Szvsz ahogy a média ipar is kereste a helyét és a mibenlétét a 2000-es években (Napster +tsai) s megtalálta ott hogy pay as you go s előfizetéses rendszerekben (iTunes, spotify stb.) digitális tartalmat könnyen szórjanak úgy a kalózkodás is visszaesett mivel könnyebb volt hozzáférni mint alternatív úton beszerezni. + turnék, gigek ahol a személyes élményem van a hangsúly hogy mi az a többletbevétel. Úgy alkalmasint jelenleg a játékipar mint legnagyobb szórakoztató ipari médium ugyanígy keresi a megfelelő s kiszámítható üzlet modelleket. Anno 2003-2004 környéken a “Szelep” nevű kicsiny cég hogy mondta hogy epizódikus tartalmakba van a jövő, majd sose adta ki a HL EP3-at.... s amint látjuk nem igazán működött sehol sem csak ideig-óráig (Telltale). Bethesda a ló páncélos DLC-vél meghaladta a korát, manapság mindenki fittyet hányva költ hasonló dolgokra bármilyen F2P game-ben. Zynga a FB játékokban tökélyre fejlesztette a pay2win rendszert s azt hogy hogyan designolják a játékokat függőségre mint a félkarú rablókat. Viszont saját magát tette tönkre a kannibalizaciojaval (saját játékait nem tudta normális live Service-é alakítani s miután vége lett a “fad”-nak senki se nyomta az xyz ville-eket. Nyilván a ROI az ilyen játékokon sokkal nagyobb volt mint klasszikus AAA vagy AA játékokon s a fejlesztési idő is kevesebb, piac közben nőtt s mobillá avanzsált egy ideig (ami manapság már kifulladt!?). Szóval a különböző elofizu rendszerek itt vannak és itt lesznek, továbbá az engagement s Paywall-ok is. Szerintem egy ideig ez csak jobban fog aprózodni s nem mintha én mellette lennék de igenis, veszel egy hozzáférést a játékhoz 60+ $-ért majd a folyamatos kontent pénzbe fog kerülni s hogy az lootbox/dlc/szoporoller vagy ki tudja meg miféle módon lesz de az biztos hogy alapjáték+Lehuzas nélkül nem lesz folyamatos support s kontent sehol se.
A fragmentalt előfizetést azért hoztam fel amúgy mert 8csillio külön fiók, s elofizu világában sokkal könnyebben be tud ragadni pénzed valahol vagy észre se veszed hogy nem mondtál le egy elofizut idoben. Nyilván erre játszanak is, de egyáltalán nem felhasználóbarát.
Az kimaradt, hogy ez teljesen önkéntes és nem kötelező a kiadó/fejlesztő részéről.
Viszont.
A retail oldalon kb. minden nagy árusító leszerződött (USA, részben EU) velük, hogy csak általuk minősített termékeket áruljanak a polcaikon (a kihaló biznisz).
A cumi ott érik náluk, hogy a nagy kiadók nem véletlen erőltetik, a saját online platformokat, a tiszta bevétel mellett, ez is egy jó ok. Vagy ott a Steam, ahol ez a rating cucc, ballisztikus pályáról, le van tojva a Valve részéről.
Akinek humora van mindent tud, akinek nincs az mindenre képes.
Akinek humora van mindent bír, akinek nincs az mindenre kényes.
Gearbox, based in Frisco, Texas, offers its employees below-average salaries for the video game industry, according to more than a dozen current and former Gearbox staff who have spoken to Kotaku over the years. To make up for that, the studio offers something unique: profit-sharing. Royalties from all of the developer’s games are split 60/40, with 60% going back into the company (and its owners) while 40% is distributed to employees in the form of quarterly bonuses. This system has been in place since Gearbox’s inception, and when the company has big hits, it can be lucrative. When 2012's massive Borderlands 2 came out, many Gearbox workers made enough money to buy houses—a fact that the studio often touted while recruiting new employees.
Then, in a meeting yesterday, Gearbox boss Randy Pitchford told employees that Borderlands 3 bonus checks would be significantly lower than they hoped, according to three people who were present. He said the game had been more expensive than expected
Pitchford had taken a $12 million bonus in 2016, when development started on Borderlands 3
Randyyyy a mocskos kurva anyad, mar megiiint! :D Legalabb a sok extra bevetel az EGS dealbol jo helyre ment es a fejlesztoket tamogatta. :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD Remelem valaki agyonveri ezt a faszt mostmar vegre.
Pitchford also told Gearbox developers that if they weren’t happy with the royalty system, they were welcome to quit, according to those who were in the meeting.
De... de ha csak viccelsz ez akkor is... GYILKOSSÁGGAL való fenyegetés... az INTERNETEN... egy olyan emberrel szemben, akivel sosem fogsz találkozni, mármint SOHA. ÓMÁJGÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁD!
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Értettétek? Többen vagytok a fejedben? Szent ég, magas szintű szociopátiát lepleztél most le magaddal kapcsolatban, a következő az lesz, hogy véres játékokkal is játszol! :D
Persze ha őszinte vagyok, akkor Randy számára jómagam is a kiontott belekkel való keresztre feszítést, esetleg a Hannibal stílusú, szabad ég alatti akasztást javaslom (természetesen belekkel kint azt is).
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Mondjuk amcsiban komolyan veszik a profit shareing-et, mert ha a bíróságon kiderül a turpisság a tulajokat agyon kurják. Ne a hazai, vagy akár az EU üzleti kultúrából indulj ki.
A $12 milliós osztalékot a korábbi bevételekből vehette ki, és nem érintette a B3-at. Ha meg a költségei elszálltak, a bevételek meg kevesebbek, akkor logikus, hogy nem lehet akkora tételt kiosztani, mint a korábbi résznél.
Akinek humora van mindent tud, akinek nincs az mindenre képes.
Akinek humora van mindent bír, akinek nincs az mindenre kényes.
company management promised them six-figure bonuses following the launch of Borderlands 3.
