Hozzászólások
Elsődleges fülek
Na közben hivatalosan is be lett jelentve egy Arc Pro B50 16GB kártya (videóvágásra), meg az Arc Pro B60 24GB-os "kici, ócó" AI kártya. Utóbbinak lesz Dual verziója, két GPU 48GB vram-mal. Még ami érdekes, de hírekben senki nem emelte ki, hogy a támogató szoftverek között több 3D és CAD rendszer, meg Unreal Engine is ott figyel. Ha majd lesz teszt, remélem valaki megnézi mit ér a valóságban ez.
Más. Miközben mindenhol megy az NVidia rage az RTX 5060 (no meg az 5050) miatt, bemutatta a gyártó a Neural Faces-t.
Na most ez egyben jó és rossz is.
A jó az, hogy valami hasonlót csinál, mint amikor AI segítségével játékok videóiból film avagy fotó realisztikus verziót gyártanak egyesek. Egy részt az arcokat teszik szebbé, valóságosabbá, meg közben annak a mimikáját is.
tehát szebb és jobb.
Akkor mi ebben a hiba? Hát ha a DLSS-t meg a framegent lehetett fikázni azért, hogy a fejlesztőket lustaságra és optimalizálás hanyagolására késztetheti, akkor bizony most már a karakterek és a mocap minőségével se kell törődni. ;)
Még "szerencse", hogy csak RTX 5000 (meg majd frissebb) NVidia termékeken fog működni.
Na és persze mivel mutathatták volna meg a tudását, ha nem az arcok és arc animációk miatt nem minden ok nélkül fikázott Starfield-el? :D
Részletes marha hosszú szakmai bemutató videó linkjét ide teszem, de nem illesztem be videóként.
GDC 2025 | Crossing the Uncanny Valley With RTX Neural Face Rendering - Full Session Replay
Elmúlt napok hírei alapján lesz Intel B580-24GB kártya még is csak.
Sőt. Kiszivárgott, hogy ennek lenne két GPU-s verziója, igen 2x24GB VRAM-mal. :D
Kíváncsi leszek AI alatt mit tud egy ilyen gurítani?
Gondoltam írok az Arc Raiders-ről, mert sikerült pár órát még nekem is tölteni vele, de szerintem akit érdekel a játék, az rengeteg féle videót fellel az ügyben.
De mindenképpen le kell írnom, hogy remélem EZ lesz az ipari standard, a minimum amit nagyobb stúdiók letehetnek az asztalra bármiért, amiért pofájuk van pénz elkérni.
Kezdjük azzal, hogy ez egy UE5 játék. És ennek ellenére alfa állapotában mocskos jól fut bármin is. Videókban találhat az ember csúcs gépes tesztet, ahol RTX5090 1440p 240fps-t hozza (900p) DLSS4-el, a másik véglet a Steamdeck 30-50 fps 720p.
Nekem közepesnél jobb beállításokkal átlag 82FPS-el ment egy kőkori Ryzen 3600 + RTX3060 kombinációval 1080p-ben. Illetve van fent videó PS5 Pro-ról, ahol kábé az én gépemen látható grafikai szinttel megy 4k/60FPS-el.
Tehát UE5, optimalizálva van, bármi mai vason elfut, bármilyen beállításban pedig bárminél jobban nézz ki, ami multiplayer lövölde.
Persze ehhez kellet az is, hogy olyanok vették kézbe az Unreal Engine-t, akik ugye a Frostbite Engine-t kalapálták anno. Továbbá az összes blueprint helyett natív programozást használtak. Ja meg lehet BF1, BF3 után tudnak optimalizálni.
A grafika az gyönyörű, fények szuperek, a retro-futurisztikus környezeti elemek jók és ehhez hatalmas pályák társulnak, de olyan tervezéssel, hogy le a kalappal. Mocskosul egyben van.
Ezeket tetézi az audió rész. Nem nagyon tudnám semmihez sem hasonlítani a minőségét, mert eddig szvsz nem létezett még ilyen. Minden hangról tudod mi okozza, akár vakon, füstben vagy falon keresztül is. A hangok, hanghatások nagyon jók. Fegyverhangok szintén. Partikle effektek, füst, köd, robbanások, tűz mindent visz.
