köszi techland (dying light játék készítői). köszi hogy olyan jó controlt és gameplayt csináltatok, ami magasan ver minden más játékot. köszi, hogy emiatt már a kedvenc farcry-aimmal se tudok játszani. köszi, uninstalláltam a farcry5-öt...
A Dying Light tényleg jó volt, de én 20-30 órát elrohangáltam FC5-ben (természetesen a WH-t ami pirossal jelöli az ellefelek falon keresztül kikapcsolva)+zombis DLC, ami olyan, mint egy ZS film, kb.2-2.5 óra néhány kifejezetten szórakoztató pályával. Nem mondom, hogy 5 eurónál többet ér, de annyiért vettem meg, a Marsos DLC viszont érthetetlenül rossz, az is 5 euró volt.
Ja és ami ami esetleg érdekes lehet, hogy van map editor is a FC5-höz. Annyi a szépséghibája, hogy míg environment szinten korrekt, script szinten behatárolt, és kiszámíthatatlan. (Gondolom multira készült elsődlegesen) Ezért nem is publikáltam 2 mapot, amit csináltam, mert nem lett tökéletes. Ismik jól szórakoztak rajta, mert szóban patcheltem, hogy merre, és mit, ha nem ment a script. :D
Van itt néhány screenshot (berakom spoilerbe), ha érdekelne az Arcade editor. Én mindig kíváncsi voltam, hogy egy 40perc-60perc körüli pályát össze tudok-e rakni, általában mindent otthagyok a felénél, mert megunom. Arcadeban sikerült, mert elégggé könnyen kezelhető célszerű és az eredmény tetszetős.
ShowHide spoiler #
A játékmenet az volt, hogy A-ból B-be kellett eljutni, de meghatározott pontok mutatták melyik a következő pont. Na ezek vagy működtek vagy nem, de mivel kis areatriggerek indították a következő pontot, és ha a POI-t nem tette ki a script akkor azt baromi nehéz lett volna megtalálni olyannak aki nem ismeri a pályát.
az a baj hogy totálisan idegesítő hogy nem lehet rendesen mozogni a farcryban, a dying light-hoz képest. fel akarok ugrani vagy mászni valamire, de nem tudok, mert gagyi. DLben totál mindenre fel lehet mászni (nagyon kevés kivétel van). az egész kontroll totálisan szabad, "fluid". egy hagyományos fps már nagyon el van maradva ettől...
arról nem is beszélve hogy a farcry5ben már teljesen ipari termék szaga van mindennek, persze ez igaz volt a többire is, de nem ennyire. olyan a grafika mintha valami asset store-ból megvették volna a legunalmasabb fotoreal hatású sivárságot...
Én a FC2 óta nem játszottam FC-t, így nem volt annyira namegintegyFC érzésem. Nekem a grafika alapvetően tetszett. Sima fotoreal, de annak korrent, viszont az engine lehetne simább is mint mondjuk egy Battlefront2, vagy Doom/Eternal vagy éppen a DyingLight. Nekem amúgy a Doom Eternal után a sima 2016 volt olyan, hogy hiányoztak a Eternal mechanikák, és 10 percet játszottam vele, az Eternal előtt meg vagy 5x kijátszottam. Csak azt nem tudom hová tudják majd fokozni a következő doom mechanikáját, mert már a DLC-ben is voltak olyan újítások, amik egy következő számozott résznél is elmentek volna, de ellőték egy DLC-re. És lesz még egy DLC a következő rész előtt.
Engem már a '90-es években idegesített, amikor az FPS-ekben csak ugrálni lehetett egy mellig érő kerítés vagy egyéb objektum előtt. Igen, a Dying Lightnak (2015) ez nagy erőssége volt, de már a Doom és a Deus Ex: Mankind Divided ias jó útra tért 2016-ban felkapaszkodás szempontjából. Ha rendes parkour nincs is, ez már sokat tett hozzá.
A Mirror's Edge (2008) pedig bőven megelőzte a Dying Lightot, nagy kevencem is volt, csak az még kevésbé shooter, és nyilván cső még. A szintén 2016-os folytatásának viszont nem tett annyira jót a nagyobb játéktér, bár a platforming jó volt abban is.
hát a mirrors edge (bár imádom) is gáz, ott is csak bizonyos dolgokra lehet felugrani, felmászni... deus ex szintén. az a baj hogy ez szinte még rosszabb mintha semmire se lehetne
Nem rémlenek a Mirror's Edge-ből olyan objektumok, melyre látszólag a játék máshol érvényes szabályai ellenére ne lehetne felmászni. Nyilván jóval régibb, az jelen esetben az inspiráció maga, és nincs világ, csak pályák.
És mivel ez volt az a dolog, ami számomra egy régi mulasztást pótolt a Deus Exben, nyilvánvalóan nem tudok egyetérteni azzal, hogy fenn kellett volna a tartani a korábbi állapotot. Egyébként már a Human Revolutionben fel tudtam magam ügyeskedni minden reálisan elérhető helyre, csak ott még nem mászás. A Dying Light nyilván más a maga relatíve egyszerű, de nagyszerű parkouringjával, miközben látszólag nem arról, hanem a zombivadászatról (vagy a zombik embervadászatáról) szól a játék.
