Nem is kell, hogy maradjon. A Falcon9-ek tankja pl. a földet érés pillanatában éri el a 'csont száraz' állapotot. Úgy van kiszámolva a nafta, hogy lebegni se tudjon már. Így aztán nem is meglepő, hogy mennyire kritikus a pontos leszállás. Szóval 'decire' pontosan ki tudják számolni a naftát. Ha a második Raptor normálisan begyullad és elégeti, ennyi sem maradt volna a tankokban.
Nem is kell, hogy maradjon. A Falcon9-ek tankja pl. a földet érés pillanatában éri el a 'csont száraz' állapotot. Úgy van kiszámolva a nafta, hogy lebegni se tudjon már.
erről van valami pontos infod? Mert nem egyszer fordult elő már, hogy a rakéta úgy szállt le, hogy a szél vagy pontatlanság miatt korrigálnia kellett rendesen. A falcon heavy első repülésénél is rengeteget korrigált még a középső fokozat mielőtt a tengerbe zuhant. Szal ez alapján azt feltételezem, hogy számolnak minimális tartalékkal. Olyan is volt már, hogy a sikeresen landolt rakéta leszállás után borult fel és jó nagyot robbant, szal nem tűnt csontszáraznak. Bár feltételezem adott időjárási körülményeket figyelembe veszik a tankolás során.
szerintem ez továbbra is egy életképtelen koncepció, de ezt csak a saját józan paraszti eszem mondatja, de azért nem először fordulna elő az űrhajózás történetében, hogy mellé lőttek valamivel...
Amúgy az SN10-et miért tolták ki mellé, azon kívül, hogy látványos volt egymás mellett a két rakéta? Egy ilyen félresikerült landolásnál a robbanás ereje + a szétrepülő darabok meg is sérthették volna a nem messze parkoló másik rakétát szvsz.
+ ugye tudjuk, hogy tenger mellett parkoltatni szabad téren a rakétát napokig sose tesz jót a szerkezetnek... ezt a space x hamar megtanulhatta anno
ödönke írta: Azért belegondolva, hogy embereket is akarnak így szállítani, ki akar bevállalni egy ilyen landolást? Horror
Kb. TÖBB SZÁZ teszt lemegy addig, mire ez az egész rutinná válik és csak attól kezdve kezdődnek az emberes tesztrepülések, amikor 1000%-osan meggyőződtek arról, hogy minden klappol.
Amúgy én nem látom, miért para ez. Jelenleg, ha a kapszuládban vissza akarsz térni a Földre, akkor lényegében egy magasságmérőre, egy 'darab szövetre' és némi kötélre van bízva az életed.
Ahhoz képest, hogy ez még csak a második teszt volt, az utolsó pár pillanatot leszámítva elég gördülékenyen megy az egész. Pl. a szárnyak és az őket mozgató motorok kib. erősek lehetnek, mert gyönyörűen és jó gyorsan mozogva vezérelték a pozíciót.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
A suicide burn a landolás leghatékonyabb módja. Amikor pontosan az utolsó pillanatban gyújtanak be egy engine-t ahhoz, hogy épp annyira lassítsa az ereszkedést, hogy puhán földet érjen a rakéta. Ha előbb gyullad be, akkor elég egy motor is ahhoz, hogy megálljon a levegőben és bumm. Ha később gyullad be, akkor szintén bumm. Ebből következik, hogy nem kifizetődő, hogy a landolás végeztével sok üzemanyag maradjon a tankban. Az ablakon kidobott pénzt jelent, mert a maradék üzemanyag súlya lehetett volna hasznos teher is.
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=Wn5HxXKQOjw
5 év meló és rengeteg tesztelés után jutottak el idáig, szóval ebből azért lehet saccolni, hogy mennyi tesztelés vár még a Starshipre, mire ez is rutinná válik majd. És nem ez a két robbanás volt az utolsó, amit láttunk, ami egyáltalán nem baj. Minél több robbanás, annál több adat, amiből lehet tanulni.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
akkor lényegében egy magasságmérőre, egy 'darab szövetre' és némi kötélre van bízva az életed.
Ezek viszont tökéletesen beváltak elmúlt évtizedekben, lehet biztonsági tartalékkal számolni, és ha még nem is működik tökéletesen, akkor is van esély a túlélésre.