The game had sold very well—“We expect lifetime unit sales to be a record for the series,” said Strauss Zelnick, CEO of 2K parent company Take-Two, on an earnings call in February
:D
Persze igen, nagyobb koltsegek. Ahogy gondolom 2016-17 kornyeken atallni UE3-rol UE4-re hatalmas koltsegekkel jart szinten. Meg hat az Epic deal is ingyen volt, reszesedes is tobb volt az ottani rekord eladasokbol (amit kamuzott Randy ugyebar) Pls... Papiron mondjuk biztos le lesz zsirozva, de azert na. :D
Én nem látok bele az üzleti könyvelésbe, ahogy nem láttam a fejlesztési körülményeket se. Ha meg a rosszabbik oldalt feltételezzük, akkor a tulajok nem alapozhatnak ezzel a mentalitással hosszú távban müködő minőségi fejlesztő cégben, mert nagy lesz a fluktuáció, vagy annyira lemegy a cég ázsiója fejlesztői szemmel, hogy a kutya se akar odamenni a profikból. Marad majd nekik is a kiszervezés, meg ázsia.
Akinek humora van mindent tud, akinek nincs az mindenre képes.
Akinek humora van mindent bír, akinek nincs az mindenre kényes.
Egy nagy frászt! Nekem kifejezetten tetszett a CM, kétszer vittem végig, egyszer legnehezebben singleben, egyszer meg coopban. A multijával viszonylag sokat játszottam.
Volt egy nagy patch rá, amiután a grafikája kb. olyan lett, mint a demoban. Én azzal kezdtem el játszani, így nem érdekel, milyen volt megjelenésekor. Az AI csapattársak valóban tudtak néha beblokkolni, de a hangulata rendben volt, az új típusú alienek parák voltak. Multiban is remek combókat lehetett találni az alien classok és perkek variálásával.
A DNF multiban gyengébb volt, singleben nekem nem jött be, egyszer tudtam végigszenvedni.
"Az élet egy nagy szarosszendvics és minden nap egy újabb harapás" -ismeretlen gerilla feljegyzése
Gyakran szokott lenni itt-ott vita arról, hogy most akkor mégis hogyan érdemes manapság doomozni, mi a definitív verziója a Doomnak, hasonlóan maradandó lett volna-e a játék a source portok nélkül stb. Ebből tök jó kis beszélgetések tudnak kikerekedni, de általában mindig jön a JANI, aki elmondja, hogy érvelni is hülyeség, az 1993-as Doom a Doom, mégis hogyan lehetne mondjuk a GZDoom vagy akár a Crispy Doom a definitív verzió, hiszen az már nem a Kármekk! JANIról persze általában kiderül, hogy maga is source porton játszotta végig a játékot, mert nagyon kevesen vannak azok, akik DOSBoxra fanyalodnak a számtalan jobb opció helyett, de ettől még maga a probléma izgi.
Én azon a véleményen vagyok, hogy az 1993-as Doom halott, sőt, gyakorlatilag mára irreleváns a Doom jelenét és egy bizonyos részben a múltját illetően is. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a linkelt cikkben ilyenek vannak:
The definitive history of why so many shooters told you "A secret is revealed!"
The Doom games continued Wolfenstein's tradition of assigning a score at the end of each level, including a percentage of secrets found. It also noted when players found secrets with a little fanfare: "A SECRET IS REVEALED!" This was a reward, but also an inspiration. It made you feel clever, and then made you want to find the next one. That proclamation would become a key piece of secret design for the rest of the decade.
Tulajdonképpen ebből az "A secret is revealed!" mondatból kiindulva magyarázza el a cikk azt, hogy milyen jó is volt 93-ban megtalálni a titkos helyeket, mert hát felirattal meg fanfárral jutalmazott értük a játék. Mi a probléma ezzel az állítással? Csak annyi, hogy nem igaz, mivel az eredeti Doomban nem volt ott sem a felirat, sem pedig az azt kísérő hangeffekt. A ZDoom nevű source port hozta be ezt a dolgot, tehát tulajdonképpen most ott tartunk, hogy a source portok már a játék múltját is retconnolták sok ember fejében, már az emlékek sem ugyanazok. Beteg, nem?
És egy kicsit maga JANI is ezért létezik egyébként, mert az avatatlan mondjuk leszedi a netről régebben a ZDoomot, most meg a GZDoomot, belövi a szoftveres vagy a softpoly renderert, aztán azt hiszi, hogy a 93-as Doommal játszik. Pedig hát nem, mert az alap modern dolgokon (widescreen, egeres célzás legalább vízszintesen) kívül a ZDoom / GZDoom egy csomó olyan apró módosítást is végez a játékmeneten, amit igazából észre sem veszel, de számít.
Pl. amikor a Doom Eternalban ökörködtem a Doom 2-vel (ez a bugokat és a BFG Edition wadot leszámítva az eredeti játék ofkorsz, csak egy egyenes port vagy emulátor) és a harmadik pályát akartam úgy megcsinálni, ahogyan vagy egy évtizede csinálom, hát bizony nem jött össze a dolog: nem tudtam ott leesni egy helyen a pálya alsóbb szintjére, ahol szoktam. Miért? Mert elakadtam a peremnél a semmiben. Miért akadtam el? Mert szörnyek voltak alattam, a szörnyek pedig az eredeti Doomokban végtelenül magasak, tehát nem lehet pl. ráesni a fejükre vagy szimplán csak elsprintelni a levegőben fölöttük.
Az alapgondra visszatérve tehát akkor melyik a definitív Doom verzió? Én azért szoktam erre azonnal rávágni, hogy a GZDoom, mert az a messze legnépszerűbb source port, ugyanakkor el is ugrom vele a kérdés elől, mert a GZDoom igazából olyan lesz, amilyenre beállítod. :) Ha nagyon purista akarsz lenni, akkor belőheted neki a szoftveres módot, leskálázhatod a renderfelbontást, beállíthatod a végtelenül magas szörnyeket stb. = valahol a dolog legmélyén ott az eredeti játék is, senki sem játszik vele, de ott van. A hozzáállás a kérdéshez kb. az is a Doom közösség részéről, hogy a definitív Doom az, amelyiket te érzed annak, minden más konklúzió hazug is lenne igazából.
Na de a kérdés áll másra is, főleg úgy, hogy manapság már a Crysis is remastert kap, a Fallout 76 meg olyan ingyenes kiegészítőt, ami a beszámolók alapján a totális fosból tolerálható Fallout 3 retrót csinál: egy játék életciklusában mikor beszélhetünk autentikus élményről? Ha a Vampire Bloodlinest végigviszem ma fanpeccsekkel, akkor tényleg a Bloodlinest vittem végig? Igaza lehet annak, aki ma azt mondja, hogy nem érti a fikát, a Fallout 76 egész jó? Igazuk lehet-e a konszúmereknek, amikor megveszik az aktuális AAA-t megjelenéskor, egyszer végigmennek rajta, majd rádobják a halomra és mennek tovább, hogy sose nézzenek vissza?
