Már régóta a listán van, most szántam rá időt, hogy játszak vele végre. Talán rossz az időzítés, vagy nekem változtak meg az elvárásaim, de nem igazán élvezem. Mondom ezt úgy, hogy az első rész volt az egyik fő indok, amiért PS3-at vettem.
Épp 66.6 óránál járok benne, szóval nem csak ilyen pár perc játék utáni hangulat-szapulásról van szó. Sok kisebb-nagyobb problémám van vele.
Az első, és talán legnagyobb, hogy nem tudok azonosulni a főszereplővel és az alap szituációval, miszerint egy banda tagjai vagyunk, bűnözésből élünk. Lehet túlságosan hozzászoktam az ennél nyitottabb játékokban, hogy van választásom. Itt meg nincs. Vagy egyszerűen túl öreg vagyok ezekhez a bandita szerepekhez. A GTA5-öt is gyorsan letettem pár éve, hasonló okokból. Emiatt a disszonancia miatt minden egyes új ötletét Dutchnak (a banda vezetőjének) rossznak érzem, és nem akarom csinálni.
A Honor rendszer is elég problémás. Elvárná a játék, hogy ha egy civil elkezd lőni rám (akire nem fogtam fegyvert, nem Antagonizáltam, sőt, még Defuse-olni is próbáltam a szituációt), akkor nem lövök vissza, mert ha megölöm, akkor az nekem minusz honor. Ez oda vezetett, hogy egy idő után már nem érdekelt, és ha egy civil elkezdett kekeckedni, akkor egyszerűen agyonlőttem. A másik "kedvenc", amikor egy bandita beszól a városban, majd megtámad. Ha megvédem magam, akkor vérdíj. Ezek után a komoly 15 dolláros vérdíj miatt mindenki megpróbál megölni, letartóztatni csak az NPC-ket szokás. Egyébként is könnyű visszaszerezni a Honort, csak csinálsz pár házimunkát, meg adsz kis pénzt a koldusoknak. Szóval totál súlytalan az egész.
A lovaddal is túl sokat kell tamagocsizni, egyrészt hogy mindig tiszta legyen meg legyen kajája, másrészt meg a rajta lévő felszerelést menedszselni. Egy részről persze logikus, más részről viszont időpocsékolás.
A játékot valószínű speedrunnerek tervezték. Majdnem minden másodlagos cél arról szól, hogy ezt vagy azt csináld meg x időn belül. Ez megintcsak totál ellentétben van azzal, ahogy én szeretek játszani, mindent gondosan átkutatva, szétnézve, felfedezve. Emiatt arról is leszoktam már, hogy egyáltalán megnézzem, mik a másodlagos célok.
A sztori egyébként teljesen oké, érdekel, hogy mi lesz, de inkább filmben nézném, mint hogy én csináljam. A fentiek miatt így közel sem jön át annyira a dráma, ami egyébként végig áthatja a történetet. Mondjuk az egy érdekes statisztika, hogy a játékosok egyharmada csinálta végig a 3. fejezetet, és csak kicsit több, mint egynegyede a 4.-et (az achievement szerint). Szóval a játékosok nagy része hamar elvérzett.
Vannak hozzá modok is, de mindegyik érdekesebbnél azt látom, hogy ne használd, mert fagy tőle a játék (és tényleg).
Most még tovább játszom, mert érdekel, mi lesz, de nem biztos, hogy a végére érek. A mellékküldetéseket sokkal jobban élvezem, mint a fő sztori küldetéseit.
Azt azért becsülöm, hogy át lehet ugrani részeket küldetésekben, bár erre véletlenül jöttem csak rá. Volt egy unalmas lopakodós küldetés, ahol hátba akartam dobókéselni egy ellenfelet. Csak közben a játék dinamitra váltott, úgyhogy hangosabb lett, mint gondoltam. Fail. Következő kísérletre kiderült, hogy a dobókés nem elég erős, túlélte, riadó, fail. Harmadszorra már tomahawkot dobtam a fejébe, meg is halt, a játék meg közölte, hogy lopakodni kell, fail (egyébként egy fejvadászt öltem meg, szóval nem is valami fontos civilt). Ekkor egy új opció jelent meg, hogy át lehet ugrani ezt a részt. Örömmel éltem a lehetőséggel. Később egy hasonló tenyésztett szituációban (amikor valamit csak azért nem tehetsz meg, mert a designer nem szeretné, hogy máshogy csináld) inkább gyorsan elrontottam 3x, hogy át lehessen ugrani. Az még nevetségesebb volt, hogy az egyik ilyen átugrási kísérletnél öngyilkos akartam lenni, és késsel mentem neki 6-8 lőfegyveres ellenfélnek. Simán győztem, szóval nem kellett skippelni.
tegnap sétáltam 2 órát a cyberpunkban. botrányosan rossz ez a világ. mintha random generált utcák lennének, buta kód által szétszórt szemét, teljesen kétes funkciójú épületek, az egész semmi értelmet nem sugall, semennyire se lehet "ott érezni" magunkat. belterek valamivel jobbak, de az is hasonló. nem is tudom mi lenne erre a jó kifejezés...
Még messze a vége, de elég gyakran van padlón az állam:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=7M3pqSlBDPo
Nem is értem, hogyan volt képes ilyen játékot összehozni az Ubisoft 2024-ben. Hogyan lehet az, hogy van még ott olyan fejlesztő, akit nem őrölt fel teljesen az open world Assassin's Cry bánya? Vagy lehet, hogy a hosszú elvonás, a crunch, a kínzás és az ugyannak a játéknak az újabb és újabb elkészítéséből eredő őrület mesterekké edzette ezeket az embereket?
A Black Hole kicsinálása óta az uborkás cég banlisten van nálam, próbálok nem venni semmit tőlük. Egyetlen kivétel a Child of Light volt, amit steamen leakciózva behúztam a kosárba. De azért ez is megmozgatja a fantáziámat. Majd ha egyszer 5EUR alatt lesz gog-on vagy ingyé epic-en lehet ezt is behúzom.
Azért az Ori játékokban volt kísértetiesen hasonló rész, amit még egy jó adag Time pressure-rel is megspékeltek, úgyhogy kiváló recept volt az agybajra. 😀
A PoP-ban még csak a második pályán járok Switchen, de eddig ilyen szerencsére még nem volt.
Dante írta: Azért az Ori játékokban volt kísértetiesen hasonló rész, amit még egy jó adag Time pressure-rel is megspékeltek, úgyhogy kiváló recept volt az agybajra. 😀
Ami nagyon érdekes amúgy, hogy pofátlanul összeloptak hozzá mindent mindenhonnan, csak raktak bele eleget a PoPból is meg a végeredmény frankó annyira, hogy ne zavarjon.
Összességében kb. klasszikus metroidvania pályák néhol brutál platforminggal, DMC-s harcrendszerrel és nagyon jó bossfightokkal. De a PoP 1-2-ből visszahozott healing potionök pl. úgy működnek, mint az estus flaskek a Dark Soulsból (a fák meg bonfire-ök), a sztori egyik része kísértetiesen emlékeztet a Berserkre stb., szóval... hát, tényleg MINDENT. :D
Persze Koji Igarashi meg 25 éve remake-eli a Symphony of the Nightot, szóval ja, a metroidvania nem éppen az eredetiségéről híres.
Az ilyen "x cég köcsög, ezért kapja be örökké" véleményekkel nekem az a gondom, hogy mivel egy cégnek nincsen személyisége meg nem tom, morálja vagy bármi hasonlója, így igazából ezzel nem érsz el semmit. Egy cég a bevételből ért, szóval ha pl. szerinted köcsögök és köcsög dolgokat csinálnak, akkor hiba nem reagálni arra, amikor éppen jó dolgokat csinálnak. Pl. ha mindenki így gondolkodna, akkor bukna az új PoP (és a PoP imád bukni egyébként, szóval ez mindig lehetséges opció :D ) és megint lehetne várni 10 évet egy új PoPra, Raymanre vagy bármilyen nem "Ubisoft open world game"-re.
És oké, ez nem hozza vissza a Black Hole-t és a Might & Magic is marad az egyik legelbaszottabb franchise a történelemben, de egy kicsit legalább noszogatja őket abba az irányba, hogy van értelme olcsóbb és kreatívabb cuccokat összehozni hosszú távon is. Btw én a Blizzardnak is bármikor szívesen fizetek a StarCraft 3-ért, ahogyan az EA-től is elfogadom a Dead Space-t.
Amikor először játszottam a Castlevania: Symphony of the Nighttal, felmerült bennem egy ötlet: tök jó lenne egy ilyen PoP-játék. Kb. 20 évvel később az Ubisoftnak is sikerült rájönnie erre, szóval végre metroidvania lett a PoP-ból, ráadásul egy kurva jó metroidvania.