Akkor ott van a mozgás. Stamina alapú vault/parkour rendszer. Ha van elég stamina, akkor ugorhatsz elég nagyot nekifutásból, el is kaphatod valami peremét, akár egy jó akciófilmben. Ha elcseszed és pont elfogy, akkor úgy jársz, mint Morpheus a Mátrixban vagy rosszabbul. A fáradságtól, cipelt súlytól, egészség állapotától és aktuális fegyvertől FÜGGŐEN változik minden mozgássor animációja.
Van akinél fekete pont, de a játék TPS. Egy csomó helyzetben pedig jobb, és halál biztos vagyok benne rengeteget kísérleteztek vele. Nyilván tudnának direkt FPS-re tervezni játékot, de ez nem az. Sokkal jobban lehet így az ellenséges robotokat lekövetni vagy védekezni ellenük.
Na és igen, a robotok. Az eleinte egyesével felbukkanó gyengébb egységek nem jelentenek veszélyt. Na de amikor már nem egyesével járőröznek, vagy csatlakozik pár nagyobb fiú a buliba ... Nincs szebb, mint amikor két játékos csapat egymást lövi, jön egy harmadik seggbe lőni őket, közben egy negyedik csapat kaján mosollyal bedob közéjük egy robot csali gránátot. És persze AI. És ezt úgy kell érteni, hogy igen AI, a robotok mind tréningezve vannak, hogy milyen terepen, milyen ellenfél ellen, bármilyen sérülés esetén hogyan mozogjanak vagy harcoljanak. A robotok mellékesen ha már riasztva vannak, és KERESIK a játékost, akkor simán megtalálják a nyitva hagyott ajtók vagy a homokban hagyott lábnyomok alapján. Ahogy a többi játékos is. :)
Az össze szedett vagy rabolt lootal kivonási pontokon át lehet távozni, ezek lehetnek liftek vagy metrószerelvények, de van kulccsal nyitható szerviz alagutak is. Utóbbinál azonnali a kivonás, a többinél várni kell. Lift esetén ez még olyan hangos effektekkel jár, amit gépi és emberi ellenfelek a pálya bármely pontjáról hallanak. Ha valaki lesérül, akkor más játékkal ellentétben le tud lépni a kivonási ponton!
Ha valaki kifekszik, akkor fellő egy vészjelző rakétát, amit szintén bárki bárhol láthat és hallhat, nem kell ecsetelni ez miért fontos. De pont ezért lehet szerezni kamu vészrakétákat is.
Elvileg játék közben is lehet craftolni az összeszedett hulladékból, de én senkit sem láttam ezt tenni, pedig pl. a lőszer főleg kezdő fázisban igen gyorsan elfogy. Vagy a kötszer. Vagy a shield töltője. Töltényeket a kilőtt robotokból is lehet szerezni, ahogy pajzs töltésére való eszközt is.
A HUB városban persze lehet venni alapanyagot, fegyvert, lőszert, építhetjük a saját kis "bázisunkat", ahol mi kraftolhatunk például az összeszedett blueprintek alapján. És persze fel lehet venni küldetéseket, amiért mindenféle extra jár.
Elvileg a hangokhoz tartozik a játékba épített proximity chat. Ha engedélyezve van ez és a mikrofon, akkor a saját csapattagok hangját úgy halljuk, mint ha ott lennének bent a játék világában. Meg mindenki másét is. Kevesen használják, mert privát discord a divat, pedig ez is sokat dob a hangulaton ahogy a haveros hangját visszahallod a szomszéd dohos falu szobából.
A bázis fejlesztéseivel ÉS a kihívások(!) teljesítésével új fegyvereket és kütyüket tudunk fejleszteni, amik eléggé megváltoztatják a játékmenetet. Nem mindegy, hogy valami gagyi legalja fegyverrel vagy egy brutális cuccal bántjuk a droidokat vagy ellenséges játékosokat. A taktikán eléggé sokat változtathat a grappling hook, zip line, mindenféle taposó akna, ajtózár, hordozható fedezék, csali gránát, stb. használata.
Kíváncsian várom mikor jön ki a teljes játék, a tesztben 3 pálya volt, mindhárom teljesen MÁS játékélményt adva, plusz ezek éjszakai verziói. Elvileg a teljes tartalom 20%-a volt csak benne. Remélem lesz még pár új bádog-harcos is a kész verzióban. Tippre 3-4 hónapon belül kijön, nem hivatalos infó, de állítólag 40 USD lesz az ára. Az viszont 100%, hogy kettéhugyozza a Marathont.
