Hozzászólások
Elsődleges fülek
Ha valakit érdekel az autóipari design, akkor annak ez elég érdekes lehet, BMW a téma:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=peXtdHrq1lE
Sajnos a könyvek nagyon drágák, a komplett pakk 300 dolcsi :(
https://www.stevesaxty.com/bmw-behind-the-scenes
Anno 2019 őszén, pont a járvány előtt jártam Münchenben (előadni hívtak meg az Animago fesztiválra), és hát a BMW múzeumot sikerült megnéznem, nagyon komoly volt. De a jelek szerint ezek a könyvek sokkal mélyebbre áshattak és még érdekesebb dolgokat szedett össze a csávó.
Sajnos korábban Stuttgartban viszont kihagytam a Porschét meg a Mercit, de valamikor azokat is muszáj lesz megnéznem...
Nem is kell
A TLDR meg tehát az hogy
- Vajk R8ára nem is nagyon lehet 20as felnit rakni
- az enyémre lehet de kínszenvedés lenne utazni vele
- a Land Rover Defenderen meg még a 22-es se igazán nagy
Jahh a BMW i3 kereke pl. 19es, de csak 155 mm széles (155/70 R19).
Ez csökkenti a homlokfelületét és így a légellenállást, de annyira relatíve alacsony az oldalfala, hogy még így is jó tapadást biztosít. 70 centis a komplett kerék átmérője, az enyémnek meg 66.
Viszonyításnak az R8 meg elöl 64,7 hátul 66 centi, szóval nem túl nagy kerék ;)
Nem akartam hozzászólni, de annyi hülyeséget (is) hordtatok össze, hogy kiverte a biztosítékot :P
Önmagukban a gumi és felni egyes adatai szinte semmit sem jelentenek; sőt még a komplett kerék mérete is csak úgy értelmezhető, ha megvan hogy mekkora és milyen nehéz és milyen erős járműre rakták. Traktortól kamionon át ferrarrin keresztül a Yugóig...
Részletekbe nem fogok belemenni, de ez egy elég jó összefoglaló cikksorozat mindenről:
https://autozine.org/technical_school/tech_index.html
Ezen belül ez a fontos a gumikhoz:
https://autozine.org/technical_school/handling/Index.html
Általában egyébként a gumi két legfontosabb paramétere a szélessége és az oldalfal magassága.
A szélesség elsősorban a tapadást befolyásolja: minél nagyobb, annál nagyobb felületen érintkezik a gumi a talajjal, és annál kevésbé hajlamos megcsúszni száraz felületen. Ebből következően gyorsításkor is több erőt tud az autó kifejteni szélesebb gumikkal, és kanyarban is később csúszik meg.
Cserébe szélesebb gumikat nehezebb kormányzáskor elfordítani, hiszen jobban tapadnak a talajhoz. Plusz a nagyobb felület azt is jelenti, hogy az autó súlya is jobban szétoszlik, egy négyzetcenti felületen kisebb a nyomás - így pl. vizes, csúszós talajon viszont hamarabb veszíti el a tapadását. Moken ezt jól írta.
Az oldalfal magassága meg azért fontos, mert a gumi elasztikus és emiatt torzul a formája - minél magasabb az oldalfal, annál jobban. Mokennek itt is igaza van annyiban, hogy a guminyomás is befolyásolja azt, hogy mennyire torzul az abroncs formája (meg nyilván a keverék is számít, ahogy a tapadásban is - meg ott a minta is... stb.).
Torzulást okoz például az, ha a kerék dőlésszöge eltér a függőlegestől, ekkor csonka kúp formájú lesz, tehát az egyik oldalán nagyobb az átmérője mint a másikon. A kerék dőlésszögét elsősorban az befolyásolja, ha a karosszéria elmozdul / elfordul, mert ezt a futómű geometria nem tudja 100% kompenzálni. Mozgást okozhat bukkanó/kátyú (a kerék mozog fel/le), meg leginkább a kanyarodás (oldalra dőlés + más távot tesz meg a kanyar külső és a belső kerék), de a fékezés/gyorsítás is (előre/hátra dől a kocsi).
A gumiknál a tipikus paraméter felsorolás ez:
- szélesség (mm)
- oldalfal magasság a szélesség százalékában
- felni átmérő
Ezekből ki lehet számolni miliméterre a teljes kerék átmérőjét és szélességét is.
Példa: az előző autómon elöl 225/40 R18 gumik voltak. A mostani autómon elöl 225/40 R19 gumik vannak.
