Hozzászólások
Elsődleges fülek
Textúraminőség neuronhálós feljavítása lesz. Ha már nem ad majd elég VRAM-ot az 5000-es szériában fillérbaszás miatt az NGreedia, akkor trükközik ismét.
Gyakorlatilag arról van szó, hogy egy alacsonyabb minőségű textúra alapján egy real time "AI" szűrővel feljavítja a minőséget. Vagyis mintha generálnál egy részletesebb képet az adott objektumra egy mostani LLM-mel, csak ez valós időben fog menni. Ki is lehet találni, hogy az lesz a hátránya, hogy a grafikus kolléga által megalkotott textúra átalakításakor 120%, hogy a végeredmény nem fog passzolni a design elképzelésbe, nem lesz egységes. Kb. olyanra számítok, amikor valakik egy régebbi játékot modolnak, és lecserélik a textúrákat élesebbre, részletesebbre, emiatt maga a képi világ is módosul negatívan, mert nem lesz egységes ahogy azt egy komplett graphic designer csapat anno elképzelte...
Most meg nem mondom hirtelen melyik a kettő közül, de az biztos, hogy az olcsóbbik :D Szerencsére nem én szaladgálok helyszínre a ritka esetekben amikor fizikailag teendőnk van a gépeinkkel.
Kissé félek, mert a melós szervereink Invitech parkban vannak, na most az Invitech is One lesz\ lett...
Monitort semmiképp, mert ha a Home Assistant Green-t is megveszed, akkor is webes felületről kezeled a cuccot, saját gépeden megnyitva (vagy a telefonos APP-ról) a "doboz" IP címes oldalát. Onnantól meg szabad a pálya, mivel konkrétan kapsz egy rendszert, amiben te, saját magadnak állítasz be MINDENT, ahogy te akarod. Épp emiatt nem lesz konkrét leírás hozzá, de pont emiatt írtam elsőre, hogy ChatGPT nagyon jól le tudja írni, hogy milyen lépéseket kell kövess, hogy elérd azt amit akarsz.
Mindenesetre általános dokumentáció a Home Assistant-hoz:
https://www.home-assistant.io/docs/
Egy példa, hogy hogy kell elképzelni az automatizálást és a "csináld ezt X eszközön ha emez történik Y eszközön" folyamatok beállítását:
rwurl=https://imgur.com/a/eE51tYp
A fenti annyit csinál nálam, hogy ha a Gree Klíma üzemmódot OFF-ra állítom, akkor 5 perc után a Shelly relé, amin át kapja a klíma az áramot, szakítsa meg az áramellátást. (azért, mert ha egyébként OFF a klíma, akkor is fogyaszt 5W -ot a semmire)
Ha tudsz angolul, akkor gyakorlatilag végig lehet olvasni, és egyértelmű. Egyébként van magyar nyelv is, de én jobb szeretem angolul.
1\4 részben, egyébként dél-afrikai.
Nem ugrálok rajta. Főszereplő: fekete nő. Nem így van? Concord is milyen jól bejött!
Mondjuk ez, hogy nagyon jó - e nem tudom, mert nincs tapasztalatom más márkákkal, de tény, hogy 10 év gari az nagyon nem mindegy, illetve hogy működik, és nincs gond vele, ráadásul kiemelkedő az energoa hatékonysága. Én fűtők is vele, egy nap fogyaszt 1,9-2,5 Kwh-t, ami nem sok SZVSZ. Konkrétan most egy saját magam által kiépített, akksis, sziget üzemű rendszerben gondolkodom napelemekkel, meg szél erőművekkel (itt állandóan fúj a szél), 4db 450W-os napelem megtermeli legrosszabb esetben is a klíma napi energiaigényét - fűtéshez, ami fele olyan hatékony ennél a típusnál, mint a hűtés (lásd SEER [hűtési] - SCOP [fűtési] értékek).
Lol, mielőtt elindítottam volna, mondom naughty dog, tuti nem lesz benne fehér ember. 🤣
Go woke, go broke, Sonyék nagyon szeretik mostanában a szopást úgy látszik.
Akkor töltsd le, izzits be egy Hyper-v-t a windowsodon (windows összetevők), és telepítsd hyper-v vm-re a home assistant-ot. Nem kell megijedni, Linux telepítés manapság könnyebb és simább mint egy Win bugmentes telepítése :D
Gree nem a legolcsóbb, de ár-érték arányban verhetetlen kb.
