Zaxx írta: A minden túlzás, de szvsz minden szabad kameramozgású, first person nézetű játéknál elsődleges szempont, hogy meglegyen az a 60, mert egyébként súlyosan tud sérülni a játékélmény.
A sérülés szóval alapvetően egy negatív érzést írsz le, ami miért lenne összeegyeztethetetlen egy hasonló érzésekre törekvő játékkal? Például a Zeno Clash 2-ben játszottam egy ún. "FPS arénával", ami fokozatosan egyre több ellenfelet dobott be a pályára, figyelmen kívül hagyva a játék teljesítményét. Egy belső nézetes bunyós játékról van szó, ahol a karakterünket körülölelő ellenfelek sokaságát a csökkenő képkockasebesség is reprezentálta, és ugyanúgy szerepet játszott a lerohantság, és a hozzá köthető tehetetlenség érzés átadásában. De amatőr játékoknál is gyakori, hogy nem stabil teljesítményt kapunk, ami a durván megkonstruált világ amatőrségéről, vagy a készítő személyéről egyaránt informálhat, legyen szó a játékban felmerülő komorabb, személyes témákról, vagy csak a készítő amatőrségéről. Mindezzel nem alkotói eszközként kívánom feltüntetni a képkockasebességet, csak hogy adott esetben ez is hozzáadhat az élményhez, vagy éppen elvehet, függően a játék tartalmától. A stabil 60 fps ezen olvasat szerint egy kontroll érzetet takar, ahol a szoftver soha nem kerül a játékos és a játékvilág útjába, viszont ez igencsak behatárolja, hogy milyen tulajdonságokkal lehet felruházni a játékosi karaktert, ami lövöldék esetén szinte mindig dominanciáról szólnak. Ugyanez az érzés feltétlen szükséges egy virágszaglászós, növénygyűjtő, vagy egy kiszámíthatatlan horror játék esetén?
Alapvetően a 60 fps-es abszolútista nézetet vitatom, hiszen ez sokszor egy szűkebb előíróhalmazt takar, vagy teljességgel elveti, hogy a szoftver is egy értelmezésünkben szerepet játszó elem lehet. A portolással ha nem is feltétlen apró részletek elvesztéséről van szó, a szoftver több szempontból is megváltozhat, legyen szó a PC verzió szélesebb effektkínálatáról, vagy az eredetitől eltérő beviteli eszközökről, amik mind meghatározó szerepet játszanak a játékélményben. Mielőtt nagyon elindulnánk a lejtőn, ezzel azt kívánom megerősíteni, hogy a képkockasebesség sem egy egyedülálló, mindentől független tényező, hanem ugyanúgy átszőheti a játék különböző részeit, melyeket portolásnál figyelembe kell venni. Ez játékonként eltér, ahogy a portolás minősége kapcsán sem lehet egységességről beszélni, hiszen a konzolokkal ellenben a PC-n nem kell különböző minőségi előírásoknak megfelelni. Nem a részletekben kívánok elmerülni, hanem hogy általánosságban a képkockasebesség céltól való eltérése, vagy új célkitűzése is megmásítja a programot, így a végeredmény valamilyen szinten el fog térni az eredetitől.
Én a gyakorlatban egyáltalán nem tartom olyan rossznak a helyzetet, hogy ebből a 60 fps-ből nagy megvalósíthatósági problémát kelljen csinálni. Mondjuk az sem zavar, ha várni kell, az Evil Within is kapott gyári 60 fps-t, szemmel láthatólag reagáltak a PC-s igényekre. A Dark Soulst is órák alatt kipofozták a fejlesztők nélkül egy vállalható szintre (DSFix), a folytatásokban pedig már a From is jobban odafigyelt. Szóval én itt fejlődést látok, a különcködést az alacsonyabb limitekkel pedig joggal kritizálandónak.
Nem véletlenül fogalmaztam meg fenntartásaimat a demókkal szemben. Bár egyrészt külön műfaj jól kiragadni részt a játékból (és némelyik szinte "külön" játék volt a maga idejében), de plusz munka, és mindig kétséges marad a reprezentativitása. A teljes játék korlátozott verzióját jelentő próbaverziókat azonban nem most találták fel. A Sony is ígérte még az előző generációban, hogy mindenből lesz egyórás trial, aztán a saját játékaikból is alig erőltették. Persze az 1 óra nem sok, és csak az előfizetőknek járt. Most az EA próbálja pénzzé tenni a "demókat" az Origin Accessszel. Viszont ők tényleg minden friss játékukból adnak komolyabb adagot, játékonként belőve, hogy időben és tartalmilag meddig enged, átvihető mentésekkel. Persze az Origin Access mást is tartalmaz, ahogy a PS Plus is, személy szerint a Vault miatt egy hónapra majd be is fizetek, többre már nem látom számomra értelmét.
Tehát az irányt nem a hagyományos demók jelentik már 2016-ban, és nem is feltétlen az ingyenesek. (Bár éppen az EA adta ki a korábban említett Burnout Paradise trialét, illetve játékaikból is biztosítottak kipróbálásra lehetőséget - csak éppen technikailag rosszul vitelezték ki, és többek között nálam sem működött.)