A Lost Crown iránti lelkesedésem a sztori befejezése és a gyűjtögetés közel kimaxolása után sem hagyott alább, simán ez a legjobb játék a szériában a Sands of Time óta. Ettől még nem hibátlan, de majdnem az, a kisebb-nagyobb gondjai meg szinte mind olyanok, hogy basszus örülök, hogy lehetnek ilyen jellegű problémáim egy Prince of Persiával 2024-ben.
Pl. néhol egy kicsit túl nehéz... egy Ubisoft-játék... 2024-ben... Hero nehézségen (ez a harmadik a 4-ből) úgy levágnak, ha nem figyelsz, hogy még az unokáid is emlékezni fognak a game over képernyőre, néhány opcionális platformer rész meg olyan brutális szivatás, hogy első blikkre el sem hittem, hogy komolyan gondolták őket. Kerestem a trükköt, az alternatív útvonalat vagy a szupererős unlockolható képességet, ami majd leegyszerűsíti a dolgokat... sosem kaptam ilyet, komolyan gondolták, minden egyes pillanatot.
Kemény idők járnak tehát Perzsiában, kb. a PoP 2: The Shadow and the Flame elveszett koronáját sikerült itt megtalálni a nehézséggel. Ijedtségre viszont semmi ok nincs, mert az irányítást már inkább a Hollow Knight és az Ori féle játékok inspirálták, így minden nagyon gyorsan és pontosan működik, a kötöttségek pedig minimálisak. Pl. nagyon jó az air control zuhanás közben, a folyamatosan unlockolódó képességek pedig rengeteg lehetőséget adnak a precíz játékra. Nem mellesleg pedig extrém fun az ugrálgatás, a late game-re elképesztő dolgokat lehet és néha kell is művelni.
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=75D1m8NlcrY
Kiemelkedően menő, hogy néha az is kihívást tud jelenteni, hogy kitaláld, mit is kér tőled a játék a platformingnál, szóval nemcsak gombokat kell nyomogatni, hanem egy kis gondolkodásra és kreativitásra is szükség van. Konkrét fejtörőből is kifejezetten sok van, több, mint a korábbi Ubi PoPokban összesen és többségükben jobbak is azoknál. Egyedül a könyvtáros-tükrös puzzle ugrik be a SoTból, mint hasonlóan remek feladvány, a többit simán lealázza a Lost Crown. Különösen bírtam azokat az opcionális fejtörőket, amik mellett a demóban csak úgy elmentem, mert le se esett, hogy lehet velük valamit csinálni. Egészen őrült megoldásaik vannak néhol, volt, hogy poénból kipróbáltam valamit, hogy "á hülyeség, biztos nem ilyesmire gondoltak", aztán dehogynem.
A harcra is a gyorsaság, a precizitás és a szabadság jellemző, a bunyós játékokhoz értők valószínűleg az mondanák, hogy "nagyon jó gombjai vannak" a játéknak. Leginkább a Smash Bros és a DMC leegyszerűsített keverékének mondanám, ami elég komoly teljesítmény egy platformertől. Alapvetően úgy működik a harcrendszer, mint egy átlagos verekedős játékban, szóval kombózgatni kell és metert építgetni a nagyon erős "super move-okhoz". Érdemes minél tovább a levegőben tartani az ellent is, már ha a szörnytípus és a fizikai motor engedi. És általában engedi, hosszú kombók erejéig is, mert hülyeség lett volna megtartani a verekedős játékok multiplayer balansz miatti megkötéseit, szóval ha az ellenfelek HP-ja lehetővé tenné, simán be lehetne húzni rajtuk végtelen kombókat is... amint azt a gyakorló mód illusztrálja is lol:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=28JeXOi5rEM
Blokkolás ezúttal nincs, helyette van viszont dodge és parry is; utóbbi nagyon hasznos tud lenni, mivel bizonyos támadásokra beütve azonnali kivégzéseket, illetve bossoknál extra sebzést lehet előhozni vele. Hátránya, hogy ha elrontod a parry-t, akkor nagyobb pofont kapsz, mint egyébként kapnál, szóval érdemes inkább dodge-olgatva figyelni a támadásokat, mielőtt parry-re szánná el magát az ember. Főleg úgy, hogy van vagy 30 különböző ellenféltípus, szóval bőven van mit tanulni.
A poén az, hogy minden modern dizájn ellenére a harc nyomokban emlékeztet az első két játékban látott párbajokra, főleg úgy, hogy alapvetően az egy-egy elleni küzdelem az ideális itt is, több mob ellen pedig nagyon észnél kell lenni, mert eszetlen sebzéseket lehet bekapni normal fokozaton is.
A pályadizájn marha jó, hatalmas a bejárható terület, asszem 13 biom van, szóval a változatossággal sincs gond. A metroidvania szerkezet meglepően hardcore itt-ott, mert a játék imádja a bolondját járatni veled ügyesen elhelyezett blokkolókkal, egyszerűen szeretné, hogy eltévedj és organikusan találd meg a megfelelő utat. Erre van egy jó oka is, a térképen ugyanis hagyományos markerek helyett screenshotokat is el lehet helyezni, rendszeres screenshotolással pedig abszolút egyértelmű a térképnézegetés és a tájékozódás. Biztosan tudatos döntés ez is, de egyedül az nem tetszett a pályákkal kapcsolatban, hogy kevésnek éreztem a fast travel pontot. Emiatt kicsit sokat kell kutyagolni néha, főleg a játék közepe táján, amikor már nagy a mozgástered, de a térképed még erősen hiányos információban és shortcutokban.
Ugyanakkor metroidvania lévén végre valahára sikerült orvosolni valamit, amit sosem szerettem igazán a PoP-ban: a környezet élettelenségét. A PoP szeret olyan helyszíneket választani magának, amik normál körülmények között masszívan lakott helyek lennének (paloták, városok), de a PoP 3D-t, Farah-t meg Elikát leszámítva mégis magányos kalandok ezek. Mindenki szörnnyé változott vagy ellenség, senkivel sem lehet beszélgetni, közben meg ott vagy pl. Babilonban. A Lost Crownban ezzel szemben össze lehet futni mindenféle emberrel meg egyéb furcsa szerzettel, van is Sargonhoz néhány szavuk vagy mellékküldetésük, tökéletes.
Maga a világ, vagyis Mount Qaf szintén remekül lett megvalósítva. Tele van a játék lore-ral, ami főleg a perzsa mitológiára épül és nagyon hangulatos, a grafika pedig kiválóan adja át a helyszín grandiózusságát. Gyönyörűek a 3D-s modelleket és 2D-s festményeket kombináló hátterek, nagyon ritkán látni ilyen igényesen összerakott side scrollert.
A játék grafikai stílusát amúgy egy kicsit "meg kellet értenem", de érdekes módon játszva már sokkal jobban átjött, hogy mit is akart itt a költő tulajdonképpen. A Lost Crown ugyanis nagyon erős anime beütéssel bír, viszont ez csak úgy a játékra ránézve nem jön át teljesen. Amikor azonban jönnek a remek átvezetők, a hangeffektek meg az itt-ott egyértelműen a Berserkre és a Dragon Ballra hajazó történet, hirtelen minden jobban kezd el kinézni és összeáll a dolog. Valószínűleg a fejlesztők nem akartak japános cel-shaded anime irányba elmenni, és így jött a képbe ez a sematikusabban rajzfilmes megoldás. Nem rossz, sőt, a környezet mindig nagyon szép, viszont a karakterek azért kaphattak volna még néhány poligont.
Ha már felhoztam a történetet, egy kicsit ott is érdekes lett a végeredmény. A cselekmény fordulatait nagyon szerettem, minden anime inspiráció ellenére hibátlanul megvan a PoP-hangulat is, viszont a vége felé egy kicsit mintha belezavarodna saját magába a sztori. Emiatt keletkezik egy-két zavaró plot hole, bár simán lehet, hogy ezeket egy DLC orvosolja majd a jövőben. Szerintem a SoT és a PoP 2008 is jobban voltak megírva, ugyanakkor a Warrior Within szintű faszsághalomtól nyilván nagyon messze van a Lost Crown. Jó történet néhány lyukkal, ami szerencsére nem tudja elrontani a befejezést.
Zeneileg már teljesen egyértelműen csúcs a játék, nagyon könnyen lehet, hogy ez a legjobb PoP soundtrack evör. Gareth Coker, az Ori zeneszerzője elég cool szimfonikus darabokat írt, a számok többsége azonban Mentrix nevéhez fűződik és a csaj valami egészen elképesztőt rakott le az asztalra. Az ambient számok dúdoltatják magukat, az akcióhoz készült darabok meg nagyon jól keverik a perzsa hangzást elektromos gitárokkal.
