencse szélén sincs torzítás / fringing, szóval az én szememnek amúgy kiegyensúlyozottnak tűnik. Talán a feketék kicsit jobban bebuknak, mint amihez az én szemem szokott (bár elképesztő erős ellenfényben fotóztam), de mint mondtam, nem tudom ez milyen más telefonoknál. Teleobi nincs, egyedül ez lehet visszatartó, ha valaki nagyon kamerával akar fotózni.
Ez a gyári kamera. Fenn van a Gcam is, ami szinte minden telefonnál jobb fotókat csinál, mint a gyári kamera alkalmazások, de ÁLLÍTÓLAG Nord 4-nél nem így van, vagyis a gyári kamera szoftvert jól megcsinálták!
Mit értesz vállalható alatt? Tenyleg komolyan kérdezem, mert telefonnal max apróságokat fotózom, amolyan utility photo. Ha fotózom, azt rendes DSLR-rel teszem. Na ahhoz képest vállalhatatlan minden telefon.
De tessék, most lőttem egy képet gyorsan a kertben, telibe front napsütés, kontrasztokkal (árnyék \ napsütés), sok apró részlet (falevelek, fű) vagyis az egyik lehető legrosszabb körülmény.
rwurl=https://imgur.com/aVeNTZh
Én jó pár eve már egy g903 Lightspeed Hero-t nyüstölök, egyelore nem jött elő semmi probléma.
Jaja Oneplus Nord 4, kurva jó teló, az ég egy világon semmi bajom nincs vele, a 3 állású fizikai némító tolókapcsoló meg maga a bee's knees.
Most pl. 8ó 30 perces képernyőidő volt legutóbb (waze, böngészés, játék), és 23%-os akksival tettem töltőre.
Látom átjött a lényeg, de:
Svájcban és Németországban az utak építését és karbantartását jellemzően helyi vagy országos közbeszerzésen elnyert építőipari cégek végzik. Ezek általában:
Nagyobb építőipari vállalatok – pl. Strabag, Implenia, Hochtief, Züblin.
Regionális középvállalkozások – sokszor helyi cégek, amelyek csak adott kantonban/tartományban dolgoznak.
Alvállalkozók – földmunkát, aszfaltozást, burkolást, hídépítést külön kisebb cégek végeznek.
Illetve:
Svájcban és Németországban is van közbeszerzésnél túlárazás, de nem annyira jellemző és nem olyan látványos, mint például Kelet-Európában (pl. Magyarországon, Romániában).
Svájc
A rendszer nagyon átlátható, minden kantonban és szövetségi szinten is nyilvános pályázatok vannak.
Van szigorú versenyszabályozás, és ha egy ajánlat túl drága, gyakran kizárják.
Ennek ellenére előfordul kartellezés: pl. voltak botrányok Graubünden kantonban, ahol útépítő cégek megbeszélték egymás között, ki nyer és milyen áron. Ezeket később lebuktatták, és nagy bírságokat szabtak ki.
Németország
Hasonló a helyzet: a közbeszerzési rendszer szigorú, sok ellenőrzés van.
A túlárazás inkább nagy infrastrukturális projekteknél jellemző (pl. autópálya, vasút, repülőtér).
Ezen kívül... dzsipiti is jobban átlátja a helyzetet már 🤣
Rövid összehasonlítás:
Svájcban: a közbeszerzési rendszer alapvetően átlátható, de kartellezés előfordul (pl. Graubündenben útépítő cégek összejátszottak). Ezeket lebuktatták, és nagy bírságokat szabtak ki, tehát a szabályszegés után valódi következmények vannak.
Magyarországon: szintén voltak kartell- és túlárazási ügyek, sokszor milliárdos nagyságrendű bírságokkal (autópálya, vasút). De politikailag érzékeny ügyekben (pl. Elios) a hazai szankciók elmaradtak, csak EU-s visszatartás történt.
👉 Fő különbség:
Svájcban a szabálytalanságokat rendszerint feltárják és büntetik, így a rendszerben nagyobb a visszatartó erő.
Magyarországon sok ügyben nincs hazai következmény, főleg ha politikai kötődés van, ezért a korrupció rendszerszintűnek tűnik.
Németbe' 1.51 EUR-ért tankoltam. Hanyatlik már?
Jó, svajcban 1.6 CHF volt a benzin... de ők még szarabbul keresnek.
Mondjuk élmény volt visszatérni a magyar ugarra utakra, legalább vesekövem nem lesz.
