Jelenlegi hely

Űrkutatás

Utolsó bejegyzés

LY képe
LY
Donator

Ja és ezt is érdemes megnézni, sok info van benne a rakétahajtásról és a H2 problémákról
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=7zR26e504uI



rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=b0tpApLtukc
Gyorsan pörgetik.

Bár a BN1 nem fog repülni, de arra a rolloutra nagyon kíváncsi leszek ott a földúton.:)

Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.

When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson



rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=y-sA3R4MWjA
Logikus választás. Viszont innentől kezdve meg kell csinálni. Persze nem, mintha eddig szórakoztak volna.

Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.

When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson



Minap tévedésből megnéztem az NS-15 kilövését, mert összekevertem az SN-15-el. Hát a Blue Origin nincs már nagyon lemaradva, szerintem ők is hamar beállnak az olcsó műholdkilövésbe. Egy kicsit mint ha a visszatérő egységük talán jobb is lett volna.



Mindenki le van maradva évekkel. Míg a SpaceX-nek már be vannak járatva a rakétái és bevételt is termelnek jó ideje. A többiek még a fejlesztés fázisban vannak Rocket Lab, Blue Origin közel vannak. A többiek pedig -viszonylag rövid idő alatt- őskövületek lettek. Európa meg újrahasznosítható, olcsó rakétákkal is nagyon nagy hátrányban lenne, mert Európából nem tudnak rakétákat indítani. Szóval most a cégek igyekeznek újrahasználható, olcsó rakétákat fejleszteni és míg nekik ez az egyetlen céljuk, addig a SpaceX már a következő lépcsőfokon dolgozik, amivel meg aztán tényleg senki nem tud majd versenyezni, ha bejön. Egy működő Starshippel a rakétákat is kukázni lehet. Most ez mind úgy tűnik, mint valami ömlengés a SpaceX kapcsán, de a rakétájukkal pár év alatt azért totálisan átalakították és keresztbe tettek az egész üzletágnak. Szerintem az következő egy két évben amelyik cégnek nem lesznek ilyen rakétáik, azok egyszerűen tönkre fognak menni, mert sokkal drágábbak és senki nem köt velük üzletet.

Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.

When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson



feketeninja írta: Európa meg újrahasznosítható, olcsó rakétákkal is nagyon nagy hátrányban lenne, mert Európából nem tudnak rakétákat indítani.

Dehogynem. Francia Guyana mond valamit? Franciaország külterülete (=távoli megyéje).
https://en.wikipedia.org/wiki/Guiana_Space_Centre



mert Európából nem tudnak rakétákat indítani

Nem. Nem mond semmit...

ShowHide spoiler #

Bár Európához tartozik, de másik kontinens, kurva messze. Ez minden szempontból hatalmas hátrány. Európa költségei akkor is magasabbak lesznek, ha lesznek újrahasznosítható rakétáik.

Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.

When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson



Nem látom miért probléma, egy hajón a rakéta 6 nap alatt ott van. Eddig is bevált, ezután is befog.



Gondolom nem voltál a Guyana-i space porton meg a környéken. Kb. olyan szinten van az egész az USA kilövő állomásaihoz képest, mintha Hungaroringet akarnád az Abu-Dhabi versenypályával összehasonlítani...



Időben nem gáz.
Még anno nyilatkozták, hogy elég sok plusz költséget jelent a szállítás és a logisztika.

Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.

When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson


LY képe
LY
Donator

Ezt nem értem

Tehát felmennek egészen hold körüli pályáig azzal a parányi Orion kapszulával - aztán átszállnak a landoláshoz a baszomnagy Starshipbe? KETTEN?

Miért nem mennek rögtön végig a Starshippel akkor már?



Főleg a Nasa -de mindenki más- érdeke is az, hogy ne legyen függés kizárólag egy cégtől és az ő megoldásától. Épp elég gáz volt nemrég, hogy kizárólag Sojuzokkal tudtak felmenni az ISS-re. Ez a Hold küldetés így elég ésszerű és csak annyira komplex, hogy simán meg tudják KÖZÖSEN valósítani. Több cég fog együtt dolgozni a közös célért. Ennek erről kell szólnia. A Starshipnek meg automatán így is el kell jutnia a randevú pontra, szóval ez az egész kurva jó lesz.

Azt se feledjük, hogy az SLS-t nem kukázhatják csak úgy, mert akkor kidobnák az ablakon a sok billió dolláros fejlesztési költséget... Mondjuk előbb-utóbb így is kuka lesz, mert csak egy start 2billió dollár, amit nem lehet ép ésszel megmagyarázni. SpaceX költségei ehhez képest aprópénz lesz.

Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.

When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson




My bad. A lényeg, hogy az SLS hosszútávon fenntarthatatlan és nincs jövője.

Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.

When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson



De gyönyörű képek voltak kilövés közben az éjszakai égboltnak hála. Meg ahogy levált a Dragonról az egyik stage és háttérben a Nap és a Föld :O Mintha valami mozifilm lenne.