Eleve pozitívan álltam hozzá a játékhoz, mert nem tudtam elképzelni azt, hogy egy Ubi Montpellier pedigréjű stúdió elcsesszen egy metroidvaniát, de kb. minden várakozásomat sikerült felülmúlniuk. Csak ismételni tudom az előző kommentet: le vagyok sokkolva attól, hogy az Ubisoft ilyen jó dolgot tud csinálni 2024-ben. Minősége alapján ez egy régi Ubi játék a Sands of Time, a Beyond Good & Evil, az első két Splinter Cell meg a Rayman Origins szintjén, what the actual fuck? Még ilyet, sőt, csak ilyet, kell a francnak a SoT remake!
És akkor egy csomó mindent nem is említettem, pl. hogy milyen sok és jó bossfight van, hogy csináltak a játékhoz fárszi szinkront, hogy ha túl nehéznek érzel bármit, akkor a custom difficulty opcióval sétaszimulátorrá lehet butítani stb. Meg van bocsátva a Forgotten Sands meg a soha el nem készült PoP 2008 folytatás.
Azt meg sosem fogom elárulni, hogy ez hányadik próbálkozásra jött össze:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=OwHB9u0FiuY
Ui. azért azt megemlítem, hogy bár polírozott a játék 1.0-ban is, azért van pár érdekes bug, remélhetőleg ezek minél előbb javítva lesznek. Plusz valahogy sikerült text-to-speech hangot hagyni az angol szinkronban egy mellékszereplőnél, ami egészen röhejes hiba, de jön majd a peccs hozzá.
Ha már séta szimulátor... Ugyan nem mai darab, de egyik kedvencem a Miasmata nevű játék. Konkrétan séta-szimulátor egy nyitott szigeten: növény gyűjtögetés, papírtérképen háromszögezéssel felfedett területek, rengeteg érdekesség, és hatalmas sziget. Na meg...
ShowHide spoiler #
egy ciccamonstre...
A grafika lehet kopottas kissé, de manapság sem látni ennyire fasza időjárást és felhőket (na meg RT nélküli vizet).
Mindezt 2012-ben, két ember csinálta.
Ha molyolgatós az ember, akkor ReshadeRT-vel viszont gyönyörűvé lehet varázsolni.
10 óra cyberpunk után: ebben a játékban semennyire se érzem hogy ott vagyok. semennyire. nem is emlékszem semmi konkrétumra. kétes funkciójú kocka házak, mindenhol furcsa reklámok, zombi járókelők, 0 hangulat. eljutottam egy ipari területre, sehol senki, semmi se működik, bár minden világít és füstöl. sehol egy bogár, egy patkány vagy akármi, nem hogy ember. de itt valami nagyon minimális hangulat azért volt. a belváros az totál 0 hangulat. ezek nem látták a blade runnert? nem olvastak cyberpunk regényeket? komolyan nem értem az egészet. mintha procedurálisan lenne generálva az egész, de nagyon primitív kóddal.
Én mondjuk azt javasolnám, hogy pl. kezdj el vele játszani is nézelődés helyett. Tudod van a játékokban ez a fura dolog, amit "gameplay-nek" hívnak. :D A CP RPG-nek amúgy nem valami jó, de minden másnak eléggé.
Ha nagyon ott akarod érezni magadat valahol, akkor ajánlom a Graven című "mesterművet", amiben annyira jól sikerült visszaadni a Hexent, hogy úgyis el fogsz tévedni. Térkép meg nincs, tehát immerszív.
Megint előszedtem, és beletettem jópár tucat órát. Most olvasom a régi beszámolómat, amit még a játék megjelenésekor írtam (v1.04). Mindenképpen érintem az ott említett dolgokat.
Akkor dícsértem a töltési időt, ez mostanra durván elromlott. Kb 1 perc(!!!) mire elindul, pedig ugyanúgy SSD-n van. Igaz, most van pár mod is, de pl az egyik mod kiirtja a warning meg publisher képernyőket. A játékon belül már rendesen, gyorsan tölt.
A Street Cred-ről: Sajnos a játék továbbra is csak arra használja, hogy ehhez kösse a hozzáférhető, található cuccok minőségét. Ezt sose szerettem, pedig minden játék hasonlóan működik. Pl. az ellenfeleknél nincs kék fegyver, amíg nem vagy magasabb szintű. A ládákban nincs magasabb szintű kraft anyag. A cyberdoki nem árul magasabb szintű cybereket. Nem tudsz jobb autókat venni. Logikátlan baromság, nem így kellene balanszírozni. De ez csak a játékmechanika része, van még az immerzió is: Gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy mekkora a Street Cred-ed, mindenki mindig ugyanúgy áll hozzád. Hiába van 70+ Credem (igazából 50 a maximum, csak egy moddal kitoltam a felső határt), senki se ismer, senki se tart tőlem. Egyetlen egy mellékküldetés volt, ahol egy rosszarcú felismert, de kb. biztos vagyok benne, hogy 1-es Cred-nél is ugyanazt mondta volna. Összehasonlításképpen a Star Wars Galaxies-ben volt Civil War rankod, katonai rang. Ha közlegényként odamentél egy katonához, és nyomtál rá egy pofon emote-ot, akkor megbírságolt, és vesztettél a rank pontjaidból. Ha mint magas rangú tiszt tetted ugyanezt, akkor bocsánatot kért, és mondta, hogy legközelebb jobban figyel. És még sorolhatnám a hasonló példákat, de most a CP-ről írok inkább. Szóval nagyon hiányoznak az ilyen interakciók, akár csak olyan szinten is, mint az Elder Scrolls játékokban (ahol mindig van pár megjegyzése az NPCk-nek a képzettségeid alapján).
Közlekedés
Egér+billentyűvel játszom és az alap vezetési "élmény" az továbbra is borzasztó. A motorozás kb olyan, mintha felfagyott márványon mennék, amire még egy kis olajat is öntöttek, hogy jobban csússzon. 40 km/óránál már vezethetetlen, egyfolytában vadul kiperdül még egy enyhe kanyarodási kísérletre is. Nagynehezen találtam rá modot, így elég jó. Az is jó, hogy már nem szpemmelnek az újabb és újabb megvásárolható autókkal a fixerek.
Külön pozitívum, hogy az állandóan resetelő kamerának lehet adni magasabb késleltetést Settingsből. Negatívum, hogy max 10 másodpercet. Pozitívum, hogy az egyik .ini fájt szerkesztve ezt simán feljebb tudtam vinni.
Képzettségek
A képzettségfákat teljesen újradolgozták. Jobb, mint a régi, de így is elég közepes. A lényeg, hogy a jobb képzettségekhez magas képességpont kell. Sok a kisebb, feltételekhez kötött képzettség (pl. jobb a Damage mitigation, ha guggolsz). Van egy új Skill progression rész is, ahol bizonyos fegyvereket, képességeket, akciókat használva kapsz tapasztalati pontot. Itt is egy csomó passzív bónuszt lehet összeszedni.
Fegyverek
A fegyverek nem változtak sokat, de szerencsére az upgrade rendszer igen. Most már csak az egyedi, ikonikus fegyvereket lehet fejleszteni, és azokat is csak egy rövid skálán. Elég jó a nyersanyag igény is. Lehet eleget találni, hogy elérd a legmagasabb szintet, de meg kell gondolni, hogy melyiket akarod, mert annyit azért nem találsz, hogy mindet kimaxold. Szóval most már teljesen oké, ha kapsz egy fehér iconic fegyvert, fel tudod vinni max szintre különösebb nehézség nélkül. Ja és nincsenek már szintelvárások sem.
Gránátokat továbbra sem használok, továbbra is problémás váltani köztük. Itt az a lényeges vátozás, hogy varázsgránát és varázsgyógyszer van, ugyanis magától újratermelődik. Régen százasával cipelted a gyógyírt, most csak 1 van, viszont csak 2x használhatod (lehet növelni képzettségekkel).
Ruházat
Itt is pozitív változások történtek, a ruháknak már nincs páncél értéke, nincs szintelvárása, és megjelent az Appearance lehetőség is. Szóval most már nem úgy nézel ki, mint egy agybajos papagáj, mert nem kell a legjobb páncélú ruhákat viselni. Pár ruhának van valami bónusza, de ezeket se vitték túlzásba. Ami viszont elképesztő, az a ruházatok változatossága és mennyisége. Sokszáz ruhadarabból lehet összeállítani a kinézetet.
Kaja, pia
Itt kis változás történt, negatív irányba. A legutolsó verzióban (v2.1) ha stamina kaját eszel, akkor automatikusan kiveszi a beállított gyógyszert a gyorsgombról. Vagyis amikor harc közben gyorsan gyógyítani akarsz, nem történik semmi. Külön jó hír, hogy a fejlesztő nem tervez több peccset. Szerk: kb. mikor megírtam ezt, megjelent egy új peccs (v2.11,) ami ezt is javította.