Hátul meg most 255/35 R19 van és régen 255/35 R18 volt.
Következtetések:
1. Az első és hátsó kerekek átmérője nem egyezik meg teljesen, az első kerék nagyobb.
2. A régi és új kerekek átmérője eltér, az új kerekek nagyobbak.
3. A szélességük páronként megegyezik.
4. A gumik oldalfal magassága is egyezik.
Segítségnek amúgy ez egy elégjó kalkulátor:
https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=225-40-19X8ET45&wheel2=255-35-19...
A szélesebb hátsó kerekek azért vannak, mert az autó alapvetően erős és hátsókerék meghajtású, tehát jobban át tudja vinni az erőt a talajra így.
Az azonos oldalfal magasság miatt pedig hiába nagyobb a felni a mostani autón, a gumi komfortossága emiatt mégsem romlik.
Viszont a Toyota 86, egy kis hátsókerekes kupé, az meg elöl-hátul 215/45 R17 kerekeket kapott. Ez még a komplett kerék méretét kompenzálva is keskenyebb és magasabb oldalfalú az én autóm gumijainál, ami elsőre logikátlannak tűnik - de azért döntöttek így a mérnökök, mert szándékosan egy driftelőbb autót akartak csinálni.
A magasabb oldalfal miatt a kerék jobban deformálódik, és az eleve kisebb tapadási felülettel kombinálva ez azt eredményezi, hogy hamarabb veszíti el kanyarban az autó a tapadást - tehát könnyebben lehet vele driftelni, nagyobb fun vezetni, hiába relatíve kis teljesítményű (kb 200 lóerős).
Négykerekes autókra _általában_ elöl-hátul ugyanakkora gumik kerülnek (Audi S és RS szériás szedánok pl) - viszont Vajk R8-asában valszleg hátulra súlyozott a négykerékhajtás, meg fontosabb a jó kormányzás, ezért keskenyebb elöl a gumi.
FYI: ez elöl 235/35ZR19, hátul 295/30ZR19 az alap V10 modellen, nemtom neki most mi van fent.
Az is látható ebből, hogy a 20-as felni önmagában nem jelent "peres" gumit (amikor az oldalfal magassága kevesebb, mint a szélesség fele, tehát xxx/50 alatt). Egy rakás SUV meg terepjáró van 20-22es felniken, de magas oldalfalú gumikkal.
Az új Land Rover Defendernél pl. 255/60-as az az "virsli" gumik vannak a 20-as felniken. Az én autómon meg 225/35 gumikat kéne rakni 20-as felnire. Ez azt jelentené hogy 9 centi helyett csak 7,9 centi magas lenne a gumi oldalfala, miközben a Defenderé meg 15,3 centi.
Említettem előbb a keveréket meg a mintát, nyilván ezek is nagyon fontosak menettulajdonságok szempontjából, meg ezért (is) kell téli gumi a tartósan 7-10 celsius fok alatti viszonyokhoz.
Meg persze az árat is befolyásolja, hogy gagyi kínai másolat, 4 évszakos, vagy Michelin Pilot Sport akármi kerül a felnire.
További mókák:
A felni szélessége és a gumi szélessége bizonyos szintig variálható egymáshoz képest.
Elég gyakori optikai tuningos beütés pl. egy nagyon-nagyon széles felnire keskenyebb, és nagyon alacsony oldalfalú gumit rakni, főleg Golfokon látható, és természetesen rettenetes menettulajdonságokat eredményez, meg a túl széles kerék kilóg a sárvédő alól, ezért rugózni se tud a futómű, de azért még le is szokták ültetni.
Ellenpontnak meg lehet olyat csinálni, hogy direkt picit szélesebb a gumi a felninél; ha még meg is van erősítve az oldalfala, akkor hatásosan meg tudja védeni a felnit attól, hogy lepadkázd a szélét.
Természetesen a felni szélességét hüvelykben adják meg, a gumiét meg miliméterben, nehogy túl könnyű legyen kiszámolni hogy melyikből mekkora kell.
Plusz a felninek van egy olyan paramétere (ET szám) hogy a kerékagytól kb. mennyire van kifelé vagy befelé eltolva. Ez azért fontos, mert ettől függ hogy a kerék beleakad-e a sárvédőbe a külső oldalon, vagy a felfüggesztésbe a belső oldalon.
A fentebb linkelt kalkulátor szépen demonstrálja ezt a wheel well / suspension clearance távolságokkal. Az én autómnál pl. lehet rárakni 255-nél is szélesebb kereket, de ott már nem megfelelő felnivel belevághat a sárvédőlemez, vagy a lengéscsillapító, ha rossz az ET.