LY képe
LY
Donator

Extra info hogy tegnap a hordozórakéta és a kapszula is újrahasznált volt. Éljen az új űrkorszak :D



Tegnap?



Ja ja.

https://blogs.nasa.gov/crew-2/

This mission has several firsts, including:
-First reuse of the Crew Dragon spacecraft and Falcon 9 rocket on a crew mission –Crew Dragon Endeavour flew the historic Demo-2 mission and the Falcon 9 flew astronauts on the Crew-1 mission

Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.

When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson



Én még mindig libabőrös leszek, amikor leválik a booster és leszáll automatikusan...

Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.

When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson



láttam, de bármilyen időszámítás szerint is ma volt :D



Csak teszteltelek.;)

Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.

When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson



de amúgy ezen a Dragonon van valami lehetőség kézi vezérlésre? Vagy full automatikus az egész?



Hogyne. Anélkül nem is repülhetne. Konkrétan a Nasa és az űrhajósok közreműködésével alakították ki az egészet.

https://www.space.com/spacex-crew-dragon-touchscreen-astronaut-thoughts.html

Tavaly tesztelték élesben:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=Yl5bMlbVBHw

Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.

When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson



ne már :D Kajak egy ilyen virtuális joystickkel irányítják, mint amivel én az IP kamerát otthon? :D Azt hinné az ember, hogy a rendes irányítókar precízebb.



Mármint jobban lehet rángatni? Ugyanúgy mint repülőnél fly-by-wire nélkül itt is legnagyobb rizikófaktor lenne (mindamellett hogy esélytelen lenne kézi erővel mozgatni fúvókákat/lapátokat...). A precizitás avionikán múlik nem az input módon, fly-by-wire joystickokat is hiába tolják koppanásig utasszállítókon, azavionika letilt, olyannyira hogyha elbasszák egyik komponensét akkor 737 max clusterfuck lesz: https://www.theverge.com/2019/5/2/18518176/boeing-737-max-crash-problems...

Amúgy akármennyire is furcsa lehet de főleg űrkutatásban és űrhajózásnál mivel a rentabilitás és a biztonság az elsődleges mindenek felett, ezer éves “elavult” hardverekkel dolgoznak: https://www.zdnet.com/article/from-earth-to-orbit-with-linux-and-spacex/



Megvannak ennek az előnyei is azért. Főleg, mivel az űrhajósokkal közösen alakították ki UI-t. Ráadásul annyi mindent lehet vezérelni csak 3 képernyőn, amik fizikai gombok, kijelzők, potméterek, tekerentyűk, meg analóg bizbaszok formájában el sem férne a kapszulában, aztán megint hárman nyomorognának, mint a Sojuzban.:)

Amúgy a monitorok alján vannak 'analóg' vezérlők is.

Egy rettentő érdekes cikk a témáról. Olyasmik is megemlítésre kerülnek benne, amikre az ember nem is biztos, hogy gondolna.
https://techcrunch.com/2020/05/04/this-is-certainly-different-astronauts-on-controlling-the-dragon-spacecraft-via-touchscreen/

“It was on the order of at least 5 or 6 years ago that we went out to SpaceX and evaluated a bunch of different control mechanisms,” said Hurley. “They were looking at every which way of flying the vehicle, and ultimately they decided on a touchscreen interface.”

“Of course, you know, growing up as a pilot my whole career, having a certain way to control the vehicle, this is certainly different,” he continued. “But we went into it with a very open mind, I think, and worked with them to define the way you interface with it — the way your touches actually registered on the display, in order to be able to fly it cleanly and not make mistakes touching it, not potentially putting in a wrong input.”

Compare the photo at the top of the story with the following shot of the physical simulator where astronauts learn to pilot the Russian Soyuz capsule:

rwurl=https://techcrunch.com/wp-content/uploads/2020/05/soyuz.jpg
rwurl=https://techcrunch.com/wp-content/uploads/2020/05/astrotraining.jpg?w=13...
A két kép így együtt szerintem vicces.:)

Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.

When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson



rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=vRKnl0FCEgI

azért good luck touch screennel egy ilyet megoldani :D



Te most elég sok szakembert nézel hülyének konkrétan...:D

"It was on the order of at least 5 or 6 years ago that we went out to SpaceX and evaluated a bunch of different control mechanisms,” said Hurley. “They were looking at every which way of flying the vehicle, and ultimately they decided on a touchscreen interface.”

Csak a Falcon 9 booster annyi engedélyeztetésen és vizsgálaton esett át, ami kőkemény 10 hónap folyamatos munka volt a Nasa részéről is, pluszban pedig a rakéta minden egyes alkatrészét és repülés közbeni minden rezdülését is külön tanulmányozta a Nasa. Kézelheted, hogy a Dragon kapszulának miken kellett átesnie. De nyilván a szakemberek ilyesmire nem gondoltak, mert nem látták a filmet.:D

Egyébként, mint írtam, a kijelzők alatt ott vannak a legfontosabb 'analóg' vezérlők, vész esetére.