Egy béna demó vagy egy rossz játék demója pedig valóban taszító lehet, amit a megjelenésig fenntartott embargóval és kipróbálható verzió hiányával lehet orvosolni, de remélem, hogy A Steam review-kkal, youtuberekkel átrendeződött a véleményformálás terepe, és gyakran egy szempontú technikai malőrök is negatív vélemények áradatát képesek kiváltani. A rajongó- és a gyűlöletvasút itt kétélű kard, de a mai szinte túlzott információgazdagság mellett egyre jobban elférne mellettük a kipróbálható játék.
Ami engem illeti, játszottam rossz demókkal, és volt olyan később nekem tetsző játék is, amelyből miatta hanyagoltam sokáig a teljest. De jóval több esetében adott motivációt a vásárlásra. Az inkább csak részben e célt biztosító béták dettó.
így a végeredmény valamilyen szinten el fog térni az eredetitől.
Ha a fejlesztő által nem betervezett szaggatásokat is a játékélmény részeként tudod elképzelni, akkor belefér egy kis tervezett folyékonyság is. Nekem még soha nem tett hozzá az élményemhez "értelmezésben szerepet játszó elemként" a rossz framerate, a jó meg rendszeresen. Szerintem ez egy álprobléma, de lehet, hogy csak felszínes vagyok.
Egyébként nem abszolútum a 60 fps, ott a Gsync, Freesync, jön a 120 fps-es Quake Champions, stb. :)
Mint akinek van freesync monitorja, a 60fps-re ácsingózás szerintem is felváltható 40-50fps + g/freesync megoldással. Sőt, mivel a játékoknak változó a teljesítménye általában, még jobb is lesz az élmény.
A megjelenéskori elfogadható teljesítményt, a 60 fps-es igénnyel egyetemben megértem, de szerintem fejlesztői részről sem nehéz azonosulni azzal, hogy ezt miért nem tudják minden esetben megjelenésre kivitelezni, vagy miért nem élvez elsődleges prioritást. Hogy ez pénzügyi megfontolásból, vagy a stúdió méretéből fakad - legyen garázsstúdió, vagy többszáz főt számláló óriás -, az mellékes, csak számomra borzasztó visszatetsző ez a habzószájú vásárlói magatartás, ami ezen a ponton talán inkább egy öregember szalmabáb elleni morgolódásával ér fel, de a topikon kívül akkor is jelen, valahol, odakint... *megrázza az öklét*
A demók átformálásáról tett meglátásaidat osztom, és hogy a kiadói érdekellentétek miatt ez miért nem ingyenes formában fog visszaköszönni. Csak a kiindulási pont a kalózok vélt igényei kapcsán merült fel, ahol az adatok sem adnak egyértelmű képet, továbbá a megjelenés után tekinthetőek csak igazán indokoltnak. Személyes anekdóta: quad-core-os asztali csotrogánnyal, és dx10-es gamer laptoppal hasítom a pc-s hullámokat, amik AAA-s kalandokra egy ideje kevesek, de a megjelenés után fél év-évvel elég volt a game-debate.com-ra felnéznem, ahol ha nem kaptam egyértelmű választ a javasolt rendszerkövetelményektől való eltérésről, videóktól kezdve fórumokon át nagyon hamar válaszra találtam. Hozzá kell tenni, hogy egy-két szűk műfajtól eltekintve megelégszem a 30 fps-sel, de az anyagi megfontolású kalózokra nem illeszthető rá ugyanez a szemléletmód? Mármint elég nehezen tudom összeegyeztetni, hogy aki sokallja a $60-os árakat, hogyan engedhet meg olyan vasat, és extravagáns igényeket, amik valami nagyon specifikus fps rátához kötöttek.
A nagi által felvetett Steames refund kérdéskörére kitérve: függetlenek előszeretettel szoktak adatokat megosztani, ahol ez összességében pár százalékot szokott kitenni. A kipróbálás lehetőségét kielégítő "nem tetszett/nem erre számítottam" indokok a zömét szokták kitenni ezeknek, de az Early Access címeknél is rendre egyjegyű számokat takarnak. Ha jobban elterjedne a refund, mint trial opció, talán lehetne növekedésről beszélni, de a vásárlók összességét tekintve kétlem, hogy ez bármikor is hatalmas méreteket öltene, hiszen a fizetési hajlandóság az impulzus-szerű esetektől eltekintve vásárlói szándékot takar, amit manapság mindig megelőz valamilyen szintű informálódás.
az Evil Within is kapott gyári 60 fps-t, szemmel láthatólag reagáltak a PC-s igényekre
Nem kívánok belemenni a négy oldalas "jó reggelt!" Wall of Textekbe, de hozzátenném, hogy emlékeim szerint - és bizony jól emlékszem, mert 0 day vásárló voltam :D - az emberek zöme leszarta az FPS számot (sokakat zavart a 30-as korlátozás, de nem azért, mert 60-al akartak hasítani a Steames fórumok tanulsága szerint, hanem pusztán azért, mert az volt a maximum, így gyakran esett le a sebesség akár 20 alá is), bár gondolom a DRM zavarta őket (hiszen ez ugye természetes!!44). Főleg a fekete csíkok miatt - alul\felül - ment amúgy a hőzöngés, amit tényleg megoldottak, és aminek nem sok köze volt a teljesítményhez.