És akkor a végére valami más: Én vagyok hülye vagy a DUNE túlélő játéka olyan, mint ha pár amatőr dobta volna össze egy 80 dolláros UE5 "túlélő játék sablon" plug-in segítségével? Videók alapján semmi olyat nem tud, amiért akár ingyen játszanék vele.
Érdekes lett volna a 9070 nagytesója, de ugye AMD-nek nincs elég gyártókapacitása, ezért nem tudnak AI vonalon se eleget gyártani, másrészt a GDDR7-et felporszívózta a konkurencia és szvsz már a 9070 is elbírta volna azt.
Minden esetre érdekes, hogy jön hamar az UDNA architektúra, így ugranak.
Érdekes egybeesés, hogy Intel is ugrik. Pedig már volt product numbere is a B750/770 Battlemage kártyáknak ... de minap már a Celestial tapeout állapotba ment és mint ha már drivere is lenne.
Nézegettem millió óra Arc Raiders alfa teszt videót, ez egy extraction shooter lett, de az ex-Dice-os srácok nagyon összerakták. A legtöbb mai játék véglegesben nincs ennyire egyben. És ugyan nem csúcs grafika, de elég szép, ami azért nagy szám, mert Xbox-ra, meg PS5-re is kijön. Persze megy a sírás, mert TPS. Pedig ezt az első trailer óta tudni, amikor még looter shooternek készült, másrészt FPS nézetből minden szekrényt, dobozt, stb megnézegetni elég jó kis hánytató.
Persze én nem kaptam kulcsot most se, pedig ha jól tévedek már első trailer előtt feliratkoztam egy Twitter (X) bejegyzés okán.
Az audió része meg olyan szinten meg van csinálva, amire még példát se tudnék felhozni. Pontosan tudod merre éppen mi történik körülötted.
Remélem hamar kijön. Viszont az biztos, hogy csóri Bangie féle Marathonnak akkor reszeltek is.
Látom sírnak a gamerek fórumokon, hogy a GTA V "el lett halasztva" 2026 májusára. Nos biztos én vagyok hülye, de emlékeim szerint soha senki nem állította, hogy 2025-ben kijön. Pont ezért sokan arra tippeltek, hogy 2026 legkorábban. PC usereknek meg +1 év alsó hangon.
Még ki sem jött az UE5.6, ami még mindig nem tud mindent ami be lett ígérve, de már a 6.0-ról jönnek az infók. Ott legalább már nem kell elbábozniuk, hogy olyan jó fejek lennének miszerint támogatna bármi régi pre-RTX vasat.
Ez egy még nagyon készülő, végleges játékmechanikát még kereső magyar projekt, egy túra szimulátor(!) játék. Drukkolok a készítő(k)nek, hogy jó is legyen, meg sikeres is:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=QLrvtEzDitw
Nekem ezzel az egésszel bajom van. Marathon. Oké, kultikus játék volt a maga idején, meg a folytatása is. Csak SENKI sem ismerte, mert Mac Only volt. Aztán ezer évvel később, az amúgy PC körökben ismeretlen játékot ki adták Windows verzióban, amikor már abban a formában akkor se érdekelt senkit, ha tudták volna mi az.
Tehát jó, van egy fasza háttérvilága az egésznek. Ebből mi a lófaszt akarnak vagy tudnak bemutatni egy looter shooterben???
És akkor ott van a Bungie maga. Az Anthem előtt, közben és után lelépett a kemény-mag szinte egésze. Most van egy csomó lelkes újoncuk. Saját motor helyett egy UE5. Erre fogják, megcsinálják stilizált low poly, low textere-ben az egészet, de a fejőstehén Destiny-ből átlopott gunfight-al és importált animációkkal. Mert annyit azért nem ér a projekt, hogy tényleges 5-6 év fejlesztés legyen mögött. Valamiből meg kell a lóvé, mert a Destiny 1-et kicsinálták, a második rész meg kezd kikopni. A HALO sorozatot meg elbukták. Erről kéne elhinni, hogy mély lore lesz mögötte és egy precízen átgondolt fejlesztés az egész? Rengeteg looter shooter jött ki, mióta ott valaki jó ötletnek találta ezt a Bungie-nál, de sorra buktak vagy éppen csak lélegeztető gépen vannak.