Ehhez képest a Starship egy ketyegő bomba alattad, ha valami gebasz van vége mindennek.
Így most kezdetben ez azért érthető. Viszont az a baj, hogy a korábbi módszerekkel lényegében egy helyben topogott évtizedeken át az űripar. És csak drágább lett.
Gondolhatod, hogy a végletekig és azon túl is aprólékosan, számtalanszor kitesztelt folyamatokon kívül lesznek redundáns biztonsági rendszerek is, amik a pillanat tört része alatt reagálnak és még ki tudja mit találnak ki a biztonság növelésére. És ekkor jutnak el még csak az első emberes tesztekig. A hosszútávú cél pedig lényegében az, hogy a jövőben point to point utazással kb. bussiness class áron eljuss a Föld bármely pontjára gyorsabban, mint repülővel. Ha csak minimális kockázat, illetve kétségek merülnek fel a biztonság kapcsán, egyszerűen nem fognak kapni licenszt. És ez csak Amerika. Szóval nem csak az űripar és a légiközlekedés megreformálása múlik ezen, hanem a SpaceX önös érdeke is, hogy túlbiztosítsa a repülés és a landolás folyamatát a jövőben.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Nyilván biztos elő fognak állni megoldásokkal, de azért ezen a területen elérni azt a szintet, hogy egy ilyen repülés rutinná váljon nem egyszerű, még a Falcon 9 esetében se beszélhetünk erről szvsz. És elég egy katasztrófa, hogy tönkre menjen a cég.
Amúgy meg rakétával utazgatni a Földön mennyire korrelál a környezetvédelmi törekvésekkel? Én azt se értem, hogy mire lenne jó, ha a repülőknél gyorsabban lehetne utazgatni, a digitális korban már alig kell valamihez a személyes közreműködés.
Mondjuk ha feltalálnák a teleportot, nem nagyon haragudnék, cimboráékhoz átugrani újzélandra hatáékonyabb lenne, mint alsóhangon 28 órát röpködni - szóval igenis van még hova fejlődni szerintem, a digitális világ nem minden. Ráadásul szervezheténk pl. Mikkához egy spontán RW-talit.
Mi voltunk azok, a Vándorok.// Kik sohasem nyugszanak. / Kik sohasem haltak meg. / Kik sohasem éltek.
nem érné meg a nagyságrendekkel alacsonyabb ár és a sokkal nagyobb biztonságot nyújtó repülőn utazni kb. + 20 órát? Akinek meg ilyen utazásra telik, az simán bérel egy magánrepülőt, amivel még gyorsabban odaér.
Félreértettél valamit. A tervek szerint annyiba fog kerülni egy átlagos jegy a starshipre, mint manapság egy akármelyik tengerentúli járaton a business class. Erre így már nem nagyon igaz, hogy 'nagyságrendekkel alacsonyabb ár' a repülő.
Értem én a félelmet és a bizonytalanságot, hiszen ez egy teljesen új, ördögtől való elképzelés. Ugyan így érezhettek sokan, amikor a Mercedes előállt 1886-ban az első autójával. Vagy amikor felvetődött és híre ment, hogy a repülőgépeket lehetne tömegközlekedési célra is használni. Több tucat-száz ember egy fém csőben utazik? Brr...
Amúgy mérget lehet rá venni, hogy jelen esetben sokkal biztonságosabb lesz ez, mint a fenti két technológia, amiknek nagyon sok idő kellett, mire kiforrották magukat. Azóta viszont lényegesen többet tudni, hogy mi kell a biztonsághoz és bizony engedélyeztetni sem lehet bármit, szóval a követelmények is jóval magasabbak.