"Rossz úton jár az, aki álmokból épít várat, és közben elfelejt élni" - J.K. Rowling
Az biztos, hogy gyakran még aránylag jól belőhető játékoknak is neki tudnak ugrani (mert mindent indokolatlanul fel akarnak tekerni maxra, a túl sok beállítási lehetőség is visszaüt), vagy túlzottan a vélt vagy rossz teljesítmény miatt plecsnizik fel. Ettől függetlenül azt kevésbé bánom, ha a népharag miatt oda kell figyelniük a normális portokra, a tömeg sosem eltartott kisujjal fogja átnyújtani kutyabőrön aranybullával ellátott petícióját, de nyilván jobb lenne, ha mindez ésszerűbben zajlana.
Én már a HW-n sem osztottam a "demówarez" elméletét, szerintem is lehet egész jól tájékozódni demók nélkül. Most sem a warezt igazolva szólaltam fel a kipróbálhatóság mellett, de a diskurzus néhány kissé keményebb mondata elment már-már arra utalt, hogy fölöslegesek a demók, mert úgyis lehet nélkülük is tájékozódni. Szerintem viszont nagyon is követendő út, ha van lehetőség a kipróbálásra, és ahogy a Steam kényelme hatékony a warez ellen (ami nyilván nem szűnt meg), úgy egy megfelelő trialrendszer is alkalmas lenne a kipróbálós warez megszüntetésére. Ugye még a megvásárolt és elkezdett játékok szignifikáns hányada is félbemarad, tehát okkal feltételezhetjük, hogy erre jó eszköz lenne.
Az már összetettebb kérdés, hogy mennyivel több vásárlót hozna, és erősen játékfüggő is lenne. Ebbe nem is akartam nagyon belemenni.
@nagi
Én még nem próbáltam ezeket, de az irány jónak tűnik, csak egyelőre a játékosok marginális hányadát érinti.
@Bagoly
Igen, követtem az eseményeket annak idején, olvastam a patch notest is, a PC-s igények többes száma alatt ezekre is gondoltam. De mivel a diskurzusban a 60 fps-ről volt szó (ami azért szintén felmerült játékosi részről is, ha másoknál kevésbé is), ezekkel a plusz információkkal nem tartottam indokoltnak megtömni a wall of textemet. Azt nem tudom, hogy most a 60 fps az mennyire működik a játékban, csak azt, hogy választható már az opció.
Én még nem próbáltam ezeket, de az irány jónak tűnik, csak egyelőre a játékosok marginális hányadát érinti.
Igen, sajnos az nvidia "csakazértispluszegyszabvány" hozzáállása az, ami igazán hátráltatja a terjedést, mivel ugye monitort az ember általában több ideig használ, mint videokártyát.
Én egy ennél sokkal egyszerűbb elvből indultam ki: ha 30 fps mellett egérrel irányítom a kamerát, az nekem szar lesz, mert pontatlan leszek, elfárad tőle a szemem stb. Ehhez még csak akciódúsnak sem kell lennie a játéknak: teszem azt pl. ha a Talos Principle-t leszorítom 30-ra, lassabban fogom megoldani a fejtörőket, mert pontatlanul irányítom az egeret, az információ pedig lassabban fog eljutni hozzám, mert nem olyan a körülnézés, mint szeretném. Egy ilyesmi játék esetében ez a frusztráció áthidalható egy kontrollerrel, mert az egyébként is rászoktat a lassabb játékmenetre, de asszem, nem élnék a lehetőséggel a 60fps-egér kombó után. Még nem találkoztam olyan szabad kamerás first person cuccal, ami ne lett volna sokkal immerszívebb élmény 60 fps mellett.
Szvsz ahol van mozgástere a 30 fps-nek, az majdnem az összes többi műfaj. Pl. a Silent Hill 2-nél nekem egyáltalán nem számít a 30 fps lock, mert a játék úgy is kiválóan működik (sőt, ha összevetem a PC-n 60-as harmadik résszel, akkor csak úgy működik kiválóan), az Arkham Knightot meg még jobb élmény is volt 30-ra lockolva nyomni, mert a WB normálisan megcsinálta a "konzolos" 30 fps lockot fasza framepacinggel, az időjáráseffektek jóval látványosabbak lettek alacsonyabb framerate mellett, a nagyon jól használt motion blur miatt a kameraforgatás is kellemes volt, szóval simán a 30 fps mellett döntöttem a vezetés közbeni nem stabil 60 mellett. Azóta is osztom, hogy azt a játékot 30-ra tervezték, egyszerűen úgy érzödött autentikusnak az élmény, szóval ja, nem teljesen objektív dolog ez, van olyan játék, ami simán futhat "jobban" 30 fps-en, mint 60-on.
Máshol viszont az is elsülhet rosszul, ha 30-ra van tervezve egy játék: pl. nekem a PoP Forgotten Sands-ben tökre furcsa volt, hogy a SoT herceg jóval komótosabban mozog, mint tette azt a PS2-es részekben. "Mé' futod ilyen lassan azt a falat, haver, rohadtul le kéne esned ilyen sebesség mellett", gondoltam, pedig a hosszú falonfutósdi a korábbi részekben is teljesen irreális volt, de itt a 30 fps-re pozicionált animációk már teljesen kinyírták az "irrealitás realizmusát", míg a 60 hz-en pörgő Sands of Time esetében ilyen gondom nem volt... még úgy sem, hogy játszottam a PS2-es eredetivel is, és egyértelműen 50 fps-en dolgozott a motor az NTSC változattal is konzolon.