Cyberek
Itt is történt változás. Van egy cyber pontszám, ami a szintedtől és képzettségeidtől függ. Maximum ennyi cuccot építhetsz magadba. Persze minden cybernek van most már egy ide vonatkozó pontszáma. Némely cyber képzettséghez, és ezáltal képességhez van kötve. Ezen kívül ide került a páncél is, a testfelszíni cuccoknak van péncél pontszáma. A cybereket is lehet fejleszteni, hasonlóan az ikonikus fegyverekhez, és ugyanabból a nyersanyagból.
Hekkelés
Ezt egész egyszerűen túlzásba vitték. Mindent meg lehet oldani pusztán csak netrunnerkedve. Hiába van minden mellékküldetés gondosan felépítve, alternatív behatolási utakkal, hullatárolókkal, stb, semmire sincs szükség, mert netrunnerként mindenkit könnyedén megölsz, még riadó sincs. Autós üldözés? Egy gyors hekk, és már robban is fel az ellenfél autója. És amikor igazán komolyan netrunnerbe fektetsz, akkor felveszed az Overdrive képzettséget, amivel kb. legyőzhetetlenné válsz, mert ha a dekked kifogy a RAM-ból, akkor a saját, gyorsan regenerálódó HP-dból is futtathatod a gyorshekkeket.
Küldetések
Bár be tudtam tölteni a 3 évvel ezelőtti mentett állásomat, inkább újrakezdtem a játékot. Nagyon sok tartalom van, de nem végtelen, szerintem elég jól eltalálták, hogy a mennyi a nem túl sok. Elég jók a kis történetek is, illeszkednek a világba. Vannak továbbá kis színesítő elemek, egyedileg berendezett helyek, ahol történt/történik valami. Mindig találni valami kis rögzített párbeszédet, amiből következtetni lehet, hogy mi történt itt. Ezeket a helyeket egy mod összefűzi egy küldetés sorozatba, kicsit bővítve a háttérinfókat. 194(!) ilyen hely van. :)
Ami szintén nagy pozitívum, hogy most már a fixerek nem zargatnak állandóan az új feladatokkal. Akkor veszik fel veled a kapcsolatot, ha a küldetés közelébe mégy, gyalog. Ha csak elhajtasz mellette járműben, akkor nem reagálnak.
Design problémák
A régi cikkben volt egy ilyen szakasz, végigmegyek rajta, hogy mi változott. + és - jelet teszek a végükre.
- már van favorit lehetőség, +
- papagáj effekt megszűnt, +
- 3rd person nézet továbbra sincs, csak vezetés közben. Van ugyan rá egy mod, de jelenleg (2024 jan 31) nincs updatelve a legutolsó CP verzióra, és sok embernek nem működik. Nekem mondjuk pont működik, de durván nyilvánvaló, hogy nem erre tervezték a játékot. A modellnek más dimenziói vannak, mint karaktergeneráláskor (pl. furán széles a válla). Az animációk szörnyen néznek ki. -
- az upgrade rendszer használhatóbb lett. Semmi extra, de a régi totál használhatatlanhoz képest megteszi. +
- az irányítás nehézkes továbbra is. Nincs pl. egy általános vissza gomb, van ahol Esc, van ahol C, van ahol jobb egér... -
- frakció relációk továbbra sincsenek. Ehhez hozzá lehet fűzni a fent említett Street Cred problémát is. -
- a QTE dialógusok továbbra is idegesítőek. Értem én, hogy pergő párbeszédeket akarnak, de mivel nem azt mondja, mint amit ír, jobban meg kell gondolni, hogy vajon mire gondolt a költő? Másrészről meg kicseszés olyan emberekkel szemben, akik nem folyékonyan beszélik az adott nyelvet, vagy olvasási gondokkal küzdenek. -
- az utolsó problémának azt írtam, hogy van egy fura időtörés. A Phantom Liberty-t még nem játszottam végig (el se kezdtem...), de talán segít ezen?
Bugok
Az az érdekes szitu állt elő, hogy szerintem most több bugot láttam, mint amikor először játszottam. Pár:
- betonba lelépcsőző ember, vagy derékig betonban álló emberek
- egymásban álló emberek
- nem lehet lootolni a halottat
- küldetés NPC nem követ
- a vállról ledobott hullák sose oda esnek, ahová gondolod. Az egyik szanaszét húzodott, remegett, vibrált, repült, látványos volt. :)
Egyik sem volt igazán komoly, és nem gyakoriak, szóval nem gáz.
Modok
Mostanra már elég sok mod van a Nexuson, de ez eléggé csalóka. Ugyanis olyan modból, ami a mostani verzióval is működik, viszonylag kevés van. Egyelőre elég aktívak a modderek, naponta jópár új mod jelenik meg. Sok az egyszerű grafikai mod (új textúrák, új ruhák, hirdetések, stb), de van azért jópár játékrendszert javító mod is. Itt említeném meg, hogy van mellfizika is.
Kicsit körülményes a modolás, mert több szálon indult el, így több mod toolt is telepíteni kell, hogy működjenek. Ráadásul a CD Projekt is adott mod toolt, de elég későn, és nem is túl jót, de azért oda is van pár mod. Emiatt nem igazán lehet mod managert sem használni, bár a Mod Organizer 2 támogatja. Viszont a különböző modolási toolok különböző könyvtárstruktúrái miatt kézzel is bele kell nyúlni (ami szerencsére annyira könnyű, hogy én csak így csinálom). A fentiek eredményeként jelenleg 3 helyen lehet modokat konfigurálni, szóval néha keresgetni kell.
Összegzés
Sokkal jobb, mint volt, de továbbra sem egy világverő alkotás. Kb. annyi történt az elmúlt 3 évben, hogy a látványosan gagyi elemeket emészthető szintre hozták. Viszont továbbra sem nyújt olyat, amit ne láttunk volna már máshol, jobban.
Elég kiábrándító, hogy ennyit sikerült kihozniuk belőle. Direkt nem kezdtem még bele, gondoltam megvárom amíg teljesen befejezik (DLC-k, patchek), mert az nem lehet hogy akik egy Witcher 3-at összehoztak, azok ne tudnák ezt is rendesen megcsinálni. Mindenesetre ha már ennyit vártam, akkor még adok egy fél évet a moddereknek, hátha legalább tőlük lesz megoldás a félreszabott játékmechanikákra.
Kérdés ezek után, hogy akkor most jó vagy rossz, hogy a következő Witcher miatt NEM érnek rá, ezért az amerikai részleg heggeszti a következő CyberPunk játékot helyettük?
A modderek villámgyorsak voltak, már minden mod tool működik az új verzióval, pedig elég sok van (CET, Codeware, TweakXL, ArchiveXL, RED4ext, Equipment EX, és még biztos kihagytam párat).
Na, jó, hogy pont most írtam, hogy nem lesz több update, most jött egy majdnem 4 GB-os...
Ezt utálom a CDP-ben: sosem tudhatod, hogy mikor van "kész" a játék. Én is nekiálltam anno a CP-nek már nem is tudom mikor, aztán mondom várok a "végső" változatig. Ezt a végső változatot már többször is bejelentették, hogy "na, ez a peccs az utolsó", legutóbb a 2.0 lett volna az a DLC-vel, de valahogy mindig jön valami új. :D Sosem lesz kész.
És ugye nem is arról van szó, hogy apróbb fixek ezek, pl. most is megnézed a readme-t és...
Melee Finishers will now work properly.
Hú, ez tényleg tök jó így évekkel a megjelenés után.
Engem személy szerint jobban érdekel a Witcher, örülök ha a lengyelek inkább arra koncentrálnak, de vannak kétségeim hogy tudják-e hozni legalább azt a szintet mint a 3-ban. Lehet hogy gyenge a fantáziám, de nem lesz olyan könnyű ismét ilyen jó sztorikat és karaktereket összehozni, a könyvek adta puskaport meg nagyrészt ellőtték.
Red Dead Redemption 2
Már régóta a listán van, most szántam rá időt, hogy játszak vele végre. Talán rossz az időzítés, vagy nekem változtak meg az elvárásaim, de nem igazán élvezem. Mondom ezt úgy, hogy az első rész volt az egyik fő indok, amiért PS3-at vettem.
Épp 66.6 óránál járok benne, szóval nem csak ilyen pár perc játék utáni hangulat-szapulásról van szó. Sok kisebb-nagyobb problémám van vele.