Mindazonáltal a Techland nálam a Call of Juarezzel, a Dead Islanddel és a Dying Lighttal is betalált, és a legutóbbi gyémánt nevezhető nem csiszolatlannak, bár ennek ellenére nem a kedvencem közülük.
All people should be able to enjoy games. All ages, all possible needs. It's an ongoing and important process for our industry and a challenge we need to met.
End of the day? We want you to have fun, to laugh, to experience a story that affects you. On whatever terms you want.
akinek meg fáj ez, annak továbbra is ott lesznek az ultrahard és fejenállva input eszköz nélkül vidd végig achi-k, arra lehet nagyon büszkének lenni
"People think that I must be a very strange person. This is not correct. I have the heart of a small boy. It is in a glass jar on my desk."
- Stephen King
Amúgy simán lehet rá büszkének lenni amíg nem megy át ilyen nyomi gamer fasizmusba a dolog. Ugyanakkor fájna ha kritikai bulletpoint lenne az hogy nem elég inkluzív egy termék. Tudom tudom, enlightenedcentrism.
Ember nem irányíthatja sorsomat; semmiképp sem olyan, aki szélirányból támad és bűzlik a fokhagymától
Miért? Lásd Nintendo játékok ahol iszonyatosan tömörül a HC speedrun rétegközönség. Kevésbé élvezed ezért a Super Mario Bros.-t mert mindenki számára eléthető?
Vagy Super Smash Bros ami ugyanúgy az egyik legHC-b fighting game, mégis mindenki számára elérhető.
ja nem leszólni akartam azokat az achi-kat, elismerésem, ha valaki végig tudja nyomni Doom Eternal-t Ultrahard Nightmare vagy micsoda fokozaton. Én nem tudom, nekem a hurt me plenty is kellő kihívással szolgált :)
csak kiemeltem, hogy a "teljesíteni vágyóknak" továbbra is ott lesznek még az achi-k, ne fájjon neki, hogy vki csak a sztoriért végigvitt egy játékot sérthetetlen módban
"People think that I must be a very strange person. This is not correct. I have the heart of a small boy. It is in a glass jar on my desk."
- Stephen King
én amúgy tökre nem gamelek meg semmi átlagtól eltérő attribútumom nincs ebből a szempontból szóval nem is annyira tudom hogy az inkluzivitás hol tart épp. Szintévesztőknek, gyengénlátóknak, siketeknek nagyjából fedett nem? Nyilván vakoknak vagy kéz nélkülieknek eléggé nehézkes lenne mainstream anyagot csinálni.
Ja Lounak akartam :)
Ember nem irányíthatja sorsomat; semmiképp sem olyan, aki szélirányból támad és bűzlik a fokhagymától
Értem, de a linked alapján mindennapi használati tárgyak vannak felhozva, én meg inkább strict gaming szempontból nézném. A fiziológiai inkluzivitást az egyik, ha nem a legjobb emberi törekvésnek tekintem, de most inkább a gamingről beszélnék ami nem feltétlen emberi jog és alapszükséglet, ellentétben egy faszán megtervezett lépcsővel vagy kilinccsel :)
Ember nem irányíthatja sorsomat; semmiképp sem olyan, aki szélirányból támad és bűzlik a fokhagymától
Pedig pont erről van szó, ajánlom figyelmedbe az inclusive design filozófiát s ez egy remek összefoglaló amúgy egy digitális transzformáció consultingtól.
Játékos hasonlattal élve az hogy a legújabb Battlefield-et/Call of Duty-t színtévesztő filterekkel látják el hogy univerzálisan mindenkinek elérhető legyen attól még a felhasználói élmény nem fog változni. Ha pl. Hades-ban a God-Mode-ot bekapcsolod akkor az adaptív segíteni fog abban hogy a jatékélmény inklúzívan a te szintedre/nehézségi igényedre adaptálódjon megváltoztatva a felhasználói élményedet hisz a játék hozzád igazodott.
Én sem achievement és git-gud ellen vagyok feltétlen ha ezek racionálisak és nem kirekesztőek…
Amíg nem zavar bele az én játékélményembe bármilyen okból(pl half-life antlion nest pálya és tesztelői :)) és ugyanúgy megtalálom a játékban azt amit vártam és ígértek róla a készítők, addig nekem kb tök mindegy, hogy mit tesznek bele és hogyan, élvezze mindenki úgy ahogy akarja. Például emlékszem, hogy én 10 évesen még mennyire jól szórakoztam egy-két játékkal pedig csak benyomtam a god mode-ot és hülyéskedtem. :)
Én nem értek egyet ezzel. Még ha dark souls 3-ban utáltam is Midirt és vért izzadtam mire meglett én tisztelem annyira a készítőket, hogy nem kell easy mode ha ez volt amit megálmodtak. Van ennél sokkal nagyobb baj is ami miatt ea, ubisoft meg activision blizz játékokat szinte soha nem játszok: (pay to win) mikrotranzakciók és 24/7 grindolás.
Inkluzivitás alatt az accessibilityt támogatom ahol megoldható.
