Tudás.
Egyik legnagyobb problémája volt mindig is az edukációnak, hogy miként juttasson el megfelelően jó minőségű tudást a lehető legtöbb emberhez. Most értünk olyan fejlettségi szintre, hogy ennek nem kell végre így lennie, és át tudtuk hidalni ezt a nagy problémát.
Mindenki tudja, hogy a jelenlegi, „bevett” rendszer több szempontból sem tökéletes:
- Egyrészt csak limitált mennyiségű embert tudsz ellátni az intézményedben, emiatt rákényszeríted őket, hogy pl. felvételizzenek. Ha valaki a vonal alatt teljesített, akár stresszből, akár bármiféle nemtudásból, azt elzárod a további tanulástól, és így az életben egy csomó lehetőségtől. Pedig sokkal inkább pont neki kellene segíteni a további tanulásban, mivel nehézségei vannak.
- A másik, hogy 50-60 diák egyszerre tanulja ugyanazt, ugyanabban a tempóban. Ennek folyománya, hogy a jobban teljesítő gyerek érdeklődést veszít, mivel nem köti le az ő szintjénél lejjebre belőtt anyag, nem talál kihívást benne. A rosszabbul teljesítőek meg egyszerűen frusztrálva lesznek rövid távon is, mivel függetlenül attól, hogy egy-egy anyagrésszel több időt kellene, hogy töltsenek, a tanár továbbhalad, ők meg a nemlétező tudásra építik a további tudást, amit így már dettó nem tudnak megérteni, és viszi magával az egészet az ördögi kör.
- Harmadrészt előre meghatározott tanterv szerint halad minden diák, holott mindenki más, és sokszor más sorrendek szerint effektívebb számára megérteni egy-egy komplexebb tananyagláncot.
Egészen mostanáig, ugyanis az emberek rájöttek, hogy „algoritmusokkal” ki lehet váltani szinte teljesen a tanárokat, sőt akár az intézményeket is. A Khan Academy az egyik élharcosa ennek a mozgalomnak.
Az egész úgy indult, hogy Sal Khant megkérte pár éve az egyik kis unokatesója, hogy segítsen pár sulis feladattal megbírkózni, mert ő nem tud megbírkózni velük. Mivel nem éltek közel egymáshoz, Skype-on társalogtak. Ez így ment egy darabig, olykor azonban különböző okokból nem tudtak időpontot egyeztetni egymással. Emiatt Sal úgy döntött, hogy előre felveszi videóra az anyagot, és felteszi YouTube-ra, hogy a kis unokatesó ne maradjon le akkor sem a „kisegítő órákról”, amikor ő nem ér rá.
Nem sokkal utána történt egy érdekes fordulat. A kistesó az egyik Skype-beszélgetésük során bejelentette Salnek, hogy ő nem szeretne többet így beszélgetni vele, mert sokkal jobban tetszik neki az előre rögzített tananyag. Sal meg volt hökkenve a dolgon, de villant egy szikra a fejében. A kis unokatesó így a saját nyugodt ritmusában, akár 2-3 alkalommal is megnézheti a tananyagot, senki nem stresszeli amolyan „érted már, érted már?!”-módon, és bármikor később is előveheti emlékeztetőként, ha valamit elfelejtett volna. Amikor ránézett a YouTube videóira (amit nem privátként tett fel, csak úgy normálisan), látta, hogy más emberek is rátaláltak, és szintúgy nagyon pozitív véleménnyel voltak róla.
Ekkor eldöntötte, hogy felhagy az akkori munkájával és teljes idejében ezzel fog foglalkozni, egy jól átgondolt platformot kialakítva neki. Olyan lehetőséget látott benne amit semmiképp nem akart veszni hagyni.
Így született meg a Khan Academy.
- Kategóriákra, anyagrészekre, vagy osztályszintes tantervekre lebontva bárki hozzáférhet bármilyen feltett akadémiai tananyaghoz az óvodaitól, akár az egyetemi szintekig.