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Igazuk lehet-e a konszúmereknek, amikor megveszik az aktuális AAA-t megjelenéskor, egyszer végigmennek rajta, majd rádobják a halomra és mennek tovább, hogy sose nézzenek vissza?
He, ez az en mantram, hogy akkor kell a jatekot vegigtolni ami erdekel amikor megjelenik. Vagy legalabb par even belul. Nemreg azt hiszem ossze is szolalkoztunk azon, hogy nem akartam baszakodni a Rage-el, hogy mukodo jatek legyen belole, mert nem az erdekelt milyenre lehet hackelni, hanem hogy milyen maga a jatek pc-n (es hat szar). Szoval ja, abszolut. A szarrapeccselt Bloodlines sem az igazi eredeti kurvaanyazos elmeny. Jobbnak jobb, de mas.
Aztan ott vannak a jatekok amiket a halalba patchelnek es idovel tenyleg jobb lesz a "hivatalos" verzio is mint amilyen volt megjeleneskor. Mintapeldaja ennek a R6 Siege es a No Mans Sky ami egy rakas szar volt releasekor, de nagyon pofas jatek lett belole par ev alatt.
Amugy meg mindenki azt tekinti jonak amit akar. Van aki eleteben nem jatszott a Resi2-vel mondjuk, de a remake bejott neki es neki az a definitiv resi2 elmeny es esze agaban sincs ranezni az eredetire, mert mai szemmel nezve baromi elavult es igazi retrobuzinak kell lenni, hogy valaki tenylegesen elvezze (szvsz).
Nemreg azt hiszem ossze is szolalkoztunk azon, hogy nem akartam baszakodni a Rage-el, hogy mukodo jatek legyen belole, mert nem az erdekelt milyenre lehet hackelni, hanem hogy milyen maga a jatek pc-n (es hat szar).
Ott az én gondom csak annyi volt, hogy te valamiért hekkelésként meg moddolásként értelmezted azt, hogy át kell írni 5 sort az ini file-ban. :D Az nekem egy ilyen "baszki ez vagy 20 éve játszik és még sosem látott ini file-t?" pillanat volt.
A hivatalos vs. fanmade megkülönböztetés meg engem személy szerint nem érdekel, mert inkább annak van értelme, hogy mi ragad meg a köztudatban. A fanpeccselt Bloodlines nem az eredeti élmény? Persze, objektíve nem az, de engem nem az érdekel, hogy melyik az eredeti élmény, hanem az, hogy melyiket hívhatjuk ma "a" Bloodlinesnek. Pl. én sosem játszottam az eredeti verzióval, ahogyan az egyik atomdurván hardcore Bloodlines fan ismerősöm sem és ezzel iszonyú sokan így vannak még. Akkor mondhatjuk azt, hogy az eredeti "kurvaanyázós" élmény teljesen irreleváns mostani kontextusban?
A Doom esetében meg kb. azt tudom mondani, hogy akik utoljára megjelenéskori valójában látták a játékot, azok azt se tudják, hogy mi az a Doom, vagy legalábbis egy olyan kép él bennük a játékról, ami alapján nem racionalizálható a 27 évnyi aktív fejlesztés és kontentgyártás.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Egyszeruen arrol volt szo, hogy nem az erdekelt mit lehet kihozni a jatekbol ha eztazt atirogatok meg modositom a fileokat hanem azt ahogy letezik mint maga a jatek. Regen epp eleget kellett ini-t irogatni, hogy fusson valami rendesen (sose fogom elfelejteni mikor inibol kellett kiirni a grafikat az oblivionbol, hogy fusson az akkori gepemen valahogy... Konkretan fak nelkul jatszottam jo sokaig :D). Nekem az az elmeny nem hianyzik es csak szimplan nem erdekel ha azt kell csinalni, hogy mukodjon valami.
Bloodlines eseteben sokat vesztettetek. Bar azt nem teljesen ertem, hogy lehet valaki atomdurvan bloodlines fan ha az eredeti verziot nem is latta... :D Na mind1, en imadtam bar a vegen elkurodott a jatek es buktam minden progressem, ujrakezdeni meg nem akartam ugyhogy soha nem jatszottam vegig igazabol. Pedig konkrentan a legvegen voltam. Mind1, haver vegigtolta, nala lattam a maradek 10 percet. A Nier Automata is hasonlo volt mostanaban. "fanpatch"-et raktam ra ami kijavitotta az elbaszott aspect ratiot meg a szar teljesitmenyt csak a jatek felenel amiatt a szar miatt nem indult el tobbet a jatek.... Orultem nagyon.
Ettol eltekintve az a bugos foshalom ami volt a jatek akkor teljesen irrelevans most ha valaki jatszani akar vele es nem akar 2000 bug miatt szentsegelni, ez igy van. Ahogy a KOTOR is inkabb a mostani fan valtozataban relevans. En csak annyit mondok, hogy az is egy legit elmeny volt es a fanpatchelt elmeny _most_ teljesen okes es sokkal jobb mint a hivatalos regi verziok, de egyik se lesz definitiv. Szerintem legalabbis. Mindkettonek megvan a maga helye es elmenye. Elvegre a pure elmeny az ahogy a fejlesztok osszedobtak, a fanpatchelt meg a befejezett, de nem eredeti elmeny. Mashogy jo. Gondolom a Doom sok verziojaval is ez a helyzet. Azzal jatszol ami neked tetszik es nem feltetlen gondolom, hogy kene lennie "definitiv" verzionak.
hogy lehet valaki atomdurvan bloodlines fan ha az eredeti verziot nem is latta... :D
9 éves volt akkor, amikor az eredeti megjelent.
Amúgy a Bloodlines azért nagyon érdekes, mert ott tényleg csak ilyen sztorikat lehet olvasni, hogy "nem tudtam végigvinni, mert kutyaszar volt", szóval tippre ott azért a fanpeccselt változatra lehet azt mondani, hogy minden kétséget kizáróan az a definitív királyság.
Elvegre a pure elmeny az ahogy a fejlesztok osszedobtak, a fanpatchelt meg a befejezett, de nem eredeti elmeny. Mashogy jo.
