A Marsra juttatni dolgokat már mondhatni "gond nélkül" tudunk. Nagy rakétáink már biztosan lesznek, rakományt letenni a Starshipnél jóval egyszerűbben is le lehet, ha nem fontos az újrafelhasználhatóság. Ha már a Földön megépíted és üzemelteted, akkor szépen modulokra szedve el tudod juttatni a Marsra, vagy akár olyan eszközt is lehetne készíteni, ami ottani gyártásra adna lehetőséget. Persze ez alsó hangon 20-30 év lenne, de ha zsákutcába futunk, akkor a starship miatt kiesett idő totál elvész.
Musk valami több ezer(!) Mars transzfert akar megvalósítani, ahhoz egyszerűen nem lehet ezt a módszert gazdaságosan alkalmazni. A Starshipnél nagyon fontos szempont az egyszerűség, a kvázi tömeggyárthatóság, és az újrahasználhatóság és gazdaságosság.
A final terv ugye az hogy egy starship visz 100 utast, egy másik egy full újratöltésnyi méretű tartályhajó, ezek egyszerre indulnak. A starshipek legalább 10 teljes Föld-Mars-Föld kört kell tudjanak lefutni, de inkább többet, és az első fokozatok is reuse-olhatóak.
Ezen felül a Marsra telepítendő 1000 embernek nyilván kell ellátmány is, ahhoz további teherszállító starshipek fognak kelleni.
Az egész konstrukciót ezek a célok diktálják, ezért hanyagolták végül a kevlar meg egyéb egzotikus anyagok alkalmazását is és maradtak az acélnál.
De nem csak ebben van fejlődés, pl. ez a belly flop manőver olyasmi amit a régebbi technológiával a számítási kapacitás hiánya miatt nemigen lehetett volna megcsinálni. Azok a vezérsíkok stabilizálják a cuccot x ezredmásodpercenkénti korrekciókkal. Ugyanez érvényes a (most 3 végén vmi 18) hajtóműre is amik a belső kamerából láthatóan vektorálhatóak is meg minden.
A Perseverance marsjáró 2 tonna, a Starship ahogy írtam 100 tonna hasznos terhet bír el majd a tervek szerint.
Ráadásul ennél a 2 tonnánál nagyobb súlyt nemigen lehet egyben lerakni a meglévő ejtőernyő + skycrane kombóval valszleg. Ahogy írtam a légkör századolyan ritka, a gravitáció a Holdnak a háromszorosa körül van, kell a hajtómű a leszálláshoz, tömeg növekedésének arányával egyre komolyabb tolóerővel.
A starship koncepciója meg pont arról szól, hogy a lehető legolcsóbbra hozhassák ki a kg/USD költséget. Tehát az űrhajóban minden újrahasználható, ami leszállt az fel is tud majd szállni hazajönni és újrakezdeni a kört. Nem vihet magával semmi nagyobb eldobható elemet (nem lehet külön leszállóegység meg felszállóegység mint a holdkompnál) amit majd pótolni kell amikor hazaért. Tehát az a megoldás hogy kell egy nagy egybefüggő cucc.
És itt az első hiba. Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy aki nem száll/szállt be az újrafelhasználhatóság buliba, az nem csak, hogy lemarad, de nemsokára a rolót is lehúzhatja. Mert az újrafelhasználhatóság azt is jelenti, hogy jelentősen alacsonyabb költségből tudják ugyan azt a terhet feljuttatni, mint amit addig ezen költségek többszöröséért. Pl. az SLS-nek is ez a (egyik a sok közül) legnagyobb hátránya. Ormótlanul drága az egész. Becslések szerint a fejlesztési költségeket nem számítva 2billió dollár csak a launch cost... Starship tervezett launch cost tudod mennyi lesz? 2m dollár. Másik példa, hogy miért a SpaceX viszi a falconokkal a NASA éves cuccainak 2/3-adát és nem modjuk a ULA? Mert olcsóbbak. Mindezt még inkább megerősíti, hogy a kínaiak -szokásukhoz híven- már javában koppintják őket és több cég is elkezdett újrafelhasználható rakétákban gondolkodni. Például Blue Origin, vagy Rocket Lab...