- Nincs meghatározva, mennyi idő alatt kell teljesítened, megtanulnod egy adott anyagrészt, vagy egy teljes egészet. Mindenki saját maga döntheti el, hogy milyen tempóban kíván haladni. Ha egy hét alatt szeretnél valamit átvenni akkor azt egy hét alatt teszed, ha 3 nap alatt, akkor 3 nap alatt. Ha egy 3 éves „iskolai” anyagot 2,5 év alatt, vagy 3,5-4 év alatt teljesítesz,amiatt senki nem fog neheztelni. A lényeg, hogy megértsd.
- A rendszer nem büntet és nem is jutalmaz, csak „van”, és tanítani akar a neked legmegfelelőbb módon. A szerzett tudás, és az utána következő feladatok sikeres megoldása a jutalom, nem a „jegyért” tanulsz, nem azért hogy valahogy „átmenj”. A statisztikákból és a megoldott feladatok hányadából Te magad látod hogy haladsz, milyen szinten állsz. Ha úgy érzed, hogy már eléggé érted és érett vagy a következő részre, akkor stresszmentesen léphetsz tovább.
- Nincs felvételi, se semmilyen „elég jó vagy hozzánk?” előtudásellenőrző. Ha tanulni akarsz, boldogan látnak.
- Teljesen ingyenesen elérhető mindenkinek, adományokból tartja fenn magát, mint például a Wikipedia.
- Minden tananyagrészt rövid videókkal magyaráz, így az illető bármikor visszatekerheti, újranézheti őket, átugorhatja amit már ért.
- A tananyagrészek után algoritmusokkal random példákat generálnak, így bőven van lehetősége mindenkinek alkalmazni, gyakorolni a megszerzett előtudást.
- Beépített interaktív javascript applikációkkal vizuálisan is ábrázolják a felvázolt problémákat, hogy könnyebben lehessen rá megoldást találni.
- Ha megakadsz egy-egy feladatnál, súgórendszerekkel (hint) elemeire bonthatod az adott problémát és a rendszer kimerítően elmagyarázza, mit miért és hogyan kaptál meg.
- Ha még így se értenéd az egész koncepciót, a rendszer elirányít az ezt magyarázó videóra, amiben (újra) lassan és hosszasan átmeséli a tanár a témát hogy megértsd.
- Ha nem akarsz előre kidolgozott tantervet választani, kérhetsz személyre szabottat. Ehhez először néhány példát kell megoldanod, melynek eredményeitől függően a rendszer egymás után legenerálja a számodra elkészített személyes tantervedet, amely szerint effektíven tudsz majd haladni.
- Van kommentrendszere is, ahol az emberek (vagy bejelentkezett tanárok) segítenek, válaszolnak a diákok kérdéseire.
- Hatalmas és nagyon részletes, szinte mindenre kiterjedő statisztikát vezet tudásod pontos felépítéséről, azaz hogy milyen tananyagokat vettél már át, mennyire vagy jó a feladatok megoldásában, mennyire vagy gyors, pontos stb. Bármikor ránézhetsz, hogy hogy állsz és merre érdemes továbbmozdulnod, szemben a klasszikus iskolásrendszerrel, ahol csak azt látod, hogy van egy rossz jegyed valamilyen tantárgyból, ami valljuk be igazából semmit se jelent.
Amióta Sal megalkotta az oldalt, azóta egyre növekvő csapattal dolgozik és értelemszerűen egyre több és több videó kerül fel folyamatosan az oldalra. Tesztelési szinten már iskolákba is bevezették a rendszerüket, melynek kirobbanó sikere volt. A gyerekek egységekkel jobban teljesítettek a felméréseknél, és sokan, akik eddig „utáltak” tanulni, vagy „hülyéknek hitték” magukat egy-egy adott tantárgyhoz, egyszerűen megszerették azt. Ő afféle „flip the classroom”-nak és az iskolák „emberközelibbé” formálásával magyarázta a jelenséget. A klasszikus felállásban a gyerekek szótlanul, hidegen ülnek a padban, amíg a tanár felírja tananyagot a táblára, otthonra pedig kioszt egy rakat házi feladatot. Ő megfordította a felállást: a Khan Academy rendszerével a tanár kiadja a megnézendő aznapi tananyagot „házi feladatként”, így amikor a diákok bejönnek az órára, már csak a feladatok megoldásával foglalkoznak. Ezzel a tanár a minimális emberi interakció helyett folyamatosan a gyerekekkel foglalkozhat. Ezzel a módszerrel az óra 95%-a nem a téma elhadarásáról és egy szimpla másolásról szól, hanem 100%-ban a gyerekekre tud koncentrálni és ha azok elakadtak valahol, akkor személyesen tud nekik segíteni a probléma megoldásában, lehetősége nyílik személyreszabottan elmagyarázni azt, amit nem ért.