Abban igazad van, hogy lehet valamilyen "artistic" cél az alacsonyabb fps-ben, ez pl. sok horrorjátékban tetten érhető... de én még egy olyan first person nézetű horrorcímmel sem találkoztam, ahol lockolták volna az fps-t 30-ra, mert amint kameranézetet váltasz, a magasabb fps növeli az immersziót, az meg minden horrorcuccnál az egyik legfontosabb dolog. Ugyanígy a Doom is azért fut 60-on, mert az art direction is az volt, hogy "te vagy a Doom guy, a póverfantazi csúcsa, neked itt pontosan kell lőnöd, haver, itt te irányítasz."
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Mindig azt hiszem, hogy megdöntötték a DRM diktatúrát, amikor látom, hogy új hozzászólás érkezett, aztán csalódnom kell, mert holmi 30 meg 60 fps-ekről beszéltek, amikor az emberi szem 25 nél nem lát többet. A maradék csak felesleg, nem is kellenének a játékba, a kiadók rakatják bele őket, hogy több pénzt kérhessenek a cuccért.
Igen, lényegében nem minden műfajhoz szükségeltetik a betonstabil 60 fps. Az olvasatomban a horror is ide sorolható, hiszen a játékosi karakter jellemzően alárendelt szerepkört tölt be, így egy-egy frame drop akár a játékvilág ridegségeként, vagy a karakter ügyetlenségeként is értelmezhető.
A fejfájás, rosszullét viszont inkább a motion sickness kérdésköréhez köthető, amiben a monitor közelsége, látószög (fov), különböző filterek mellett az (in)stabil képkockasebesség is csak egy faktort képez. Ilyen igények mellett már könnyebb azonosulni a demó iránt áhítozókkal, és vélhetően ehhez is köthető az igény beállítások menüket részletező videókra, cikkekre. A tényleges kipróbálás mellett viszont akár érdemes lehet elgondolkodni azon, hogy a monitor-íróasztalos felállás mennyire passzol, mert ez esetekben a kanapényi távolság rengeteget szokott segíteni.
Teljességgel érthető az elvárás, hogy minden port feleljen meg az adott platfrom környezetének, de a fenti példa szerintem remekül szemlélteti a PC-re portolás szempontjainak sokaságát, és hogy ez miért nem vezethető vissza kizárólag a képkockasebességre. Például pontosságra hivatkozol az egér kapcsán, aminél az input delay meg merem kockáztatni, nem mindig kerül mérlegelésre, módosításra a controllerhez képest. Másrészről a konzolos fedezéklövölde nagyon más érzetet fog kiváltani, ha a szoros összecsapásnak megtervezett jelenetben az ellenfélhullámokra külön várnod kell, mert a tükörsima egeres verzióban nem jelent túl nagy erőfeszítést mindenkit fejbelőni.
TL;DR: Az optimális élmény érdekében tessék szépen konzolt venni.
ShowHide spoiler #
A Sony "igeterjesztő" partnerprogramját illetően pedig nálam lehet pm-ben érdeklődni.
Gondolom, poénnak szánta. Nekem nemhogy játékokban, de filmekben is alap a 60 fps. Úgy nincs se fejfájás, se szemfáradás. Ez persze nyilván nem mindenkit érintő probléma, de én például a mozis 3D-t se látom, ergo sok tekintetben gyengébb a szemem az átlagnál. :/
Angol tudósok szerint a fenti hozzászólás nemcsak a szerző, hanem egyben az egész emberiség egyetemes véleményét is tükrözi.
pironkodva beismerem en visszatertem a kalozkodashoz. van bennem nemi azonnal akarom filing (biztos az ifjui hevnek tudhato be), de elnyomom. nalam ezt az valtotta ki, hogy megveszem riliznapon a gamet, aztan felbasz, hogy a teljes tartalommal jatszhassak, varnom kell kb 9 honapot es kipengetnem meg 60 dodot.
szal inkabb varok a GotY kiadasokra, mint most pl DE-nel, ha kiesne valami tort verzson kiprobalnam, de ugyanugy megveszem majd jovo karira.
persze, csakhogy arnyaljam az idiotizmusomat, azert kivetelek vannak. (witcher3, GTA5, Fallout4 mint elso napos vetelek, ill elorendelesek es mar most tudom hogy a Bannerlord ugyanigy lesz) de pl most hepi vagyok, hogy nem vettem no man's sky-t. :)
FIFA 16 mintha krekkelve lett volna már.
A Mirror's Edge-nek már a végefelé vagyok, akartam róla írni egy ellenvéleményt, de most már nem, aki eddig nem vette meg (15 EUR), most már úgyis letőti. :D
Angol tudósok szerint a fenti hozzászólás nemcsak a szerző, hanem egyben az egész emberiség egyetemes véleményét is tükrözi.
Igazából csak FC Primevalon csodálkoztam, hogy nincs még kéz alatt. A Fifa 96 meg old Denuvo, mint a Mad Max, ami szintén zenész egy ideje. Jah, és a kvantumbrék is játszható már kéken.
ShowHide spoiler #
Még szerencse, hogy nincs időm játszani, így csak az original Wasteland 2 DC-vel tolom. Steamen ellenőrizhető :D.