Gree, Midea, Daikin, Fujitsu. Ezek kb. a legnagyobb OEM gyártók, ezekhez van is integráció. Mitsubishi-hez csak HACS-es van (HA-ban telepíthető közösségi integrációs "piac", nagyon hasznos).
Hát figyelj... nekem itthon egy Intel n6000 - es mini pc (vagyis micro firewall appliance az amazonos leírás szerint, ha keresnéd mi is ez) van, rajta fut 3 virtuális gép Proxmox lvl1-es virtualizáló OS-en: az egyik windows 11 (iSpy\AgentDVR kamerarendszer), egy openwrt (merthogy ez a routerem is) és egy home assistant. Meg se nyekken, pedig a kamerák tudnak szopni cpu-t. Home Assistant VM kb csak malmozik. Mondom, kb semmit nem eszik, de logikus is, hiszen 0, azaz 0 aktivitás van, ezért jobb a Linux mint a Win ilyen dolgokra: egy automatizálási script pár sor, azt egy CPU kiröhögi, még akkor is, ha egyszerre fut pl. 1000 :D. Ebből kiindulva a HA Green HW se lehet rossz, szerintem annak se kottyan meg ilyen alap felhasználási mód.
@Vajk:
Sajnos a Bosch az egy katyvasz Fosch ahogy olvasom. Azt írják Midea cuccokból összetákolt ótvar, kínai persze, de kozben meg a németek simán rahazudjak, hogy német gyártás 🤣.
Ja. A fentiek miatt nincs integráció HA-hoz, max maszekolással egy ESP mikrokontrollert ráfaragva, de hát a lofasznak is van vége.
Mennyi lenne darabja amúgy, ha megkérdezhetem?
Gree esetleg? Kínai, de kb. a vilag legnagyobb klimagyartoja, ami nem Mitsubishi, Fujitsu, Daikin, Midea, az nagy valoszonuseggel Gree HW-ből osszerakosgatott cucc, fele garival :D Azt tudom, hogy működik HA-val, melóhelyen, meg itthon is Gree Comfort, illetve Comfort Pro van, igazából hibátlan, és a szerelő, aki ide szerelte mondta, hogy ez a friss típus (Comfort Pro) mindent tarolni fog jövőre, annyira jó az ár érték arány. Ja, 10 év gari... Azért egy SEER értéket nézz meg, mert ennyi darab klimanal mar simán megterulhet pár év alatt az árkülönbség, annyira hatekony emez...
Nem teljesen látod jól, de nem gond, mire felfogtam en is... Van a Home Assistant, ami fut egy központi gépen (nem kell hozzá maga a HA hardver, mert tulképp egy sima linuxon futó rendszer, amit bárhová telepithetsz ami PC, lehet potato is, annyira semmi gépigénye nincs), ami ugye a hálózaton van. Minden (!) cucc ebbe fut be, integrációkkal (adott a HA-ban). Innentől azt csinálsz az integrált eszközökkel amit alarsz, de tényleg! Mi mikor, milyen esetben, milyen esetben ne, mennyi ideig milyen feltételekkel működjön. pl.: ha 12-es gomb megnyomva, akkor 12-es klíma kapcsoljon be (pl. hűtésre, 24 fokra).
Másik példa, csak hogy miket lehet: Ha 13-as gomb megnyomva, kapcsoljon be 13-as klíma a kinti homerseklet mínusz 10 fokra allitott hőmérsékletre.
A gombokat simán falra is lehet szerelni egyébként.
Úgy bírják sokáig, hogy iszonyat energiatakarékos, és csak akkor megy amikor kell. A hivatalos oldal is így írja az üzemidőt:
Battery life:
3000 actions per charge
Vagyis 3000 nyomásig megy. Ez a sima Shelly Button.
Van Shelly BLU button is, ez bluetooth-os, és iszonyatosan sokáig bírja, tovább, mint a wifis, de ugye hátránya, hogy kisebb a hatótáv, illetve összességében drágább, mert kellenek Shelly BLU Gateway-ek is. Ez utóbbiak olyan mikro számítógépek (kisebb mint egy pendrive), amiket bármilyen USB el tud látni árammal, illetve van benne Bluetooth, Wifi, Wifi extender(!) beépítve (és a lezdeti beállításhoz saját weboldal fut az eszközön- nem megy ki kínába), így a BLU buttonok ehhez csatlakoznak, és ez meg a WIFI hálózatra, így adva át a Home Assistant-nak minden BLU eszközt.