Még egy érdekes jelenséget figyeltek meg. Valószínűleg mindenki hallotta már a „jól teljesítő, tehetséges gyerek”, és a „gyengén teljesítő, buta gyerek” kifejezéseket. Nos, a Khan Academy statisztikája kimutatta, hogy ilyen nem létezik. Különbözőek vagyunk, mindenki más területen jobb: míg egyes részeket valaki nagyon könnyen átrepül, addig más részek nehézségeket okozhatnak neki, ezáltal lassabban halad. Összességében viszont elmondható, hogy mindenki tud egy általános ütemet tartani. A manapság használatos rendszerekben mindig egy tempóban haladnak az iskolákban, így aki egyszer lemaradt, az csak a következő anyagot kapja az előző nemtudására, amely által felszaporodik a frusztráció benne, és/vagy megkapja a „buta” bélyeget a környezetétől, míg az épp szerencsés időben/tempóban levő diák megkapja a „tehetséges” bélyeget.
Itt egy TED talk videó is róla, érdemes megnézni:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=gM95HHI4gLk
Én (ahhoz képes hogy évek óta létezik már) csak rövidebb ideje használom aktívan, de nagyon pozitív véleménnyel vagyok róla, és olyan minőséges szintű tudást adott már, amit szerintem eddigi klasszikus, intézményezett iskolás korom óta soha nem tapasztaltam. Szerintem hatalmasat tud dobni az életemen, olyan dolgokat fogok így elérni a segítségével, amit nélküle vagy nagyon nehezen, vagy lehet sehogyan nem tudtam volna. Alig vártam már, hogy legyen egy ilyen ambiciózus kezdeményezés, ami ilyen komoly és átgondolt szinten műveli a tanítást. Remélem, hogy a jövőben egyre jobban és több ágra ki tudják majd terjeszteni a kínálatukat!
Amúgy egyik beszédében maga Bill Gates is dicsekedett, hogy a gyerekei is a Khan Academy-vel gyakorolnak és nagyon tetszik neki a rendszer. Adományozott is 1,5 milka dolcsit a rendszernek. A fenti TED talkban is megjelenik Gates, aki mindenki előtt megdícséri a rendszert, és az emberek pedig felállva tapsolnak az előadás végén. Nem mellesleg a Google is beszállt 2 millióval a programba.
Itt egy hosszabb, leíró cikk is róla a Wiredről, ha bővebben érdekel a dolog: How Khan Academy Is Changing the Rules of Education
Bárki, aki megrekedt valahol és/vagy fejleszteni szeretné magát, melegen ajánlom próbálja ki, nem fog csalódni. Lehet tanulni élvezve és véget nem érő frusztrációk nélkül is.
Ez szép és jó, de sajnos ehhez már valaki feltételezi, hogy a gyerek érdeklődik. Azt meg elég nehéz elérni sajnos. Ha már érdekel valami, akkor lehet hogy jó, egy jól összeállított kurzus. Viszont a mai fiatalságot igen nehéz "megragadni", tele vannak egyéb firstworld problemekkel.
Well.... f*ck. o.O
minden apro gyerek alapbol erdeklodo, csak idovel kiolik belole azt az intezmenyesek es a kornyezete, pont ahogy mondtam a folyamatos buntetgetessel, turelmetlen haladassal meg az elvarasokkal.
Ez a rendszer viszont segit megtartani azt mivel mindenkinek sikerelmenye lehet benne, frusztraciok vagy ido/elvarasok miatti stressz nelkul. Tanulsz amilyen tempoban es amilyen sorrendben neked megfelel. Plusz nagyon jol magyaraz az emberunk, mint egy vegtelensegig turelmes magantanar.