Értem én, hogy 'elavult' a rakéta technológia, de jelenleg ennek a technológiának a költségei a legnagyobb hátránya. Ez az elektromágneses cucc lehet, hogy működne, de ennek fejlesztése, tesztelése, beüzemelése sokkal drágább lenne az újrafelhasználható rakétáknál. Előbb az árak csökkenjenek a fentiek és annak hatására, hogy kommercializálódik a terület, utána biztos vagyok benne, hogy elkezd valaki a következő lépésen gondolkodni.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Az űrben már mehet a nagy sebesség, ott nem lapítja szét az utasokat a gravitáció. Mondjuk persze a kérdés, hogy kivitelezhető-e és ha igen mennyire lenne gazdaságos. Aztán nyilván egy űrkikötő a Föld körül + 1 a Mars körül és kész :D
És itt az első hiba. Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy aki nem száll/szállt be az újrafelhasználhatóság buliba, az nem csak, hogy lemarad, de nemsokára a rolót is lehúzhatja.
Ez jelenleg a Föld körüli kisebb volumenű rakomány esetébe igaz, de ha Mars-ra akarsz eljuttatni valamit, akkor az teljesen más tészta, főleg hogy az én általam vázolt koncepcióban ugyanannak a hordozónak már nem kellene visszatérnie.
Gondolj bele melyik olcsóbb, ha elmész a boltba bevásárolni? Ha ingyen vagy 5 ft-ért mindent kis műanyag zacskókban cipelsz haza, vagy ha veszel egy újrafelhasználható bevásárlószatyrot 500 ft-ért. Az újrafelhasználhatóság hosszútávon térülhet meg, Marsra utazni meg vissza viszont csak nagyon ritkán van lehetőség.
The researchers have proposed two different models: a cargo-only version (Generation 1), which would cost about $20 billion and take about 10 years to build, and a passenger version (Generation 2), which would cost about $60 billion and would need about 20 years for completion. While the cargo-only version could be built up the side of a tall mountain without the need for levitated tubes, the passenger version would require levitated tubes to hold the track up.
According to their plans, the Generation 2 magnetically levitated track would run about 1,609 km (1,000 miles) long, heading upward to an altitude of about 20 km (12 miles). While the track would be securely tethered to the ground, it would be held in mid-air completely by magnetic levitation. The entire track would be enveloped in a vented vacuum tunnel to avoid sonic shock waves that result from the spacecraft's hypersonic speeds of up to 9 km/sec (5.6 miles/sec). Once it exits this track, the spacecraft would be in position to reach LEO.
És ez csak low Earth és nem Earth to Mars. Ahhoz nem másfél kilométeres pálya kéne... És mennyi energia? És a leszállás? Az megint más tészta. Jelenleg már az kisebb csoda volt, hogy a rover milyen faszán belőtte magának a célterületet. De más betalálni egy 'csőbe' a Marson. És ez a cső milyen hosszú lesz? A Mars gravitációja a Földi 0.3%-a. Szerinted ez a cső majd ott kilóg a légkörből?:)
Arról ne is beszéljünk, hogy a fenti költségek már jócskán elavultak.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
A példádból kiindulva:
- az egyszer használatos zacsi kerül mondjuk 100 pénzbe
- a 10x használható kerül mondjuk 150 pénzbe
Akkor az egyszer használhatóval egy kilövés 100 pénz, a reuse-olhatóval mindössze 15-20 (van ott is valamekkora fix költség, pls üzemanyag)
És jelenleg nagyon úgy néz ki hogy rengeteg kilövésre van igény, tehát amennyit csak ki lehet hozni a reuse-os járműből, azt ki is fogják. Ne feledd, nem az utas/megrendelő fizeti a rakéták gyártását, ő csak bérelni tudja azt! Viszont valakinek meg le kell gyártania a rakétát.
A Starship pedig messze nem egyetlen Mars expedícióra készül, ahogy már írtam, több ezret akarnak a kolonizáláshoz. Nyilván 5-10 Mars utazáshoz más lenne az ideális, de itt nem ez a cél hanem bázist építeni és benépesíteni.
