Jelenlegi hely

Vajon 5 év múlva is relevánsak lesznek a konzolok?

Utolsó bejegyzés

Vajon 5 év múlva is relevánsak lesznek a konzolok?

Címkék:

Még a Playstation 2 tarolásának idején volt jellemző, hogy több száz milliós felvevőbázist, vagy még annál is többet jósoltak az elkövetkezendőkre. Ami a világválságot és egy elnyújtott generációt követően már elég másképp fest, hiszen a hatalmas fejlesztési és ennél többszörös marketing költséggel operáló óriás stúdiók mellett a garázsprojektek látszanak feltörekedni, míg a kis- és közép-méretű fejlesztőket rendre bezárják, vagy bekebelezik.

Az internetes infrastruktúra növekedésével arányosan a játékokat digitálisan fogyasztó játékosok száma is megállás nélkül gyarapodni látszik, melyben a mobil piacon kívül a PC is egyre nagyobb szerepet vállal. És itt nem csupán a Steam és a konkurens kliensek egyre egyszerűbb használatáról van szó, hanem a F2P játékok, mint a League of Legends, World of Tanks és az Animal Jam is egyre szélesebb, diverzifikáltabb tömegeket érnek el.

Noha a konzoloknál is van nyitás a digitális terjeszkedés fele - a Playstation+, Xbox Live Gold vagy az EA Access havi modelles formájában - még mindig elsősorban dobozos termékekkel próbálják elérni a meglévő "core" réteget. Amire továbbra is nagyobb az igény, és részben emiatt is uralják a nagyszobát, hiszen még mindig csak a konzolok képesek elérhető áron csili-villi játékokat futtatni. De vajon meddig?

Az Ouya egy elég félresikerült projekt volt, hiszen mire kijött, már több mobil készülék túlszárnyalta teljesítmény tekintetében, de mennyi idő, míg valami hasonlóval sikerül előállni? Vagy a Linux hajtotta kompakt PC-nek, Steam Boxnak lenne esélye a trónfosztásra?

A DFC Intelligence elemzője továbbá hangsúlyozza, hogy a befektetőket is elég irreális számokkal vakították a konzolgyártók, és világ szinten milliárdos nagyságrendekről beszéltek, míg a mostani 20 millió körüli PS4 eladások mellett a 100 milliót alulról súroló előrevetítések valószerűbbnek tűnnek.

Ezen kívül a mostani generációra mindennapos rutinná vált első napos patchek, sok gigás letöltések és menük sorozatán való átverekedés, szemben a korábbi konzolok egyszerűségével, ahol a lemez behelyezését követően már mehetett is a móka.

A 180 fokos fordulatot követő többszöri árcsökkentés után fog tudni lépést tartani a Microsoft, illetve meddig lesz elegendő csak a keménymagra koncentrálni? Egyáltalán konkurenciának tekinthető a PC-s piac, vagy a belépő szint nélküli mobil szféra?

Szerkesztette: swoder - 2015 máj 03


Továbbra is minden az ár érték aranyról szól szerintem. Amennyi pénzért meg lehet venni egy konzolt annyiból meg jó pár évig nem lehet olyan gépet venni amin a multiplatform játékok kijonnek.

Ennyi számít szerintem.

Lehet jönni azzal h drágábbak a konzolos játékok meg van humble bundle pcre és milyen jó de mint fent írtad a fizikai adathordozó meg mindig dívik ezáltal a használt játék piac is pörög mint állat. Illetve psnen (gondolom xboxom) is vannak elég durva leárazások.

Ja és ott legalább működik a preload;)

Youtube: Csöpi plays - https://goo.gl/pp4Ldr


LY képe
LY
Donator

Amíg egy GTA vagy COD eladásai úgy mennek konzolon ahogy most, addig maradni fog a platform szerintem. Ráadásnak ott van még a Ubi, ha egy vegyes fogadtatású Watchdogsból és ACU-ból is sok millió fogy, akkor ők sem fognak leállni.

Viszont nem lehet mindig csak ezekkel a stuffokkal játszani ;) szóval van piac másoknak is.