Inclusive design nem accessibility-t jelent mégegyszer. Itt a lényeg arról szól hogy a produktum használható-e az illető számára vagy sem. Teszem azt te se örülnél ha nem tudnád a Windowst használó amiért vagy 100€-t adtál vagy ha lenne egy belépési korlát (műszaki diploma, computer science BSc. Stb.) az android/iOS telefonodnál
Teszem azt Windows power user ugyanúgy nincs blokkolva powershell-en keresztül, ellenben mezei user a GUI-n keresztül a számára fontos dolgokat ugyanúgy egyszerűen el tudja érni mintsem powershell parancsokon keresztül ahol MS. Cert -kell legyen.
Lou írta: akinek meg fáj ez, annak továbbra is ott lesznek az ultrahard és fejenállva input eszköz nélkül vidd végig achi-k, arra lehet nagyon büszkének lenni
Kifejezetten visszataszító ez az egyre inkább terjedő "entitled" felfogásmód, vagy nem is tudom hogy hívjam, aminek keretein belül mindenki jogot formál mindenre, mintha a videojátékozás egy jog lenne és nem egy kikapcsolódási forma, és mindent a lehető legjobban ki kell lúgozni, hogy mindenkinek jó legyen. Mintha egyébként nem lenne még 1 millió más játék, ha neked az az egy éppen nem elég "inkluzív".
Egy játéknak az alkotó vízióját, szándékát kellene képviselnie. Ha az alkotó víziója, hogy a nehézség köré épít egy játékot (Souls), akkor ezt annak tudatában teszi, hogy kizár belőle bizonyos rétegeket és kevesebb pénzt keres vele, de nagyon helyesen akkor sem kompromitálja a vízióját.
Én sosem vittem végig egyetlen Souls-játékot sem, de mindegyikbe beletettem 8-10 órát, aztán elfogyott a türelmem. Ezzel együtt tökéletesen megértettem az alkotó szándékát, és nem tudom milyen alapon érezném feljogosítva magam arra, hogy easy módot (és ezzel a vízió, a játék ellényegtelenítését) követeljek csak azért, hogy én is végig tudjam vinni.
Más alkotó meg dönthet úgy, hogy az ő vízióját nem kompromitálja, ha invincible módot tesz bele, hát részemről tegyen.
Azt is nagyon helyesnek tartom, hogy bizonyos rajongói közösségek gatekeeperkednek bizonyos műfajok fölött. A hagyományos verekedős játékok követnek bizonyos mintákat, alapvetéseket a Street Fighter 2 óta, amiktől nem lehet eltérni, nem lehet kilúgozni, sekélyessé tenni, mert akkor az már más műfaj és ez a közönség elpártol tőle. Nekem, aki csőbalfasz a műfajhoz, tökéletesen megfelel hogy a Mortal Kombattal elbohóckodom.
Ezt most úgy mondod mintha neked nem “járna ki” hogy a Balatonnál “prolik” ne ehessenek a hozott szendvicsükből… :) kapitalista világban amikor minél többet akarsz eladni a termékedből/szolgáltatásodból egy bizonyos mértékű exkluzivitás felett már károsan hat a keresletre és kevesebb profitot tudsz realizáni. Mint ahogyan észrevehetően realizálták a játékfejlesztők s stúdiók is hogy sokkal több lány/nő játszik a mai piacon videojátékokkal mint pubertás bőrnadrágos Terminator wannabe kamaszfiúk akik szerint Duke Nukem a legnagyobb hős a 90-es években. Az hogy tágult a piac, sokkal nagyobb és diverzebb játékosközönséget jelent. A pandémia erre csak rátett egy lapáttal hogy minden hiánycikk lassan egy éve.
Itt nem követelésről van szó, hanem arról hogy mitől lesz jó egy játék és átütő kasszasiker. Lásd Nintendo topicban amikor felhoztam hogy Nintendónál nincs jobb cég aki az elmúlt évtizedek folyamán tökélyre fejlesztette volna a játékai eléthetőségét és kiforrottságát. (Az eladott pédányszámok és bevételek is magukért beszélnek) GTAV Online se lenne ennyire sikeres ha nem lenne egy nagyon, de nagyon széles körnek elérhető. Nem “easy” mód kell, hanem inclusive design ahol nincs kompromisszum a designer víziójában. Csípős nélkül is eheted a gulyáslevest, de nem mindenki szereti édeskésen…. Cserébe egy jó étteremben van többféle verzióban, s “Chef” ajánlata szekció ugyanúgy az étlapon. Ezért is volt zseniális a Hades, mert nem hiszem hogy kevesebb kihívás lett volna bárkinek aki God Mode vagy anélkül és bármennyi heatt-el végig vitte volna. S mindezek ellenére mindenki jól szórakozhatott vele a maga módján.
Felhozhatnám negatív elllenpédaként Dota-t is vagy LoL-t mert mindkettőnél iszonyatos magas lett a belépési küszöb s mai napig gond van a matchmakinggel amit folyamatosan tweakelnek de mindig elbasznak. Több mint 4000 órát raktam Dotába az elmúlt 16 évben, renegetet szórakoztam, nagyon sokat tanultam benne s elég jól játszottam időről-időre. De hogy megéri-e, és bármit számít-e amikor iszonyatosan toxikus a player base, majd hogy nem esélyed sincs ha nem játszol heti 20+ órát kompetitiíven és stb. Az más kérdés, jó játék? Kétséget kizáróan hisz nem hiába segített “eSport” kiépülésében is. De közelében sincs egy Owerwatch hozzáférhetőségéhez bármilyen szinten….