A sérülés szóval alapvetően egy negatív érzést írsz le, ami miért lenne összeegyeztethetetlen egy hasonló érzésekre törekvő játékkal? Például a Zeno Clash 2-ben játszottam egy ún. "FPS arénával", ami fokozatosan egyre több ellenfelet dobott be a pályára, figyelmen kívül hagyva a játék teljesítményét. Egy belső nézetes bunyós játékról van szó, ahol a karakterünket körülölelő ellenfelek sokaságát a csökkenő képkockasebesség is reprezentálta, és ugyanúgy szerepet játszott a lerohantság, és a hozzá köthető tehetetlenség érzés átadásában. De amatőr játékoknál is gyakori, hogy nem stabil teljesítményt kapunk, ami a durván megkonstruált világ amatőrségéről, vagy a készítő személyéről egyaránt informálhat, legyen szó a játékban felmerülő komorabb, személyes témákról, vagy csak a készítő amatőrségéről. Mindezzel nem alkotói eszközként kívánom feltüntetni a képkockasebességet, csak hogy adott esetben ez is hozzáadhat az élményhez, vagy éppen elvehet, függően a játék tartalmától. A stabil 60 fps ezen olvasat szerint egy kontroll érzetet takar, ahol a szoftver soha nem kerül a játékos és a játékvilág útjába, viszont ez igencsak behatárolja, hogy milyen tulajdonságokkal lehet felruházni a játékosi karaktert, ami lövöldék esetén szinte mindig dominanciáról szólnak. Ugyanez az érzés feltétlen szükséges egy virágszaglászós, növénygyűjtő, vagy egy kiszámíthatatlan horror játék esetén?
Alapvetően a 60 fps-es abszolútista nézetet vitatom, hiszen ez sokszor egy szűkebb előíróhalmazt takar, vagy teljességgel elveti, hogy a szoftver is egy értelmezésünkben szerepet játszó elem lehet. A portolással ha nem is feltétlen apró részletek elvesztéséről van szó, a szoftver több szempontból is megváltozhat, legyen szó a PC verzió szélesebb effektkínálatáról, vagy az eredetitől eltérő beviteli eszközökről, amik mind meghatározó szerepet játszanak a játékélményben. Mielőtt nagyon elindulnánk a lejtőn, ezzel azt kívánom megerősíteni, hogy a képkockasebesség sem egy egyedülálló, mindentől független tényező, hanem ugyanúgy átszőheti a játék különböző részeit, melyeket portolásnál figyelembe kell venni. Ez játékonként eltér, ahogy a portolás minősége kapcsán sem lehet egységességről beszélni, hiszen a konzolokkal ellenben a PC-n nem kell különböző minőségi előírásoknak megfelelni. Nem a részletekben kívánok elmerülni, hanem hogy általánosságban a képkockasebesség céltól való eltérése, vagy új célkitűzése is megmásítja a programot, így a végeredmény valamilyen szinten el fog térni az eredetitől.
Én a gyakorlatban egyáltalán nem tartom olyan rossznak a helyzetet, hogy ebből a 60 fps-ből nagy megvalósíthatósági problémát kelljen csinálni. Mondjuk az sem zavar, ha várni kell, az Evil Within is kapott gyári 60 fps-t, szemmel láthatólag reagáltak a PC-s igényekre. A Dark Soulst is órák alatt kipofozták a fejlesztők nélkül egy vállalható szintre (DSFix), a folytatásokban pedig már a From is jobban odafigyelt. Szóval én itt fejlődést látok, a különcködést az alacsonyabb limitekkel pedig joggal kritizálandónak.
Nem véletlenül fogalmaztam meg fenntartásaimat a demókkal szemben. Bár egyrészt külön műfaj jól kiragadni részt a játékból (és némelyik szinte "külön" játék volt a maga idejében), de plusz munka, és mindig kétséges marad a reprezentativitása. A teljes játék korlátozott verzióját jelentő próbaverziókat azonban nem most találták fel. A Sony is ígérte még az előző generációban, hogy mindenből lesz egyórás trial, aztán a saját játékaikból is alig erőltették. Persze az 1 óra nem sok, és csak az előfizetőknek járt. Most az EA próbálja pénzzé tenni a "demókat" az Origin Accessszel. Viszont ők tényleg minden friss játékukból adnak komolyabb adagot, játékonként belőve, hogy időben és tartalmilag meddig enged, átvihető mentésekkel. Persze az Origin Access mást is tartalmaz, ahogy a PS Plus is, személy szerint a Vault miatt egy hónapra majd be is fizetek, többre már nem látom számomra értelmét.
Tehát az irányt nem a hagyományos demók jelentik már 2016-ban, és nem is feltétlen az ingyenesek. (Bár éppen az EA adta ki a korábban említett Burnout Paradise trialét, illetve játékaikból is biztosítottak kipróbálásra lehetőséget - csak éppen technikailag rosszul vitelezték ki, és többek között nálam sem működött.)
Egy béna demó vagy egy rossz játék demója pedig valóban taszító lehet, amit a megjelenésig fenntartott embargóval és kipróbálható verzió hiányával lehet orvosolni, de remélem, hogy A Steam review-kkal, youtuberekkel átrendeződött a véleményformálás terepe, és gyakran egy szempontú technikai malőrök is negatív vélemények áradatát képesek kiváltani. A rajongó- és a gyűlöletvasút itt kétélű kard, de a mai szinte túlzott információgazdagság mellett egyre jobban elférne mellettük a kipróbálható játék.
Ami engem illeti, játszottam rossz demókkal, és volt olyan később nekem tetsző játék is, amelyből miatta hanyagoltam sokáig a teljest. De jóval több esetében adott motivációt a vásárlásra. Az inkább csak részben e célt biztosító béták dettó.
Sors bona, nihil aliud.