Ettől még erős a mobil meg az online meg az indie, de azért a bevételeket is érdemes megnézni ítélethirdetés előtt. Volt valami statisztika nemrég, USA-ban valami 1x% pénzt visznek el csak a shooterek, amik ugye szinte egyik fenti kategóriában sem erősek (talán a Destiny az egyetlen nagy online-only shooter). Ráadásul PC Gaming Master Race ide vagy oda, a játékosok többsége bizony konzolon tolja ezeket is.

Persze lehet hogy idővel valami lenyomja az FPS népszerűségét és átveszi a szerepét... De ha jobban belegondolunk, az FPS a Wolfeinsteinnel jött divatba, és 20 év alatt semmit sem veszített a fontosságából. Más műfajok jöttek és mentek, ez meg csak tartja magád rendületlenül... Ráadásul a VR is értelemszerűen first person nézetben fog működni ;)


Zoo képe
Zoo
Földieperhivatásos Grammar NaziDonatorCsillag

Az ár-érték arány relatív. Ha valaki nem szereti az Arany Ászokot (lásd a PS3 kínlódását majd' minden multiplatfrom játék alatt), az lehet, hogy inkább belga trapiista sört vesz helyette, hiába drágább belőle 1 hektoliter. De vannak köztes opciók is.

Félreértés ne essék, nem kívánom jónak feltüntetni a PC-t, a konzolt meg rossznak az analógiámmal, de a nyers erő tekintetében egyértelmű a helyük. Ez pedig régen nem volt így, a konzol árának duplájából 1-2 évig lavírozhattál el a középkategóriában lemaradva, ma meg annyiból már jobb minőséget kaphatsz középtávon is. Eközben pedig reálértékben is csökkentek a hardverárak. A korábban igen tág kényelmi olló is összezárult, sőt immár erősen szubjektív, hogy melyik platform mellett szól. Nem véletlenül állt le a menekülés a PC-s piacról. Másrészt mutatja, hogy a konzolszegmensben nincs meg a feltételezett növekedési potenciál, a három nagyon kívül a többi kihullott (és alig van hely új belépőnek, ellenben a Microsoft példája mutatja, hogy "végtelen" pénz kell hozzá), hiszen vállalhatatlan drágább hardverrel előállni, így is elmaradt a - mobilokkal, tabletekkel nem nem számolva, lineáris fejlődést feltételező - várt hagymázas áttörés.

De manapság már amúgy sem csak PC és konzol hagyományos AAA kínálatának mentén lehet gondolkodni, hiszen a mobilok világán túl a piac megváltozásában nagy szerepe van annak, hogy az F2P próbálkozások nagy jelentőségre tettek szert, az indie-k meg alulról szabták át a platformközi kínálatot. Emellett pedig a konzolexkluzívok veszélyeztetett állatfajjá váltak, PS4-en később jön össze 3-4 univerzálisan elismert nagy név, mint a menetelést rükvercben kezdő PS3-on.

Egyébként a használt játékoknak leginkább a DLC-kkel tudnak hadat üzenni. Hiába veszel meg egy Mass Effect 3-at, majd adod el, ha utána még vagyonokért veheted meg a "maradékát". Ez nem a főszabály, de nem tölt el különösebb öröm, amikor a PlayStation Plusban kapok egy olyan játékot, melyhez DLC-k annyiba kerülnek (legutóbb a Dishonored volt ez), mint Steamen az akadásmentes komplett változat.

Jelenleg a nagy hagyományos platformok - a Nintendót leszámítva - erősen összemosódtak, köszönhetően a digitalizálódásnak és a szinte megegyező kínálatnak. Ugye még PC-n van egy rakat RPG, stratégia és egyéb rétegjáték, ami műfajilag is megkülönböztetést jelent, nem csak nevekben. Lásd az utóbbira a Halót vagy Unchartedet, melyek viszont igencsak fontos szerepet töltenek be saját sikeres műfajukban.

Sors bona, nihil aliud.



USA-ban valami 1x% pénzt visznek el csak a shooterek

Igen, a fentebb is linkelt ESA felmérésben ez is szerepel - action-shooter-sport műfajokkal az élen - és a konzolok bevétele továbbra is számottevő, ahogy a tökös fehér legénnyel gyaluló/világmegmentő játékok közönsége sem fog egyik pillanatról a másikra eltűnni. Viszont a kis- és közép-méretű stúdiók megfogyatkozásával a felhozatal idővel egysíkűbbá válhat - amit jelenleg az indiek valamelyest pótolnak, de ezek jó része laptopon, ill. mobilon is elfut - ami hosszú távon stagnáláshoz fog vezetni.