Ha pedig már úgyis lesz egy rakás bérelhető Starship, akkor meg már érdemes a "sima" felfedező/tudományos utakra is azt használni, és messze nem csak a Marsra. Az pl. hogy le tud szállni az egész cucc, aztán a Naprendszerben sokfelé elérhető anyagokkal újratankolható (metán és oxigén), gyakorlatilag megnyitja a külső bolygókat is. Persze ehhez nyilván bele kell építeni a hasznos teher rovására a megfelelő berendezéseket, szivattyúkat ilyesmit, de elég nagy a cucc ezekhez is.
Szóval ha ezt a cuccot ki tudják csiszolni, akkor még a mi életünkben lehetséges akár egy Jupiter vagy Szaturnusz misszió is, leszállással az Europán / Titánon meg ilyenek.
Az emberiség jelen helyzetben még egy szar vírussal se tud mit kezdeni, de persze belátható időn belül majd úgy fogunk furikázni a Mars és a Föld között, mint a 7-es busszal a Bosnyák meg a Móricz között. :P Mars kolonizálás meg a kisfaszom, ilyen hülyeségekre persze van idő, akarat meg pénz. :D Még a déli sarkon se tudnánk normális életkörülményeket teremteni egy nagyobb közösségnek, de persze, majd a Marson sikerülni fog. És mit fogunk importálni a Marsról? Még több motyót a még több eladható vacakhoz?
Ez már tágabb témakör meg filozofikusabb. De pont a járvány mutatja hogy az emberiség a Földön maradva sebezhető és ki is halhat egyszer, Musk meg ilyen vízionárus beütést kapott.
Mars import: hát ha nincs semmi értelmes ott, akkor értelemszerűen a starship visszaútjának a költségét bele kell építeni az odaút árába.
Ugye Musk itt nem jótékonysági alapon képzeli el a dolgot, aki a Marsra akar költözni annak fizetnie kell érte. Ezért akar olyan árat kihozni ami összességében 1 millió erre hajlandó embernek megfizethető.
Legutóbbi stat szerint csak Magyarországon legalább 30 ezer ember van 300 millió forintos vagy nagyobb vagyonnal.
Az emberiség hatványozottan több pénzt költött körömlakkra, filmekre és háborúkra egyenként, mint az eddigi teljes űrprogramra a kezdetektől. A vírussal pedig elbánnánk, hisz erre vannak a kutatók és orvosok(akik persze nem egy olyan eszközt használnak, mely az űrkutatás nélkül talán meg sem valósult volna). Meg vannak a Gödények és a hülyék, meg a politika, akik/ami miatt ez eddig nem sikerült, csak lassan. No, és persze azért, mert nem egységesen mennek a dolgok a világban. Szóval ne kezdjük már ezt a f*szságot.
Pusz amit Ly ír. A vírus csak megerősítette Muskot a koncepcióban, hogy nem elég csak a Föld.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
1600 km az nem másfél kilométer :D Én ezt a koncepciót most itt munka közben 5 másodperc alatt dobtam össze, mikor írtam a kommentem, hogy valami szemléletes példát bedobjak arra, hogy lehetnének alternatív megoldások. Tök büszke vagyok magamra, hogy már mások foglalkoztak ezzel az ötlettel :D Főleg, hogy a hegy felhasználása is eszembe jutott nekem is, amikor elkezdtem jobban agyalni rajta.
A rakéta tech nagyon korlátozza az űrutazást, szükség lenne valami áttörésre, de amíg ilyen Starshipekbe megy az erőforrás, addig tényleg csak abban reménykedhetünk, hogy valami független kutató csapat előáll olyannal, amire a nagyok felfigyelnek.
Az én általam végzett mérlegelés azt hozza ki, hogy ez túl kockázatos és nem megvalósítható határidőben.
Na pont ez az amiért mondtam. Szerinted ott nem gondolkodtak el ezen? Csak úgy vaktában belevágtak, hogy hát majd lesz valami? Ha elérhető/megbízható lenne más technológia amit fel tudnának használni akkor valszeg megtennék. Annó az újrahasznosítható rakétának is csak hümmögtek pedig hát miért is ne. Most pedig már ott tartunk, hogy ezt a batár nagy szart is visszahozzák (majdnem) ami elképesztő teljesítmény és valszeg 15 éve kiröhögte volna mindenki ha azt mondod ezek ma már megoldhatóak lennének.