Részemről rendben, legyen sok ilyen játék, ami fókusztesztek, piackutatások, globális trendek és nettó statisztikák alapján készül, hogy minél többen élvezhessék adott esetben, tehát sokat adjanak el belőle.
Meg legyenek továbbra is szerzői játékok, ahol meg magasról szarnak ezekre, aztán a játék vagy megtalálja a közönségét vagy nem :)
Simán, lásd Death Stranding ami meglepően fun játékmenettel rendelkezik koncepciója ellenére. De nincs az az isten hogy bárki még egyszer végigszenvedné szerintem….
Szerzői játékészítőknél fel lehetne hozni még a Walking Dead-et (hogy mennyire játék/interaktív képregény az most mellékes) de pont ugyanúgy full inclusive a gameplay. Vagy teszem azt Minecraft, minden idők legeladottabb játéka, full auteur Mojang játék. Talán majdnem egy évtizedig mindennemű cél nélkül sandboxon felül, míg MS meg nem vette s nem rakott bele single “kampányt”. Mindenki a saját sztorija kovácsa és komplexitása ellenére ugyanúgy elérhető 6-99 éves korosztályban…
Személy szerint ahogy írtam fentebb is a kezdeti posztban, full inclusive design párti vagyok. :)
Azt hiszem kezdem jobban érteni, mire gondolsz. Holnap alaposabban beleolvasgatok ezekbe az anyagokba.
Még annyi, hogy ezzel együtt szerintem sincs egy egzakt legitim módja a játszásnak. Legitim dolog cheateket használni, glitcheket kihasználni, a speedrunolás vagy a no die run meg külön művészet.
A nehézségi fokozatok implementációjáról meg indulhatna egy külön véleménycsere is, mert szerintem a legtöbb játékban konkrétan fos - annyi történik, hogy az ellenfél bullet sponge lesz, te meg papír. De pl. a fentebb említett Doom Eternal jó példa arra, hogy lehet ezt jól csinálni, ahol konkrétan az ellenfelek viselkedés is változik.
Vagy ott az Uncharted, ahol szerintem megint el van szúrva a kialakitás, mert a gunplay konkrétan normál feletti fokozatokon válik élvezetessé, normálon és alatta ez egy teljesen hikomat shooter, de valamennyire a Gears is ilyen.
A nehézségi fokozatok implementációjáról meg indulhatna egy külön véleménycsere is, mert szerintem a legtöbb játékban konkrétan fos - annyi történik, hogy ellenfél bullet sponge lesz, te meg papír. De pl. a fentebb említett Doom Eternal jó példa arra, hogy lehet ezt jól csinálni, ahol konkrétan az ellenfelek viselkedés is változik.
Vagy ott az Uncharted, ahol szerintem megint el van szúrva a kialakitás, mert a gunplay konkrétan normál feletti fokozatokon válik élvezetessé, normálon és alatta ez egy teljesen hikomat shooter, de valamennyire a Gears is ilyen.
Pont ez lenne a lényege amúgy Inclusive Design játékoknak is hogy adaptív legyen egyéni élményekhez. Híresen fos a difficulty scaling Halo2-ben is, vagy RA/C&C s tsaiban. Ahol nem kihívás hanem egyszerű csalás. Nyílván az is elég nehézkes hogy minden zsánernél és játéknál működőképes lehetne az adaptív viselkedés, de lásd MGSV vagy HZD ahol valamilyen szinten ugyanúgy megvolt s nem hiába MGSV a legjobb MG-S gameplayben, pont azért mert ha azt akarod hogy nehéz legyen akkor nehéz lesz, ha könnyű akkor könnyű de a te játékstílusodhoz igazodván.
@Gears, sose értettem meg a hype-ot körülötte, mind a hárommal játszottam(végig) xbox360-on de még a sztori se fogott meg.
Edit:
Azt hiszem kezdem jobban érteni, mire gondolsz. Holnap alaposabban beleolvasgatok ezekbe az anyagokba.
Amúgy őszintén Switch vételnél vettem észre ezt, előtte egy GBC-m volt össz-vissz Nintendótól 1-2 játékkal. Aztán amikor Super Mario Odessey-t végig vittem és elkezdtem a moon challengeket meg az extra dolgokat keresni akkor döbbentem rá hogy mennyire jól van designolva a játék, mert végig iszonyatosan fun. Minden egyes kis kihívás is óriási siker volt kerek mosollyal. Aztán volt jópár iszonyatosan nehéz kihívás, s nagyon boldogan tudtam nyugtázni a napot amikor sikerült egyet-egyet megcsinálni. Nyilván sosem fogok 999-Moon-t összegyűjteni s a Dark Side of the Moon-on se mindent megcsinalni mert egyszerűen nincs hozza meg a skillem és az akaraterőm, de megértettem hogy Nintendo HC játékokat csinál, s igen egy HC Nintendo közönségnek de mindemellett nyugodtan vennék Nintendot bármikor unokaöcsémnem vagy akár jövőbeni gyerekeimnek is kérdés nélkül.
köszi techland (dying light játék készítői). köszi hogy olyan jó controlt és gameplayt csináltatok, ami magasan ver minden más játékot. köszi, hogy emiatt már a kedvenc farcry-aimmal se tudok játszani. köszi, uninstalláltam a farcry5-öt...