Ha a fejlesztő által nem betervezett szaggatásokat is a játékélmény részeként tudod elképzelni, akkor belefér egy kis tervezett folyékonyság is. Nekem még soha nem tett hozzá az élményemhez "értelmezésben szerepet játszó elemként" a rossz framerate, a jó meg rendszeresen. Szerintem ez egy álprobléma, de lehet, hogy csak felszínes vagyok.
Egyébként nem abszolútum a 60 fps, ott a Gsync, Freesync, jön a 120 fps-es Quake Champions, stb. :)
Sors bona, nihil aliud.
Mint akinek van freesync monitorja, a 60fps-re ácsingózás szerintem is felváltható 40-50fps + g/freesync megoldással. Sőt, mivel a játékoknak változó a teljesítménye általában, még jobb is lesz az élmény.
A megjelenéskori elfogadható teljesítményt, a 60 fps-es igénnyel egyetemben megértem, de szerintem fejlesztői részről sem nehéz azonosulni azzal, hogy ezt miért nem tudják minden esetben megjelenésre kivitelezni, vagy miért nem élvez elsődleges prioritást. Hogy ez pénzügyi megfontolásból, vagy a stúdió méretéből fakad - legyen garázsstúdió, vagy többszáz főt számláló óriás -, az mellékes, csak számomra borzasztó visszatetsző ez a habzószájú vásárlói magatartás, ami ezen a ponton talán inkább egy öregember szalmabáb elleni morgolódásával ér fel, de a topikon kívül akkor is jelen, valahol, odakint... *megrázza az öklét*
A demók átformálásáról tett meglátásaidat osztom, és hogy a kiadói érdekellentétek miatt ez miért nem ingyenes formában fog visszaköszönni. Csak a kiindulási pont a kalózok vélt igényei kapcsán merült fel, ahol az adatok sem adnak egyértelmű képet, továbbá a megjelenés után tekinthetőek csak igazán indokoltnak. Személyes anekdóta: quad-core-os asztali csotrogánnyal, és dx10-es gamer laptoppal hasítom a pc-s hullámokat, amik AAA-s kalandokra egy ideje kevesek, de a megjelenés után fél év-évvel elég volt a game-debate.com-ra felnéznem, ahol ha nem kaptam egyértelmű választ a javasolt rendszerkövetelményektől való eltérésről, videóktól kezdve fórumokon át nagyon hamar válaszra találtam. Hozzá kell tenni, hogy egy-két szűk műfajtól eltekintve megelégszem a 30 fps-sel, de az anyagi megfontolású kalózokra nem illeszthető rá ugyanez a szemléletmód? Mármint elég nehezen tudom összeegyeztetni, hogy aki sokallja a $60-os árakat, hogyan engedhet meg olyan vasat, és extravagáns igényeket, amik valami nagyon specifikus fps rátához kötöttek.
A nagi által felvetett Steames refund kérdéskörére kitérve: függetlenek előszeretettel szoktak adatokat megosztani, ahol ez összességében pár százalékot szokott kitenni. A kipróbálás lehetőségét kielégítő "nem tetszett/nem erre számítottam" indokok a zömét szokták kitenni ezeknek, de az Early Access címeknél is rendre egyjegyű számokat takarnak. Ha jobban elterjedne a refund, mint trial opció, talán lehetne növekedésről beszélni, de a vásárlók összességét tekintve kétlem, hogy ez bármikor is hatalmas méreteket öltene, hiszen a fizetési hajlandóság az impulzus-szerű esetektől eltekintve vásárlói szándékot takar, amit manapság mindig megelőz valamilyen szintű informálódás.
Nem kívánok belemenni a négy oldalas "jó reggelt!" Wall of Textekbe, de hozzátenném, hogy emlékeim szerint - és bizony jól emlékszem, mert 0 day vásárló voltam :D - az emberek zöme leszarta az FPS számot (sokakat zavart a 30-as korlátozás, de nem azért, mert 60-al akartak hasítani a Steames fórumok tanulsága szerint, hanem pusztán azért, mert az volt a maximum, így gyakran esett le a sebesség akár 20 alá is), bár gondolom a DRM zavarta őket (hiszen ez ugye természetes!!44). Főleg a fekete csíkok miatt - alul\felül - ment amúgy a hőzöngés, amit tényleg megoldottak, és aminek nem sok köze volt a teljesítményhez.
"Rossz úton jár az, aki álmokból épít várat, és közben elfelejt élni" - J.K. Rowling
Az biztos, hogy gyakran még aránylag jól belőhető játékoknak is neki tudnak ugrani (mert mindent indokolatlanul fel akarnak tekerni maxra, a túl sok beállítási lehetőség is visszaüt), vagy túlzottan a vélt vagy rossz teljesítmény miatt plecsnizik fel. Ettől függetlenül azt kevésbé bánom, ha a népharag miatt oda kell figyelniük a normális portokra, a tömeg sosem eltartott kisujjal fogja átnyújtani kutyabőrön aranybullával ellátott petícióját, de nyilván jobb lenne, ha mindez ésszerűbben zajlana.