Lehet, de nem a befejezett verzió az, amit a fejlesztők elképzeltek / el akartak készíteni? Másrészt meg szerintem nonszensz azt mondani például, hogy a moddolatlan Bethesda-játék az igazi, amikor nagyon nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy ezek a játékok könnyen moddolhatóak legyenek. Bizonyos szempontból meg érzed is a termék minőségén és a design bizonyos elemein is azt, hogy a moddolásból keletkező végtelen életciklus és ezzel a kitolt bevételszerzés ott van a fejlesztők agyában (pl. sosem fogsz masszívan történetorientált, hangsúlyosan irányított játékmenetű Elder Scrollst látni, mert kell a "hely" a fanmade kontenthez, a homokozónak bővíthetőnek kell érződnie).
A Doom esetében is pl. miért létezhet a GZDoom? Hát mer Kármekk:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=iYk4Y5a6qmI
Vagyis a Doom arra lett tervezve, hogy "széthekkeld" és szétportold, aki lezárt élményként kezelte és otthagyta annak idején, a játék egyik lényegét hagyta ki tulajdonképpen.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
szerintem nonszensz azt mondani például, hogy a moddolatlan Bethesda-játék az igazi, amikor nagyon nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy ezek a játékok könnyen moddolhatóak legyenek.
Hatareset. Nem nonszensz, mert konzolon nem fogod modolgatni es bizony konzolokon is nagyot futnak a bethesda jatekok. Igaz evekkel kesobb behoztak xboxra a modokat ugy-ahogy skyrim esetben, de evekig nem jutottal hozza ha nem pcn jatszottal. Gyors rakeresessel:"Within two days of the game's launch, 3.4 million physical copies were sold. Of those sales, 59% were for the Xbox 360, 27% for the PS3, and 14% for the PC." Persze az evek alatt valszeg joval tobb ment el PC-re ezt nem fogom vitatni, csak tobb millio ember jatszik/jatszott ugy, hogy nem fert hozza a modokhoz. Ha pedig ugy designolsz egy jatekot, hogy majd a modok... Ott valami regen rossz. Ertem ezt most konkretan barmelyik Bethesda jatekra... :D Egyertelmuen jobb a Skyrim 100 moddal (legutoljara en is ugy jatszottam vele), de ettol meg na.
Bloodlinesra visszaterve, ja. Borzalmas elmeny volt pedig a jatek maga kurva jo volt mar akkor is. Ha engedett a jatek jatszani... :D Megvolt a maga varazsa, de egyertelmuen en is a patchelt verziot javasolnam mindenkinek aki jatszani akar vele. Viszont akkor is hozzatartozik az "elmenyhez" hogy egy jatszhatatlan bugos szar volt eredetileg. :D Hulyeseg ilyet mondani, de egy elmeny volt latni mennyire szar volt eredetileg. Meg hat amikor nem tudsz betolteni egy mentest se, mert ... Nem... :D Az is egy kulon dolog. A fanpatchelt verzio nem fogja ezt megadni neked. ;)
Ma a '93-as Doom nem tud definitív lenni, mert szinte senkinek nem fogja azt az élményt nyújtani, amit annak idején nyújtott vagy nyújtott volna. Az akció és a pályák ma is ki tudnak tűnni egy CoD után (már akinek, a szocializáció sokat számít), de ami akkor egy Ultima Underworldhöz vagy Wolfenstein 3D után folyékony pörgés volt büntetős grafikával, azt 35 fps-sel a DOSBoxban nem kapod meg, öregurasabb, mint az emlékek. Nem mintha ettől nem tudna pörögni, a source portok jobban hozzák az eredeti érzést, mint az eredeti :)
Nyilván más, ha az ember ott volt a maga idejében, és az nem is pótolható teljesen. De nem is kell. Nem vagyunk örökéletűek, akkor már hadd zavarjon jobban, hogy nem néztem Michelangelót, miközben a Sixtus-kápolnát festette.
Vagy gondoljunk az irodalmi élményeinkre! Shakespeare a plebejusoknak csinálta a színházat, azt hitte, hogy nem a Hamlet, hanem a Venus és Adonis, illetve a Lucretia meggyalázása az, amiről a hozzáértők beszélni fognak. Boccaccio majdnem megsemmisítette a Dekameront, a humanista kortársai a latin nyelvű bölcselkedéseit zabálták. Nem bánom, hogy vártam velük pár százat évet, mert így bár a korból nem tudom megérteni őket, de velük a kort igen. Ez a maga módján igaz lehet egy-egy archaikusnak tűnő, de gyakran sok tanulságot rejlő game designra is. A 2016-os Doom közben úgy tűnt, hogy az új id tanult is a régi id-től - és éppen ebből lett a fejlődés.
Más ott lenni, de nem muszáj. Megérthető A walesi bárdok úgyis, hogy nem a neoabszolutizmus korát érjük (ajjaj, ez magas labda, de az másik topik, Zaxx!), és marha jó, hogy Sinkovits Imre-porttal és Latinovits Zoltán- moddal is volt hozzá szerencsém. Menő lehetett, amikor az emlékévben Walesben nyomták is. Van élet egy mű születése után, de jó érzés átvágni a köldökzsinórt. Nekem A walesi bárdok mindörökké sinkovitsos marad, ha nem is úgy találkoztam vele először, mert az ő hangjával hallom. Mindörökké... azaz még pár hónap karantén, és Győrfi Pál lesz az igazi bárd.
Ma a '93-as Doom nem tud definitív lenni, mert szinte senkinek nem fogja azt az élményt nyújtani, amit annak idején nyújtott vagy nyújtott volna.