Az első, és talán legnagyobb, hogy nem tudok azonosulni a főszereplővel és az alap szituációval, miszerint egy banda tagjai vagyunk, bűnözésből élünk. Lehet túlságosan hozzászoktam az ennél nyitottabb játékokban, hogy van választásom. Itt meg nincs. Vagy egyszerűen túl öreg vagyok ezekhez a bandita szerepekhez. A GTA5-öt is gyorsan letettem pár éve, hasonló okokból. Emiatt a disszonancia miatt minden egyes új ötletét Dutchnak (a banda vezetőjének) rossznak érzem, és nem akarom csinálni.
A Honor rendszer is elég problémás. Elvárná a játék, hogy ha egy civil elkezd lőni rám (akire nem fogtam fegyvert, nem Antagonizáltam, sőt, még Defuse-olni is próbáltam a szituációt), akkor nem lövök vissza, mert ha megölöm, akkor az nekem minusz honor. Ez oda vezetett, hogy egy idő után már nem érdekelt, és ha egy civil elkezdett kekeckedni, akkor egyszerűen agyonlőttem. A másik "kedvenc", amikor egy bandita beszól a városban, majd megtámad. Ha megvédem magam, akkor vérdíj. Ezek után a komoly 15 dolláros vérdíj miatt mindenki megpróbál megölni, letartóztatni csak az NPC-ket szokás. Egyébként is könnyű visszaszerezni a Honort, csak csinálsz pár házimunkát, meg adsz kis pénzt a koldusoknak. Szóval totál súlytalan az egész.
A lovaddal is túl sokat kell tamagocsizni, egyrészt hogy mindig tiszta legyen meg legyen kajája, másrészt meg a rajta lévő felszerelést menedszselni. Egy részről persze logikus, más részről viszont időpocsékolás.
A játékot valószínű speedrunnerek tervezték. Majdnem minden másodlagos cél arról szól, hogy ezt vagy azt csináld meg x időn belül. Ez megintcsak totál ellentétben van azzal, ahogy én szeretek játszani, mindent gondosan átkutatva, szétnézve, felfedezve. Emiatt arról is leszoktam már, hogy egyáltalán megnézzem, mik a másodlagos célok.
A sztori egyébként teljesen oké, érdekel, hogy mi lesz, de inkább filmben nézném, mint hogy én csináljam. A fentiek miatt így közel sem jön át annyira a dráma, ami egyébként végig áthatja a történetet. Mondjuk az egy érdekes statisztika, hogy a játékosok egyharmada csinálta végig a 3. fejezetet, és csak kicsit több, mint egynegyede a 4.-et (az achievement szerint). Szóval a játékosok nagy része hamar elvérzett.
Vannak hozzá modok is, de mindegyik érdekesebbnél azt látom, hogy ne használd, mert fagy tőle a játék (és tényleg).
Most még tovább játszom, mert érdekel, mi lesz, de nem biztos, hogy a végére érek. A mellékküldetéseket sokkal jobban élvezem, mint a fő sztori küldetéseit.
Azt azért becsülöm, hogy át lehet ugrani részeket küldetésekben, bár erre véletlenül jöttem csak rá. Volt egy unalmas lopakodós küldetés, ahol hátba akartam dobókéselni egy ellenfelet. Csak közben a játék dinamitra váltott, úgyhogy hangosabb lett, mint gondoltam. Fail. Következő kísérletre kiderült, hogy a dobókés nem elég erős, túlélte, riadó, fail. Harmadszorra már tomahawkot dobtam a fejébe, meg is halt, a játék meg közölte, hogy lopakodni kell, fail (egyébként egy fejvadászt öltem meg, szóval nem is valami fontos civilt). Ekkor egy új opció jelent meg, hogy át lehet ugrani ezt a részt. Örömmel éltem a lehetőséggel. Később egy hasonló tenyésztett szituációban (amikor valamit csak azért nem tehetsz meg, mert a designer nem szeretné, hogy máshogy csináld) inkább gyorsan elrontottam 3x, hogy át lehessen ugrani. Az még nevetségesebb volt, hogy az egyik ilyen átugrási kísérletnél öngyilkos akartam lenni, és késsel mentem neki 6-8 lőfegyveres ellenfélnek. Simán győztem, szóval nem kellett skippelni.
6/10 IMHO
Tango
"Lagging is a lifestyle."
haha ez jó. én a tutorialban nem tudtam kivenni a puskát a lón lévő táskából, ott véget is ért a game számomra. de majd még próbálkozok...
rwurl=https://youtu.be/d_RWqt8lieE?si=5NkV7TZ_tmDv_V6B
tegnap sétáltam 2 órát a cyberpunkban. botrányosan rossz ez a világ. mintha random generált utcák lennének, buta kód által szétszórt szemét, teljesen kétes funkciójú épületek, az egész semmi értelmet nem sugall, semennyire se lehet "ott érezni" magunkat. belterek valamivel jobbak, de az is hasonló. nem is tudom mi lenne erre a jó kifejezés...
Prince of Persia: The Lost Crown
Még messze a vége, de elég gyakran van padlón az állam:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=7M3pqSlBDPo
Nem is értem, hogyan volt képes ilyen játékot összehozni az Ubisoft 2024-ben. Hogyan lehet az, hogy van még ott olyan fejlesztő, akit nem őrölt fel teljesen az open world Assassin's Cry bánya? Vagy lehet, hogy a hosszú elvonás, a crunch, a kínzás és az ugyannak a játéknak az újabb és újabb elkészítéséből eredő őrület mesterekké edzette ezeket az embereket?
a túlpörgetett játékmenetet, falon ugrálást meg ilyesmiket direkt azért fejlesztették ki a gyíkember zsidók, hogy szétrombolják vele a gyerekek agyát
De miért pont a zsidók? :D
A Black Hole kicsinálása óta az uborkás cég banlisten van nálam, próbálok nem venni semmit tőlük. Egyetlen kivétel a Child of Light volt, amit steamen leakciózva behúztam a kosárba. De azért ez is megmozgatja a fantáziámat. Majd ha egyszer 5EUR alatt lesz gog-on vagy ingyé epic-en lehet ezt is behúzom.
Azért az Ori játékokban volt kísértetiesen hasonló rész, amit még egy jó adag Time pressure-rel is megspékeltek, úgyhogy kiváló recept volt az agybajra. 😀
A PoP-ban még csak a második pályán járok Switchen, de eddig ilyen szerencsére még nem volt.
Ami nagyon érdekes amúgy, hogy pofátlanul összeloptak hozzá mindent mindenhonnan, csak raktak bele eleget a PoPból is meg a végeredmény frankó annyira, hogy ne zavarjon.
Összességében kb. klasszikus metroidvania pályák néhol brutál platforminggal, DMC-s harcrendszerrel és nagyon jó bossfightokkal. De a PoP 1-2-ből visszahozott healing potionök pl. úgy működnek, mint az estus flaskek a Dark Soulsból (a fák meg bonfire-ök), a sztori egyik része kísértetiesen emlékeztet a Berserkre stb., szóval... hát, tényleg MINDENT. :D
Persze Koji Igarashi meg 25 éve remake-eli a Symphony of the Nightot, szóval ja, a metroidvania nem éppen az eredetiségéről híres.
nem tudom. vagy már nem ők a divat? akkor kik?
lbmtq gyíkemberek esetleg?
béna ai, nem tud magyar gyíkembereset
reptile man, conspiracy, secret, controllers of the world, freemason, magyar, hungary
ez se jó
Az ilyen "x cég köcsög, ezért kapja be örökké" véleményekkel nekem az a gondom, hogy mivel egy cégnek nincsen személyisége meg nem tom, morálja vagy bármi hasonlója, így igazából ezzel nem érsz el semmit. Egy cég a bevételből ért, szóval ha pl. szerinted köcsögök és köcsög dolgokat csinálnak, akkor hiba nem reagálni arra, amikor éppen jó dolgokat csinálnak. Pl. ha mindenki így gondolkodna, akkor bukna az új PoP (és a PoP imád bukni egyébként, szóval ez mindig lehetséges opció :D ) és megint lehetne várni 10 évet egy új PoPra, Raymanre vagy bármilyen nem "Ubisoft open world game"-re.
És oké, ez nem hozza vissza a Black Hole-t és a Might & Magic is marad az egyik legelbaszottabb franchise a történelemben, de egy kicsit legalább noszogatja őket abba az irányba, hogy van értelme olcsóbb és kreatívabb cuccokat összehozni hosszú távon is. Btw én a Blizzardnak is bármikor szívesen fizetek a StarCraft 3-ért, ahogyan az EA-től is elfogadom a Dead Space-t.
Prince of Persia: The Lost Crown fin
Amikor először játszottam a Castlevania: Symphony of the Nighttal, felmerült bennem egy ötlet: tök jó lenne egy ilyen PoP-játék. Kb. 20 évvel később az Ubisoftnak is sikerült rájönnie erre, szóval végre metroidvania lett a PoP-ból, ráadásul egy kurva jó metroidvania.