Amúgy a Space Shuttle-ben több, mint 1000 gomb és kapcsoló volt szanaszét. Telefonkönyv méretű manualok és itinerek alapján még a kerekeket is ki tudták engedni a pilóták, miután kikeresték azt a 35 megfelelő kapcsolót.:D

Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.

When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson



Ugye tudod hogy itt semmi köze nincs “kézivezérlésnek” hanem annak inkább hogy:

Away from the target vehicle, Gemini VIII began to roll even more violently. It became obvious that the problem was a stuck thruster in the Orbital Attitude and Maneuvering System (OAMS) on the white adapter module of the Armstrong and Scott’s spacecraft. Unable to turn off individual thrusters, and in danger of losing consciousness from the ever-accelerating rotation, Armstrong turned off the OAMS and activated the Reentry Control System (RCS), two rings of thruster rockets around the nose. After using three-quarters of their RCS propellants, he stopped the spin. The RCS thrusters were needed after the retrorockets were fired and the adapter separated, so mission rules dictated an immediate return to Earth. Armstrong knew what that decision implied, but had no choice. Scott later said: "The guy was brilliant. He knew the system so well. He found the solution, he activated the solution, under extreme circumstances ... it was my lucky day to be flying with him."

https://airandspace.si.edu/stories/editorial/spinning-out-control-gemini...

Itt a joystick ugyanúgy input leadására van, semmi analóg szabályzás nincs azon kívül hogy mennyi ideig adja a jelet hogy menjenek a fúvókák. Senki sem vitatja Armstrong zsenialitását és ítélőképességét, de nagyon bárgyú azt hinnem hogy egy űrhajót emberi “kézi” vezérléssel biztonságosan lehetne vagy egyáltalán vezetni...

2.1. OAME
The Orbital Attitude and Maneuvering Electronics has thrusters used to modify attitude in roll, pitch and yaw, as well as translation using 16 different thrusters, 8 for attitude, and another 8 for translation. This is called the OAMS (Orbital Attitude and Maneuvering System) and is controlled by ACE or Direct Mode. When Direct Mode is selected, the stick input for manual attitude control is directly sent to the thrusters, by-passing the signal processing in ACE.
2.2. RCS
The Re-entry Control System is used during reentry when the OAMS is jettisoned with the adapter. It consists of 16 thrusters for reliability. Two identical thruster rings are used, with 8 thrusters each. Both rings are typically used, but ring A or ring B can be used independently. Each system got its own fuel tank.
The RCS has a Direct mode, meaning it can manually fire the RCS thrusters, while by-passing the ACE. The hand controller movements are directly passed to the RCS.
2.3. ATTITUDE MODE OPERATION
These are the modes that can be selected by the astronaut:
1) Direct (M1)
Thruster firing commands are applied directly to the OAME or RCS attitude solenoid valves using the attitude hand controller. A deflection of 2.5 degrees of the stick in the rotation direction is needed to apply thrust. Thrust is constant so it does not matter how far you push the stick.

https://reentrygame.com/gamemanuals/ProjectGeminiGameManual.pdf

Régen az “ősi” számítógépeket amiket használtak Mercury, Gemini, Apollo s tsaikon. On the fly kellett programozzák: https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Guidance_Computer egyáltalán nem praktikus egy érintőképernyőhöz képest ahol valós idejű visszacsatolást és információáradatot kapsz.
rwurl=https://youtu.be/Bh_gP5aF3ys
rwurl=https://youtu.be/wSSmNUl9Snw



a filmben is benne volt, hogy végül mivel oldotta meg. Nekem ez alapján a jelenet alapján az a kérdés, hogy ha beütne valami gebasz és a pilóta közbeavatkozására lenne szükség, akkor egy ilyen szituban fizikai gombok, illetve karok nélkül, hogy tudják a szükséges lépéseket megtenni. Mert azért más amikor akár csukott szemmel is érzed, hogy ott van valami, ha rázkódik forog, akkor már nem olyan könnyű felületet váltani vagy pontosan megnyomni amit akarsz, míg fizikai irányítókkal, gombokkal ez egyszerűbb sokkal. Nyilván ki van ez találva, de nagyon kíváncsi lennék, hogy egy vészhelyzeti szimulációra.
A Miracle on the Hudsonnál is emberi tudásra és precizitásra volt szükség, hogy úgy letegye azt a gépet a pilóta, touchscreennel biztos nem ment volna.
De mondom, nem vitatom, hogy ki van találva ez, mert mindent letesztelnek, csak kíváncsi lennék, hogy valóságban hogy néz ki.

REWiRED - Kutyus felfedő szétszéledés - 2014-2057 © Minden Jog Fenntartva!
Virtuális valóság és Kecskeklónozó központ - Oculus MegaRift - PS21 - Mozi - 4D - Bajuszpödrés
Médiaajánlat/Borsós Brassói Árak
Rohadt Impresszum!