Szóval a Hondával beállitottam mindig limitre a max lehetséges sebességet az adott szakaszon, és haladtam egyenletesen, gyakorlatilag hosszú kilométereken át kényelmesen, fékezés nélkül - Svájcban, Ausztriában és Németorszagban. Átléptem a magyar határt és onnantól túlélő játékká vált a közlekedés. Röhej, ciki és abszurd. Ha megszokod a külföldi közlekedést, és utána hazajössz, olyan a kontraszt, hogy az már már hihetetlen. Sok helyen van pályán 100-as 80-as limit kinn? Igen! mindenki lelassít, és fékezés nélkül, egyenletesen halad? Igen. Hazajössz, és azzal üdvözöl az M1, hogy 20-30km-en át 80-as korlátozás van, de senki nem dolgozik? Igen. Basznak lassítani a sofőrök, és tolnak le, agresszivek? Igen.
Apropó. Első kézből: Svájc, útépítés. Kb. 2km-es szakaszon, egy 3. rangú úton mentünk. Megáll, mert útépítés, egy sáv zárva, marják az aszfaltot, irányító emberekkel koordinálják az áthaladást az egy sávon. Áthaladunk szépen. Két óra múlva jövünk visszafelé, már nyoma nincs a munkagépeknek és tükörsima aszfalt fogad. lol. Kátyúzás? Azmiaz? :D
Amivel most mászkálok az egy 1.8-as, asszem Száznegyvenvalahány Le-s 2012-es civic, nem ezek az újak. Ültem Type-R -ben is már ebből a szériából, és amúgy kb. semmi köze nincs a két autónak egymáshoz. Persze nem is ugyanaz az (ár) kategória a kettő.
Amit egyszer nagyon ki akarnék próbálni az a Mazda 3 a legerősebb motorral, marhára kíváncsi lennék, hogy a Mazdás "nyersségből" (ami nálam előny) mennyi maradt benne a régebbi típusokhoz képest.
@konzerv:
Mióta a Mitsubishi átköltözött a franciák kezébe, én inkább már kerülném a márkát. Mondom ezt úgy, hogy amúgy a renault-kkal nincs különösebb bajom a túlelektronikázáson kívül.
Amúgy megintcsak élmény itt Svájcban mászkálni az autópályán, vagy bárhol, mert olyan autó ritkaságokat lehet látni (kurva gyakran), hogy alig győzöm feltorolni a nyálat a dashboardról 🤣. Még valami: szerintem tavalyhoz képest az emberek vezetési stílusa jelentősen romlott itt is, nagyon gyakori most valamiért a gyorshajtás, oldalról leszarom módon kormány rádhúzás, meg ilyenek. Lehet csak figyelmetlenek, de érezhetően rosszabb mint múlt évben volt.
De ja, ez a Civic kimondottan mindehol azt sugározza, hogy economy, meg ilyenek. Amúgy mondom, a fogyasztása kb. zseniális, most 900km-t mentem vele egy tankkal (nem hittem el, hogy 47l-es tankkal ilyet lehet benzinből kihozni). Amúgy most már értem, érzem miért viselkedik így. Na egyrészt nem irtam, de ECO mód be van kapcsolva, mert most hatótáv kell, nem erő. Ilyenkor valóban jelentősen rosszabb a gázreakció, hogy ne legyen hirelen benzinszippantyuzas. ECO mód kikapcsolva klasszisokkal jobb érzés, közvetlenebb, de hogy mennyire poros nyomába nincs még igy sem egy analóg autonak, az hihetetlen.
@Vajk:
Nem akartam továbbmenni repedt szélvédővel, mert a felverodes utan kb. 5 percenként nőtt a repedés, mondom az fos lenne, ha bármi még távolabb történne otthontól vele. Svájci határon valószínű nem is engedtek volna át, túl kockázatos lett volna, és ertheto modon nem akarok itt kinn ezzel foglalkozni. Igen, kurvára faj a szivem, hogy ismét nem tudok lebaszott tetővel a svájci alpokban kanyarogni, de ez van. Majd jövőre...
Mekkora esély van arra, hogy az amúgy 260k kilométerrel rendelkező, minden gyári autóval átmegyünk az osztrák határon, majd 12km után egy kurva kavics beveri a szélvédőt?!
Long story short: helyi carglassba be, elmondj egy fiatal fritz, hogy nem javítható, mert hasadt (ja, 10-15cm-en elindult a toresvonal...), úgyhogy mehettünk haza. Ennyit a vagyamrol, hogy mx-5 -tel gurigazom a svájci hegyekben.