Persze lehet mi tévedünk, és akkora siker lesz, mint a megjelenése óta köpködött, de azóta is pénzhegyeket hozó Fortnite.
Hát a fene tudja. Csináltak a jó öreg Marathon single FPS-ből valami multiplayer FPS-t. Az Art Style igen érdekes és látványos, de nem tudom eldönteni, hogy oltári bukta vagy nagy siker lesz ez? Pár nap múlva kiderül ...
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=PZUv1-qR1Aw
AZ MSI egyik reklámvideójában benne maradt egy RTX5080-as doboza, amin 24GB memória szerepel. Erre gyorsan leszedték. Na most erre valaki az egyik friss X870 alaplap "kompatibilitás" leírásában megtalálta a videokártyáknál produkt numberrel együtt. :D
De biztos csak félreértésről van szó.
A múltkor már szóba került, hogy azt találgatják egyesek mennyi csempész NVidia AI gyorsítója lehet Kínának. Utána az is szóba került, hogy van nekik Huawei Ascend 910 helyette. Persze a valószínű az, hogy mindkettő igaz. És akkor erre kiderült, hogy a TMSC 2023 óta, az USA tiltások ELLENÉRE több millió Ascend-et gyártott le nekik. :D
Akkor ennyi erővel az se biztos, hogy csempészni kellett az NVidia kártyákat ... ha értitek mire gondolok.
Mondjuk az vicces, hogy cikizték a Radeon RX9070-et, hogy de az FSR4-et nem támogatja senki vagy alig, erre hacker jó munkás ember megoldotta, hogy BÁRMIVEL menjen az FSR4 ha abban van FSR2/FSR3/XE/DLSS támogatás. :D
Röppentek is fel tesztek például CyberPunk-ról, elég keményen megdobta az FPS-t.
Jól értettem rövid hírekből, hogy a Sony és Neil Blomkamp csinál egy Starship Throopers mozit?
Mármint NEM remaket, NEM folytatást, hanem az 1959-es novella alapján?
Intermezzo:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=8m-gSSIheno
Hát ez vagy mocskos nagy scam lesz vagy világ szenzáció.
Én szeretem avagy támogatnám az RT/PT terjedését, de lássuk már be, hogy jelen technológia annyit tud, hogy egy 1.2 milliós RTX5090-en framegen nélkül ilyen 12-22 FPS. Amíg nem kompetitív játékban egy közép vagy pláne belépő gamer kártya nem tud 1080p 30FPS-t kamu képkockák nélkül, addig ez mehhh. Nem lehet úgy lefejleszteni jelenleg egy játékot, hogy része is legyen az RT, meg kikapcsolható is legyen. Csak ha marad ilyen szokásos hülyeségekre, mint "jééé, ott egy víztócsa tükröződik!". Na addigra nyugdíjas leszek és mivel annak megélésére eme csodás helyen 50% esélyem van ... nem biztos, hogy látni fogom. :D
Elvileg a sima 9070 kártyák 200W körülire vannak mind Biosban, mint elektronikusan leszabályozva. Ha valaki kifog olyan példányt, ami alacsonyabb feszültségen elmegy, talán lehet tuning, de kicsi az esélye. Az XT kártyák meg 304-360W közöttiek.
Persze mint írtam van pár hülye teszt, ahol a 9070 kártyák harmad-negyed annyi FPS-t produkálnak pár játékba, mint az összes többiben. Ott nem nagyon értem mit csesztek el?
Ami nekem érdekes vagy fura, hogy a sima meg XT kártya között csak 50USD as difi. Így sokak szerint csak az XT-t érdemes venni. Na de a kicsi 200W-ot kér enni és alig lassabb. Ha nem is a villanyszámla, de a hőtermelés okán szerintem sokan még is a kisebbet fogják venni.
Kíváncsi leszek a forintos árakra.
A Videocardz itt gyűjti az eddig kijött összes RX9070/9070XT tesztet: https://videocardz.com/198465/amd-radeon-rx-9070-xt-rdna4-graphics-cards-review-roundup
Percről percre egyre többe van kint.