A Lost Crown iránti lelkesedésem a sztori befejezése és a gyűjtögetés közel kimaxolása után sem hagyott alább, simán ez a legjobb játék a szériában a Sands of Time óta. Ettől még nem hibátlan, de majdnem az, a kisebb-nagyobb gondjai meg szinte mind olyanok, hogy basszus örülök, hogy lehetnek ilyen jellegű problémáim egy Prince of Persiával 2024-ben.
Pl. néhol egy kicsit túl nehéz... egy Ubisoft-játék... 2024-ben... Hero nehézségen (ez a harmadik a 4-ből) úgy levágnak, ha nem figyelsz, hogy még az unokáid is emlékezni fognak a game over képernyőre, néhány opcionális platformer rész meg olyan brutális szivatás, hogy első blikkre el sem hittem, hogy komolyan gondolták őket. Kerestem a trükköt, az alternatív útvonalat vagy a szupererős unlockolható képességet, ami majd leegyszerűsíti a dolgokat... sosem kaptam ilyet, komolyan gondolták, minden egyes pillanatot.
Kemény idők járnak tehát Perzsiában, kb. a PoP 2: The Shadow and the Flame elveszett koronáját sikerült itt megtalálni a nehézséggel. Ijedtségre viszont semmi ok nincs, mert az irányítást már inkább a Hollow Knight és az Ori féle játékok inspirálták, így minden nagyon gyorsan és pontosan működik, a kötöttségek pedig minimálisak. Pl. nagyon jó az air control zuhanás közben, a folyamatosan unlockolódó képességek pedig rengeteg lehetőséget adnak a precíz játékra. Nem mellesleg pedig extrém fun az ugrálgatás, a late game-re elképesztő dolgokat lehet és néha kell is művelni.
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=75D1m8NlcrY
Kiemelkedően menő, hogy néha az is kihívást tud jelenteni, hogy kitaláld, mit is kér tőled a játék a platformingnál, szóval nemcsak gombokat kell nyomogatni, hanem egy kis gondolkodásra és kreativitásra is szükség van. Konkrét fejtörőből is kifejezetten sok van, több, mint a korábbi Ubi PoPokban összesen és többségükben jobbak is azoknál. Egyedül a könyvtáros-tükrös puzzle ugrik be a SoTból, mint hasonlóan remek feladvány, a többit simán lealázza a Lost Crown. Különösen bírtam azokat az opcionális fejtörőket, amik mellett a demóban csak úgy elmentem, mert le se esett, hogy lehet velük valamit csinálni. Egészen őrült megoldásaik vannak néhol, volt, hogy poénból kipróbáltam valamit, hogy "á hülyeség, biztos nem ilyesmire gondoltak", aztán dehogynem.
A harcra is a gyorsaság, a precizitás és a szabadság jellemző, a bunyós játékokhoz értők valószínűleg az mondanák, hogy "nagyon jó gombjai vannak" a játéknak. Leginkább a Smash Bros és a DMC leegyszerűsített keverékének mondanám, ami elég komoly teljesítmény egy platformertől. Alapvetően úgy működik a harcrendszer, mint egy átlagos verekedős játékban, szóval kombózgatni kell és metert építgetni a nagyon erős "super move-okhoz". Érdemes minél tovább a levegőben tartani az ellent is, már ha a szörnytípus és a fizikai motor engedi. És általában engedi, hosszú kombók erejéig is, mert hülyeség lett volna megtartani a verekedős játékok multiplayer balansz miatti megkötéseit, szóval ha az ellenfelek HP-ja lehetővé tenné, simán be lehetne húzni rajtuk végtelen kombókat is... amint azt a gyakorló mód illusztrálja is lol:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=28JeXOi5rEM
Blokkolás ezúttal nincs, helyette van viszont dodge és parry is; utóbbi nagyon hasznos tud lenni, mivel bizonyos támadásokra beütve azonnali kivégzéseket, illetve bossoknál extra sebzést lehet előhozni vele. Hátránya, hogy ha elrontod a parry-t, akkor nagyobb pofont kapsz, mint egyébként kapnál, szóval érdemes inkább dodge-olgatva figyelni a támadásokat, mielőtt parry-re szánná el magát az ember. Főleg úgy, hogy van vagy 30 különböző ellenféltípus, szóval bőven van mit tanulni.
A poén az, hogy minden modern dizájn ellenére a harc nyomokban emlékeztet az első két játékban látott párbajokra, főleg úgy, hogy alapvetően az egy-egy elleni küzdelem az ideális itt is, több mob ellen pedig nagyon észnél kell lenni, mert eszetlen sebzéseket lehet bekapni normal fokozaton is.
A pályadizájn marha jó, hatalmas a bejárható terület, asszem 13 biom van, szóval a változatossággal sincs gond. A metroidvania szerkezet meglepően hardcore itt-ott, mert a játék imádja a bolondját járatni veled ügyesen elhelyezett blokkolókkal, egyszerűen szeretné, hogy eltévedj és organikusan találd meg a megfelelő utat. Erre van egy jó oka is, a térképen ugyanis hagyományos markerek helyett screenshotokat is el lehet helyezni, rendszeres screenshotolással pedig abszolút egyértelmű a térképnézegetés és a tájékozódás. Biztosan tudatos döntés ez is, de egyedül az nem tetszett a pályákkal kapcsolatban, hogy kevésnek éreztem a fast travel pontot. Emiatt kicsit sokat kell kutyagolni néha, főleg a játék közepe táján, amikor már nagy a mozgástered, de a térképed még erősen hiányos információban és shortcutokban.
Ugyanakkor metroidvania lévén végre valahára sikerült orvosolni valamit, amit sosem szerettem igazán a PoP-ban: a környezet élettelenségét. A PoP szeret olyan helyszíneket választani magának, amik normál körülmények között masszívan lakott helyek lennének (paloták, városok), de a PoP 3D-t, Farah-t meg Elikát leszámítva mégis magányos kalandok ezek. Mindenki szörnnyé változott vagy ellenség, senkivel sem lehet beszélgetni, közben meg ott vagy pl. Babilonban. A Lost Crownban ezzel szemben össze lehet futni mindenféle emberrel meg egyéb furcsa szerzettel, van is Sargonhoz néhány szavuk vagy mellékküldetésük, tökéletes.
Maga a világ, vagyis Mount Qaf szintén remekül lett megvalósítva. Tele van a játék lore-ral, ami főleg a perzsa mitológiára épül és nagyon hangulatos, a grafika pedig kiválóan adja át a helyszín grandiózusságát. Gyönyörűek a 3D-s modelleket és 2D-s festményeket kombináló hátterek, nagyon ritkán látni ilyen igényesen összerakott side scrollert.
A játék grafikai stílusát amúgy egy kicsit "meg kellet értenem", de érdekes módon játszva már sokkal jobban átjött, hogy mit is akart itt a költő tulajdonképpen. A Lost Crown ugyanis nagyon erős anime beütéssel bír, viszont ez csak úgy a játékra ránézve nem jön át teljesen. Amikor azonban jönnek a remek átvezetők, a hangeffektek meg az itt-ott egyértelműen a Berserkre és a Dragon Ballra hajazó történet, hirtelen minden jobban kezd el kinézni és összeáll a dolog. Valószínűleg a fejlesztők nem akartak japános cel-shaded anime irányba elmenni, és így jött a képbe ez a sematikusabban rajzfilmes megoldás. Nem rossz, sőt, a környezet mindig nagyon szép, viszont a karakterek azért kaphattak volna még néhány poligont.
Ha már felhoztam a történetet, egy kicsit ott is érdekes lett a végeredmény. A cselekmény fordulatait nagyon szerettem, minden anime inspiráció ellenére hibátlanul megvan a PoP-hangulat is, viszont a vége felé egy kicsit mintha belezavarodna saját magába a sztori. Emiatt keletkezik egy-két zavaró plot hole, bár simán lehet, hogy ezeket egy DLC orvosolja majd a jövőben. Szerintem a SoT és a PoP 2008 is jobban voltak megírva, ugyanakkor a Warrior Within szintű faszsághalomtól nyilván nagyon messze van a Lost Crown. Jó történet néhány lyukkal, ami szerencsére nem tudja elrontani a befejezést.
Zeneileg már teljesen egyértelműen csúcs a játék, nagyon könnyen lehet, hogy ez a legjobb PoP soundtrack evör. Gareth Coker, az Ori zeneszerzője elég cool szimfonikus darabokat írt, a számok többsége azonban Mentrix nevéhez fűződik és a csaj valami egészen elképesztőt rakott le az asztalra. Az ambient számok dúdoltatják magukat, az akcióhoz készült darabok meg nagyon jól keverik a perzsa hangzást elektromos gitárokkal.