De senki fog fegyverrel kényszeríteni, hogy használd nyilván. Ha két átszállással és másfél nap alatt akarsz eljutni Shanghaj-ba, megteheted. A haverok viszont odaérnek majd fél óra alatt és szinte ugyan annyi pénzből.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
A teleportól mindig vagy a Légy c. film jut eszembe, vagy azok a Star Trek epizódok, amikor a tudományos tiszt elhaló hangon jelenti be a transporter kezelőpanelje előtt izzadva, hogy 'elvesztettük a jelet'...:D
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Ez nagyon utópisztikus - még Elon mércével is - gondolat. Nem kell mindent benyelni, amit az arc kitalál. Repkedünk 70+ éve légi tömegközlekedéssel, mégsem lettek pl. hosszútávú repülőutak annyival olcsóbbak. Az átlagember Magyarországon nem fog soha eljutni még USA-ba se, nem hogy Japánba vagy Szingapúrba. Pláne nem business classon. Nem tom lehet még RE@L se mindig business classon utazgat.
Ott volt a Concorde, aminek a kihasználtsága és elérhetősége nem volt jó és már lassan 20 éve nem pótolták semmivel, szóval annyira hű de nagy igény sem mutatkozhat rá. A rakéta technológia sose lesz annyira biztonságos, hogy napi szinten lődözzenek fel több tucatnyi, több száz embert + továbbra is ott van a környezetvédelem. Nyugat-Európában már repülőjáratokat vonnak ki a forgalomból, hogy menjenek az emberek inkább vonattal a környezetkímélés érdekében, akkor mégis, hogy akarsz rakétával repkedni a világ körül? A Starship most kb. a teszt alatt elégetett egy Budapest - Shanghaj üzemanyag mennyiséget, ha nem többet.
Nekem meg az a Sztrugackij mű, ahol egy komplett bolygót veszítenek el az ezzel való kísérletezés miatt. Spoiler: A késöbbi könyvekből persze kiderűl, hogy utána viszont mindenhol is ezt használják.
Csak az üres tömege 120-150 tonna körül lesz várhatóan, hirtelen nem is tudom mennyi ejtőernyő kéne ehhez, de szerintem kb. ugyanannyira lenne reális így landolnia mint a fenti ábrán látható A380-nak.
Másodsorban meg a Starship egy integrált rendszer a Mars-utazáshoz, azaz nincs külön leszállóegység hanem az egész rakettának kell landolnia (és aztán újra fel is tud szállni elvileg). És amennyire tudom a Mars légköre annyira ritka, hogy még kevésbé oldható meg a leszállás egy ekkora cuccnál az ejtőernyővel. És ráadásul a Marsra nem elég csak az utasokat ledobni, hasznos terhet is kell vinni nekik a túléléshez.
Ja, és ha nem lenne képes leszálló manőverekre, akkor a földi légkörbe érve asszem hőpajzs is kéne rá a fékezéshez, ami meg a Space Shuttle egyik nagy átka volt.
Nagynak meg azért nagy, mert ezzel a járművel akarnak megoldani olyanokat, hogy Holdutazás, meg 50-100 embert és a cuccaikat elvinni a Marsra, meg idővel akár a Jupiter és holdjainak az emberi misszióval való elérése is megvalósulhat vele.
A teherszállító kapacitása pl. kerek 100 tonna, míg a Shuttle 26 tonnát tudott low orbitra vagy 16 tonnát az ISS-re. Szóval egyetlen Starship képes lenne önmagában több Shuttle kilövést kiváltani jövőbeli űrállomás projekteknél. De a SpaceX terveiben benne van az is a Mars küldetésekhez, hogy csinálnak újratöltő verziót is a Starshipből, ami egyszerre indul egy utasszállítóval amit aztán Föld körül pályán az űrben újratölt.
És akkor itt jön be az, hogy egy ekkora óriási nagy kapacitású űrjármű ha rendesen le tud szállni hajtóművel, akkor sokkal kisebb meló és anyagi ráfordítás mellett lehet újrafelhasználni. Musk meg akkora nagyságrendben gondolkodik, hogy azt sehogy máshogy nem nagyon lehet valszleg megoldani. Tehát ez az egyetlen elérhető megoldás, amit belátható időn belül van remény megvalósítani, csak nyilván még nagyon-nagyon sok munka van vele.
Elon mércével a Mars kolónia az, ami utópisztikus. Mindenesetre a Concorde hasonlatod az nem jó. De akkor legyen Concorde. A Concorde az tudod mi volt? Ő volt a repülők Space Shuttle-ja. A Starship pedig ehhez képest a Wizzair-nek készül.