Mondjuk nekem van benne pár furább, például nem X3D procival tesztel a japán, "csak" fapados 16 magos Ryzennel. Furán van bent néhány diagram. De gondolom 4-5 teszt átnézése után csak adnak valami rendes képet.
Miközben mindenki a valós árazásokra meg az új RDNA kártyák tesztjeire vár, közben elkezdődött valami, amire legalább egy évtizede vártunk.
Alienware to launch 27-inch QD-OLED gaming monitor at $549.99
Szóval 27"-1440p-240Hz és QD-OLED (pardon, elírtam, 280Hz)
Picit ront az összképen, hogy azért ilyen olcsó, mert második generációs Samsung QD-OLED lehet benne, szóval melóra nem választanám, lásd szövegmegjelenítési problémák, de legalább elkezdődött valami. Így sem olcsó, de végre nem 1200-1400USD+ az árkategória.
Kíváncsian várom, hogy az OLED-nél eddig is drágább miniLED kijelzők árával mi lesz ezek után?
A 4K-240Hz-es verzió 899.99USD.
A 34" - 1440p - 21:9 - 240Hz verzió pedig 799.99USD.
Illetve a linkelt cikkben írják, hogy jön hasonló áron a Samsung saját verziója is, a Samsung Odyssey GS1D is.
Na most már csak a valós teszteket kell megvárni ötödikén, hogy lássa az ember megéri vagy sem? Pár hónap múlva tervezek venni valamit, konkrétan gamer kártyát, nem sok pénzért.
Jelenleg ilyen opciók vannak, használt RTX3080Ti. Egy vicc, hogy a legtöbb mai vasat is veri, nem is nagyon megy bizonyos szint alá az ára.
Aztán van használt RX7900GRE, illetve 200K környékén zsír új garis RX7800. Na most ezekkel egálban ilyen szarok vannak, hogy RTX4060Ti 16GB, amit a felsoroltak keresztbe lenyelnek.
A pocsék új árak miatt az RTX 4070 széria összes darabja még használtan is csillagos égbe szökött. De majd meglátjuk. Gyanús, hogy 1 éven belül frissül az Nvidia (Ruby) és az AMD Radeon (UDNA1) is.
Hányszor lett beígérve, hogy a Microsoft megcsinálja normálisra az ütemezőt, és akkor ez nem lesz probléma? Még W10 alá többször beígérték, majd jött a duma, hogy majd W11 alatt!
És akkor van ilyen vér-ciki dolog, hogy egyre több játék Linux alól, emulálva, wraperrel jobban fut ugyan azon a vason. Na vajon miért? :D
A pletykák szerint Zen6-ban már 12 magos CCD lesz.
Érdekesek ezek a videókártya piaci hírek az elmúlt 6 hétből.
Bejelentették az RTX5000 meg az X9070 kártyákat, de bemutatva az első később, a második meg csak zárt ajtók mögött lett.
Aztán kijöttek az 5090 és 5080 kártyák. Már ugye az a pár darab.
Az van, hogy drága a kártya, mert drága a GPU előállítása, rossz a kihozatala (és vagy a nagyja megy AI gyorsítóra), a GDDR7 állítólag jóval több mint duplájába kerül a GDDR6x-nek, plusz támogatja a PCIe 5.0 csatolót, ami szintén drágítja, de a tesztek alapján lóf*szt se profitál belőle.
Erre jött még az az apróság, hogy a gyártói kártyák hirtelen még emelkedtek legalább 20%-ot árban. Szóval drága is, meg nem kapni.
Mindeközben hírbe jöttek az NVidia FE kártyák, hogy hát ezeken is leolvad a csodás új (immáron második verziójú) tápcsatlakozók. Persze jött a mentegetőzés, hogy ez csak a gagyi utángyártott átalakítók miatt van így. Csak hát ugye közben páran elkezdtek méricskélni és elég csúnya dolgok vannak itt. A rövid lényeg, hogy 6 kábelen jön táp befelé egy csatlakozón.
Csúcsra járatva maximum 6x100W. A probléma az, hogy bizonyos körülmények között, kontakt hiba, hibás kábel, stb. ez a delej kettő vagy pláne egy kábelen jön át. És hát ilyenkor leolvad. És ez a hiba már volt a 4090 esetén is.