Ha elotte mar fokozottan frusztralva is voltal, ennek a segitsegevel tuti beugrik a tananyagok meglesese utan az "aha! szoval igy mukodik ez es ezert, kul!" erzes.
Ha egy gyerek nem ugy fogja meg a tanulandod hogy "jaj bazmeg megint ez a tantargy amibol semmit sem ertek meg utalom is" hanem ugy allhat hozza hogy barmit konnyen megtanulhat belole, olyan fokozatosan ahogy neki az megfelel, mindjart mas a leanyzo fekvese.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=ajsNJtnUb7c
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Ááá! Nekem is ez ugrott be :D
az emberek elég kis része tanul a tudásért, a használható tudásért. a többség azért tanul hogy egy olyan állást találjon ahol csak parancsokat kell teljesítenie, minimális gondolkodással, minimális vagy nulla felelősséggel.
1930-ban megmondta ezt már egy híres magyar:
https://www.youtube.com/watch?v=jKvc3DBQQ-Y
ez igy korrektnek hangzik de kiemelted az 1 perces monolog kontextusabol a mondandot, igy megvilagitast veszt, foleg az azt nem ismero olvasokozonsegnek.
Györgyi Albert pontosan azt mondja a linkelt beszedben is, hogy azert teszi ezt mert kioltek a 12 ev iskolaztatas alatt mindennemu kivancsisagot es erdeklodest mar belole a rendszerrel, es utal ra hogy azutan mar barmifele tudasra szinte ugy tekint mint az elektrosokkal hosszu ideig treningeztetett szerencsetlen laborallat.
Sajna a szocialista (vagyis pontositva az ipari forradalmi) idok ota szinte alig valtozott az intezmenyes iskolaztatas rendszere, foleg a vilag benabb teruletein. En ha az intezmenyes iskolaztatas "emlenyei"-re alapitanam a tudasvagyamat, akkor mar a beka segge alatt lenne szintugy.
De nem teszem, mivel szerencsemre volt egy internet nevu dolog az eletemben, amirol es aminek a segitsegevel folyamatosan es egyre nagyobb minosegu rendszerekbol meg tudom tanulni mindig azt ami epp erdekel az eletben es/vagy szuksegem van ra hogy tovabb tudjak szerencsesen haladni, szemben egy evtizedek(szazadok) ota eloregedett, vegletekig unalmas es az esetek zomeben haszontalan tantervet hallgatni.
Nem a tudast hibaztatom a kialakitott intezmeny hianyossagai/hibai miatt, hanem eszreveszem hogy hol volt (van) a problema, es probalok segiteni is rajta. Faterjaink ezt tudtak adni az elotte pornepnek szinte semmilyen szinten nem letozo publikus oktatas formajaban. Kozel nem volt tokeletes de segitett azert egy csomo embernek elerhetove tenni az amugy elerhetetlen tudast. Ki mondta hogy mi ne tudnank ezen javitani azon a kezdemenyesen mint a kovetkezo generacio, es sokkal jobba tenni vegre azt?
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Először is nagyon örülök, hogy megírtad ezt a cikket, mert jó ilyenről is olvasni itt a rw-n. :)
Másodszor pedig:
@feketeninja: még úgy is hangosan felröhögtem, hogy nekem is ez volt az első gondolatom :D
De hogy a cikkhez is hozzászóljak. A Khan Academyvel egy gondom van, mégpedig a csekély tudásanyag. Elég régóta létezik már, és azért tíz év alatt ennél több is felgyűlhetett volna. Most nem néztem utána, de ha eleve nem volt koncepció, hogy egyetemi szintű tudás is kerüljön föl, akkor nem szóltam. Sok éve rátaláltam már egyszer az oldalra, és az engem érdeklő témakörökben azóta sem történt bővítés ahogy látom. Amit személy szerint sajnálok. Mert amit említettél az eltérő tanulási sebességekkel kapcsolatban, az nem csak gyerekekre, és középiskolai szintre vonatkozik.