Azért a Shelly márkát mondom, mert van itthon, és zseniálisak, nem a tipik kínai fos, nem kémkednek, teljesen le lehet vágni őket netről akár, mert lokálisan fut minden.
De egyébként önmagában véve, ha nem akarsz gombozni, akkor is jó ötlet a Home Assistant, mert a klímákat integrálva ugyanúgy tudod automatizálni, de akár telefonról a Home Assistant alkalmazásból is közvetlen eléred. (automation: pl. lásd a fentebbi kinti hőfok alá hűtsön X fokkal).
Egyébként mi a klíma tipusa amit nézel? Meg tudom nézni, hogy van-e hozzá integráció, ha szeretnéd.
És akkor még egyszer: Home Assistant, falra szerelhető gomb minden szobába (nem kell vezetékezni, mert egy elemről elmegy kb. egy-két, de lehet több évet - HA-ban amúgy is látszik a töltöttség) : megnyomáskor bekapcsol a klíma, és beállítod, hogy 3 órát menjen, de ha megnyomják megint, kapcsoljon ki. Ha HA-ra van wifivel állítva a klíma, nem tudják törni. Pláne ha másik vlan-on van, mint a userek telefonja. Kb ez a legolcsóbb, legtestreszabhatobb, legegyszerűbb módi.
Nekem Home assistant szerver fut, az open source, nem megy netre. Veszel egy Shelly Button-t, HA-ban a funkcióját megadod (kapcsolja be a klímát pl.), aztán annyi. Persze ehhez kell az, hogy a klíma "okos klíma" legyen, és legyen integrálható HA-ba (valószínű lehet).
Egyébként ChatGPT iszonyat jól tud segíteni a hogyanokban ilyen téren, én is 0 tudással kezdtem neki úgy fél éve, mostanra komplett kamerás riasztórendszer, klíma fut sok sok funkcióval. Az is jó, hogy telefonra is van HA alkalmazás, és gyönyörűen vezérelhető minden vele, de erre is tudjak jönni értesítések, ha szükséges és be lett állítva.
Miért jött be eddig minden amit jósoltam az AI generátorokkal kapcsolatban? Mondjuk sokkal, SOKKAL kevesebb idő elteltével jelent meg az első szárnycsapás, mint gondoltam. Mármint "a cél az, hogy AI generálja a játékot promptok alapján, emiatt a jövőben nem lesz poligon alapú egy játék sem, mert az AI egyszerűen generálja majd a képkockákat bevilágítással, mindennel." kijelentésem ez esetben:
Ha abból indulok ki, hogy vannak modellek amikkel olyan anime rajzokat lehet generálni, hogy meg nem mondod, hogy AI, akkor simán lehetséges. Más kérdés, hogy fogalmam sincs mivel generálják, de mivel brutál GPU-d van, esélyes, hogy simán megérné egy saját gépen futó generátort használnod. Egyébként a Photoshop is tud már generálni azt hiszem input alapján (mármint kép input), de az felhős cucc, és jó drága. Open source offline, drawing generator ai a te kulcsszavaid.
Warhorse Studios továbbra is érti, mi az a marketing:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=eKKFuyiUrFo
Az első rész is ajánlott, simán megnéznék egy hasonlóan feelgood filmet / sorozatot tőlük, szerintem zseniális.
War for the Overworld, és jó pár kiegészítője...
...Go. :D
Ahogy Zaxx is írja, az még egy regebbi iteráció volt, ez meg az új Doomok alatti motor, bár így belegondolva a Doom Eternal-ban is ritka a loading képernyő (és marha gyorsan tölt).
Mint ahogy már linkeltem is egy másik videóját a tagnak, és írtam is, hogy nézzétek meg a többit is, mert nagyon jó meglátásai vannak. :D
Illetve ami rögtön beugrott a gondolatmenetéről az pont a Source 2 engine és a Valve nem túl távoli jövőben megjelenő "terméke", hogy mekkora pofont fog majd adni a mostani stúdióknak...