Az SN7-nél a világ látta, hogy a Starship, mint koncepció, működik. Még rengeteg meló, teszt és fejlesztés vár rájuk, ránk pedig sok érdekesség és látnivaló. Majd kiderül. Szerintem most több dolognak is lehet örülni még úgy is, ha esetleg valaki nem ért egyet a koncepcióval, vagy kételkedik:
-hogy a nyilvánosság előtt zajlik szinte az egész, a történelem során először
-benne van a pakliban, hogy min. egy egész iparág reformációját, fellendülését látjuk, mint anno az Apollo program elején, csak épp lásd. előző pont
-ha az egészből nem lesz semmi, akkor is rengeteg tapasztalat, tudás származik majd a Starship projektből(még akár a gyártástechnológiából is, hisz házon belül csinálnak szinte mindent)
Nagyon remélem, hogy látjuk és halljuk majd kozmikus sebességgel belépni a légkörbe, emberekkel a fedélzetén, vigyorogva, miután visszatértek az első Hold körüli útról. Szerintem kb. az lenne nagyjából az emberiség eddigi legnagyobb mérföldköve.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Felrobbanó rakéták témában ajánlott amúgy utánaolvasni a Mercury programnak, illetve szórakoztatóbb formában van a Right Stuff mozifilm és a regény, magyarul Az Igazak címmel
Ezt sem kell találgatni, mert majd megmondják ha kiértékelik az adatokat :)
Szeretek találgatni. Utána úgyis kiderül, ennél nagyobbat nem is tévedhettem volna.:D
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Eleg kicsi volt a robbanas, nem sok nafta maradhatott a tankban.
Nem is kell, hogy maradjon. A Falcon9-ek tankja pl. a földet érés pillanatában éri el a 'csont száraz' állapotot. Úgy van kiszámolva a nafta, hogy lebegni se tudjon már. Így aztán nem is meglepő, hogy mennyire kritikus a pontos leszállás. Szóval 'decire' pontosan ki tudják számolni a naftát. Ha a második Raptor normálisan begyullad és elégeti, ennyi sem maradt volna a tankokban.
rwurl=https://i2.wp.com/everydayastronaut.com/wp-content/uploads/2020/11/Stars...
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Nem volt ez olyan kicsi robbanás.:D
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=nPsGWppHaTw
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Starship SN9 Final "Landing"
rwurl=https://i.imgflip.com/1b28u1.jpg
some call it collision to ground..
zenész-zeneszerző, humorista, filozófus ?, great/terrible coordinátor, játékfejlesztő, rannygazoo csatár, 50% hipster 50% redneck 50% retard, pókfocikapus, yarpler, hangmérnök
Azért belegondolva, hogy embereket is akarnak így szállítani, ki akar bevállalni egy ilyen landolást? Horror
erről van valami pontos infod? Mert nem egyszer fordult elő már, hogy a rakéta úgy szállt le, hogy a szél vagy pontatlanság miatt korrigálnia kellett rendesen. A falcon heavy első repülésénél is rengeteget korrigált még a középső fokozat mielőtt a tengerbe zuhant. Szal ez alapján azt feltételezem, hogy számolnak minimális tartalékkal. Olyan is volt már, hogy a sikeresen landolt rakéta leszállás után borult fel és jó nagyot robbant, szal nem tűnt csontszáraznak. Bár feltételezem adott időjárási körülményeket figyelembe veszik a tankolás során.
szerintem ez továbbra is egy életképtelen koncepció, de ezt csak a saját józan paraszti eszem mondatja, de azért nem először fordulna elő az űrhajózás történetében, hogy mellé lőttek valamivel...
Amúgy az SN10-et miért tolták ki mellé, azon kívül, hogy látványos volt egymás mellett a két rakéta? Egy ilyen félresikerült landolásnál a robbanás ereje + a szétrepülő darabok meg is sérthették volna a nem messze parkoló másik rakétát szvsz.
+ ugye tudjuk, hogy tenger mellett parkoltatni szabad téren a rakétát napokig sose tesz jót a szerkezetnek... ezt a space x hamar megtanulhatta anno
Szerintem nyomásgyakorlás volt a FAA-ra
Kb. TÖBB SZÁZ teszt lemegy addig, mire ez az egész rutinná válik és csak attól kezdve kezdődnek az emberes tesztrepülések, amikor 1000%-osan meggyőződtek arról, hogy minden klappol.