És itt jött be az az infó, hogy a 3090--nél kábelpáronként mérte a kártya ezt és visszavette a teljesítményt ha gebasz volt. Na és ezt a kis áramkört lespórolták az FE kártyáról, mert nem lett volna ilyen kicsi kis szexi nyákja, meg közel egymilliós kártya előállítási költsége pár centtel több lett volna.
Közben ismeretlen okokból az RTX5070 kártyák megjelenését március közepére tolták át.
Ez meg azért érdekes, mert az új Radeonok elvileg február 20-án lesznek hivatalosan bemutatva, és március első felébe kerülnének boltokba. A rossz nyelvek szerint azért csúsztatták, mert elhitte az AMD, hogy az RTX5000 széria olyan gyors lesz, mint amilyen NEM lett, csak DLSS4-el. Ezért nagyon aláárazták. Most meg ott állnak a kártyák a nagykerekben és a boltosok idegesek.
Mindenki azt gyanítja, hogy ha jók a kártyák, akkor nem kicsit ők is felemelik az árakat. Meg van ilyen pletyka, hogy lesz 32GB-os verzió (x9070XTX?) is belőle.
Ezek után jót röhögnék, ha Intel kidobná a B770-es kártyákat is agresszív árazással.
Kering most egy pletyka. A pletyka olyasmiről szól, hogy mivel ugye Kína csak erősen gagyibb gyorsítókat vehet hivatalosan Nvidiától, ezért ráfeküdtek egy új eljárásra, ami sokszorosan gyorsabban fut Nvidia gyorsítón. Konkrétan ilyen többszázszoros gyorsulásról lenne szó.
Nyilván ha ez nem pletyka, akkor lesz ebből valamilyen produktum. Talán annyira nem is fogják titkolni. Viszont ha az eljárás olyan, amilyennek körülírták, akkor nem igazán hiszem, hogy csak Nvidia kártyán lenne ennyivel gyorsabb.
Valamelyik magyar sci-fi írónak volt is ilyen regénye, amiből a Fazekas anno képregényt is csinált. Egy olyan világban ahol háztartási meg szexrobot függő emberiségre rászabadul valami randa vírus. És a fenti szituból fakadóan, kevés emberi kapcsolat, nagy részük ott döglik.
Mondjuk olyan szintű szervezett lopást, mint amit az ARM kínai részlegénél csináltak, még soha sehol, senki nem mert. :)
De igen, volt egy pár dobásuk. Csak ugye nem ilyenkor kell hőbörögni miatta. Akkor kellett volna, mikor a Huawei és társai első körben kezdték a másolást és lopást. Bőven több mint egy évtizede.
Mivel a bulvár sajtó teljesen szét spamelte a saját verzióit DeepSeek ügyileg, pár dolog ami elmúlt napokban számomra innen onnan kiderült.
A manust aki az agy a cég mögött (Liang Venfeng), aki összehozta nemzeti hősként ünneplik otthon. Szokásos, már gyerek korában matekzseni volt.
A befosás tárgya a szakmai körökben azért volt és van (és ezt nem tudná semmizni a vád, hogy lopott anyagon folyt a training vagy sem), hogy a DeepSeek R1 ilyen millió tokenre vetítve 1 Jüan-ból hozta ki a dolgot (0.13USD), addig az OpenAI 7USD-ből. Na ez egy elég kemény difi.
(Nem volt körülírva, de valószínűleg a ChatGPT 4o (négy-óhhhhh) volt az összehasonlítási alap, mert az O3 valami 10-20x annyiba fáj.)
Valami lehet ebben a hatékonyságban, mert egy egyetemista srác az opensource kódból saját tréninggel kihozta a saját DeepSeek verzióját kemény 30 dollárból. (Itt nyilván az összehasonlítási alap, az otthoni gépen is futtatható mini verziója lehet.)
Aztán ilyen furcsaságok, a DS nem kicsit gyorsabban ment Radeon 7900XTX-en, mint RTX4090-en. Ez annyira b*szta az NVidia csőrét, hogy új drivert adott ki (csak ezért!), amivel ez megfordult. Ebből nekem az jött le, hogy a desktop GPU-k driverből le vannak butítva AI ügyileg, mert azt nem hiszem, hogy sima szoftver optimalizációval egy hét alatt ilyet tudnak csinálni.