A többi témát meg nem fogom megpróbálni se kifejteni, mert az Autozine cikkekben nagyon szépen benne van minden, slip angle meg steering meg ilyenek, érdemes végigolvasni. Aztán lehet továbblépni a motorokra meg ilyenekre, igazából hiába régiek mára ezek a cikkek, a mai napig nem találtam jobb és informatívabb írást ezekről...
Say hello to our little friends
rwurl=https://www.reddit.com/r/scifi/comments/1g5rbnk/first_poster_for_secret_...
(Bal szelen a szentembol csak a labfeje fert be…)
Video interjuk alapjan a stab jelentos reszet is lecsereltek.
FYI lesz a New York comic con programban egy Secret Level panel is, okt 18-19
Na, most már az is nyilvános, hogy a Digic az alábbi filmeken dolgozott:
"Playstation" film (ezen az egyen én nem)
Honor of Kings
Sifu
Armored Core
Egyelőre hírzárlat van mindenről - az Amazon marketing fogja majd csorgatni a további infókat, szóval csak pár nyilvános infót tudok most írni.
A résztvevő stúdiók a következők:
Blur (ofkósz)
Axis Animation (ők sajnos azóta csődbe mentek és bezártak...)
Goodbye Kansas
Platige Image
Unit Image
Illusorium Studios
Digic Pictures
És itt van egy hivatkozás egy régebbi interjúra a Unit Image főnökével, amiben van még pár érdekesség:
https://3dvf.com/en/secret-level-the-upcoming-animated-series-from-amazo...
This upcoming series is a cool project because we’re given the script and entrusted with everything else—designs, casting, music, and direction. This grants us great creative freedom and fosters excellent collaboration with the client who trusts us with all these aspects.
Most komolyan ez ragadta meg a figyelmedet? Ezert galyaztunk ket evig??
Nekem kifejezetten tetszett az akció. Lehetett követni, meg realisztikusabb volt. Dühös nihilista Batman megteszi amit tud, de igazából leszarja hogy ki marad majd állva a végén - tehát akit tud azt nagyon megver, de közben kap is rendesen. Kamerakezelés mindehhez csillagos ötös szintű.
Pacific Rim 2 rakás szar sajnos.
The Batman
Végére egy picit szétesik, és tényleg van 1 azaz egy jelenet amikor azért a fizika máshogy gondolta volna.
De minden hibája ellenére szerintem kurva jó, egyedi, újat mutat sok mindenben.
Nagyon nem az, amire a trailer alapján készülnél, kicsit Fincheres (!).
Plusz gyönyörű, meg a hang és a zene is.
Koszi sracok de en csak autoztam egy nagyot, nincs ebben semmi kulonleges.
A hataron a hidegben dolgozo onkentesek azok akik peldaul komolyan odateszik magukat. Most lattam pl volt kollegano baratnojenek a posztjat, na ez a ami inkabb respect.
https://www.facebook.com/743372438/posts/10161266235037439/
Elvileg nyilvanos es tobb benne a hasznos info, ha valaki tenni szeretne valamit.
De lehet menni a Nyugati palyaudvarhoz is meg utalni meg minden.
Talán itt van jó helye, prolitikát biztosan nem fogom megnyitni.
Vasárnap délben elmentem a kerületben egy üres lakáshoz, amit adománygyűjtő pontnak használnak, és a fb csoportból írtak nekem hogy nem lesz elég autós hogy az addig összeszedett dolgokat levigyék. Amíg teleraktam a kocsimat, még 5 ember jött adományokkal, 1-4 szatyorni étel, ital, tisztálkodószerek, ágynemű meg ilyenek.
rwurl=https://imgur.com/GI2XEhi
Az autópályán egy jó pár hasonlóan megrakott autót előztem meg, plusz egy katonai járművekből álló konvojt. Érdekesség hogy Kocsordon át vitt a waze, bár az ojjektumot nem láttam; de volt helyette 1-2 kiemelkedően drágának látszó ház a sok kádár-kocka között (amúgy majdnem minden kis faluban is láttam ilyeneket). Itt megtekinthető amúgy, kissé kilógott a környezetéből, ahogy látható: https://www.google.com/maps/@47.9398714,22.3884235,3a,60y,5.05h,89.13t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTuQYe10utfLvFZjHC3jGRg!2e0!7i16384!8i8192
Tiszabecsre vittem a szállítmányt, ott az általános iskola vmelyik termében már egy szupermarketnyi cucc jött össze, a helyiek éppen szortírozták, plusz ketten éppen szedtek össze dolgokat. Túristvándiba vitték, mert 125 embert szállásoltak el a művházban, és amikor kérdezősködtem akkor mondták hogy ők "minden adományt nagyon szívesen fogadnak", kétszer. Így már megértettem és átmentem hozzájuk, ott pakoltuk ki a cuccokat.