Amúgy én nem látom, miért para ez. Jelenleg, ha a kapszuládban vissza akarsz térni a Földre, akkor lényegében egy magasságmérőre, egy 'darab szövetre' és némi kötélre van bízva az életed.
Ahhoz képest, hogy ez még csak a második teszt volt, az utolsó pár pillanatot leszámítva elég gördülékenyen megy az egész. Pl. a szárnyak és az őket mozgató motorok kib. erősek lehetnek, mert gyönyörűen és jó gyorsan mozogva vezérelték a pozíciót.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
... egészen a robbanásig. :D
(Csak viccelek. Nyilván kielemzik mi lehetett a gond, és a következő 10 raksi már 3 másodperccel később fog felrobbanni leszálláskor :D)
zenész-zeneszerző, humorista, filozófus ?, great/terrible coordinátor, játékfejlesztő, rannygazoo csatár, 50% hipster 50% redneck 50% retard, pókfocikapus, yarpler, hangmérnök
A suicide burn a landolás leghatékonyabb módja. Amikor pontosan az utolsó pillanatban gyújtanak be egy engine-t ahhoz, hogy épp annyira lassítsa az ereszkedést, hogy puhán földet érjen a rakéta. Ha előbb gyullad be, akkor elég egy motor is ahhoz, hogy megálljon a levegőben és bumm. Ha később gyullad be, akkor szintén bumm. Ebből következik, hogy nem kifizetődő, hogy a landolás végeztével sok üzemanyag maradjon a tankban. Az ablakon kidobott pénzt jelent, mert a maradék üzemanyag súlya lehetett volna hasznos teher is.
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=T3_Voh7NgDE
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=Wn5HxXKQOjw
5 év meló és rengeteg tesztelés után jutottak el idáig, szóval ebből azért lehet saccolni, hogy mennyi tesztelés vár még a Starshipre, mire ez is rutinná válik majd. És nem ez a két robbanás volt az utolsó, amit láttunk, ami egyáltalán nem baj. Minél több robbanás, annál több adat, amiből lehet tanulni.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Ezek viszont tökéletesen beváltak elmúlt évtizedekben, lehet biztonsági tartalékkal számolni, és ha még nem is működik tökéletesen, akkor is van esély a túlélésre.
Ehhez képest a Starship egy ketyegő bomba alattad, ha valami gebasz van vége mindennek.
Így most kezdetben ez azért érthető. Viszont az a baj, hogy a korábbi módszerekkel lényegében egy helyben topogott évtizedeken át az űripar. És csak drágább lett.
Gondolhatod, hogy a végletekig és azon túl is aprólékosan, számtalanszor kitesztelt folyamatokon kívül lesznek redundáns biztonsági rendszerek is, amik a pillanat tört része alatt reagálnak és még ki tudja mit találnak ki a biztonság növelésére. És ekkor jutnak el még csak az első emberes tesztekig. A hosszútávú cél pedig lényegében az, hogy a jövőben point to point utazással kb. bussiness class áron eljuss a Föld bármely pontjára gyorsabban, mint repülővel. Ha csak minimális kockázat, illetve kétségek merülnek fel a biztonság kapcsán, egyszerűen nem fognak kapni licenszt. És ez csak Amerika. Szóval nem csak az űripar és a légiközlekedés megreformálása múlik ezen, hanem a SpaceX önös érdeke is, hogy túlbiztosítsa a repülés és a landolás folyamatát a jövőben.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Nyilván biztos elő fognak állni megoldásokkal, de azért ezen a területen elérni azt a szintet, hogy egy ilyen repülés rutinná váljon nem egyszerű, még a Falcon 9 esetében se beszélhetünk erről szvsz. És elég egy katasztrófa, hogy tönkre menjen a cég.
Amúgy meg rakétával utazgatni a Földön mennyire korrelál a környezetvédelmi törekvésekkel? Én azt se értem, hogy mire lenne jó, ha a repülőknél gyorsabban lehetne utazgatni, a digitális korban már alig kell valamihez a személyes közreműködés.