Erről jut eszembe, a Kingdom Come 2 gépigénye kijött, hát látszik, hogy nem UE5, mert 1080 High-ra elég lesz egy 2060. :D Cryengine... Van benne jó kis voxel alapú rtgi (svoti, svogi), amit console-ból lehet gyönyörűen tuningolni (mekkora voxelméretek legyenek - minél feljebb viszed, annál simább, szebb, pontosabb a GI), ugyanakkor töredéke az erőforrás igénye mint az UE5 Software Lumennek, ráadásul nem kell hozzá HWRT. Ja, és elvileg nem TAA - ra építkezik!
A másik a most megjelent Indy. Kurva jól néz ki, és nagyon simán fut. Ja, hogy az meg idTech motor, ami meglepő, mert szép nagy területeket lehet bejárni benne, amire nem nagyon volt példa ezzel az engine-nel. Azt mondják, hogy 8GB Vram-mal necces, de ugyanakkor ha a Texture pool size-ot leveszed low-ra, vagy medium-ra, akkor semmi gond. Lényeges, hogy az idTech-ben ez nem a textúra felbontást jelenti, így 80-90%, hogy semmit észre nem veszel belőle ha lejjebb viszed, mert van annyira optimalizált a motor, hogy ilyenkor képes a közeli textúrákat max res-ben renderelni, míg a tavoliakat butítja (amiknél eleve kb. értelmetlen a maxot beloadolni, mert úgy se lehet látni különbséget).
STALKER 2 vs A-Life2.0...
Na, ahogy mondtam, azért nincs aktiválva, mert a rendszer úgy működne, hogy a szabad CPU erőforrásból számolná az AI-t, csak hát ugye még a-life nélkül is CPU limites a játék, ergo ki kellett kapcsolni:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=cUOHAqsZ0MM
Valaki egy Horizon from Temu-t? :D
rwurl=https://youtu.be/7bABDo5r5fg?si=ZSp6pknsWZGOQntw
Mondjuk Androidra ez elég komoly lenne, ha ilyen lenne :D
Hellblade 2 is tele van travelsal stutterrel, pedig cső játék. SH2 szintén zenész, bár ott még kiadáskor sikerült egy extra animation stuttert is valahogy beprogramozniuk. Robocoppal csak nagyon keveset játszottam, azt tényleg nem tudom.
Félre ne értsd, mindhárom kurva jó játék (ahogy a stalker 2 is az), de a technikai hátterük egy katasztrófa. Persze tudom, olcsóbb úgy fejleszteni, hogy adott egy általánosan mindenre használható motor, de az UE akkor is egy kalap szar, mármint tipukus példája a kártyavár-szerű programozásnak. Tuti, hogy maga az engine kódja egy clusterfuck spagettikód, nem véletlen nem nyúlnak bele a játékfejlesztő stúdiók, pedig ugye megtehetnék, de hát maga az Epic sem tud kit kezdeni az amúgy nagyon égető technikai problémákkal, mivel valószínűleg 0-ról kellene újraírni az egészet, hogy megoldják.
A kötelező TAA-ról és képminőségről pedig már leírtam régebben a véleményem.
@chiller:
GI és RT van a stalker 2-ben, de sajnos szoftveres lument használtak, ami meg is látszik néha. Ahol épp jól működik, ott a GI eszméletlenül szép, ahol meg nem működik jól, ott meg folyamatosan "hullámzik" a fény, villog, zajos... stb, és sajnos utóbbiból több van.
@zaxx
A fejlesztők ugye Prágába tették át a székhelyüket ahogy írod is, de mögöttük áll az MS kb. végtelen erőforrásokkal, úgyhogy ezt így nem tudom elfogadni. Valóban nehézkesen mehetett a fejlesztése a játéknak, de akkor ne adják ki! A folyamatos csúszás miatt ebben az esetben nem volt az "internet" felháborodva, mindenhonnan az jött, hogy ok, persze, nyugodtan csinálják csak, érthető a háború miatt... stb.
Nem emlék, mind a mai napig előveszem az első részt, illetve az emlitett Anomaly-t, mert kurva jó játékok, és nagyon jól néznek ki, pláne ha ratolok reshade RT-t :D
És de, ki van kapcsolva az A-life, helyette ilyen beteleportalos dologgal oldották meg, hogy játszható legyen (konkrétan a fejlesztok a Discordjukon írták).