Itt van az egyik kutya elásva: a 93-as verzió elavult, pont.
a source portok jobban hozzák az eredeti érzést, mint az eredeti :)
Egyrészt, de nem is ez az érdekes igazán, hanem az, amit nem lehet elégszer elmondani: a közösség 27 éve melózik a játékon, aminek következtében az baromira megváltozott. A grafikától ma már nyilván nem ájulhatsz el, de a méretektől, a pályák komplexitásától vagy akár a kihívás szintjétől abszolút. Pl. egy ilyen pálya nemcsak hogy nem indult volna el annak idején, de egyébként is kb. játszhatatlan lett volna a többség számára (olyan 5:55-től kezdődik az igazi móka):
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=-toMaqCynj8
A source portokon és a megawadokon keresztül a matuzsálemi játék frissülni tud, és még mindig képes lehet előhozni az újdonságra való rácsodálkozást. Szakállas példa, mert manapság már régi pályának számít, de azért amikor mondjuk a Nuts.wad-ban lősz egyet, ezzel pedig beaktiválsz 10 000 démont, na, olyat nem igazán tud másik játék, annyira, hogy még a Doom Eternal is összeszarja magát tőle:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=VmhrKegm3p0
:D
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Szvsz ahogy a média ipar is kereste a helyét és a mibenlétét a 2000-es években (Napster +tsai) s megtalálta ott hogy pay as you go s előfizetéses rendszerekben (iTunes, spotify stb.) digitális tartalmat könnyen szórjanak úgy a kalózkodás is visszaesett mivel könnyebb volt hozzáférni mint alternatív úton beszerezni. + turnék, gigek ahol a személyes élményem van a hangsúly hogy mi az a többletbevétel. Úgy alkalmasint jelenleg a játékipar mint legnagyobb szórakoztató ipari médium ugyanígy keresi a megfelelő s kiszámítható üzlet modelleket. Anno 2003-2004 környéken a “Szelep” nevű kicsiny cég hogy mondta hogy epizódikus tartalmakba van a jövő, majd sose adta ki a HL EP3-at.... s amint látjuk nem igazán működött sehol sem csak ideig-óráig (Telltale). Bethesda a ló páncélos DLC-vél meghaladta a korát, manapság mindenki fittyet hányva költ hasonló dolgokra bármilyen F2P game-ben. Zynga a FB játékokban tökélyre fejlesztette a pay2win rendszert s azt hogy hogyan designolják a játékokat függőségre mint a félkarú rablókat. Viszont saját magát tette tönkre a kannibalizaciojaval (saját játékait nem tudta normális live Service-é alakítani s miután vége lett a “fad”-nak senki se nyomta az xyz ville-eket. Nyilván a ROI az ilyen játékokon sokkal nagyobb volt mint klasszikus AAA vagy AA játékokon s a fejlesztési idő is kevesebb, piac közben nőtt s mobillá avanzsált egy ideig (ami manapság már kifulladt!?). Szóval a különböző elofizu rendszerek itt vannak és itt lesznek, továbbá az engagement s Paywall-ok is. Szerintem egy ideig ez csak jobban fog aprózodni s nem mintha én mellette lennék de igenis, veszel egy hozzáférést a játékhoz 60+ $-ért majd a folyamatos kontent pénzbe fog kerülni s hogy az lootbox/dlc/szoporoller vagy ki tudja meg miféle módon lesz de az biztos hogy alapjáték+Lehuzas nélkül nem lesz folyamatos support s kontent sehol se.
A fragmentalt előfizetést azért hoztam fel amúgy mert 8csillio külön fiók, s elofizu világában sokkal könnyebben be tud ragadni pénzed valahol vagy észre se veszed hogy nem mondtál le egy elofizut idoben. Nyilván erre játszanak is, de egyáltalán nem felhasználóbarát.
rwurl=https://youtu.be/2utf6yph_QQ
ibi amentia latet
For the first time ever, the ESRB opens its doors and unveils the process of rating video games.
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=TaB-Tp4G6WI
Steam: mrstrato
Cserekulcs listám
rwurl=https://youtu.be/8Ca0vqiSPiw
ibi amentia latet
Fákk jú men, kb jövő tavaszra tudnám bepótolni azt a solmindent amit mostanában irtok
Monas apó legyintett. Két kézzel is.
Videojátékok vs. alvás, egész jól összeszedett cikknek tűnik:
https://kotaku.com/you-shouldnt-play-video-games-to-fall-asleep-but-here...
Steam: mrstrato
Cserekulcs listám
Az kimaradt, hogy ez teljesen önkéntes és nem kötelező a kiadó/fejlesztő részéről.
Viszont.
A retail oldalon kb. minden nagy árusító leszerződött (USA, részben EU) velük, hogy csak általuk minősített termékeket áruljanak a polcaikon (a kihaló biznisz).
A cumi ott érik náluk, hogy a nagy kiadók nem véletlen erőltetik, a saját online platformokat, a tiszta bevétel mellett, ez is egy jó ok. Vagy ott a Steam, ahol ez a rating cucc, ballisztikus pályáról, le van tojva a Valve részéről.
Akinek humora van mindent tud, akinek nincs az mindenre képes.
Akinek humora van mindent bír, akinek nincs az mindenre kényes.
Mert meg nem volt itt.
Despite Huge Sales, Borderlands 3 Developers Are Getting Stiffed On Bonuses
Randyyyy a mocskos kurva anyad, mar megiiint! :D Legalabb a sok extra bevetel az EGS dealbol jo helyre ment es a fejlesztoket tamogatta. :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD Remelem valaki agyonveri ezt a faszt mostmar vegre.
Te azt akarod, hogy agyonverjenek egy embert? Atyaúristen!
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Igen. Minden tovabbi nelkul megerdemelne. :D
(loljk ofc...)
De... de ha csak viccelsz ez akkor is... GYILKOSSÁGGAL való fenyegetés... az INTERNETEN... egy olyan emberrel szemben, akivel sosem fogsz találkozni, mármint SOHA. ÓMÁJGÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁD!
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Ertettuk elsore is.
Értettétek? Többen vagytok a fejedben? Szent ég, magas szintű szociopátiát lepleztél most le magaddal kapcsolatban, a következő az lesz, hogy véres játékokkal is játszol! :D
Persze ha őszinte vagyok, akkor Randy számára jómagam is a kiontott belekkel való keresztre feszítést, esetleg a Hannibal stílusú, szabad ég alatti akasztást javaslom (természetesen belekkel kint azt is).
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Pedig azt mondták, az EGS jó, mert több pénz megy a fejlesztőknek:DDDDDD
A sok hülye naiv ember...
Mondjuk amcsiban komolyan veszik a profit shareing-et, mert ha a bíróságon kiderül a turpisság a tulajokat agyon kurják. Ne a hazai, vagy akár az EU üzleti kultúrából indulj ki.
A $12 milliós osztalékot a korábbi bevételekből vehette ki, és nem érintette a B3-at. Ha meg a költségei elszálltak, a bevételek meg kevesebbek, akkor logikus, hogy nem lehet akkora tételt kiosztani, mint a korábbi résznél.
Akinek humora van mindent tud, akinek nincs az mindenre képes.
Akinek humora van mindent bír, akinek nincs az mindenre kényes.