Én már a HW-n sem osztottam a "demówarez" elméletét, szerintem is lehet egész jól tájékozódni demók nélkül. Most sem a warezt igazolva szólaltam fel a kipróbálhatóság mellett, de a diskurzus néhány kissé keményebb mondata elment már-már arra utalt, hogy fölöslegesek a demók, mert úgyis lehet nélkülük is tájékozódni. Szerintem viszont nagyon is követendő út, ha van lehetőség a kipróbálásra, és ahogy a Steam kényelme hatékony a warez ellen (ami nyilván nem szűnt meg), úgy egy megfelelő trialrendszer is alkalmas lenne a kipróbálós warez megszüntetésére. Ugye még a megvásárolt és elkezdett játékok szignifikáns hányada is félbemarad, tehát okkal feltételezhetjük, hogy erre jó eszköz lenne.
Az már összetettebb kérdés, hogy mennyivel több vásárlót hozna, és erősen játékfüggő is lenne. Ebbe nem is akartam nagyon belemenni.
@nagi
Én még nem próbáltam ezeket, de az irány jónak tűnik, csak egyelőre a játékosok marginális hányadát érinti.
@Bagoly
Igen, követtem az eseményeket annak idején, olvastam a patch notest is, a PC-s igények többes száma alatt ezekre is gondoltam. De mivel a diskurzusban a 60 fps-ről volt szó (ami azért szintén felmerült játékosi részről is, ha másoknál kevésbé is), ezekkel a plusz információkkal nem tartottam indokoltnak megtömni a wall of textemet. Azt nem tudom, hogy most a 60 fps az mennyire működik a játékban, csak azt, hogy választható már az opció.
Sors bona, nihil aliud.
Igen, sajnos az nvidia "csakazértispluszegyszabvány" hozzáállása az, ami igazán hátráltatja a terjedést, mivel ugye monitort az ember általában több ideig használ, mint videokártyát.
Én egy ennél sokkal egyszerűbb elvből indultam ki: ha 30 fps mellett egérrel irányítom a kamerát, az nekem szar lesz, mert pontatlan leszek, elfárad tőle a szemem stb. Ehhez még csak akciódúsnak sem kell lennie a játéknak: teszem azt pl. ha a Talos Principle-t leszorítom 30-ra, lassabban fogom megoldani a fejtörőket, mert pontatlanul irányítom az egeret, az információ pedig lassabban fog eljutni hozzám, mert nem olyan a körülnézés, mint szeretném. Egy ilyesmi játék esetében ez a frusztráció áthidalható egy kontrollerrel, mert az egyébként is rászoktat a lassabb játékmenetre, de asszem, nem élnék a lehetőséggel a 60fps-egér kombó után. Még nem találkoztam olyan szabad kamerás first person cuccal, ami ne lett volna sokkal immerszívebb élmény 60 fps mellett.
Szvsz ahol van mozgástere a 30 fps-nek, az majdnem az összes többi műfaj. Pl. a Silent Hill 2-nél nekem egyáltalán nem számít a 30 fps lock, mert a játék úgy is kiválóan működik (sőt, ha összevetem a PC-n 60-as harmadik résszel, akkor csak úgy működik kiválóan), az Arkham Knightot meg még jobb élmény is volt 30-ra lockolva nyomni, mert a WB normálisan megcsinálta a "konzolos" 30 fps lockot fasza framepacinggel, az időjáráseffektek jóval látványosabbak lettek alacsonyabb framerate mellett, a nagyon jól használt motion blur miatt a kameraforgatás is kellemes volt, szóval simán a 30 fps mellett döntöttem a vezetés közbeni nem stabil 60 mellett. Azóta is osztom, hogy azt a játékot 30-ra tervezték, egyszerűen úgy érzödött autentikusnak az élmény, szóval ja, nem teljesen objektív dolog ez, van olyan játék, ami simán futhat "jobban" 30 fps-en, mint 60-on.
Máshol viszont az is elsülhet rosszul, ha 30-ra van tervezve egy játék: pl. nekem a PoP Forgotten Sands-ben tökre furcsa volt, hogy a SoT herceg jóval komótosabban mozog, mint tette azt a PS2-es részekben. "Mé' futod ilyen lassan azt a falat, haver, rohadtul le kéne esned ilyen sebesség mellett", gondoltam, pedig a hosszú falonfutósdi a korábbi részekben is teljesen irreális volt, de itt a 30 fps-re pozicionált animációk már teljesen kinyírták az "irrealitás realizmusát", míg a 60 hz-en pörgő Sands of Time esetében ilyen gondom nem volt... még úgy sem, hogy játszottam a PS2-es eredetivel is, és egyértelműen 50 fps-en dolgozott a motor az NTSC változattal is konzolon.
Abban igazad van, hogy lehet valamilyen "artistic" cél az alacsonyabb fps-ben, ez pl. sok horrorjátékban tetten érhető... de én még egy olyan first person nézetű horrorcímmel sem találkoztam, ahol lockolták volna az fps-t 30-ra, mert amint kameranézetet váltasz, a magasabb fps növeli az immersziót, az meg minden horrorcuccnál az egyik legfontosabb dolog. Ugyanígy a Doom is azért fut 60-on, mert az art direction is az volt, hogy "te vagy a Doom guy, a póverfantazi csúcsa, neked itt pontosan kell lőnöd, haver, itt te irányítasz."