Ezzel szemben a PC a multiplatform játékok mellett sokkal szélesebb választékot kínál. Nyílván kényelmi és anyagi szempontokból még mindig több ok szól a konzolok mellett, de a jelenlegi meg már az előző generációs konzol élmény sem csak arról szólt, hogy bedugod a lemezt, azt' hajrá. Sőt, ezt a szintet a Steam meg a mobilok is tudják hozni szoftveresen, csak ugye a TV alá berakható olcsó, sztenderdizált hardver még hibádzik.

Nyílván az utóbbi hardveres probléma nem úgy néz ki, hogy az első Steam Boxokkal áthidalható lesz, de jelenlegi állapotában is a PC, mobil felhozatal és ebből fakadóan a felvevőbázis is növekedni látszik, amihez képest a konzolok, ha stagnálni még nem is, de lényegesen lassabban gyarapodnak.

VR kapcsán - ahol a stabil FPS kulcsfontosságú - a sztenderdizált hardver mindenképp előny, ugyanakkor a hardver ereje egyelőre nem tudni, hogy mennyire tudná stabilan hozni az akciódús FPS-eket, vagy hogy miként reagálna rá a felhaszáló (ugye régen, illetve a mostani prototípusok sem épp a Call of Dutyra jellemző pörgésről szólnak).


Zoo képe
Zoo
Földieperhivatásos Grammar NaziDonatorCsillag

nyílván kényelmi és anyagi szempontokból még mindig több ok szól a konzolok mellett, de a jelenlegi meg már az előző generációs konzol élmény sem csak arról szólt, hogy bedugod a lemezt, azt' hajrá.

Én inkább azt mondanám (illetve már mondtam is :), hogy nagyon hasonlóvá vált a PC-s és a konzolos élmény. Ettől nem feltétlen lett kényelmetlenebb az utóbbi sem. Ha bizonyos dolgokat el is vesztett a réven, a digitalizálódás nem csak teljesítmény szempontjából hozott extra kényelmet a vámon.

Nyílván az utóbbi hardveres probléma nem úgy néz ki, hogy az első Steam Boxokkal áthidalható lesz,

Amíg nincs mögöttük gyártó, aki kezdetben veszteséggel árulná őket (és honnan lenne? a Steam lehetne az legfeljebb, de nem látszik náluk ez a szándék, és nem egy, hanem több fix konfigurációról beszélünk, addig nem is lesz itt olcsó és sztenderdizált hardver. Persze a Nintendo 64-hez is volt annak idején memóriabővítő (van játék, ami csak azzal megy normálisan vagy egyáltalán), sőt bizonyos játékokhoz a tapasztaltabb veteránok felcsavarják a GPU órajelét (ahhoz igazította az engine-jét a Rare, az FPS-eiket érinti ez főleg), mert nehezen vállalhatóan futnak.

Sors bona, nihil aliud.



nem is lesz itt olcsó és sztenderdizált hardver

Ja, de az árkategóriában azonos Steam Box - Dota 2-zni, CS:GO-zni, stb - ha konzolt leváltani nem is, de bevonzhat újabb játékosokat, akiknek mondjuk nincsen 70-80 dolcsiuk/AAA-s konzol játék, de szökőévente kicsengetnének valamennyit F2P-s kosztümökre, indiekre.

A mobilhoz hasonlóan itt sem feltétlen direkt konkurenciáról van szó, de könnyen túlszárnyalhatják a konzolos felhasználóbázist, ami egy adott befektetőnek, fejlesztőnek szimpatikusabb lehet.



Én is úgy érzem, hogy a két világ egymáshoz közelít, ami engem csak megerősít, hogy nekem nem kell konzol.

Igaz, én nem játszom sokat - de PC-re amúgy is szükségem van, tehát a 'melyik olcsóbb' csata már ott elveszik, hogy egy alap PC + konzol kombónál olcsóbb egy izmosabb PC. És akkor az olyan járulékos költségbe inkább bele se gondolok, hogy akkor tévét is vennem kéne + 100K helyből. De igazából nekem konzol még sosem hiányzott, a céges PS4 elé se feküdtem még be soha. Talán ha sokat játszanék, más lenne a helyzet.