Mondasz egyetlen egy UE5 játékot, ami nem stutterel még 4090 + 9800x3D-n is? Komolyan kíváncsi vagyok melyikre gondolsz.
lefogadom, hogy areaváltáskor azért kell annyit sétálni, mert akkor tölti be az új mapet.
Ez egyáltalán nincs kizárva, de az biztos, hogy streaming van, ez jól látható a folyamatos tipikus UE stutterfest-ből :D
Egyébként kurvára sajnálom, hogy ennyire félkész lett, mert a hangulat az bizony odaver megint.
Plusz állítólag minél tovább haladsz a területen a végcél felé, egyre több gamebreaking bug jön szembe. Szóval konkrétan nem fejezték be a játékot.
Kb. leírtad, hogy hogy működik az A-life. 2 részre van osztva, egy távoli és egy közeli szekció, a távoliban más módon folyik az "élet", mint a közeliben. Egyébként inkább egy sakk játék CPU igényéhez hasonlítanám, ami azért tud elég brutális lenni.
Na most a STALKER 1-ben a teljes térkép zónákra volt felosztva, amik között loading volt. Itt nincs ilyen, konkrétan seamless és bejárható szabadon a teljes Zóna. Ha van mondjuk 1000 npc (simán) a teljes térképen, mindegyiket számolni kell, azért az brutális, mert nem csak annyit csinálnak, hogy előre letárolva mozognak. Dinamikus céljai vannak minden NPC-nek. Pl. jön egy zónakitörés, akkor fedezéket kell találniuk, de közben mondjuk belebotlik egy csapat kaját épp kereső zombikutyba, akkor kap egy al-célt is. Ez csak egy szint, de ha épp arra jön egy pár boar is, akkor már 2 al-célt kap. Elkezdődik a lövöldözés ez esetben, meghallja egy közelben járó csapat stalker, akkor azok is reagálnak rá valamilyen, nem előre látható módon. Ezt a viselkedést a STALKER Alpha teljes konverzióban lehet legjobban megfigyelni, mert nélküled is zajlik az élet, és folyamatosan kapod rádión, hogy ki mit csinál, távoli NPC-k is reagálnak a cselekedeteidre HA eljut hozzájuk az infó!
Ez alapján belátható, hogy eleve csak úgy működhet az egész mechanika, ha az engine amin fut, nem gyárilag egy CPU resource hog, mint az UE5, hanem úgy van tervezve, hogy ezzel is számolnak a fejlesztők amikor elkészítik a motort.
Na, itt nincs ilyen, sikerült a legnagyobb CPU erőforrás igényű engine-nel elkészíteni mindezt :D
STALKER 2
A STALKER lényegét kikapcsolták a fejlesztők a kiadás előtt, arra hivatkozva, hogy sok benne a bug, és javítják: az A-Life AI modellt. Jelenleg csak leteleportál ellenfeleket 20m -re tőled, nagyon jó így játszani :D
Na... Lett egy mod a játékhoz, ami aktiválja a deaktivált A-Life 2.0-t egy bizonyos szintig. Eredmény: max 20-30 FPS, olyan CPU limit van még a legerősebb CPU-val is :D
Vagyis Az UE5 ismét egy tökéletes választás lett, eleve durván CPU limites a játék, úgy, hogy gyakorlatilag nincs AI benne... szóval képtelenség lekezelni amit egy 20+ éves játék (Stalker 1...) csípőből lehozott két CPU szálon anno :D
Dióhéjban: sose lesz kész a STALKER 2, mert nem lehetséges, hogy kész legyen, hála az UE5-nek :D GRAT!
Mert az LLM nem hangból tanul, hanem az adatfolyamból.
Pontosabban az összes új autó designja egy kaptafa.
Olyan érzésem van velük kapcsolatban, mintha valamelyik Burnout játék autóit látnám: eleinte pofás, de ahogy kapod az újakat, már nem tudod megkülönböztetni őket egymástól, annyira telített, és tömény, hogy mind ugyanaz az elképzelés.
Egy praktikus elhelyezésre tudnék gondolni, nem a TV-vel, hanem önmagában egy ilyen panellel: ablak helyett \ ablakra. Na úgy lenne értelme, mert amikor tv-zik az ember, le is sötétíti a szobát esetleg.