Itt szeretném megjegyezni, amiről egyelőre olyan sokat még talán nem hallani, és vannak akik ezen meg szoktak lepődni: a kárpátaljai magyar menekültek jelentős része roma származású.
rwurl=https://imgur.com/TyhYytK
rwurl=https://imgur.com/C9dYeaQ
Visszafelé mindenképpen szerettem volna segíteni azzal még, hogy elviszek utasokat, de pár perc netezés alatt nem nagyon találtam semmit, ezért átmentem Beregsurányra, a határhoz, mert tudtam hogy ott van a Máltai Szeretetszolgálat sátra. Mára ez már nem aktuális, most itt is asszem az iskolához viszik busszal a menekülteket, így rögtön el is tudnak szállásolni olyanokat akik nem mennek tovább. Viszont tegnap ez még azzal járt hogy az autóval érkezőket nem fogadta senki a magyar oldalon.
Vasárnap 5 körül mindenesetre ott volt a sátornál még a Vöröskereszt is, meg valaki tolmácsolt magyarról ukránra (nem tudom ki volt). Rövid kérdezősködés után kiderült, hogy akik éppen ott vannak menekültek, azokat mind el tudják vinni Budapestre meg a környékre, újabb menekülteket fogalmuk sincs hogy 5 perc vagy 3 óra múlva engednek majd át. Plusz vannak páran akik jóval messzebbre szeretnének menni, pl. egy anya a kamaszlányával Csehországba, egy mellettük álló fiatal lány Varsóba, meg páran még más országokba, és velük nem nagyon tudnak mit kezdeni.
rwurl=https://imgur.com/ZKS0hn3
Nem erre készültem, de már rohadtul fáztam én is, meg láttam hogy milyen állapotok vannak az ideiglenes szállásokon, az anyuka és a lánya meg 1-1 kis hátizsáknyi cuccal állt ott.
Szóval a tolmács meg a lány (ő tudott angolul) segítségével beszélgetni kezdtem velük. Elég bizalmatlanok voltak, Karlovy Vary-ba akartak volna menni ami vagy 900 kilométer, határozatlankodás volt pár percig, de végül arra jutottunk hogy elviszem őket Brnóba, és a cseheknél lévő kontaktjuk ott talákozik velünk kb. hajnali 1 körül. Plusz a lány, Szofia is úgy döntött hogy jön velünk, tud segíteni fordítani, meg majd valahogy onnan megy tovább Varsóba.
Ja és elsőre nem nagyon akarták megérteni, hogy nem, nem kell fizetni a fuvarért.
Útközben volt 1-2 kisebb malőr pl. autópálya matricákkal (szlovák helyett csehet állítottam be a wazéban véletlenül, ezért ott mégse vitt fel a pályára), meg a Mol kutaknál százasért lehet csak mosdózni és végül egyesével kellett őket bankkártyával beengednem, de más gond nem volt.
Szofia se beszélt annyira jól angolul, szóval nem sokat társalkodtunk, de az kiderült hogy már 2 napja van úton, 5 óra volt átkelni a határon, ott ismerkedett meg az anyukával. Ja és az a terve hogy reggelig csövezik a pályaudvaron, aztán autóstoppolva elindul az 550km-re lévő Varsóba, ahol egy barátjánál lakhat majd. Az nyilván nem volt opció, hogy egy 24 éves lányt otthagyjak magában egy vadidegen városban az éjszaka közepén, szóval vezetés közben agyalni kezdtem a dolgon.
Felmerült bennem hogy Varsó -> lengyelek, és egyik kollégát felhívtam hogy meg tudná-e kérdezni a CD Projekt Rednél a közös haverjainkat, hogy van-e valami ötletük. Ez vasárnap este 10-kor történt, FYI, és éjfél előttre megvolt a lány vonatjegye Varsóba másnap 11-es indulással, plusz a lengyel srácnak valami elképesztő egybeesésnek köszönhetően volt egy barátja Brnóban aki a feleségével estére befogadta Szofiát. Szóval nagy respekt a CDPR-nek, amúgy ha jól tudom már adományoztak vagy 1 millió dollárt, és szerveznek valami komplexebb megmozdulást is.