A Dying Light tényleg jó volt, de én 20-30 órát elrohangáltam FC5-ben (természetesen a WH-t ami pirossal jelöli az ellefelek falon keresztül kikapcsolva)+zombis DLC, ami olyan, mint egy ZS film, kb.2-2.5 óra néhány kifejezetten szórakoztató pályával. Nem mondom, hogy 5 eurónál többet ér, de annyiért vettem meg, a Marsos DLC viszont érthetetlenül rossz, az is 5 euró volt.
Ja és ami ami esetleg érdekes lehet, hogy van map editor is a FC5-höz. Annyi a szépséghibája, hogy míg environment szinten korrekt, script szinten behatárolt, és kiszámíthatatlan. (Gondolom multira készült elsődlegesen) Ezért nem is publikáltam 2 mapot, amit csináltam, mert nem lett tökéletes. Ismik jól szórakoztak rajta, mert szóban patcheltem, hogy merre, és mit, ha nem ment a script. :D
Van itt néhány screenshot (berakom spoilerbe), ha érdekelne az Arcade editor. Én mindig kíváncsi voltam, hogy egy 40perc-60perc körüli pályát össze tudok-e rakni, általában mindent otthagyok a felénél, mert megunom. Arcadeban sikerült, mert elégggé könnyen kezelhető célszerű és az eredmény tetszetős.
A játékmenet az volt, hogy A-ból B-be kellett eljutni, de meghatározott pontok mutatták melyik a következő pont. Na ezek vagy működtek vagy nem, de mivel kis areatriggerek indították a következő pontot, és ha a POI-t nem tette ki a script akkor azt baromi nehéz lett volna megtalálni olyannak aki nem ismeri a pályát.
rwurl=https://imgur.com/GNC2FSn
rwurl=https://imgur.com/x7ckWj6
rwurl=https://imgur.com/s6NqH9t
rwurl=https://imgur.com/JhR2fbn
rwurl=https://imgur.com/kxz4ZF1
zenész-zeneszerző, humorista, filozófus ?, great/terrible coordinátor, játékfejlesztő, rannygazoo csatár, 50% hipster 50% redneck 50% retard, pókfocikapus, yarpler, hangmérnök
az a baj hogy totálisan idegesítő hogy nem lehet rendesen mozogni a farcryban, a dying light-hoz képest. fel akarok ugrani vagy mászni valamire, de nem tudok, mert gagyi. DLben totál mindenre fel lehet mászni (nagyon kevés kivétel van). az egész kontroll totálisan szabad, "fluid". egy hagyományos fps már nagyon el van maradva ettől...
arról nem is beszélve hogy a farcry5ben már teljesen ipari termék szaga van mindennek, persze ez igaz volt a többire is, de nem ennyire. olyan a grafika mintha valami asset store-ból megvették volna a legunalmasabb fotoreal hatású sivárságot...
Én a FC2 óta nem játszottam FC-t, így nem volt annyira namegintegyFC érzésem. Nekem a grafika alapvetően tetszett. Sima fotoreal, de annak korrent, viszont az engine lehetne simább is mint mondjuk egy Battlefront2, vagy Doom/Eternal vagy éppen a DyingLight. Nekem amúgy a Doom Eternal után a sima 2016 volt olyan, hogy hiányoztak a Eternal mechanikák, és 10 percet játszottam vele, az Eternal előtt meg vagy 5x kijátszottam. Csak azt nem tudom hová tudják majd fokozni a következő doom mechanikáját, mert már a DLC-ben is voltak olyan újítások, amik egy következő számozott résznél is elmentek volna, de ellőték egy DLC-re. És lesz még egy DLC a következő rész előtt.
zenész-zeneszerző, humorista, filozófus ?, great/terrible coordinátor, játékfejlesztő, rannygazoo csatár, 50% hipster 50% redneck 50% retard, pókfocikapus, yarpler, hangmérnök
Engem már a '90-es években idegesített, amikor az FPS-ekben csak ugrálni lehetett egy mellig érő kerítés vagy egyéb objektum előtt. Igen, a Dying Lightnak (2015) ez nagy erőssége volt, de már a Doom és a Deus Ex: Mankind Divided ias jó útra tért 2016-ban felkapaszkodás szempontjából. Ha rendes parkour nincs is, ez már sokat tett hozzá.
A Mirror's Edge (2008) pedig bőven megelőzte a Dying Lightot, nagy kevencem is volt, csak az még kevésbé shooter, és nyilván cső még. A szintén 2016-os folytatásának viszont nem tett annyira jót a nagyobb játéktér, bár a platforming jó volt abban is.
Sors bona, nihil aliud.
hát a mirrors edge (bár imádom) is gáz, ott is csak bizonyos dolgokra lehet felugrani, felmászni... deus ex szintén. az a baj hogy ez szinte még rosszabb mintha semmire se lehetne
Nem rémlenek a Mirror's Edge-ből olyan objektumok, melyre látszólag a játék máshol érvényes szabályai ellenére ne lehetne felmászni. Nyilván jóval régibb, az jelen esetben az inspiráció maga, és nincs világ, csak pályák.
