SteamWorld Heist
A SteamWorld-"sorozat" előző részeihez pont annyi köze van, mint azoknak egymáshoz: tower defense és Terraria/Spelunky-klón(?) után a Heist egy Wormsbe oltott 2D XCOM, és meglepően jól veszi ezen ambíciójának akadályait. Van egy hajód, rajta masseffectesen sokasodó és szellemeskedő harcoscsapattal, akikkel egy űrtérkép különböző állomásain/hajóin kell átverekedned magad, leggyakrabban háromemberesrobotos "ölj meg mindenkit" vagy "csórd el x-et" ostromküldetésekben, amelyekben körökre osztva, a mozogj-mozogj vagy mozogj-lőj szabályokat követve nyitsz be új, ellenfelekkel megtömött szobákba, próbálod nem túllépni az extra ellenséget riadóztató visszaszámlás időlimitjét, és szem előtt tartani a lootolás magasabb prioritását a pusztításéval szemben, ugyanis XP-t a gyilkolásért nem kapsz. Költheted viszont karakterfejlesztésre (9 levelnyi karakterspecifikus képesség unlockolható szintlépéssel, szintenként egy, nincs "fa"), a pénz (és gondolom, hajóüzemanyag meg karakterellátmány, lévén gőzgépnek áll a világunk) szerepét betöltő vízen pedig a térképen szétszórt bárokban és kereskedőknél fegyvert (9 tierbe osztott minőség/hatékonyság fegyverosztályonként, mint heavy és assault), felszerelést (missziónként egyszer használható elsősegélydoboz, gránát, extra életerőt biztosító páncél stb., minden karakter kettő ilyet vihet magával küldetésre), plusz inventory space-t a lootnak, valamint kalapokat vehetsz. A játék nagyon el van varázsolva a kalapoktól.
Akit idegesített az XCOM-ban az állandó, valószínűtlen céltévesztések kiküszöbölhetetlen törvényszerűsége, az, heh, szerintem inkább messzire kerülje el ezt a cuccot, mert a skalpját fogja enni a frusztrációtól, amikor egy-egy lövés nem oda megy, ahova kéne. A torkolattól a célpontig vezető lézervonalas irányjelzéssel csak a mesterlövész típusú fegyverek rendelkeznek, és még azok is ritmikusan, de őrjítő egyenetlenül ringanak fel-le a célra tartó karakter kezében, mintha ugyan robotjaink lélegeznének vagy nem bírnának egyenesen megtartani egy pisztolyt, ami meg nem szűnő velejárója minden tűzharcnak, és az első számú oka, hogy nem tudnám igazi új top kedvencemnek nevezni a játékot, bármennyire élveztem is a kimaxolásával töltött ~15 órát. (Ráadásul a játék következetlen is ebben, hiszen a gránátjaink és a rakétalövő karakterképességünk - egyik sem minősül a felszerelt fegyverünkkel végzett akciónak - útját szép pontosan kijelöli a célig, még a terepen való pattogást és a hatósugarat is kirajzolja. Nem tudom, nyilván úgy gondolhatták a dizájnerek, hogy a fegyveres célzás ilyetén megvalósítása túlzottan könnyűvé tenné a játékot, amiben van is igazság, csak hát így meg a játékélmény szívja meg valamelyest.) Vegyük ehhez hozzá az íves röppályákat, amiket csak megsaccolni lehet, a robbanószerek friendly fire attribútumát, a kontrollergomb megnyomásának mikroszintű, de ebben a játékban magát mocskosul éreztető latencyjét, nem beszélve a falakról-tárgyakról sokszorosan visszapattanó lövedéktípusok ösztönözte, ám sokszor hálátlannak bizonyuló trükközés okozta rossz szájízt, és az eredmény megannyi elvétett szépreményű lövés, illetve a közelharcibb taktika előnyben részesítése. Illetve ugye a körök sorozatos visszatöltése menüből.
Nagyon kellemes taktikai játék, ami valójában jóval nagyobb és relatíve komplexebb, mint elsőre vártam - két alkalommal is bennem volt, hogy na, ez az utolsó harc, ez se volt egy rossz kis indie eresztés, aztán kiderült, hogy csak a harmadánál/kétharmadánál jártam. A sztori tisztán funkcióbetöltő jellegű*, a háttérvilág hangulata azonban a látványdizájn megoldásainak, a karakterek egyéniségének stb. köszönhetően kiemelkedőnek mondható, noha a hipszterwestern zenével (főleg a bárokban szólókkal) enyhén szólva nem sikerült kibékülnöm, és a kikacsintós humor is túltolja néha a viccesport.
rwurl=http://images.akamai.steamusercontent.com/ugc/260465617075427638/D37852C...
Tehát ajánlom. Nagyon, ami azt illet, a fenti caveatokkal is együtt.
Van hozzá DLC is: egy új karakter egy pár(?) új küldetéssel. Nincs meg, nem próbáltam.
A játékot amúgy steamgiftsen nyertem úgy egy hete. Életem legnagyobb vakszerencse-momentuma, szó szerint és igen, eléggé szomorú módon. :D
*
ShowHide spoiler #
Egyébként nagyon tetszett benne a háromtérképes felosztás eszkalálódó jellege és vizuálisan eltérő egyedisége: eleinte gőzrobot-kalózokkal hadakoztál rozsdás teknőkben, aztán a királyi gárda dízelbotjaival katonai létesítményekben, végül "idegen" kiborgokkal elektrobotokkal olyan környezetben, ami leginkább a Rage vaultjaira emlékeztet.
Éés most nézem, hogy a trailer le is lő pár dolgot, amiről spoilereztem. Nem meglepő, csak hát én vakon kezdtem bele, úgy hatásosabb volt, szóval inkább hanyagoljátok a trailert, ha egy mód van rá. Vagy ne, igazán nem nagy dolog.
rwurl=https://youtu.be/mV5_Hp3kG7U
szerk.
Volt nem olyan rég az a BioWare-féle fanfelmérés arról, érdekelné-e a közönségüket egy XCOM- és/vagy Fire Emblem-szerű Dragon Age (vagy Mass Effect?) spinoff. No, egy Heistre hajazó volumenű mellékprojektet simán el tudnék viselni belőle; sokkal komolyabbat, mélyebbet amúgy se nagyon várnék el tőlük, pláne, hogy úgyis a játék min. negyedét kitevő románcolásba fektetik majd a legtöbb kreatív energiájukat. :p
Az eredeti komment hivatkozasa: http://www.rewired.hu/comment/75145#comment-75145