- Joda mit kellene tenni Randy Pitchforddal ?
rwurl=https://hobbydb-production.s3.amazonaws.com/processed_uploads/subject_ph...
- Agyonverni.
zenész-zeneszerző, humorista, filozófus ?, great/terrible coordinátor, játékfejlesztő, rannygazoo csatár, 50% hipster 50% redneck 50% retard, pókfocikapus, yarpler, hangmérnök
:D
Persze igen, nagyobb koltsegek. Ahogy gondolom 2016-17 kornyeken atallni UE3-rol UE4-re hatalmas koltsegekkel jart szinten. Meg hat az Epic deal is ingyen volt, reszesedes is tobb volt az ottani rekord eladasokbol (amit kamuzott Randy ugyebar) Pls... Papiron mondjuk biztos le lesz zsirozva, de azert na. :D
Én nem látok bele az üzleti könyvelésbe, ahogy nem láttam a fejlesztési körülményeket se. Ha meg a rosszabbik oldalt feltételezzük, akkor a tulajok nem alapozhatnak ezzel a mentalitással hosszú távban müködő minőségi fejlesztő cégben, mert nagy lesz a fluktuáció, vagy annyira lemegy a cég ázsiója fejlesztői szemmel, hogy a kutya se akar odamenni a profikból. Marad majd nekik is a kiszervezés, meg ázsia.
Akinek humora van mindent tud, akinek nincs az mindenre képes.
Akinek humora van mindent bír, akinek nincs az mindenre kényes.
rwurl=https://sm.ign.com/t/ign_hu/screenshot/default/this-mod-fixes-aliens-col...
"Rossz úton jár az, aki álmokból épít várat, és közben elfelejt élni" - J.K. Rowling
HOT TAKE: a DNF jobb volt az Aliens CM-nél.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
https://twitter.com/fwong/status/1245457027880509440
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Egy nagy frászt! Nekem kifejezetten tetszett a CM, kétszer vittem végig, egyszer legnehezebben singleben, egyszer meg coopban. A multijával viszonylag sokat játszottam.
Volt egy nagy patch rá, amiután a grafikája kb. olyan lett, mint a demoban. Én azzal kezdtem el játszani, így nem érdekel, milyen volt megjelenésekor. Az AI csapattársak valóban tudtak néha beblokkolni, de a hangulata rendben volt, az új típusú alienek parák voltak. Multiban is remek combókat lehetett találni az alien classok és perkek variálásával.
A DNF multiban gyengébb volt, singleben nekem nem jött be, egyszer tudtam végigszenvedni.
"Az élet egy nagy szarosszendvics és minden nap egy újabb harapás" -ismeretlen gerilla feljegyzése
Eh, láttam egy tök jó cikket, ami alapján eszembe jutott valami:
https://www.pcgamer.com/history-of-90s-fps-secret-rooms/
Gyakran szokott lenni itt-ott vita arról, hogy most akkor mégis hogyan érdemes manapság doomozni, mi a definitív verziója a Doomnak, hasonlóan maradandó lett volna-e a játék a source portok nélkül stb. Ebből tök jó kis beszélgetések tudnak kikerekedni, de általában mindig jön a JANI, aki elmondja, hogy érvelni is hülyeség, az 1993-as Doom a Doom, mégis hogyan lehetne mondjuk a GZDoom vagy akár a Crispy Doom a definitív verzió, hiszen az már nem a Kármekk! JANIról persze általában kiderül, hogy maga is source porton játszotta végig a játékot, mert nagyon kevesen vannak azok, akik DOSBoxra fanyalodnak a számtalan jobb opció helyett, de ettől még maga a probléma izgi.
Én azon a véleményen vagyok, hogy az 1993-as Doom halott, sőt, gyakorlatilag mára irreleváns a Doom jelenét és egy bizonyos részben a múltját illetően is. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy a linkelt cikkben ilyenek vannak:
Tulajdonképpen ebből az "A secret is revealed!" mondatból kiindulva magyarázza el a cikk azt, hogy milyen jó is volt 93-ban megtalálni a titkos helyeket, mert hát felirattal meg fanfárral jutalmazott értük a játék. Mi a probléma ezzel az állítással? Csak annyi, hogy nem igaz, mivel az eredeti Doomban nem volt ott sem a felirat, sem pedig az azt kísérő hangeffekt. A ZDoom nevű source port hozta be ezt a dolgot, tehát tulajdonképpen most ott tartunk, hogy a source portok már a játék múltját is retconnolták sok ember fejében, már az emlékek sem ugyanazok. Beteg, nem?
És egy kicsit maga JANI is ezért létezik egyébként, mert az avatatlan mondjuk leszedi a netről régebben a ZDoomot, most meg a GZDoomot, belövi a szoftveres vagy a softpoly renderert, aztán azt hiszi, hogy a 93-as Doommal játszik. Pedig hát nem, mert az alap modern dolgokon (widescreen, egeres célzás legalább vízszintesen) kívül a ZDoom / GZDoom egy csomó olyan apró módosítást is végez a játékmeneten, amit igazából észre sem veszel, de számít.
Pl. amikor a Doom Eternalban ökörködtem a Doom 2-vel (ez a bugokat és a BFG Edition wadot leszámítva az eredeti játék ofkorsz, csak egy egyenes port vagy emulátor) és a harmadik pályát akartam úgy megcsinálni, ahogyan vagy egy évtizede csinálom, hát bizony nem jött össze a dolog: nem tudtam ott leesni egy helyen a pálya alsóbb szintjére, ahol szoktam. Miért? Mert elakadtam a peremnél a semmiben. Miért akadtam el? Mert szörnyek voltak alattam, a szörnyek pedig az eredeti Doomokban végtelenül magasak, tehát nem lehet pl. ráesni a fejükre vagy szimplán csak elsprintelni a levegőben fölöttük.
Az alapgondra visszatérve tehát akkor melyik a definitív Doom verzió? Én azért szoktam erre azonnal rávágni, hogy a GZDoom, mert az a messze legnépszerűbb source port, ugyanakkor el is ugrom vele a kérdés elől, mert a GZDoom igazából olyan lesz, amilyenre beállítod. :) Ha nagyon purista akarsz lenni, akkor belőheted neki a szoftveres módot, leskálázhatod a renderfelbontást, beállíthatod a végtelenül magas szörnyeket stb. = valahol a dolog legmélyén ott az eredeti játék is, senki sem játszik vele, de ott van. A hozzáállás a kérdéshez kb. az is a Doom közösség részéről, hogy a definitív Doom az, amelyiket te érzed annak, minden más konklúzió hazug is lenne igazából.