Btw, értem, hogy a cikk a Khan Academy apropójából íródott, de azért illett volna más lehetőségeket is megemlíteni, mivel nem csak a Khan Academy létezik, ami ezen az elven oktat. És a fentebb említett hiányosságot kiküszöbölvén linkelném az edx.org oldalt. Több, a világ leghíresebb (Harvard, MIT, Berkeley, ) egyetemei hirdetnek kurzusokat a legkülönbözőbb témakörökben. Ingyenes természetesen, csak a certért kell fizetni, ha valaki olyat is szeretne kapni. Még soha nem csináltam végig egyetlen kurzust sem, de minden szembejövő embernek ajánlom, mert tényleg marha jó. :D Hátránya talán a Khan Academy-vel szemben, hogy folyamatosan figyelni kell a meghirdetett kurzusokat nehogy lemaradjon valamiről az ember. És a régieket sem találtam meg. Viszont ha valamire már feljelentkeztünk, akkor azok megmaradnak az accountunkon.
Említést érdemel még szerintem a Logiscool is, mint alternatív oktatás. Pontosan nem tudom, hogy milyen oktatási módszert alkalmaznak, de érdekesnek és jónak tűnik. Biztos, hogy elviszem a gyerekemet én is, max nem fogja érdekelni. :)
^_^
Maga a Khan Academynek a pontos jelenlegi iranyzati tervevel nem vagyok tisztaban, de gondolom alapjaban veve nem egy tipusu magas tudasra fokuszalnak ra, hanem hogy minel szeresebb korben tudjanak altalanosabbat biztositani eloszor is.
Ahogy kivettem az elejen a megalakulasanal igen nehezkesen ment meg neki, igy az elso par evben csak epp hogy mukodott az egesz, utana kezdett lassan normalis programozo team-et kialakitani maganak es osszeszedettebb modszerekkel tanitani.
Gondolom minel tobb erdeklodo es befolyo osszeg all majd a rendelkezese, annal sebesebben tudjak majd pakolgatni is fel a videokat. Alapjaban veve jelenleg egyetlen ember viszi az osszes videozast benne, Sal ugye, aki mellette csomo massal is foglalkozik az eleteben es az oldalon belul. Gondolom alapjaban veve elorelepes lenne ha venne fel tovabbi onkentes embereket akik ugyanigy minosegi oktatast tudnak es akarnak produkalni a vilagnak, es igy parhuzamosan tudnak dobalgatni fel a videokat. Lehet idovel.
Es abszolut egyetertek hogy a tanulas sebessege nem csak a gyerekeknel eltero, hanem eleve az embernel is, kortol fuggetlenul. Lehet nem igy sikerult utalnom ra, de ez akartam mondani a mondandommal.
Erre valok a komment reszlegek. Remeltem hogy itt at tudjuk beszelni ezeket mind, es az emberek meg tudjak majd osztani a jo tapasztalataikat, erenyeiket es hatranyaikat mas rendszereknek.
En tobb kurzus szeru online oktato rendszerrel tanultam, de ahogy a neve is emliti, mindegyiknek a legnagyobb hatulutoje a Khan Academy-vel szemben hogy kurzus szeruen oktat, azaz egy egy apro elore osszeallitott tananyaggal imponal, mintsem egy atfogo, elejetol a vegeig mindent beleerto tananyaggal rukkol elo, amibol te tetszes szeruen valogathatsz es ugralhatsz epp arra a reszre amire szukseged van. Ezt csak itt a Khan-nal lattam.
Egyebbirant az online oktatas ilyen tipusara en a Kickstarteren keresztul talaltam ra. Rob Percival nyitott egy kickstartert amiben a legujjabb Androdos OS-re hivatkozott felallitani nagy kurzus videot ha osszekalapolja a penzt, es igerte hogy 0 elotudassal segit elorevinni az alapoktol az embert, a vegen hires appoknak a klonjat keszithettuk el mint a Tinder, Snapchat, Twitter vagy hasonloak benne. Az elozo nagyon popularis web dev kurzusara hivatkozott mint sikerprojektje amit szintugy a kickstarteren promoztatott es kalapolt ossze es a weboldalra hol tartotta ezeket, a udemy-re. Inspiraltnak ereztem magam, mondom backelem es utananezek ennek az egesznek jobban.