Eleve pozitívan álltam hozzá a játékhoz, mert nem tudtam elképzelni azt, hogy egy Ubi Montpellier pedigréjű stúdió elcsesszen egy metroidvaniát, de kb. minden várakozásomat sikerült felülmúlniuk. Csak ismételni tudom az előző kommentet: le vagyok sokkolva attól, hogy az Ubisoft ilyen jó dolgot tud csinálni 2024-ben. Minősége alapján ez egy régi Ubi játék a Sands of Time, a Beyond Good & Evil, az első két Splinter Cell meg a Rayman Origins szintjén, what the actual fuck? Még ilyet, sőt, csak ilyet, kell a francnak a SoT remake!
És akkor egy csomó mindent nem is említettem, pl. hogy milyen sok és jó bossfight van, hogy csináltak a játékhoz fárszi szinkront, hogy ha túl nehéznek érzel bármit, akkor a custom difficulty opcióval sétaszimulátorrá lehet butítani stb. Meg van bocsátva a Forgotten Sands meg a soha el nem készült PoP 2008 folytatás.
Azt meg sosem fogom elárulni, hogy ez hányadik próbálkozásra jött össze:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=OwHB9u0FiuY
Ui. azért azt megemlítem, hogy bár polírozott a játék 1.0-ban is, azért van pár érdekes bug, remélhetőleg ezek minél előbb javítva lesznek. Plusz valahogy sikerült text-to-speech hangot hagyni az angol szinkronban egy mellékszereplőnél, ami egészen röhejes hiba, de jön majd a peccs hozzá.
@Kismalacka:
Ha már séta szimulátor... Ugyan nem mai darab, de egyik kedvencem a Miasmata nevű játék. Konkrétan séta-szimulátor egy nyitott szigeten: növény gyűjtögetés, papírtérképen háromszögezéssel felfedett területek, rengeteg érdekesség, és hatalmas sziget. Na meg...
A grafika lehet kopottas kissé, de manapság sem látni ennyire fasza időjárást és felhőket (na meg RT nélküli vizet).
Mindezt 2012-ben, két ember csinálta.
Ha molyolgatós az ember, akkor ReshadeRT-vel viszont gyönyörűvé lehet varázsolni.
"Aztakibebaszott eget, lett egy matchem Tinderen"
köszi, ráraktam a wishlist-re steam-en
xcom1
hogy maradt ez ki. nagyon jo kis game...
Parizer forever.
És jobb mint a 2!
10 óra cyberpunk után: ebben a játékban semennyire se érzem hogy ott vagyok. semennyire. nem is emlékszem semmi konkrétumra. kétes funkciójú kocka házak, mindenhol furcsa reklámok, zombi járókelők, 0 hangulat. eljutottam egy ipari területre, sehol senki, semmi se működik, bár minden világít és füstöl. sehol egy bogár, egy patkány vagy akármi, nem hogy ember. de itt valami nagyon minimális hangulat azért volt. a belváros az totál 0 hangulat. ezek nem látták a blade runnert? nem olvastak cyberpunk regényeket? komolyan nem értem az egészet. mintha procedurálisan lenne generálva az egész, de nagyon primitív kóddal.
Én mondjuk azt javasolnám, hogy pl. kezdj el vele játszani is nézelődés helyett. Tudod van a játékokban ez a fura dolog, amit "gameplay-nek" hívnak. :D A CP RPG-nek amúgy nem valami jó, de minden másnak eléggé.
van egy ilyen erzesem nekem is :)
Parizer forever.
na de több más játék gameplay-on kívül is jó sétaszimulátornak, mert "ott érzem magam". ebben meg ezt nem érzem.
Ha nagyon ott akarod érezni magadat valahol, akkor ajánlom a Graven című "mesterművet", amiben annyira jól sikerült visszaadni a Hexent, hogy úgyis el fogsz tévedni. Térkép meg nincs, tehát immerszív.
Cyberpunk 2077
Megint előszedtem, és beletettem jópár tucat órát. Most olvasom a régi beszámolómat, amit még a játék megjelenésekor írtam (v1.04). Mindenképpen érintem az ott említett dolgokat.
Akkor dícsértem a töltési időt, ez mostanra durván elromlott. Kb 1 perc(!!!) mire elindul, pedig ugyanúgy SSD-n van. Igaz, most van pár mod is, de pl az egyik mod kiirtja a warning meg publisher képernyőket. A játékon belül már rendesen, gyorsan tölt.
A Street Cred-ről: Sajnos a játék továbbra is csak arra használja, hogy ehhez kösse a hozzáférhető, található cuccok minőségét. Ezt sose szerettem, pedig minden játék hasonlóan működik. Pl. az ellenfeleknél nincs kék fegyver, amíg nem vagy magasabb szintű. A ládákban nincs magasabb szintű kraft anyag. A cyberdoki nem árul magasabb szintű cybereket. Nem tudsz jobb autókat venni. Logikátlan baromság, nem így kellene balanszírozni. De ez csak a játékmechanika része, van még az immerzió is: Gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy mekkora a Street Cred-ed, mindenki mindig ugyanúgy áll hozzád. Hiába van 70+ Credem (igazából 50 a maximum, csak egy moddal kitoltam a felső határt), senki se ismer, senki se tart tőlem. Egyetlen egy mellékküldetés volt, ahol egy rosszarcú felismert, de kb. biztos vagyok benne, hogy 1-es Cred-nél is ugyanazt mondta volna. Összehasonlításképpen a Star Wars Galaxies-ben volt Civil War rankod, katonai rang. Ha közlegényként odamentél egy katonához, és nyomtál rá egy pofon emote-ot, akkor megbírságolt, és vesztettél a rank pontjaidból. Ha mint magas rangú tiszt tetted ugyanezt, akkor bocsánatot kért, és mondta, hogy legközelebb jobban figyel. És még sorolhatnám a hasonló példákat, de most a CP-ről írok inkább. Szóval nagyon hiányoznak az ilyen interakciók, akár csak olyan szinten is, mint az Elder Scrolls játékokban (ahol mindig van pár megjegyzése az NPCk-nek a képzettségeid alapján).
Közlekedés
Egér+billentyűvel játszom és az alap vezetési "élmény" az továbbra is borzasztó. A motorozás kb olyan, mintha felfagyott márványon mennék, amire még egy kis olajat is öntöttek, hogy jobban csússzon. 40 km/óránál már vezethetetlen, egyfolytában vadul kiperdül még egy enyhe kanyarodási kísérletre is. Nagynehezen találtam rá modot, így elég jó. Az is jó, hogy már nem szpemmelnek az újabb és újabb megvásárolható autókkal a fixerek.
Külön pozitívum, hogy az állandóan resetelő kamerának lehet adni magasabb késleltetést Settingsből. Negatívum, hogy max 10 másodpercet. Pozitívum, hogy az egyik .ini fájt szerkesztve ezt simán feljebb tudtam vinni.
Képzettségek
A képzettségfákat teljesen újradolgozták. Jobb, mint a régi, de így is elég közepes. A lényeg, hogy a jobb képzettségekhez magas képességpont kell. Sok a kisebb, feltételekhez kötött képzettség (pl. jobb a Damage mitigation, ha guggolsz). Van egy új Skill progression rész is, ahol bizonyos fegyvereket, képességeket, akciókat használva kapsz tapasztalati pontot. Itt is egy csomó passzív bónuszt lehet összeszedni.
Fegyverek
A fegyverek nem változtak sokat, de szerencsére az upgrade rendszer igen. Most már csak az egyedi, ikonikus fegyvereket lehet fejleszteni, és azokat is csak egy rövid skálán. Elég jó a nyersanyag igény is. Lehet eleget találni, hogy elérd a legmagasabb szintet, de meg kell gondolni, hogy melyiket akarod, mert annyit azért nem találsz, hogy mindet kimaxold. Szóval most már teljesen oké, ha kapsz egy fehér iconic fegyvert, fel tudod vinni max szintre különösebb nehézség nélkül. Ja és nincsenek már szintelvárások sem.
Gránátokat továbbra sem használok, továbbra is problémás váltani köztük. Itt az a lényeges vátozás, hogy varázsgránát és varázsgyógyszer van, ugyanis magától újratermelődik. Régen százasával cipelted a gyógyírt, most csak 1 van, viszont csak 2x használhatod (lehet növelni képzettségekkel).
Ruházat
Itt is pozitív változások történtek, a ruháknak már nincs páncél értéke, nincs szintelvárása, és megjelent az Appearance lehetőség is. Szóval most már nem úgy nézel ki, mint egy agybajos papagáj, mert nem kell a legjobb páncélú ruhákat viselni. Pár ruhának van valami bónusza, de ezeket se vitték túlzásba. Ami viszont elképesztő, az a ruházatok változatossága és mennyisége. Sokszáz ruhadarabból lehet összeállítani a kinézetet.