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Mindig azt hiszem, hogy megdöntötték a DRM diktatúrát, amikor látom, hogy új hozzászólás érkezett, aztán csalódnom kell, mert holmi 30 meg 60 fps-ekről beszéltek, amikor az emberi szem 25 nél nem lát többet. A maradék csak felesleg, nem is kellenének a játékba, a kiadók rakatják bele őket, hogy több pénzt kérhessenek a cuccért.
rwurl=http://kepfeltoltes.hu/160828/humaneye_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
"Rossz úton jár az, aki álmokból épít várat, és közben elfelejt élni" - J.K. Rowling
Igen, lényegében nem minden műfajhoz szükségeltetik a betonstabil 60 fps. Az olvasatomban a horror is ide sorolható, hiszen a játékosi karakter jellemzően alárendelt szerepkört tölt be, így egy-egy frame drop akár a játékvilág ridegségeként, vagy a karakter ügyetlenségeként is értelmezhető.
A fejfájás, rosszullét viszont inkább a motion sickness kérdésköréhez köthető, amiben a monitor közelsége, látószög (fov), különböző filterek mellett az (in)stabil képkockasebesség is csak egy faktort képez. Ilyen igények mellett már könnyebb azonosulni a demó iránt áhítozókkal, és vélhetően ehhez is köthető az igény beállítások menüket részletező videókra, cikkekre. A tényleges kipróbálás mellett viszont akár érdemes lehet elgondolkodni azon, hogy a monitor-íróasztalos felállás mennyire passzol, mert ez esetekben a kanapényi távolság rengeteget szokott segíteni.
Teljességgel érthető az elvárás, hogy minden port feleljen meg az adott platfrom környezetének, de a fenti példa szerintem remekül szemlélteti a PC-re portolás szempontjainak sokaságát, és hogy ez miért nem vezethető vissza kizárólag a képkockasebességre. Például pontosságra hivatkozol az egér kapcsán, aminél az input delay meg merem kockáztatni, nem mindig kerül mérlegelésre, módosításra a controllerhez képest. Másrészről a konzolos fedezéklövölde nagyon más érzetet fog kiváltani, ha a szoros összecsapásnak megtervezett jelenetben az ellenfélhullámokra külön várnod kell, mert a tükörsima egeres verzióban nem jelent túl nagy erőfeszítést mindenkit fejbelőni.
TL;DR: Az optimális élmény érdekében tessék szépen konzolt venni.
Mimimi mivan? XDXD Azért ez bitang durva volt :DD
Gondolom, poénnak szánta. Nekem nemhogy játékokban, de filmekben is alap a 60 fps. Úgy nincs se fejfájás, se szemfáradás. Ez persze nyilván nem mindenkit érintő probléma, de én például a mozis 3D-t se látom, ergo sok tekintetben gyengébb a szemem az átlagnál. :/
Angol tudósok szerint a fenti hozzászólás nemcsak a szerző, hanem egyben az egész emberiség egyetemes véleményét is tükrözi.
Még a mocskos DRM miatt sem kell fájjon a fejed!
Még korai konzolt venni, majd amikor azokat is... jah, majdnem csúnyát írtam ;D
"És elhullá vala a Doom is."
Érdekes lesz ez, kíváncsi vagyok, hogyan oldották meg a törést.
Én is annak vettem, de ez még annak is erős volt :D
pironkodva beismerem en visszatertem a kalozkodashoz. van bennem nemi azonnal akarom filing (biztos az ifjui hevnek tudhato be), de elnyomom. nalam ezt az valtotta ki, hogy megveszem riliznapon a gamet, aztan felbasz, hogy a teljes tartalommal jatszhassak, varnom kell kb 9 honapot es kipengetnem meg 60 dodot.
szal inkabb varok a GotY kiadasokra, mint most pl DE-nel, ha kiesne valami tort verzson kiprobalnam, de ugyanugy megveszem majd jovo karira.
persze, csakhogy arnyaljam az idiotizmusomat, azert kivetelek vannak. (witcher3, GTA5, Fallout4 mint elso napos vetelek, ill elorendelesek es mar most tudom hogy a Bannerlord ugyanigy lesz) de pl most hepi vagyok, hogy nem vettem no man's sky-t. :)
"okey-dokey!"
Na, akkor az origin sem bírta, elérhető lett a Mirror's edge catalyst.
Az Origin önmagában nem DRM, a Denuvo meg tőle függetlenül is az.
Sors bona, nihil aliud.
Ja, tudom, de eddig mintha csak steames játékokat törtek meg/fel, és az Origin-en megjelentek tartották magukat.
FIFA 16 mintha krekkelve lett volna már.
A Mirror's Edge-nek már a végefelé vagyok, akartam róla írni egy ellenvéleményt, de most már nem, aki eddig nem vette meg (15 EUR), most már úgyis letőti. :D
Angol tudósok szerint a fenti hozzászólás nemcsak a szerző, hanem egyben az egész emberiség egyetemes véleményét is tükrözi.
Igazából csak FC Primevalon csodálkoztam, hogy nincs még kéz alatt. A Fifa 96 meg old Denuvo, mint a Mad Max, ami szintén zenész egy ideje. Jah, és a kvantumbrék is játszható már kéken.
Deus Ex Mankind Divided - CPY
Jó lesz az.
Skidrow oltás is van:D
Sum 41 ladies & gentlemen!
"So am I still waiting
for you to proper this one too
can't find a good reason
can't find how to do it, huh"
Just love 'em
Jó lesz az.
CPY tolja keményen, Dishonored 2 lesz a következő szvsz.
Hajrá, aztán nehogy meglátogassa őket valaki egy jellegzetes maszkban :-)
Resi 7 Cpy
Ez gyors volt.
Jó lesz az.
kosz az infot! ;D
"okey-dokey!"