Nagyon meg voltam lepodve hogy ilyesmi letezik, mindig is egy atgondolt online tanitorendszerre vagytam ami at megy a "bena" szedett vetett nubok altal osszerakott tutorial videokon, es egy profibb modon adja at, ugyanigy online modon azt.
A udemy-n viszont nem Rob kotott le hanem Anthony Alicea. A pasas brutalisan jo tanar, nem talalkoztam meg hozza hasonloan jol magyarazoval online. Nem csak azt magyarazza el hogy mi mukodik a tanitasaiba, es miert, hanem pontosan megmondja hogyan tortenik az (pl az alacsonyabb szinteken). Elmondja az aspektusait a nyelvnek, a sajatossagait, a hibait es a pozitiv tulajdonsagait. Egy nagyon eros javascript kurzusa volt a kiszemeltem tole (JavaScript: Understanding the Weird Parts) es erdekesseg keppen ra meg ugy talaltam hogy az elso 3orajat ennek a videojanak feltoltotte youtube-ra promobol https://www.youtube.com/watch?v=Bv_5Zv5c-Ts
Tudtam mar egy alapabb szinten elotte is javascriptben irni, es szerettem volna tovabb fejlodni, de sohasem talaltam igazan profi szinten oktato videot, mindig csak a very basic cuccokat vettek at bennuk.
Amikor elkezdtem nezni a videot csak tatottam a szamat annyira profin volt osszeallitva es annyira magas szinten oktatott benne. Ahogy vege volt a 3 oranak azonnal mentem es vasaroltam a kurzusat a udemy-n (videoban 19$ert promozza coupon koddal), hogy tovabb tudjam tanulni.
A udemy egy jo tulajdonsaga hogy nagyon agressziven promoztatjak magukat, azaz ok hogy 1-2 komolyabb kurzusert olykor tobb 100 dolcsit is elkernek a tanarok, de nagyon surun vannak 10-15dolcsis couponok amelyekkel szinte barmelyik elozo kiszemeltunket meg tudjuk vasarolni.
Meg nem jutottam a kurzusa vegere sajna, mivel csomo mas minden eletbeli problemavak kellett foglalkoznom, de mar igy is tobb 1000dolcsit kerestem a tudassal amit kaptam belole felkert programozo melokkal.
Neztem mellette mas (ingyenes) oldalakat amivel lehet osszetettebb vagy atfogobb videokat is talalhatnek ezek mellett, mint pl a Udacity, de mind benabb es joval kevesbe professzionalisabban atgondolt tanitovideokat lattam benne.
Legtobbszor a tanarok ezekben probaltak szorakoztatoak es viccesek lenni, beoltoztek kulonfele ruhakba, mindenfele hulye poenokat elsutogetni, amivel mind csak vesztegettek az idomet es a turelmemet, ahelyett hogy fokuszalnanak hogy a leheto legminosegesebb modon adjak at azt amiert odamentem. A tanart nem akarom latni a videoban, nem erdekel a karaktere, az arca, a poenjai, nem miatta vagyok itt. Az tema amit magyaraz szeretnem ha a teljes kepernyon es a mondandoja fokuszaban lenne.
that being said, a Khan Academy-re meg a Udemy-n keresztul talaltam, azaz matematikat szerettem volna fejleszteni magamnak, es ott neztem alapabb szintu kurzusokat majd erosebbeket amivel egyre feljebb tudom majd tornazni az elozoleg igen hianyos tudasomat. Csak sokszor megesett hogy a kurzus alatt nem magyarazott megfeleloen meg valamit a tanar(no) igy nem teljesen ertettem, vagy pl rendszertelenul ugralt, illetve keves gyakorlo peldat adott. Sokszor amikor nem ertettem valamit a netem probaltam masik videokat keresni amelyek segitettek megmagyarazni. Igy akadtam ra a Khan ra is vegul. Lattam elejetol vegeig mindent atfogo tanito videok vannak, vegre nem kurzusos, vegtelen peldak, meghozza minden full ingyen, mondom juhuu ez mar belevalo cucc! :) Es azota itt tanulom a matekot.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Nem olvastam el minden wall of textet, de röviden az én preferenciám/véleményem/tapasztalaom:
sok mindent végigtoltam Khan Academyn pár éve, amolyan matek frissitésként. Aztán azóta se néztem felé, felsőoktatásra annyira nem jó és nem is volt ott olyan anyag, ami engem érdekelt volna kis matek agytornán túl.