Mondjuk ha feltalálnák a teleportot, nem nagyon haragudnék, cimboráékhoz átugrani újzélandra hatáékonyabb lenne, mint alsóhangon 28 órát röpködni - szóval igenis van még hova fejlődni szerintem, a digitális világ nem minden. Ráadásul szervezheténk pl. Mikkához egy spontán RW-talit.
Mi voltunk azok, a Vándorok.// Kik sohasem nyugszanak. / Kik sohasem haltak meg. / Kik sohasem éltek.
nem érné meg a nagyságrendekkel alacsonyabb ár és a sokkal nagyobb biztonságot nyújtó repülőn utazni kb. + 20 órát? Akinek meg ilyen utazásra telik, az simán bérel egy magánrepülőt, amivel még gyorsabban odaér.
Félreértettél valamit. A tervek szerint annyiba fog kerülni egy átlagos jegy a starshipre, mint manapság egy akármelyik tengerentúli járaton a business class. Erre így már nem nagyon igaz, hogy 'nagyságrendekkel alacsonyabb ár' a repülő.
Értem én a félelmet és a bizonytalanságot, hiszen ez egy teljesen új, ördögtől való elképzelés. Ugyan így érezhettek sokan, amikor a Mercedes előállt 1886-ban az első autójával. Vagy amikor felvetődött és híre ment, hogy a repülőgépeket lehetne tömegközlekedési célra is használni. Több tucat-száz ember egy fém csőben utazik? Brr...
Amúgy mérget lehet rá venni, hogy jelen esetben sokkal biztonságosabb lesz ez, mint a fenti két technológia, amiknek nagyon sok idő kellett, mire kiforrották magukat. Azóta viszont lényegesen többet tudni, hogy mi kell a biztonsághoz és bizony engedélyeztetni sem lehet bármit, szóval a követelmények is jóval magasabbak.
De senki fog fegyverrel kényszeríteni, hogy használd nyilván. Ha két átszállással és másfél nap alatt akarsz eljutni Shanghaj-ba, megteheted. A haverok viszont odaérnek majd fél óra alatt és szinte ugyan annyi pénzből.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
A teleportól mindig vagy a Légy c. film jut eszembe, vagy azok a Star Trek epizódok, amikor a tudományos tiszt elhaló hangon jelenti be a transporter kezelőpanelje előtt izzadva, hogy 'elvesztettük a jelet'...:D
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Ez nagyon utópisztikus - még Elon mércével is - gondolat. Nem kell mindent benyelni, amit az arc kitalál. Repkedünk 70+ éve légi tömegközlekedéssel, mégsem lettek pl. hosszútávú repülőutak annyival olcsóbbak. Az átlagember Magyarországon nem fog soha eljutni még USA-ba se, nem hogy Japánba vagy Szingapúrba. Pláne nem business classon. Nem tom lehet még RE@L se mindig business classon utazgat.
Ott volt a Concorde, aminek a kihasználtsága és elérhetősége nem volt jó és már lassan 20 éve nem pótolták semmivel, szóval annyira hű de nagy igény sem mutatkozhat rá. A rakéta technológia sose lesz annyira biztonságos, hogy napi szinten lődözzenek fel több tucatnyi, több száz embert + továbbra is ott van a környezetvédelem. Nyugat-Európában már repülőjáratokat vonnak ki a forgalomból, hogy menjenek az emberek inkább vonattal a környezetkímélés érdekében, akkor mégis, hogy akarsz rakétával repkedni a világ körül? A Starship most kb. a teszt alatt elégetett egy Budapest - Shanghaj üzemanyag mennyiséget, ha nem többet.
Nekem meg az a Sztrugackij mű, ahol egy komplett bolygót veszítenek el az ezzel való kísérletezés miatt. Spoiler: A késöbbi könyvekből persze kiderűl, hogy utána viszont mindenhol is ezt használják.
A Starship elsősorban azért nem ejtőernyővel landol, mert kurva nagy:
rwurl=https://i.imgur.com/NojyoQe.jpg
Csak az üres tömege 120-150 tonna körül lesz várhatóan, hirtelen nem is tudom mennyi ejtőernyő kéne ehhez, de szerintem kb. ugyanannyira lenne reális így landolnia mint a fenti ábrán látható A380-nak.