Na de a kérdés áll másra is, főleg úgy, hogy manapság már a Crysis is remastert kap, a Fallout 76 meg olyan ingyenes kiegészítőt, ami a beszámolók alapján a totális fosból tolerálható Fallout 3 retrót csinál: egy játék életciklusában mikor beszélhetünk autentikus élményről? Ha a Vampire Bloodlinest végigviszem ma fanpeccsekkel, akkor tényleg a Bloodlinest vittem végig? Igaza lehet annak, aki ma azt mondja, hogy nem érti a fikát, a Fallout 76 egész jó? Igazuk lehet-e a konszúmereknek, amikor megveszik az aktuális AAA-t megjelenéskor, egyszer végigmennek rajta, majd rádobják a halomra és mennek tovább, hogy sose nézzenek vissza?
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
He, ez az en mantram, hogy akkor kell a jatekot vegigtolni ami erdekel amikor megjelenik. Vagy legalabb par even belul. Nemreg azt hiszem ossze is szolalkoztunk azon, hogy nem akartam baszakodni a Rage-el, hogy mukodo jatek legyen belole, mert nem az erdekelt milyenre lehet hackelni, hanem hogy milyen maga a jatek pc-n (es hat szar). Szoval ja, abszolut. A szarrapeccselt Bloodlines sem az igazi eredeti kurvaanyazos elmeny. Jobbnak jobb, de mas.
Aztan ott vannak a jatekok amiket a halalba patchelnek es idovel tenyleg jobb lesz a "hivatalos" verzio is mint amilyen volt megjeleneskor. Mintapeldaja ennek a R6 Siege es a No Mans Sky ami egy rakas szar volt releasekor, de nagyon pofas jatek lett belole par ev alatt.
Amugy meg mindenki azt tekinti jonak amit akar. Van aki eleteben nem jatszott a Resi2-vel mondjuk, de a remake bejott neki es neki az a definitiv resi2 elmeny es esze agaban sincs ranezni az eredetire, mert mai szemmel nezve baromi elavult es igazi retrobuzinak kell lenni, hogy valaki tenylegesen elvezze (szvsz).
Ott az én gondom csak annyi volt, hogy te valamiért hekkelésként meg moddolásként értelmezted azt, hogy át kell írni 5 sort az ini file-ban. :D Az nekem egy ilyen "baszki ez vagy 20 éve játszik és még sosem látott ini file-t?" pillanat volt.
A hivatalos vs. fanmade megkülönböztetés meg engem személy szerint nem érdekel, mert inkább annak van értelme, hogy mi ragad meg a köztudatban. A fanpeccselt Bloodlines nem az eredeti élmény? Persze, objektíve nem az, de engem nem az érdekel, hogy melyik az eredeti élmény, hanem az, hogy melyiket hívhatjuk ma "a" Bloodlinesnek. Pl. én sosem játszottam az eredeti verzióval, ahogyan az egyik atomdurván hardcore Bloodlines fan ismerősöm sem és ezzel iszonyú sokan így vannak még. Akkor mondhatjuk azt, hogy az eredeti "kurvaanyázós" élmény teljesen irreleváns mostani kontextusban?
A Doom esetében meg kb. azt tudom mondani, hogy akik utoljára megjelenéskori valójában látták a játékot, azok azt se tudják, hogy mi az a Doom, vagy legalábbis egy olyan kép él bennük a játékról, ami alapján nem racionalizálható a 27 évnyi aktív fejlesztés és kontentgyártás.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Egyszeruen arrol volt szo, hogy nem az erdekelt mit lehet kihozni a jatekbol ha eztazt atirogatok meg modositom a fileokat hanem azt ahogy letezik mint maga a jatek. Regen epp eleget kellett ini-t irogatni, hogy fusson valami rendesen (sose fogom elfelejteni mikor inibol kellett kiirni a grafikat az oblivionbol, hogy fusson az akkori gepemen valahogy... Konkretan fak nelkul jatszottam jo sokaig :D). Nekem az az elmeny nem hianyzik es csak szimplan nem erdekel ha azt kell csinalni, hogy mukodjon valami.
Bloodlines eseteben sokat vesztettetek. Bar azt nem teljesen ertem, hogy lehet valaki atomdurvan bloodlines fan ha az eredeti verziot nem is latta... :D Na mind1, en imadtam bar a vegen elkurodott a jatek es buktam minden progressem, ujrakezdeni meg nem akartam ugyhogy soha nem jatszottam vegig igazabol. Pedig konkrentan a legvegen voltam. Mind1, haver vegigtolta, nala lattam a maradek 10 percet. A Nier Automata is hasonlo volt mostanaban. "fanpatch"-et raktam ra ami kijavitotta az elbaszott aspect ratiot meg a szar teljesitmenyt csak a jatek felenel amiatt a szar miatt nem indult el tobbet a jatek.... Orultem nagyon.
Ettol eltekintve az a bugos foshalom ami volt a jatek akkor teljesen irrelevans most ha valaki jatszani akar vele es nem akar 2000 bug miatt szentsegelni, ez igy van. Ahogy a KOTOR is inkabb a mostani fan valtozataban relevans. En csak annyit mondok, hogy az is egy legit elmeny volt es a fanpatchelt elmeny _most_ teljesen okes es sokkal jobb mint a hivatalos regi verziok, de egyik se lesz definitiv. Szerintem legalabbis. Mindkettonek megvan a maga helye es elmenye. Elvegre a pure elmeny az ahogy a fejlesztok osszedobtak, a fanpatchelt meg a befejezett, de nem eredeti elmeny. Mashogy jo. Gondolom a Doom sok verziojaval is ez a helyzet. Azzal jatszol ami neked tetszik es nem feltetlen gondolom, hogy kene lennie "definitiv" verzionak.
9 éves volt akkor, amikor az eredeti megjelent.
Amúgy a Bloodlines azért nagyon érdekes, mert ott tényleg csak ilyen sztorikat lehet olvasni, hogy "nem tudtam végigvinni, mert kutyaszar volt", szóval tippre ott azért a fanpeccselt változatra lehet azt mondani, hogy minden kétséget kizáróan az a definitív királyság.