Azóta viszont más platformokon folyamatosan tanulok, pszichológiától matekon án programozásig. És eddigi tapasztalatom alapján az MOOC kurzusok sokkal jobbak, mint egy Khan, ha az ember a felsőoktatást akarja helyettesíteni. Khan inkább a gimiseknek vagy pl. az elemiből kibukott embereknek való, akik felnőttként jöttek rá, hogy tanulni kéne, különben segédmunkások maradnak örökre. Ehhez viszont hiányzik a globalizáció (nem tudom, hogy azóta mennyire érhetők el más nyelven).
Disclaimer, hogy nem csak a levegőbe beszélek: Courseran, Udacity-n, EdX-en 15+ kurzust végeztem eddig el (fizetőseket is). Megcsináltam annó az legelső MOOC kurzust, amiből később születtek ezek a cégek, szóval elmondhatom, hogy a születésük óta követem őket. Azóta már egy komplett online mesterképzésre is beiratkoztam, amit a Georgia Tech nyújt a Udacity-n keresztül. Szerintem a Udacity-s videók (és a kapcsolt szolgáltatások) messze vernek mindent minőségben. Szóval nekem tetszik annyira a dolog és bízok bennük annyira, hogy mire befejezek mindent, kb. 3M HUF-ot fogok rááldozni. A jelek szerint megéri.
Udacity nemrég elindította a Nanodegree programot, ami a jelek szerint kicsit forradalmasítani fogja a felsőoktatást, imádják a cégek.
(kimondottan programozásra a CodeSchoolt nagyon csíptem, ott is csináltam fizetőset. Ezen túl Lyndával van még kis tapasztalatom)
Regen minden jobb volt.
Őszintén szólva a magyar felsőoktatás amit matek címén tanít.... az nem túl jó, senem sok.
Saját tapasztalatom szerint többet kér egy középiskolai International Baccalaurate (magyarul Nemzetközi Érettségi néven szokták emlegetni) emelt matek tanterv, mint egy infós egyetem, legyen BME vagy volt BMF. (Másokhoz nem volt szerencsém.) Jelentősen. pl statisztika és valszám szinten főleg, de más területeken is minimum ugyanannyit kér, csak évekkel korábban. Egyedül geometriában lenne gyenge... ha egyetemeken lenne geometriából bármi is. (BME-s Számítógépes grafika órán volt, de alapszintű sin-cos-on kívül semmi más.)
Srsly, nem tanultam semmi újat matekból (meg pár másik tárgyból se) egyetemen, sőt, kevesebbet kértek, és ez eléggé káros volt.
Volt oylan osztálytársam, aki gimnáziumban alig volt kettes matekból különtanári segítséggel, aztán főiskolán ötös volt. Persze nem is volt jó híre annak a csodás felsőoktatási intézménynek. (Máshol azért nagyobb vérizzadásokat emlegettem jobb matekosok is.)
Szerencsére olyan területen mentem tovább, ahol lehetett bőven mit tanulni, és speciel az egész egyetemet kissé hasonlóan éltem meg, mint amit psishock éltet: úgy, akkor és azt tanultam, amit akartam. Legalábbis többnyire :)
Szerintem amúgy a tanárfaktor nagyon fontos, akár elriasztásról, akár motiválásról van szó.
Sors bona, nihil aliud.
Nemtom, nekem lényegesen több és komplexebb matekot tanítottak a BME-n, mint külföldi egyetemen. Más kérdés, hogy a módszerek nem jók, és legtöbbször összeszenvedtem egy kettes-hármast és másnapra felét elfelejtettem.
Regen minden jobb volt.