Szóval amíg mentünk haza (~150km), Fater szerencsére azonnal elindult hozzánk (~150km), és odaadta a civicet, hogy menjünk azzal, és ő elviszi a macudát javittatni.
Végül 22:00-re értünk a félutas, német szállásra, hulla fáradtan.
Ami biztos, hogy minnél többet vezetem ezt az autót (2012-es, btw új állapotú Honda civic), annál kevésbé kellene nekem ilyen. Annyira hiányzik belőle a közvetlenség, hogy az már fáj. Gáz, szervó elektromos, a kormányzás még hagyján, azt arányait tekintve jól megoldották, de a gázpedál... hubazzeg.
Míg a macudában ranyomsz a pedálra, az ugye a femhuzallal nyitja a pillangószelepet, és megy, addig itt rányomsz a pedalra, kétszer meggondolja, hogy te vajon most tényleg gyorsítani akarsz-e, aztán csinál VALAMIT. Borzasztó. Mondjuk cserébe egy tank benzinnel most 720km ment bele. Ja, ez az az autó, amivel fater ilyen 5.6-5.8-as fogyikkal jár (műszer és km-tankolás alapján is jegyzeteli), és ez nálam is hasonló lehet kb, pedig nehezebb a lábam.
Úgy tudnám felvázolni, hogy míg a mazdaban olyan, mintha az autó a részed lenne vezetés kozben (gondolsz valamire, és oda se kell figyelni, reflexből jön minden, amit az autó végrehajt- mintha pl. fel akarnád emelni a kezed, amire ugye még figyelni sem kell, mert jön amikor úgy GONDOLOD), addig ebben a Hondában csak ülsz, és magyarázod a rendszernek, hogy mit kellene csináljon.
Minden ami automatizált, engem csak idegesít ebben a kocsiban, pedig igazából jól működnek. Tempomat életveszélyes, tudom, szokni kell, de engem zavar, hogy nincs motorfék amikor egyébként az agyam már kívánná. Egyedül a sebesseg limiter fasza, arra tényleg azt mondom hogy hasznos, legalábbis ilyen országokban, ahol nagyon meg tudnak szexualizalni a gyorshajtásért.
Amúgy igen, eddig még nem vezettem ilyen "új" autókat, de nem is akarok soha többet, pláne hogy a Hondákat istenitik, hogy mennyire fasza, közvetlen autó. AKKOR MILYEN LEHET A TÖBBI???
Azért nem olyan nagy a relatív páratartalom:
rwurl=https://imgur.com/TsqKEP0
Persze hőmérséklettel együtt értelmezendő:
rwurl=https://imgur.com/CmHFOUO
Ami hirtelen eszembe jut pl. az Exchange főtanúsítványa, melyik kapcsolathoz milyen tanúsítványt használjon - nem, nem az SMTP, POP IMAP ...stb -hez tartozó tanúsítványra gondolok, hanem hogy melyik összekötő mit használjon (gyakran újulónál ez elég kellemetlen...), illetve korábban letiltott email fiók újraengedélyezése, hozzá tartozó adatok (levelek) újbóli kinyerése, törölt fiókhoz tartozó levelek egy újból létrehozott fiókhoz beemelése.
Ezen kívül még sok-sok-sok dolog. Az UI-n csak nagyon alapvető funkciók vannak, de ha bármi komolyabb feladatot kell csinálni, azt bizony PS-ből kell.
Másik a naplózás, GLHF a tetűlassú UI-ban lekéregetni a naplókat.
Persze On-Prem-ről beszélek, a "felhős" Exchange ettől még rosszabb, mert ott meg sok funkció van, amit egyáltalán nem tudsz már állítani sehogy sem.
Igazából nem tud senki egy okot sem mondani, hogy miért ne a SmarterMail-t használja mindenki. Mindent tud, mint az Exchange, sőt, többet is (spamlisták, szürkelista, ClamAV vírusirtó, SPAM súlyozás, kulcsszó alapú spamszűrés ...stb), még a MAPI-t is tudja, meg igazából minden exchange-specifikus protokollt (kb. az egyetlen levszerver ami teljeskörűen lefedi az Exchange minden funkcióját!). MINDEN ki van vezetve az UI-ra, de mégsem cluttered, a naplózás és naplók olvasása maga az álom kb., grafikonokkal, mindennel, hogy átlátható legyen. Impersonation! Egyik legfontosabb dolog debugoláskor, ha egy fiókhasználónak gondja van!