Lehet, de nem a befejezett verzió az, amit a fejlesztők elképzeltek / el akartak készíteni? Másrészt meg szerintem nonszensz azt mondani például, hogy a moddolatlan Bethesda-játék az igazi, amikor nagyon nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy ezek a játékok könnyen moddolhatóak legyenek. Bizonyos szempontból meg érzed is a termék minőségén és a design bizonyos elemein is azt, hogy a moddolásból keletkező végtelen életciklus és ezzel a kitolt bevételszerzés ott van a fejlesztők agyában (pl. sosem fogsz masszívan történetorientált, hangsúlyosan irányított játékmenetű Elder Scrollst látni, mert kell a "hely" a fanmade kontenthez, a homokozónak bővíthetőnek kell érződnie).
A Doom esetében is pl. miért létezhet a GZDoom? Hát mer Kármekk:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=iYk4Y5a6qmI
Vagyis a Doom arra lett tervezve, hogy "széthekkeld" és szétportold, aki lezárt élményként kezelte és otthagyta annak idején, a játék egyik lényegét hagyta ki tulajdonképpen.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Hatareset. Nem nonszensz, mert konzolon nem fogod modolgatni es bizony konzolokon is nagyot futnak a bethesda jatekok. Igaz evekkel kesobb behoztak xboxra a modokat ugy-ahogy skyrim esetben, de evekig nem jutottal hozza ha nem pcn jatszottal. Gyors rakeresessel:"Within two days of the game's launch, 3.4 million physical copies were sold. Of those sales, 59% were for the Xbox 360, 27% for the PS3, and 14% for the PC." Persze az evek alatt valszeg joval tobb ment el PC-re ezt nem fogom vitatni, csak tobb millio ember jatszik/jatszott ugy, hogy nem fert hozza a modokhoz. Ha pedig ugy designolsz egy jatekot, hogy majd a modok... Ott valami regen rossz. Ertem ezt most konkretan barmelyik Bethesda jatekra... :D Egyertelmuen jobb a Skyrim 100 moddal (legutoljara en is ugy jatszottam vele), de ettol meg na.
Bloodlinesra visszaterve, ja. Borzalmas elmeny volt pedig a jatek maga kurva jo volt mar akkor is. Ha engedett a jatek jatszani... :D Megvolt a maga varazsa, de egyertelmuen en is a patchelt verziot javasolnam mindenkinek aki jatszani akar vele. Viszont akkor is hozzatartozik az "elmenyhez" hogy egy jatszhatatlan bugos szar volt eredetileg. :D Hulyeseg ilyet mondani, de egy elmeny volt latni mennyire szar volt eredetileg. Meg hat amikor nem tudsz betolteni egy mentest se, mert ... Nem... :D Az is egy kulon dolog. A fanpatchelt verzio nem fogja ezt megadni neked. ;)
Ma a '93-as Doom nem tud definitív lenni, mert szinte senkinek nem fogja azt az élményt nyújtani, amit annak idején nyújtott vagy nyújtott volna. Az akció és a pályák ma is ki tudnak tűnni egy CoD után (már akinek, a szocializáció sokat számít), de ami akkor egy Ultima Underworldhöz vagy Wolfenstein 3D után folyékony pörgés volt büntetős grafikával, azt 35 fps-sel a DOSBoxban nem kapod meg, öregurasabb, mint az emlékek. Nem mintha ettől nem tudna pörögni, a source portok jobban hozzák az eredeti érzést, mint az eredeti :)
Nyilván más, ha az ember ott volt a maga idejében, és az nem is pótolható teljesen. De nem is kell. Nem vagyunk örökéletűek, akkor már hadd zavarjon jobban, hogy nem néztem Michelangelót, miközben a Sixtus-kápolnát festette.
Vagy gondoljunk az irodalmi élményeinkre! Shakespeare a plebejusoknak csinálta a színházat, azt hitte, hogy nem a Hamlet, hanem a Venus és Adonis, illetve a Lucretia meggyalázása az, amiről a hozzáértők beszélni fognak. Boccaccio majdnem megsemmisítette a Dekameront, a humanista kortársai a latin nyelvű bölcselkedéseit zabálták. Nem bánom, hogy vártam velük pár százat évet, mert így bár a korból nem tudom megérteni őket, de velük a kort igen. Ez a maga módján igaz lehet egy-egy archaikusnak tűnő, de gyakran sok tanulságot rejlő game designra is. A 2016-os Doom közben úgy tűnt, hogy az új id tanult is a régi id-től - és éppen ebből lett a fejlődés.
Más ott lenni, de nem muszáj. Megérthető A walesi bárdok úgyis, hogy nem a neoabszolutizmus korát érjük (ajjaj, ez magas labda, de az másik topik, Zaxx!), és marha jó, hogy Sinkovits Imre-porttal és Latinovits Zoltán- moddal is volt hozzá szerencsém. Menő lehetett, amikor az emlékévben Walesben nyomták is. Van élet egy mű születése után, de jó érzés átvágni a köldökzsinórt. Nekem A walesi bárdok mindörökké sinkovitsos marad, ha nem is úgy találkoztam vele először, mert az ő hangjával hallom. Mindörökké... azaz még pár hónap karantén, és Győrfi Pál lesz az igazi bárd.
Sors bona, nihil aliud.
Itt van az egyik kutya elásva: a 93-as verzió elavult, pont.
Egyrészt, de nem is ez az érdekes igazán, hanem az, amit nem lehet elégszer elmondani: a közösség 27 éve melózik a játékon, aminek következtében az baromira megváltozott. A grafikától ma már nyilván nem ájulhatsz el, de a méretektől, a pályák komplexitásától vagy akár a kihívás szintjétől abszolút. Pl. egy ilyen pálya nemcsak hogy nem indult volna el annak idején, de egyébként is kb. játszhatatlan lett volna a többség számára (olyan 5:55-től kezdődik az igazi móka):
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=-toMaqCynj8
A source portokon és a megawadokon keresztül a matuzsálemi játék frissülni tud, és még mindig képes lehet előhozni az újdonságra való rácsodálkozást. Szakállas példa, mert manapság már régi pályának számít, de azért amikor mondjuk a Nuts.wad-ban lősz egyet, ezzel pedig beaktiválsz 10 000 démont, na, olyat nem igazán tud másik játék, annyira, hogy még a Doom Eternal is összeszarja magát tőle:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=VmhrKegm3p0
:D
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.