Kaja, pia
Itt kis változás történt, negatív irányba. A legutolsó verzióban (v2.1) ha stamina kaját eszel, akkor automatikusan kiveszi a beállított gyógyszert a gyorsgombról. Vagyis amikor harc közben gyorsan gyógyítani akarsz, nem történik semmi. Külön jó hír, hogy a fejlesztő nem tervez több peccset. Szerk: kb. mikor megírtam ezt, megjelent egy új peccs (v2.11,) ami ezt is javította.
Cyberek
Itt is történt változás. Van egy cyber pontszám, ami a szintedtől és képzettségeidtől függ. Maximum ennyi cuccot építhetsz magadba. Persze minden cybernek van most már egy ide vonatkozó pontszáma. Némely cyber képzettséghez, és ezáltal képességhez van kötve. Ezen kívül ide került a páncél is, a testfelszíni cuccoknak van péncél pontszáma. A cybereket is lehet fejleszteni, hasonlóan az ikonikus fegyverekhez, és ugyanabból a nyersanyagból.
Hekkelés
Ezt egész egyszerűen túlzásba vitték. Mindent meg lehet oldani pusztán csak netrunnerkedve. Hiába van minden mellékküldetés gondosan felépítve, alternatív behatolási utakkal, hullatárolókkal, stb, semmire sincs szükség, mert netrunnerként mindenkit könnyedén megölsz, még riadó sincs. Autós üldözés? Egy gyors hekk, és már robban is fel az ellenfél autója. És amikor igazán komolyan netrunnerbe fektetsz, akkor felveszed az Overdrive képzettséget, amivel kb. legyőzhetetlenné válsz, mert ha a dekked kifogy a RAM-ból, akkor a saját, gyorsan regenerálódó HP-dból is futtathatod a gyorshekkeket.
Küldetések
Bár be tudtam tölteni a 3 évvel ezelőtti mentett állásomat, inkább újrakezdtem a játékot. Nagyon sok tartalom van, de nem végtelen, szerintem elég jól eltalálták, hogy a mennyi a nem túl sok. Elég jók a kis történetek is, illeszkednek a világba. Vannak továbbá kis színesítő elemek, egyedileg berendezett helyek, ahol történt/történik valami. Mindig találni valami kis rögzített párbeszédet, amiből következtetni lehet, hogy mi történt itt. Ezeket a helyeket egy mod összefűzi egy küldetés sorozatba, kicsit bővítve a háttérinfókat. 194(!) ilyen hely van. :)
Ami szintén nagy pozitívum, hogy most már a fixerek nem zargatnak állandóan az új feladatokkal. Akkor veszik fel veled a kapcsolatot, ha a küldetés közelébe mégy, gyalog. Ha csak elhajtasz mellette járműben, akkor nem reagálnak.
Design problémák
A régi cikkben volt egy ilyen szakasz, végigmegyek rajta, hogy mi változott. + és - jelet teszek a végükre.
- már van favorit lehetőség, +
- papagáj effekt megszűnt, +
- 3rd person nézet továbbra sincs, csak vezetés közben. Van ugyan rá egy mod, de jelenleg (2024 jan 31) nincs updatelve a legutolsó CP verzióra, és sok embernek nem működik. Nekem mondjuk pont működik, de durván nyilvánvaló, hogy nem erre tervezték a játékot. A modellnek más dimenziói vannak, mint karaktergeneráláskor (pl. furán széles a válla). Az animációk szörnyen néznek ki. -
- az upgrade rendszer használhatóbb lett. Semmi extra, de a régi totál használhatatlanhoz képest megteszi. +
- az irányítás nehézkes továbbra is. Nincs pl. egy általános vissza gomb, van ahol Esc, van ahol C, van ahol jobb egér... -
- frakció relációk továbbra sincsenek. Ehhez hozzá lehet fűzni a fent említett Street Cred problémát is. -
- a QTE dialógusok továbbra is idegesítőek. Értem én, hogy pergő párbeszédeket akarnak, de mivel nem azt mondja, mint amit ír, jobban meg kell gondolni, hogy vajon mire gondolt a költő? Másrészről meg kicseszés olyan emberekkel szemben, akik nem folyékonyan beszélik az adott nyelvet, vagy olvasási gondokkal küzdenek. -
- az utolsó problémának azt írtam, hogy van egy fura időtörés. A Phantom Liberty-t még nem játszottam végig (el se kezdtem...), de talán segít ezen?
Bugok
Az az érdekes szitu állt elő, hogy szerintem most több bugot láttam, mint amikor először játszottam. Pár:
- betonba lelépcsőző ember, vagy derékig betonban álló emberek
- egymásban álló emberek
- nem lehet lootolni a halottat
- küldetés NPC nem követ
- a vállról ledobott hullák sose oda esnek, ahová gondolod. Az egyik szanaszét húzodott, remegett, vibrált, repült, látványos volt. :)
Egyik sem volt igazán komoly, és nem gyakoriak, szóval nem gáz.
Modok
Mostanra már elég sok mod van a Nexuson, de ez eléggé csalóka. Ugyanis olyan modból, ami a mostani verzióval is működik, viszonylag kevés van. Egyelőre elég aktívak a modderek, naponta jópár új mod jelenik meg. Sok az egyszerű grafikai mod (új textúrák, új ruhák, hirdetések, stb), de van azért jópár játékrendszert javító mod is. Itt említeném meg, hogy van mellfizika is.
Kicsit körülményes a modolás, mert több szálon indult el, így több mod toolt is telepíteni kell, hogy működjenek. Ráadásul a CD Projekt is adott mod toolt, de elég későn, és nem is túl jót, de azért oda is van pár mod. Emiatt nem igazán lehet mod managert sem használni, bár a Mod Organizer 2 támogatja. Viszont a különböző modolási toolok különböző könyvtárstruktúrái miatt kézzel is bele kell nyúlni (ami szerencsére annyira könnyű, hogy én csak így csinálom). A fentiek eredményeként jelenleg 3 helyen lehet modokat konfigurálni, szóval néha keresgetni kell.
Összegzés
Sokkal jobb, mint volt, de továbbra sem egy világverő alkotás. Kb. annyi történt az elmúlt 3 évben, hogy a látványosan gagyi elemeket emészthető szintre hozták. Viszont továbbra sem nyújt olyat, amit ne láttunk volna már máshol, jobban.
7.5/10 (a 7/10-ről). Modokkal 8/10.
Friss gémpléj:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=gODIiXiCEAM
Tango
"Lagging is a lifestyle."
Elég kiábrándító, hogy ennyit sikerült kihozniuk belőle. Direkt nem kezdtem még bele, gondoltam megvárom amíg teljesen befejezik (DLC-k, patchek), mert az nem lehet hogy akik egy Witcher 3-at összehoztak, azok ne tudnák ezt is rendesen megcsinálni. Mindenesetre ha már ennyit vártam, akkor még adok egy fél évet a moddereknek, hátha legalább tőlük lesz megoldás a félreszabott játékmechanikákra.
Kérdés ezek után, hogy akkor most jó vagy rossz, hogy a következő Witcher miatt NEM érnek rá, ezért az amerikai részleg heggeszti a következő CyberPunk játékot helyettük?
Na, jó, hogy pont most írtam, hogy nem lesz több update, most jött egy majdnem 4 GB-os...
https://www.cyberpunk.net/en/news/49831/patch-2-11
A modderek villámgyorsak voltak, már minden mod tool működik az új verzióval, pedig elég sok van (CET, Codeware, TweakXL, ArchiveXL, RED4ext, Equipment EX, és még biztos kihagytam párat).
Tango
"Lagging is a lifestyle."
Ezt utálom a CDP-ben: sosem tudhatod, hogy mikor van "kész" a játék. Én is nekiálltam anno a CP-nek már nem is tudom mikor, aztán mondom várok a "végső" változatig. Ezt a végső változatot már többször is bejelentették, hogy "na, ez a peccs az utolsó", legutóbb a 2.0 lett volna az a DLC-vel, de valahogy mindig jön valami új. :D Sosem lesz kész.
És ugye nem is arról van szó, hogy apróbb fixek ezek, pl. most is megnézed a readme-t és...
Hú, ez tényleg tök jó így évekkel a megjelenés után.
Igen, kicsit ijesztő az a lista. :D
Tango
"Lagging is a lifestyle."
Engem személy szerint jobban érdekel a Witcher, örülök ha a lengyelek inkább arra koncentrálnak, de vannak kétségeim hogy tudják-e hozni legalább azt a szintet mint a 3-ban. Lehet hogy gyenge a fantáziám, de nem lesz olyan könnyű ismét ilyen jó sztorikat és karaktereket összehozni, a könyvek adta puskaport meg nagyrészt ellőtték.