1 órakor aztán megtaláltuk a buszpályaudvart és pár perc keringés után a kontakjaikat is. Az eddig elég visszafogottan viselkedő anyuka jó 1 percig ölelte a Csehországban dolgozó férjét, aki aztán odajött hozzám megrázni a kezemet, aztán végül engem is megölelt, kétszer is. Szofia tolmácsolta hogy anyuka még mindig nem nagyon tudja elhinni hogy ez az egész így megtörtént, picit én is megrendültem, aztán még egyszer megpróbáltam rájuk tukmálni valamennyit az útravalónak vett szendvicsekből meg vízből meg csokiból (ezúttal is hiába). Aztán átvittem Szofiát a házaspárhoz, ő is megkérdezte hogy megölelhet-e, aztán leléptem.
Vasárnap szerencsére későn keltem, szóval 2 megállóval és immár végig autópályán hajtva a gyér forgalom mellett fél ötre haza is értem, bár a hétfő délelőttöt kihagytam melóban (de nem írtak ki szabira).
Mindenhol nagyon sokan foglalkoztak a menekültekkel, bárhol ha megálltam akkor pár percen belül jött még valaki valahonnan adományokat hozni, fuvart ajánlani, Lexus SUVtól a Suzuki Swiftig mindenféle autóval, életkorral, háttérrel. Amennyire látom, azóta is pörög tovább a civil önszerveződés, de sajnos menekültből is egyre többen várhatóak.
Buzdítani most nem akarok nekiállni, mindenki fel tudja mérni hogy mik a saját motivációi meg lehetőségei. Én úgy láttam, hogy önkéntes munkásokra, nemzetközi szállításra, tolmácsokra, ágyakra van talán a legnagyobb szükség; plusz akármilyen sok adomány is van most, idővel fogyni kezd majd, de 1 hét meg 1 hónap múlva is fog kelleni.
Valahol egyébként elszomorító, hogy az elmúlt években a szírek, afgánok stb. is jórészt háború elől menekültek. De valahol azért vígasztal is, hogy sok évnyi gonosz menekültellenes propaganda, meg a még mindig ezerfelől ömlő orosz fostenger ellenére most ennyire sokan segítenek most az ukránoknak.
Putyin meg forduljon fel.
Igen, elsősorban annak is az általad is látott topikokban megjelenő vonatkozásaitól. Kb. két dolog miatt néztem be aztán valszleg megint off lesz határozatlan időre.
Ilyenekből van valahol egy komplett széria, nekem a karácsonyos meg a szarós rémlik, megpróbálom majd megkeresni őket, de asszem van annyi különbség a stílusban hogy különböző elkövetőkre következtessünk
Konzoloknal mindig elfelejti mindenki az alabbiakat:
- alig fut barmi mas taszk a hatterben ami memoriat enne
- tok mas a memoria architektura es a belso buszok szelessege es kesleltetese
- ja meg altalaban nincs kulon video memoria es fo memoria
- meg neha beficcen vmi egzotikus memoria mint pl embedded dram
- plusz a fix hardver miatt byte szinten ki lehet merni hogy mennyi adat mennyi ido alatt megy at egyik helyrol a masikra, mennyi helyed van, mennyi ciklus valamit kiszamolni stb
Aha, nyilván kamuból vállalta be a borítékolható lejáratást, karrier bedőlést stb.
Eltűntettek szépen minden adatot és megfélemlítettek minden tanút, ahogy azt ilyenkor szokták.
A félholtra vert nőnél csak azért nem sikerült ezt összehozni, mert hát látszott szerencsétlennek a fején, ott nem lehetett elkamuzni.
Most is jön vmi Oscar-vadász filmje Wahlbergnek
Hat nekem addig tetszett igazan az egesz amig kussolt es csak nezett ;)
Oke utana a verekedesek is hozzatettek, de amikor beszelni kezdett az mar kevesbe volt jo.
De telleg kb az volt a legjobb amikor a csajat terrorizalo csavora csak mozdulatlanul nezett.
Talán ide
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=N3uh0xlSuKY
Fanoknak be fog jonni, foleg a karakter animacio kiemelkedo benne. Ez volt Dave Wilson masik rendezese az Armored Core mellett. Fun fact hogy valami 20 eve ugyano rendezte a W40k Dawn of War trailert is a Blurnel :)
Szerk: neked amugy a Crossfire epizodot is ajanlom, nagyon inspiralta a Platige-t a Heat