A sajtó nagyon rajta van, hogy biztos és csak is csempészett NVidai gyorsítókkal csinálhatták meg a tréning fázist. Na most akkor ez egyáltalán nem biztos.
A Huawei kifejlesztett egy Ascend 910 típusszámú AI gyorsító chipet. A dolog szépséghibája az volt, hogy ők ezt TMSC 3 nanos gyártósorra tervezték. De azt ugye főleg az Apple bezabálta előlük. A maradék kapacitást meg az NVidia és az AMD, akik jelenleg ketten együtt SE tudnak negyed annyit gyártani, mint amire kereslet van.
Így átpakolták kínai (lopott?) 7 nanos gyártósorra, de így meg sokkal gyengébb a cucc. Ez az Ascend 910B névre hallgat, 64GB vrammal és persze sorba köthetőek.
(Azt persze nem hiszem, hogy olyan hatékony lenne, mint az NVidia NVlink, aminek az átviteli sebessége nagyobb, mint a teljes internet áteresztő képessége.)
Ennek a teljesítménye az NVidia A100 gyorsítóéval vetekszik és 2023 novembere óta gyártják.
Ebből most jön ki az Ascend 910C variáns, ami dupla teljesítményt bír el és SAJÁT kínai gyártású HBM 2e memória van rajta. Elvileg ez nagyjából egálban van az NVidia H200 NVL kártyákkal.
Na most ez a Kínai állam gyártatja saját magának. Nincsen rajta ilyen olyan kisker, nagyker árrés, sem semmi más. Simán lehet, hogy nem kerül NEKIK darabja 15 millióba (forint), mint a H200.
Ettől nyilván csempészhettek maguknak kártyát vagy csak GPU-t. Csak annyira nincsenek lemaradva, mint szeretnék egyesek azt eladni. Szerintem.
Mekkora meglepetés. Ja nem. :)
Amikor volt cikk róla, hogy a kínai videokártya gyárak egy részét áthelyezik Szingapúrba, mert különben nem tudnának gyártani, ez sejthető volt egyből. Nem mint ha Szingapúrból, Indonéziából vagy Malajziából ne tudtak volna annyit venni eddig is, amennyit nem akarnának.
Amúgy meg rég elkezdték átbuzerálni az összes felelhető gamer kártyát is, konkrétan gyártottak már 3090-ből is kvázi 48GB-os pro kártyákat. Utána volt hír róla, hogy 4090 GPU-kat átforrasztják 3090Ti nyákokra és azokból is gyártottak ilyet. És így tovább. Nyilván nem olyna hatékony, mint egy H80 vagy H100, de ha ló nincs, jó a szamár is.
Lehet én értettem félre, de pont a Witcher 4 techdemo alatt mondta az Epices manus, hogy a Matrix demohoz képest 90%-al csökkent, azaz tízszer(!) gyorsabb a streaming.
Azt érteni vélem, hogy már sokszor átverték a játékosokat, meg sok downgrade-et láttam már életemben, tehát simán lehet, hogy a W4 sokkal csúnyább lesz a techdemonál*, de azt a köpködést ami az egész kapott nem értem. Eleve NEM játékosoknak mutatták be, hanem a fejlesztőknek prezentálták, mint UE5.7 bemutatót, ami csak novemberre várható.
(*Azért mire ez kijön valamikor a PS5 éra végére, lehet nem ártana neki, ha még is legalább így nézne ki.)
Az a voxeles trükk a növényzettel meg fenomenális, a PS5 összefosta volna magát a növényzettől nélküle. Mondjuk ha a 300 NPC ilyen közepes szintű MetaHuman karakter lett volna, attól is vért köpött volna, pedig most már nem kér 2-3GB/darab helyet mint eleinte.
Nem tudom mi az eredeti forrás, de láttam screenshotot egy X-es beszélgetésről, ahol pár arc írogatott akik kint voltak az eseményen élőben, és ott az volt írva, hogy a demo az 900p+TSR megoldással renderelt 1400p-ra felskálázva és akkor ezt tolta ki "4K"-ban a konzol. És amennyire emlékszem már PS4 érában is ilyen volt a "4K", hasonló felbontással, csak akkor még felskálázás helyett checkerboard rendering-el érték el a kemény 30FPS-t.