Olcsó, nem előfizus, hanem megveszed egyszer, aztán csókolom. Persze On-prem, azt meg valamiért már nem szeretik az emberek, pedig szerintem sokkal jobb, mint bármilyen felhős megoldás, minden saját kézben van.
Hjah, az erőforrásigényről nem is beszéltem... Az exchaange-ben a kedvencem, hogy egyszerűen megtagadja a működést ha a CPU felugik mondjuk 80% körülire, vagy a tárhely X %-ra megtelik (itt ilyen 60-70%-ra gondoljunk, nem pár mega szabad helyre). Addig nem is megy tovább, amíg ki nem takarítasz helyet és nem rebootolsz. Miután megvolt a takarítás, reboot, akkor elkezdi izomból feldolgozni a bennragadt és új leveleket, ami miatt a CPU garantáltan kiakad (legyen akárhány mag is az!), ami miatt pár perc múlva ismét kirohad és mehet a reboot, rinse and repeat. Tök jó, grat MS! Naplófájlok ezer helyre szétszórva, tartalmuk átláthatósága megkérdőjelezhető.
Szóval összességében ugyanolyan clusterfuck kezd a Windows maga is lenni, mint az Exchange :D
Jaja, csak hát ugye...
https://www.met.hu/idojaras/agrometeorologia/aszalyinfo/index.php
Így így, "jobb" esetben erdőbe.
Igazából Win 11-nél ki lehet registryből kapcsolni a Start Menü webes keresést, hirtelen egy sokkal használhatóbb valami lesz belőle.
Namost, mivel egy egyszerű kulcs átírással ez kapcsolható, az M$ simán állíthatóvá tehetné ezt (is) egy sima pipán át a gépházban... de hát az a usereknek lenne jó, nem a pénztárcájuknak.
Amúgy ez kb. mindenre igaz a Win 11-gyel kapcsolatban: egy rettentően jól testreszabható rendszer, csak épp semmi nincs kivezetve UI-ra, hanem úgy kell alátúrni vagy PS-ben, vagy registryben. Nekem nagyon hasonlit az ugyan csak MS termék Exchange szerverre: van admin webfelület, de kb. semmi hasznosat nem tudsz csinálni rajta, mindent PS-en át kell intézni, és emiatt egy kalap fos 🤣
Még csak crack sem kell, mert vannak nem MS szerverek, amik bármilyen aktivációs kérelmet elfogadnak, vagyis a win-ben át kell írni, hogy ezekről a szerverekről kérje le, hogy jó-e a kulcsod. Sok bajod nem lehet, mert letöltés nem történik, csak kérelem elfogadás.
Azért jól látszik, hogy valami maffiózó cigus volt a tulaj. Lujivuton terítő, aranozott tükökeret. Meg azért nemar mas színű szék van az asztalnál 🤣
Pontosan, letöltöd az image-et, és Rufus-szal kiteszed pendrive-ra (mindent töröl a pendiről), aztán bebootolsz a pendrive-ról. Na az ilyen minigépeknél ez szokott a legnehezebb lenni, van amelyik nagyon hisztis.
Nem fog menni, figyeli a cpu kompit.
Csak kepfilebol lehet foverziot frissiteni ilyenkor a win11-nel, ami, mégegyszer, szvsz egyáltalán nem hátrány.
A kepfile pedig nem illegál, konkretan az általad linkelt oldalon a mediacreationtool-lal is le lehet tölteni.
Igen, kivéve a főverzió frissítés. De nem gond, mert egy-egy foverziot sok ideig támogatnak, és legfeljebb ha úgy dontesz, letöltöd a legfrissebb képfájlt, és újra ugyanaz a menet.
Ugyanaz. Csak Win 11 telepítőben megmondod, hogy upgrade, nem pedig tiszta telepítés.
Viszont volt régebben valami olyan, hogy nem fog majd az upgrade-nél megmaradni a win 10 legális kulcs, nem tudom ezt végül bevezették-e.
Amúgy csak a Win11 miatt akarod bővíteni a cpu-t? Mert az felesleges: google: skip tpm check. Amúgy a Rufus megkérdezi amikor pendire teszed a win11 image-t, hogy kiszedje-e a tpm ellenőrzést, azt mondod neki, hogy ja, aztán mehet is, bódottá.
4. gen mobil i5-ös laposomon is win 11 van így, semmi gond vele.
*használt üzleti laptopot
A b-tel egy szürkeimportos cég. Berendelik a rendelt terméket kínai beszállítóktól, amiatt olcsóbb, persze glhf ha gariztatni kellene.