Másodsorban meg a Starship egy integrált rendszer a Mars-utazáshoz, azaz nincs külön leszállóegység hanem az egész rakettának kell landolnia (és aztán újra fel is tud szállni elvileg). És amennyire tudom a Mars légköre annyira ritka, hogy még kevésbé oldható meg a leszállás egy ekkora cuccnál az ejtőernyővel. És ráadásul a Marsra nem elég csak az utasokat ledobni, hasznos terhet is kell vinni nekik a túléléshez.
Ja, és ha nem lenne képes leszálló manőverekre, akkor a földi légkörbe érve asszem hőpajzs is kéne rá a fékezéshez, ami meg a Space Shuttle egyik nagy átka volt.
Nagynak meg azért nagy, mert ezzel a járművel akarnak megoldani olyanokat, hogy Holdutazás, meg 50-100 embert és a cuccaikat elvinni a Marsra, meg idővel akár a Jupiter és holdjainak az emberi misszióval való elérése is megvalósulhat vele.
A teherszállító kapacitása pl. kerek 100 tonna, míg a Shuttle 26 tonnát tudott low orbitra vagy 16 tonnát az ISS-re. Szóval egyetlen Starship képes lenne önmagában több Shuttle kilövést kiváltani jövőbeli űrállomás projekteknél. De a SpaceX terveiben benne van az is a Mars küldetésekhez, hogy csinálnak újratöltő verziót is a Starshipből, ami egyszerre indul egy utasszállítóval amit aztán Föld körül pályán az űrben újratölt.
És akkor itt jön be az, hogy egy ekkora óriási nagy kapacitású űrjármű ha rendesen le tud szállni hajtóművel, akkor sokkal kisebb meló és anyagi ráfordítás mellett lehet újrafelhasználni. Musk meg akkora nagyságrendben gondolkodik, hogy azt sehogy máshogy nem nagyon lehet valszleg megoldani. Tehát ez az egyetlen elérhető megoldás, amit belátható időn belül van remény megvalósítani, csak nyilván még nagyon-nagyon sok munka van vele.
Elon mércével a Mars kolónia az, ami utópisztikus. Mindenesetre a Concorde hasonlatod az nem jó. De akkor legyen Concorde. A Concorde az tudod mi volt? Ő volt a repülők Space Shuttle-ja. A Starship pedig ehhez képest a Wizzair-nek készül.
Az SN7-nél a világ látta, hogy a Starship, mint koncepció, működik. Még rengeteg meló, teszt és fejlesztés vár rájuk, ránk pedig sok érdekesség és látnivaló. Majd kiderül. Szerintem most több dolognak is lehet örülni még úgy is, ha esetleg valaki nem ért egyet a koncepcióval, vagy kételkedik:
-hogy a nyilvánosság előtt zajlik szinte az egész, a történelem során először
-benne van a pakliban, hogy min. egy egész iparág reformációját, fellendülését látjuk, mint anno az Apollo program elején, csak épp lásd. előző pont
-ha az egészből nem lesz semmi, akkor is rengeteg tapasztalat, tudás származik majd a Starship projektből(még akár a gyártástechnológiából is, hisz házon belül csinálnak szinte mindent)
Nagyon remélem, hogy látjuk és halljuk majd kozmikus sebességgel belépni a légkörbe, emberekkel a fedélzetén, vigyorogva, miután visszatértek az első Hold körüli útról. Szerintem kb. az lenne nagyjából az emberiség eddigi legnagyobb mérföldköve.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Felrobbanó rakéták témában ajánlott amúgy utánaolvasni a Mercury programnak, illetve szórakoztatóbb formában van a Right Stuff mozifilm és a regény, magyarul Az Igazak címmel
"A mi rakétáink mindig felrobbannak"
2 hét
https://mars.nasa.gov/mars2020/
Right stuff alapfilm, bár azt hallottam a könyvben még vannak érdekességek, kár hogy nincs idő olvasni mostanában :/
rwurl=https://youtu.be/_OXk4RKZhaY
Mi voltunk azok, a Vándorok.// Kik sohasem nyugszanak. / Kik sohasem haltak meg. / Kik sohasem éltek.
Vótmá', de másodszorra is ugyan olyan érdekes.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson