Két év keresést követően sikerült a GameInformer egyik szerkesztőjének levadásznia a washingtoni cég egyik belsős emberét. Az interjúban a szokványostól eltérő fejlesztési módszerektől kezdve a cég „egyetemi élethez” hasonló berendezkedésére is kitérnek.
A legérdekesebb része a kérdezz-feleleknek talán az erősen egyénközpontú fejlesztési menet részletezése, ami miatt hasonló ötletek, vagy egymástól merőn eltérő ötletek is felmerülhetnek: Gordonka élőszereplős kalandjai, vagy a Half-Life univerzumában játszódó stratégiai játék. Míg ez a fajta munkamenet hatalmas kreatív szabadságot ad a fejlesztőknek, a főcsapásirányt Gaben bácsi szabja meg, ami ellen lehet kapálózni, de ez legjobb esetben is csak sarokba állítást vonhat magával.
Másrészről a folyamat időigényessége nehezen összeegyeztethető a folyamatosan változó piac viszontagságaival, ami egyben az ötlet elkaszálásának az okát is jelentheti. Az informátor elmondása szerint utoljára a Half-Life 2 fejlesztésekor érezte igazán elkötelezettnek a céget a Half-Life márka iránt. Az Episode 3 elkaszálása óta csak kisebb-nagyobb fellángolásokról lehetett beszélni, és olyan nagybetűs folytatás, mint Half-Life 3 terv szinten nem is létezett.
A cég drasztikus kanyarokat leíró fejlődése nem zárja ki a folytatást – akár SteamOS exkluzívként –, de a csillagok állása mellett Gaben főpápának is olyan lábbal kéne felkelnie hozzá.
A teljes interjút a GameInformer oldalán tudjátok elolvasni.
A Valve kb. a HL2 ep2 óta nem fejlesztett játékot. (Valószínűleg a HL2 kiadása, és a Steam felfutása sem kifejezetten véletlen egybeesés) Azóta a Valve elsősorban forgalmazó, és kiadó mintsem játékfejlesztő. Jelenlegi húzócímük ugye a Dota, F2P, eredetileg Warcraft3 mod, TF2, CSGO, kb. mod szintű játékok, de a cosmetic item eladások a Steam bevételei mellett valószínűleg lehetővé teszik, hogy ne kelljen egy olyan szintű játékkal bíbelődni mint egy HL3.
zenész-zeneszerző, humorista, filozófus ?, great/terrible coordinátor, játékfejlesztő, rannygazoo csatár, 50% hipster 50% redneck 50% retard, pókfocikapus, yarpler, hangmérnök
L4D?
"People think that I must be a very strange person. This is not correct. I have the heart of a small boy. It is in a glass jar on my desk."
- Stephen King
Valószínűleg nem azért nem fejlesztik, mert tenger pénzük van anélkül is, hanem mert lehetetlen lenne megfelelni az elvárásoknak ennyi idő elteltével.
Angol tudósok szerint a fenti hozzászólás nemcsak a szerző, hanem egyben az egész emberiség egyetemes véleményét is tükrözi.
Szerintem itt valami más dolog (sőt, dolgok) vannak a háttérben.
- Pénz az nyilvánvalóan tonnaszám van valve-nél. Csak a sale-ek kártyáinak jutalékaiból szerintem simán összejön nekik például 1 millió dollár. És ez csak a jéghegy csúcsa, ezeken kívül még iszonyatosan sok egyéb cucc van, kulcsok, többi kártyák, hátterek, itemek, stb. Aztán ott a 30% körüli jutalék játékokra, meg a szerver/platformfenntartás, stb.
- Ha "most" kijönne egy HL3 akármilyen jó/rossz is lenne, instant 20M eladás, de lehet több. Persze ha szar lenne, akkor akkor a HL4 vásárlást már meggondolnák az emberek, de na... 1 mrd usd-vel már azt csinál amit akar Gabe, örökre meglenne a fánkkészlete, sose tudná elkölteni... Akár el is adhatja a valvet az activisionnek, vagy akármi :D És azért a dio3 se lett túl fényes, aztán abból is vettek bőven és mégis már a dio4-et pedzegetik a népek, meg hogy jó lenne egy kieg (és persze fizetnének érte).
- Kedv az egy érdekesebb kérdés, nem látok bele a fejlesztők agyába, de igazság szerint bármekkora is az elvárás, és (esetlegesen) a bukás, ez önéletrajz és tapasztalat szintjén mindenképp +++, szóval hülyeség lenne nemet mondani rá.
- Elvárás az tökmindegy. Adjanak ki akkor egy demót, ha félnek :) Nyilván látták, hogy mi kell a népnek eddig (HL1-2-EP1-2), és nemrég megjelent a Black Mesa is, ami szerintem jól mutatta (folytatta) a dizájn irányt, és hogy IGÉNY is van rá. Az meg hogy sokáig tart megcsinálni... na bumm. Már így is x évet "elvesztegettek", de pont mostanában jelent meg a The Last Guardian is, aztán nem nagyon látszik rajta, hogy mióta csinálták.
Amúgy meg vegyenek fel embert, telik rá. :)
azért nincs mert a valve már nem csinál AAA játékokat. ezért lépett le többek közt tőlük az ember aki a dishoneredet is összehozta.
(Turtle Rock Studios.. Kb. mint az Id software meg a Raven, akkor inkább Portal2. Bár az is inkább egy 'mellékvágány' olyan mint egy HL EP 6-8 óra játékidővel, mondjuk jó játék lett, de nem HL kategória.)
zenész-zeneszerző, humorista, filozófus ?, great/terrible coordinátor, játékfejlesztő, rannygazoo csatár, 50% hipster 50% redneck 50% retard, pókfocikapus, yarpler, hangmérnök
Itt lesz a lényeg szerintem:
Persze nincs megnevezve.
Van ugye a Source2 motor amire átportolták a Source1-ről a Dotát,de ha jól tudom TF2, és CSGO is Source 1 még, ha a Valvenak lenne kedve akkor szerintem már átportolták volna a futó cuccaikat Source2-re legalább. Mondjuk úgy hallottam L4D3 lesz ..
zenész-zeneszerző, humorista, filozófus ?, great/terrible coordinátor, játékfejlesztő, rannygazoo csatár, 50% hipster 50% redneck 50% retard, pókfocikapus, yarpler, hangmérnök
Ha minden cég áttérne a mikrotranzakciós mobákra a megnövekedett elvárások miatt akkor most nem lenne Fallout4, Doom, GTA5.. Azért a Valve eléggé úttörő volt a játékfejlesztésben amíg fel nem futott a Steam..
zenész-zeneszerző, humorista, filozófus ?, great/terrible coordinátor, játékfejlesztő, rannygazoo csatár, 50% hipster 50% redneck 50% retard, pókfocikapus, yarpler, hangmérnök
Én leginkább azt a népszerú véleményt nem értem, hogy egyrészt azért nincs HL3, mert a Valve fél attól, hogy ártana a Steam-brandnek azzal, ha nem tökéletes a játék, másrészt meg hogy innováció nélkül nem akarnak folytatást csinálni.
Az elsőt szvsz ki lehet zárni, mert egy játék gyenge minősége jelenlegi méretében már nem tudja befolyásolni se a Steamet, se a Valve-et nemhogy nem érdemben, de semennyire sem. A másik tekintetben, vagyis a Valve vélt innováció-császárságát nézve meg csak azt tudom javasolni, hogy nézzük már meg az utóbbi idők Valve játékait:
- Portal 2: egyszerű iteratív, nagyobb szabású folytatása az első résznek.
- DOTA 2: megintcsak iteratív folytatás innováció helyett, a moba-trendnek engedelmeskedve csináltak egy teljes játékot a népszerű modból.
- CSGO: Az eredeti Counter-Strike iteratív folytatása mikrotranzakciókkal meg noob barát játékmódokkal.
- Left 4 Dead 1-2: Kő egyszerű co-op zombilövöldék, és a második rész itt is mindössze az első áramvonalasított verziója.
A lényeg: lehet, hogy a Half-Life 2 a megjelenés idején egy innovatív játék volt, de se a Valve-nek, se a Half-Life brandnek nincs szüksége az innovációra egy minden igényt kielégítő, sikeres folytatáshoz, és szerintem ezt tudják a Valve-nél is. Egy harmadik résztől senki sem várja el, hogy találja fel a spanyolviaszt, egyszerűen csak rá kéne néznie a HL2-re egy adag dizájnernek, alaposan kielemezni, hogy mi működik benne ma is, hogy mi az, ami elöregedett, az utóbbi elemek ügyes iterációjával pedig már meg is lehetne oldani a folytatást. Lassan a HL2 Ep2 óta is eltelik 10 év, az ottani cliffhanger miatt pedig sokkal többen kíváncsiak a sztori lezárására, mint világrengető újításokra, minőségi single player FPS-ből meg egyáltalán nem lehet Dunát rekeszteni.
A baj szerintem ott lehet, hogy a cég struktúrája sehogyan sem illik bele abba, amire manapság egy fejlesztőstúdiónak szüksége van, ha 20 órás, modern egyjátékos FPS-t akar fejleszteni. Hierarchikus szervezettség, több száz fős csapat és hosszú évek kitartó munkája kell egy ilyen projecthez manapság, a Valve-nek pedig ehhez se affinitása, se kedve nincs. Sokkal egyszerűbb meló összerakni egy betonbiztos mechanikai maggal rendelkező, jól megvalósított online játékot, amit aztán egy évtizeden át lehet bővítgetni, és a Steamet is ez viszi előrébb.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
azt hiszem ez a tökéletes topic hozzá, talán ennyi politika belefér :D
http://9gag.com/gag/aW8rqGx
"People think that I must be a very strange person. This is not correct. I have the heart of a small boy. It is in a glass jar on my desk."
- Stephen King
A Half-Life 3 hype-hoz kevés fogható. A nyomás irdatlan. :)
Angol tudósok szerint a fenti hozzászólás nemcsak a szerző, hanem egyben az egész emberiség egyetemes véleményét is tükrözi.
Nincs már HL3 hype, szinte borítékolható, hogy nem lesz. Mondjuk azt azért szívesen megnézném, hogy egy HL3 kickstarter projekt meddig jutna. a Star Citizent vajon biztosan beelőzné ?
zenész-zeneszerző, humorista, filozófus ?, great/terrible coordinátor, játékfejlesztő, rannygazoo csatár, 50% hipster 50% redneck 50% retard, pókfocikapus, yarpler, hangmérnök
Ehhez képest én még mindig nemtom hova tenni, hogy pl. Giovanni Napkil mit csinál a Valve-nál.
Aki lusta ráguglizni, többek között az Avengers-es Hulk egyik fő alkotója volt az ILM-nél, de a Pirates 2 meg hasonló apróságok is szerepelnek az önélatrajzában; meg még 15-20 éve egyik nagy 3d studio max példaképem volt. De asszem még mindig ott van a Jeff Unay is, aki meg az Avatar arcanim rendszeren volt modeling főember. Szóval fenntartanak egy profikból verbuvált, drága csapatot, de mire? Portalra?? Vagy csak úgy??
rwurl=http://imgur.com/RFrY8q8
Mint a Google meg a hasonloaknal is. Fuggetlen ha fittyfenet is csinalnak nalad, megeri magadnal tartanod es fizetned oket, mivel ellenkezo esetben a konkurencianal komoly versenyt teremthetnenek neked, ami utan fejlesztened is kell majd valamit hogy tovabbrai is eros hatalmon maradj. Azaz taktikailag gazdasagosabb hagyni elvesztegetni a kreativitast, mint megengedni masoknal hogy kamatoztassak oket.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Logikus, de szomorú
Mindenesetre izgalmasan hangzik.
Angol tudósok szerint a fenti hozzászólás nemcsak a szerző, hanem egyben az egész emberiség egyetemes véleményét is tükrözi.
Jó hát mondjuk erre van vicces példa már...
Egy Bay Raitt nevű fószer találta ki azt a megközelítést a LOTR filmeknél Gollum arcanimációjához, ami mára kb iparági standard lett. Új-Zélandról kb. rögtön a Valve-hoz ment, benne van a HL2 stáblistában is, mert ott még beleszólt a Source engine arcanimos rendszerébe.
Na de mit csinált utána évekig? A Source Filmmakert és a TF2 trailereket. Egyfelől mondjuk nemsemmi achievement, másfelől meg az életrajzát nézve mégiscsak picit kiábrándító.
Ebből kiindulva aztán a fene tudja, hogy pontosan mit is matatnak a fenti VFX szuperhősök ugyanott...
Najo ezt lehet csinálni pár hónapig esetleg évig, de utána ez egy zsákutca. Olyan, mint ha messit megvenné a real, és folyamatosan kispadozna. Nyilván lenne rá lóvé, de ettől még Messi nem menne el, mert nem gyulnenek az aranylabdak, meg az egyéb trófeák.
Addig kell ütni a vasat amíg meleg. Meg van hozzá energia.
ezt a kommentet arra alapozod hogy az embereket csak a belso tuzuk hajtja, es nem tudod oket megnyerni, megvenni.
Ha jo sztorit es stabil hattert allitasz fel nekik, biztos eletet igersz es a csaladjuknak is, stb, siman van esely hogy teged valasztanak es dobjak az almaikat, mintsem hogy bizonytalan talajra lepjenek.
Lehet Messi nem menne el, lehet masik 10 nagy kutya meg siman azt mondana hogy fuck it, emez jobb ajalnatnak tunik, en itt boven jol erzem magam minthogy ugorjak.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Biztos vannak ilyen emberek is, persze.
De akiket fent említett LY, azok pont hogy eddig is küzdöttek szerintem - ezzel érték el azt, ami kiemelt őket az átlagbol.
...na meg az is biztos, hogy nem kellene sokáig állást keresniük. Szvsz valamin biztosan serénykednek a Valve-nél.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Lehet, hogy kényelmes helyük van, de hülyeség az, hogy semmit sem csinálnak, és hogy a Valve csak azért tartja őket, hogy ne menjenek máshova. A szakértelmük eleve inkább filmes, és nem gémes, tehát még csak nem is jelentene közvetlen konkurenciát, ha visszamennének a filmiparba.
Valve-nal (vagy egyeb ilyen hatalmas cegeknel) dolgozni nem atlag egyaltalan hanem high-end.
Legtobb ember, foleg ha nagy kutya, ilyen helyeken minden megkap szinte.
Google-nel tudod mi az elso szamu panasz a munkasoknal? Hogy mindenki bazira magasan tulkvalifikalt szinte minden pozicion.
Azaz megengedhetik hogy janitor allasra is a legeslegjobbat vehessek fel a vilagon, holott ha az adott ember atmenne egy masik ceghez, lehet sokkal tobbre is vihetne.
De mint mondtam nagyon sok ember van aki nem akar kiserletezni az eletevel, hanem nagyon is megfelel neki a biztos corporate hatter, a beneficiokkal meg mindennel, egy high-end cegben.
Akik "felkuzdottek" magokat mind tudjak hogy nem kispalya amin vegik kellett szenvedniuk magukat, siman vagjak hogy a bizonytalansag csomo aldozattal es szenvedessel tud jarni, amit lehet egy ido utan mar nem akar egyszeruen bevallalni az ember tovabb az eleteben.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
A három futó online projektjükön is elég sokat kell kalapálniuk. A DOTA2-őt pl. nemrég borították föl a peccsel.
Ja, ha átmennének máshova, azzal tuti alávágnának a CSGO-beli szerencsejátéknak. És a szemetek még valami olyan játékon dolgoznának, ami felkerül Steamre, és anélkül hoz pénzt a Valve-nak, hogy fizetnie kéne nekik őket.
Szóval nekem ez a lekötöm a szóba jöhető fejlesztőket, hogy direkt ne fejleszthessenek, amikor én se fejlesztek, nem hangzik túl logikusnak. Egyszerűen: milyen konkurencia?!
Sors bona, nihil aliud.
Ha már feldobtam a témát, akkor hozzátennék még :)
Bay Raitt példájánál maradva, neki eleve nagyon sokféle érdeklődése volt, mielőtt a Weta rámart - képregényeken is dolgozott, szoftverfejlesztésben is benne volt. Ehhez illeszkedik a Source filmes cucc, amivel egyértelműen az volt a cél hogy nagyságrendekkel levigye bármilyen CG animációgyártási munkaigényét.
Miután kirakták(!) a Valve-ból pár éve, első dolga volt venni egy bazinagy lakókocsit, aztán a nejével körbeutazták a fél USA-t. Ez kb most ért véget, és a minap kiposztolta az új hobbiját: csinált egy VR-képregényes céget (!), ami igazából nem is hangzik rosszul.
Szóval, az egy dolog hogy a VFX-ben valamilyen szinten specializálódni kell, de a kiemelkedő szakemberekre általában igaz lehet, hogy tele vannak mindenféle ötletekkel, és megavn a művészeti és technikai tudásuk is ahhoz, hogy ezeket realizálják. Tehát én is arra jutottam, hogy legyen bármi is a mindenféle nagy nevek önéletrajzában, attól még biztosan tele vannak érdekes és egyedi ambíciókkal - és a Valve, főleg a Steam infrastruktúrájával, ideális környezet lehet ezek realizálásához. Ugye a jó öreg Michael Abrash (Carmack jobbkeze a Quake assembler kódjának fejlesztésében) is náluk héderezik VR/AR fronton.
Vagyis tele vannak elkölthető tőkével, kapcsolatokkal, ha ehhez találnak embereket akik behozzák az innovációt, akkor a nagy számok törvénye alapján előbb vagy utóbb rá fognak marni egy új, disztruptív technológiára. Szóval szerintem alapvetően egy afféle mini-google szerepre céloznak ;) csak valszleg ezen belül olyan területekre, amik esetleg kívül esnek a nagy multik látókörén.
Amúgy Mastodonnak annyiban igaza van, hogy filmes VFX vonalon az átlag szakembereket inkább másik stúdiókba szokták elrabolni, ahol az akár évtizedes szakértelem és tapasztalat a leginkább értékes. Eleve a Weta lelke, Joe Letteri, egy ex-ILM fószer - na ott szerintem sokkal inkább fájhatott sok embernek a feje, ahogy a kis új-zélandi stúdió szépen a fejükre nőtt ;)
Ugyanakkor az sem ritka, hogy egy game stúdió úgy akar szintet ugrani technológiában, hogy felvesz egy-két VFX szakembert. Csinált ilyet a Crytek is, a Konami is, meg még a fene tudja hányan - de ott azért belátható időn belül elő is jöttek az ebből származó előnyök (pl. a Cryengine amikor képes lett Alembic point cache adatot streamelni; azaz, a komplex szimulációkat nem engine-ben hanem offline gépeken számolták ki, és csak az eredményt kellett diszkről beolvasni).
Ezzel együtt fenntartom, hogy a Valve-ot nem ez érdekli; ők a tehetségre, tapasztalatra, ambícióra utazhatnak inkább. A csávóknak meg nyilván sokat jelent életminőségben, hogy nincs hajtás évente x alkalommal, sőt, nincs igazán felettesük sem és szabadon dolgozhatnak a bármiféle kreatív céljaik megvalósításán. Bár azt így se tudom hova tenni hogy Raitt miért lett kirúgva, főleg hogy a Source filmes cucca elvileg komoly siker...