És mivel ez volt az a dolog, ami számomra egy régi mulasztást pótolt a Deus Exben, nyilvánvalóan nem tudok egyetérteni azzal, hogy fenn kellett volna a tartani a korábbi állapotot. Egyébként már a Human Revolutionben fel tudtam magam ügyeskedni minden reálisan elérhető helyre, csak ott még nem mászás. A Dying Light nyilván más a maga relatíve egyszerű, de nagyszerű parkouringjával, miközben látszólag nem arról, hanem a zombivadászatról (vagy a zombik embervadászatáról) szól a játék.
Mindazonáltal a Techland nálam a Call of Juarezzel, a Dead Islanddel és a Dying Lighttal is betalált, és a legutóbbi gyémánt nevezhető nem csiszolatlannak, bár ennek ellenére nem a kedvencem közülük.
Sors bona, nihil aliud.
Ez a játék nagy meghaladta a korát, imádom
rwurl=https://youtu.be/4MYQcGFzr1M
rwurl=https://youtu.be/D-cp5TEid5o
https://kotaku.com/microsoft-calls-for-an-end-to-git-gud-1847272679
https://twitter.com/DoubleFine/status/1413620731800346627
Inclusive Design!!!!!
https://www.microsoft.com/design/inclusive/
És én rohadtul egyetértek ezzel.
akinek meg fáj ez, annak továbbra is ott lesznek az ultrahard és fejenállva input eszköz nélkül vidd végig achi-k, arra lehet nagyon büszkének lenni
"People think that I must be a very strange person. This is not correct. I have the heart of a small boy. It is in a glass jar on my desk."
- Stephen King
Pont ezaz, ettől még senkinek se lesz kevesebb játékélménye.
Amúgy simán lehet rá büszkének lenni amíg nem megy át ilyen nyomi gamer fasizmusba a dolog. Ugyanakkor fájna ha kritikai bulletpoint lenne az hogy nem elég inkluzív egy termék. Tudom tudom, enlightenedcentrism.
Ember nem irányíthatja sorsomat; semmiképp sem olyan, aki szélirányból támad és bűzlik a fokhagymától
Miért? Lásd Nintendo játékok ahol iszonyatosan tömörül a HC speedrun rétegközönség. Kevésbé élvezed ezért a Super Mario Bros.-t mert mindenki számára eléthető?
Vagy Super Smash Bros ami ugyanúgy az egyik legHC-b fighting game, mégis mindenki számára elérhető.
ja nem leszólni akartam azokat az achi-kat, elismerésem, ha valaki végig tudja nyomni Doom Eternal-t Ultrahard Nightmare vagy micsoda fokozaton. Én nem tudom, nekem a hurt me plenty is kellő kihívással szolgált :)
csak kiemeltem, hogy a "teljesíteni vágyóknak" továbbra is ott lesznek még az achi-k, ne fájjon neki, hogy vki csak a sztoriért végigvitt egy játékot sérthetetlen módban
"People think that I must be a very strange person. This is not correct. I have the heart of a small boy. It is in a glass jar on my desk."
- Stephen King
én amúgy tökre nem gamelek meg semmi átlagtól eltérő attribútumom nincs ebből a szempontból szóval nem is annyira tudom hogy az inkluzivitás hol tart épp. Szintévesztőknek, gyengénlátóknak, siketeknek nagyjából fedett nem? Nyilván vakoknak vagy kéz nélkülieknek eléggé nehézkes lenne mainstream anyagot csinálni.
Ja Lounak akartam :)
Ember nem irányíthatja sorsomat; semmiképp sem olyan, aki szélirányból támad és bűzlik a fokhagymától
Inclusive design nem csak erről szól ám, az inkább az universal design: https://sayyeah.com/digital-insights/universal-design-accessibility-incl...
Értem, de a linked alapján mindennapi használati tárgyak vannak felhozva, én meg inkább strict gaming szempontból nézném. A fiziológiai inkluzivitást az egyik, ha nem a legjobb emberi törekvésnek tekintem, de most inkább a gamingről beszélnék ami nem feltétlen emberi jog és alapszükséglet, ellentétben egy faszán megtervezett lépcsővel vagy kilinccsel :)
Ember nem irányíthatja sorsomat; semmiképp sem olyan, aki szélirányból támad és bűzlik a fokhagymától
Pedig pont erről van szó, ajánlom figyelmedbe az inclusive design filozófiát s ez egy remek összefoglaló amúgy egy digitális transzformáció consultingtól.
Játékos hasonlattal élve az hogy a legújabb Battlefield-et/Call of Duty-t színtévesztő filterekkel látják el hogy univerzálisan mindenkinek elérhető legyen attól még a felhasználói élmény nem fog változni. Ha pl. Hades-ban a God-Mode-ot bekapcsolod akkor az adaptív segíteni fog abban hogy a jatékélmény inklúzívan a te szintedre/nehézségi igényedre adaptálódjon megváltoztatva a felhasználói élményedet hisz a játék hozzád igazodott.
Én sem achievement és git-gud ellen vagyok feltétlen ha ezek racionálisak és nem kirekesztőek…
Amíg nem zavar bele az én játékélményembe bármilyen okból(pl half-life antlion nest pálya és tesztelői :)) és ugyanúgy megtalálom a játékban azt amit vártam és ígértek róla a készítők, addig nekem kb tök mindegy, hogy mit tesznek bele és hogyan, élvezze mindenki úgy ahogy akarja. Például emlékszem, hogy én 10 évesen még mennyire jól szórakoztam egy-két játékkal pedig csak benyomtam a god mode-ot és hülyéskedtem. :)
Éljenek a videojátékok!
Én nem értek egyet ezzel. Még ha dark souls 3-ban utáltam is Midirt és vért izzadtam mire meglett én tisztelem annyira a készítőket, hogy nem kell easy mode ha ez volt amit megálmodtak. Van ennél sokkal nagyobb baj is ami miatt ea, ubisoft meg activision blizz játékokat szinte soha nem játszok: (pay to win) mikrotranzakciók és 24/7 grindolás.
Inkluzivitás alatt az accessibilityt támogatom ahol megoldható.
Inclusive design nem accessibility-t jelent mégegyszer. Itt a lényeg arról szól hogy a produktum használható-e az illető számára vagy sem. Teszem azt te se örülnél ha nem tudnád a Windowst használó amiért vagy 100€-t adtál vagy ha lenne egy belépési korlát (műszaki diploma, computer science BSc. Stb.) az android/iOS telefonodnál
Teszem azt Windows power user ugyanúgy nincs blokkolva powershell-en keresztül, ellenben mezei user a GUI-n keresztül a számára fontos dolgokat ugyanúgy egyszerűen el tudja érni mintsem powershell parancsokon keresztül ahol MS. Cert -kell legyen.
Mindeközben egy másik országban...
https://hu.ign.com/the-legend-of-zelda-hd-wii-u/69045/news/a-japan-rendo...
Kifejezetten visszataszító ez az egyre inkább terjedő "entitled" felfogásmód, vagy nem is tudom hogy hívjam, aminek keretein belül mindenki jogot formál mindenre, mintha a videojátékozás egy jog lenne és nem egy kikapcsolódási forma, és mindent a lehető legjobban ki kell lúgozni, hogy mindenkinek jó legyen. Mintha egyébként nem lenne még 1 millió más játék, ha neked az az egy éppen nem elég "inkluzív".
Egy játéknak az alkotó vízióját, szándékát kellene képviselnie. Ha az alkotó víziója, hogy a nehézség köré épít egy játékot (Souls), akkor ezt annak tudatában teszi, hogy kizár belőle bizonyos rétegeket és kevesebb pénzt keres vele, de nagyon helyesen akkor sem kompromitálja a vízióját.
Én sosem vittem végig egyetlen Souls-játékot sem, de mindegyikbe beletettem 8-10 órát, aztán elfogyott a türelmem. Ezzel együtt tökéletesen megértettem az alkotó szándékát, és nem tudom milyen alapon érezném feljogosítva magam arra, hogy easy módot (és ezzel a vízió, a játék ellényegtelenítését) követeljek csak azért, hogy én is végig tudjam vinni.
Más alkotó meg dönthet úgy, hogy az ő vízióját nem kompromitálja, ha invincible módot tesz bele, hát részemről tegyen.
Azt is nagyon helyesnek tartom, hogy bizonyos rajongói közösségek gatekeeperkednek bizonyos műfajok fölött. A hagyományos verekedős játékok követnek bizonyos mintákat, alapvetéseket a Street Fighter 2 óta, amiktől nem lehet eltérni, nem lehet kilúgozni, sekélyessé tenni, mert akkor az már más műfaj és ez a közönség elpártol tőle. Nekem, aki csőbalfasz a műfajhoz, tökéletesen megfelel hogy a Mortal Kombattal elbohóckodom.
Chief Exorcist
Ezt most úgy mondod mintha neked nem “járna ki” hogy a Balatonnál “prolik” ne ehessenek a hozott szendvicsükből… :) kapitalista világban amikor minél többet akarsz eladni a termékedből/szolgáltatásodból egy bizonyos mértékű exkluzivitás felett már károsan hat a keresletre és kevesebb profitot tudsz realizáni. Mint ahogyan észrevehetően realizálták a játékfejlesztők s stúdiók is hogy sokkal több lány/nő játszik a mai piacon videojátékokkal mint pubertás bőrnadrágos Terminator wannabe kamaszfiúk akik szerint Duke Nukem a legnagyobb hős a 90-es években. Az hogy tágult a piac, sokkal nagyobb és diverzebb játékosközönséget jelent. A pandémia erre csak rátett egy lapáttal hogy minden hiánycikk lassan egy éve.
Itt nem követelésről van szó, hanem arról hogy mitől lesz jó egy játék és átütő kasszasiker. Lásd Nintendo topicban amikor felhoztam hogy Nintendónál nincs jobb cég aki az elmúlt évtizedek folyamán tökélyre fejlesztette volna a játékai eléthetőségét és kiforrottságát. (Az eladott pédányszámok és bevételek is magukért beszélnek) GTAV Online se lenne ennyire sikeres ha nem lenne egy nagyon, de nagyon széles körnek elérhető. Nem “easy” mód kell, hanem inclusive design ahol nincs kompromisszum a designer víziójában. Csípős nélkül is eheted a gulyáslevest, de nem mindenki szereti édeskésen…. Cserébe egy jó étteremben van többféle verzióban, s “Chef” ajánlata szekció ugyanúgy az étlapon. Ezért is volt zseniális a Hades, mert nem hiszem hogy kevesebb kihívás lett volna bárkinek aki God Mode vagy anélkül és bármennyi heatt-el végig vitte volna. S mindezek ellenére mindenki jól szórakozhatott vele a maga módján.
Felhozhatnám negatív elllenpédaként Dota-t is vagy LoL-t mert mindkettőnél iszonyatos magas lett a belépési küszöb s mai napig gond van a matchmakinggel amit folyamatosan tweakelnek de mindig elbasznak. Több mint 4000 órát raktam Dotába az elmúlt 16 évben, renegetet szórakoztam, nagyon sokat tanultam benne s elég jól játszottam időről-időre. De hogy megéri-e, és bármit számít-e amikor iszonyatosan toxikus a player base, majd hogy nem esélyed sincs ha nem játszol heti 20+ órát kompetitiíven és stb. Az más kérdés, jó játék? Kétséget kizáróan hisz nem hiába segített “eSport” kiépülésében is. De közelében sincs egy Owerwatch hozzáférhetőségéhez bármilyen szinten….
Részemről rendben, legyen sok ilyen játék, ami fókusztesztek, piackutatások, globális trendek és nettó statisztikák alapján készül, hogy minél többen élvezhessék adott esetben, tehát sokat adjanak el belőle.
Meg legyenek továbbra is szerzői játékok, ahol meg magasról szarnak ezekre, aztán a játék vagy megtalálja a közönségét vagy nem :)
Chief Exorcist
Simán, lásd Death Stranding ami meglepően fun játékmenettel rendelkezik koncepciója ellenére. De nincs az az isten hogy bárki még egyszer végigszenvedné szerintem….
Szerzői játékészítőknél fel lehetne hozni még a Walking Dead-et (hogy mennyire játék/interaktív képregény az most mellékes) de pont ugyanúgy full inclusive a gameplay. Vagy teszem azt Minecraft, minden idők legeladottabb játéka, full auteur Mojang játék. Talán majdnem egy évtizedig mindennemű cél nélkül sandboxon felül, míg MS meg nem vette s nem rakott bele single “kampányt”. Mindenki a saját sztorija kovácsa és komplexitása ellenére ugyanúgy elérhető 6-99 éves korosztályban…
Személy szerint ahogy írtam fentebb is a kezdeti posztban, full inclusive design párti vagyok. :)
Azt hiszem kezdem jobban érteni, mire gondolsz. Holnap alaposabban beleolvasgatok ezekbe az anyagokba.
Még annyi, hogy ezzel együtt szerintem sincs egy egzakt legitim módja a játszásnak. Legitim dolog cheateket használni, glitcheket kihasználni, a speedrunolás vagy a no die run meg külön művészet.
A nehézségi fokozatok implementációjáról meg indulhatna egy külön véleménycsere is, mert szerintem a legtöbb játékban konkrétan fos - annyi történik, hogy az ellenfél bullet sponge lesz, te meg papír. De pl. a fentebb említett Doom Eternal jó példa arra, hogy lehet ezt jól csinálni, ahol konkrétan az ellenfelek viselkedés is változik.
Vagy ott az Uncharted, ahol szerintem megint el van szúrva a kialakitás, mert a gunplay konkrétan normál feletti fokozatokon válik élvezetessé, normálon és alatta ez egy teljesen hikomat shooter, de valamennyire a Gears is ilyen.
Chief Exorcist
Pont ez lenne a lényege amúgy Inclusive Design játékoknak is hogy adaptív legyen egyéni élményekhez. Híresen fos a difficulty scaling Halo2-ben is, vagy RA/C&C s tsaiban. Ahol nem kihívás hanem egyszerű csalás. Nyílván az is elég nehézkes hogy minden zsánernél és játéknál működőképes lehetne az adaptív viselkedés, de lásd MGSV vagy HZD ahol valamilyen szinten ugyanúgy megvolt s nem hiába MGSV a legjobb MG-S gameplayben, pont azért mert ha azt akarod hogy nehéz legyen akkor nehéz lesz, ha könnyű akkor könnyű de a te játékstílusodhoz igazodván.
@Gears, sose értettem meg a hype-ot körülötte, mind a hárommal játszottam(végig) xbox360-on de még a sztori se fogott meg.
Edit:
Amúgy őszintén Switch vételnél vettem észre ezt, előtte egy GBC-m volt össz-vissz Nintendótól 1-2 játékkal. Aztán amikor Super Mario Odessey-t végig vittem és elkezdtem a moon challengeket meg az extra dolgokat keresni akkor döbbentem rá hogy mennyire jól van designolva a játék, mert végig iszonyatosan fun. Minden egyes kis kihívás is óriási siker volt kerek mosollyal. Aztán volt jópár iszonyatosan nehéz kihívás, s nagyon boldogan tudtam nyugtázni a napot amikor sikerült egyet-egyet megcsinálni. Nyilván sosem fogok 999-Moon-t összegyűjteni s a Dark Side of the Moon-on se mindent megcsinalni mert egyszerűen nincs hozza meg a skillem és az akaraterőm, de megértettem hogy Nintendo HC játékokat csinál, s igen egy HC Nintendo közönségnek de mindemellett nyugodtan vennék Nintendot bármikor unokaöcsémnem vagy akár jövőbeni gyerekeimnek is kérdés nélkül.