A véleményes/vallási részébe inkább nem mennék bele :)

Regen minden jobb volt.



Ezzel szemben a PC a multiplatform játékok mellett sokkal szélesebb választékot kínál.

Mindig meghökkenek egy-egy fórumot böngészve a többéves sikeres játékok újgen portjáért könyörgők számán; ahogy azon is, hogy amikor a PS4- és Bone-tulajok a top akárhány ez évre várt játékukat sorolják fel, a rendezőelvet nem annyira a kedvelt zsánerek, stúdiók vagy sorozatok formálják, hanem egyszerűen a megjelenés ténye - vagyis ami csak kijön az adott platformra, annak zömére héjaként csap le a közönség zöme, mert nincs más választásuk. Vagy oké, valami azért van, de a PC-s piac kezelhetetlenül széles (ha minőségileg mégoly egyenetlen is) kínálata mellett ezt kissé szánalmas szomorú és döbbenetes látni.

Nyílván
Nyílván

Tőled ez eléggé övön alul ért...

ibi amentia latet


Zoo képe
Zoo
Földieperhivatásos Grammar NaziDonatorCsillag

vagyis ami csak kijön az adott platformra, annak zömére héjaként csap le a közönség zöme, mert nincs más választásuk.

Nem hinném, hogy kevés multiplatform játék jelenik meg konzolokra, márpedig ha azokból van sok, van választék is. Azon persze mindig lehet vitatkozni, hogy milyen a felhozatal minőségre vagy éppen egyéni ízlés szerint.

Mindenesetre a mainstream játékosok soraiban még inkább felülreprezentáltak a konzolt preferálók, így adja magát, hogy gyakran az aktuális nagy nevek sorakoznak a listáikon, de azok mind.

Sors bona, nihil aliud.



Szerintetek a Sony mi a ráknak vette meg a GAIKAI-t...

Akinek humora van mindent tud, akinek nincs az mindenre képes.
Akinek humora van mindent bír, akinek nincs az mindenre kényes.



Hát én nem vagyok szakértő, de az olyan kütyük, mint a Shield "konzol" egy technikai szint ugrás után elhappolhatja az igazi konzolos játékosok, meg a PC userek egy jó részét is. PC és multiplatform játékok jó része megy a Grid2-ből, natívban tud olyat mint egy kisebb gamer PC, már csak pár jó fejlesztőt kell a paltform mellé állítaniuk, arra meg van pénzük. Aztán ha jön a következő generációs Tegra és akkor is ilyen nagy ugrás lesz, akkor elég csúnyán lerövidítheti a többi konzol várható élettartamát.



Konzolon is meg lehet venni a jatekokat csak letolheto formaban, ehhez nem kell PS+, XBLG, stb. Nyilvan joval magasabb PC-n az ilyen jatekok aranya, hiszen reges-regen csak online aktivalas utan mennek a cuccok (igy hasznalt piac sincs es mostanra mar sok boltbol ki is szorultak).


Zoo képe
Zoo
Földieperhivatásos Grammar NaziDonatorCsillag

Annyiból mindenképp jogos, hogy a digitális terjeszkedésben ezek az előfizetéses modellek sokat segítettek (illetve az EA Access az nem túl régi), de az is tény, hogy jó ideje már ezek nélkül is lehet gyakran "PC-s szintet" súroló akciókhoz jutni.

Nálam PS3-on 10:1 a digitálisan vásárolt szoftverek aránya a lemezesekhez képest (bár ebből sok a PS1-2-es antik darab), figyelmen kívül hagyva természetesen a plusosokat, de nem számolva az eladott fizikai kópiákat (megjegyzem, elmennek akár árukban is, ha jó ütemben lép az ember).

Sors bona, nihil aliud.

REWiRED - Kutyus felfedő szétszéledés - 2014-2057 © Minden Jog Fenntartva!
Virtuális valóság és Kecskeklónozó központ - Oculus MegaRift - PS21 - Mozi - 4D - Bajuszpödrés
Médiaajánlat/Borsós Brassói Árak
Rohadt Impresszum!