+1
Bar én még nem jártam külföldi egyetemre, de nem is nagyon tervezek az után a hulladék után... :) Éljen az önképzés!
Nekem eddig 2 USA egyetemmel van tapasztalatom, plusz BME-n kívül itthon jártam az AIT nevű kis privát, amerikai stílusú egyetemre is (Bojár Gábor alapította). Plusz courseran elvégeztem egy 10 kurzusos képzést, amit azért egyetemre járásnak nem neveznék, de azért egy sima online kurzusnál több, majdnem egy egyetemi szakirányt lefed (Johns Hopkins University).
Tapasztalatom szerint vannak geciokos oktatók a magyar egyetemeken és az itthoni egyetemek mind szakmailag, mint tárgyi tudásban sokkal többet nyújtanak (próbálnak nyújtani), mint pl. egy amcsi egyetem. De a módszerek őskövületek és hiába több mennyiségben, ha fele elveszik a zajban. És hiába a sok tárgyi tudás, ha nincs hozzá gyakorlati. És sok oktató/kutató szépen lassan belefásul a rendszerbe és végül minden marad a régiben. Felsővezetésben meg jelentős részben őskövület arcok ülnek, akiknek fogalmuk sincs a modern viszonyokról és esélyesen még a doktorijukat is Schmittelték az előző rendszerben (dolgoztam az Akadémián 2-3 évig, egyetemen túl az általános akadémiai viszonyokról is van képem itthon).
Sok minden amúgy a pénzhiányra vezethető vissza, ami pl. egy BME esetében nem is olyan súlyos, de még ők is messze vannak maradva nyugatiaktól. És ez nem is fog megoldódni mostanában, sőt.
szerk:
a matematika oktatásról annyit, hogy van pár amerikai, kanadai, japán ismerősöm, akik kimondottan a matek miatt jöttek Budapestre 1-2 szemeszterre, világhírűen jó a magyar matematika oktatás. Egész konkrétan ezért dollár tízezreket fizetnek külföldiek:
http://www.bsmath.hu
Regen minden jobb volt.
Olyan jó végre olvasni, hogy valaki pontosan úgy látja a BME helyzetét, ahogy én. :D
Ah, BME.... 2004-ben cserélték a pascal-t C-re. Kb 5-10 évvel azelőtt kellett volna. Teljesen egytértek abban, hogy a gyakorlati tudást háttérbe szorítják, vagy teljességgel kihagyják. Nem hiába találkoztam olyan infós cégvezetőkkel újsággíróként, akik pályakezdő BME-s műinfósokat már inkább kerülték.
Pénzhiányról: 2005-ban is volt gépterem, ahol 486-osokon futó linuxon futó dosemuban futó borland c-vel ment az oktatás. Meg P-166-os terem is volt emlékeim szerint, jóval ezután is. Az szép volt, hogy volt egy idő után Java, de volt terem, ahol nem tudtad letölteni a 150 megás java telepítőt, mert nem volt elég szabad hely rá. BMF (most már óbudai egyetem) kisebb, de számítógépellátottságban sokkal, de sokkal jobban fel van szerelve. Legalábbis volt, évek óta nem láttam "új" gépet. (Mondjuk még így is általában valami intel quad core az átlag gép, egyedül egy hdd->ssd csere kéne, más nem igazán.)
Matekra: mondjuk az általam említett középiskolai képzés sem ingyenes, de közel se dollártízezres. Ahogy látom azóta már kiegészítették és nem csak középiskolát tudják leváltani. Az egyetemek egyébként általában extra kreditet adnak egy ilyen képzésért. Ha tényleg kevesebb a tananyag a külföldi egyetemeken, akkor már érteni, miért.
Köszi Psi!
A lányommal elkezdtük az early math anyagot grindolni! 37%-nál tart és nagyon élvezi!
Remélem kitart a lelkesedés sokáig.
Jó lesz az.
Kapcsolodo kontent egy kozelmultbeli Stanford konferenciarol:
Can MOOCs Increase Access to Education? Evidence from a Large New Computer Science Degree Program
https://www.youtube.com/watch?v=yKcU_6PAiO0
Regen minden jobb volt.