Felesleges itt belemondani a levegőbe hogy hát ez zsákutca, meg ÉN mérlegeltem és ez így nem jó.
Igazából mind1, mert látszólag mindent jobban tudsz mint bárki más.
Ha lenne 300 millió forintom, akkor nem arra költeném, hogy beköltözzek egy jurtába, hogy életem végéig konzervet zabáljak, hanem vennék egy házat a tengerparton, és megdugnám az összes kiscsajt a 18-24 spektrumból. :P Erősen kétlem, hogy akinek ennyi pénze van, az egy sivatagbolygón képzeli el az életét egy műanyag dobozban, mert ha kimegy a friss levegőre szétpukkadna a feje, mint az Emlékmás végén a főintrikusnak. Nekem nincs gondom azzal, hogy Musk ilyenekkel kábítja a többi lökött és unatkozó milliomos haverját, de én nem tudom osztani a lelkesedést. Ennyi pénzzel és hatalommal a Földet kéne jobb állapotba hozni, és nem arról fantáziálni, hogy a Marson fogunk bányászkodni. De persze, hadd szóljon! Én is szeretem az űrhajós filmeket, a fejlődésnek nem szabad megállni. Persze van abban valami ironikus, hogy a technikai fejlődés által okozott problémákat technikával próbálják megoldani. Biztos minden jobb lesz, csak én károgok már megint.
Nem mondtam egy szóval se, hogy jobban tudom mint bárki más. De miért ne írhatnám le, hogy véleményem szerint nem jó, anélkül, hogy egyből neki ugranának az embernek, hogy biztos jobban tudod mint a spaceX MIT-s mérnökei...
Hogy a viharba ne lehetne leírni. Csak amikor olyan körítésben teszed, hogy "az fix" meg tényként közlöd, hogy PR öngyilkosság az egész akkor az nekem inkább jön le annak, hogy te most jól megmondtad, mert ugye kikalkuláltad. Meg amúgy a mérnökökkel ellentétben akiknél "sokszor a túlzott mérnöki elaprózott szemlélet tud gátat szabni egy probléma hatékony megoldásának" te tiszta szemmel látod és gondolod át a dolgot. Meg amúgy is mindenki aki itt van az: "kis egysejtű, önálló gondolkodásra képtelen fanboy pöcs" bezzeg te aki büszke magára, hogy mi mindenre gondolt már.
Az, hogy van egy elképzelésed azzal nincs gond én is tudnék iderittyenteni egy sci-fit mert láttam pár filmben valamit ami az én kalkulációim szerint tök jó lehetne, de attól még ....
Attila1234 írta: Erősen kétlem, hogy akinek ennyi pénze van, az egy sivatagbolygón képzeli el az életét egy műanyag dobozban, mert ha kimegy a friss levegőre szétpukkadna a feje, mint az Emlékmás végén a főintrikusnak.
Egyrészt a sivatagbolygós settingel a Star Wars fanok már meg is vannak véve, másrészt ne becsül alá a dögös 3 mellű marsi macák vonzerejét!
- Na akkor most mi lesz? Megadod magad, vagy pedig megnyomom ezt a gombot és kis Stacey-t csak zárt koporsóban lehet majd eltemetni?
- Úgysem mered!
- Ki? Én? A gonosz?" :)
(Bomb Queen)
Villantani akarod a minimanót? :-]
Pl?
Pedig gratuláltunk volna, de akkor inkább hagyjuk.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
A Marsra juttatni dolgokat már mondhatni "gond nélkül" tudunk. Nagy rakétáink már biztosan lesznek, rakományt letenni a Starshipnél jóval egyszerűbben is le lehet, ha nem fontos az újrafelhasználhatóság. Ha már a Földön megépíted és üzemelteted, akkor szépen modulokra szedve el tudod juttatni a Marsra, vagy akár olyan eszközt is lehetne készíteni, ami ottani gyártásra adna lehetőséget. Persze ez alsó hangon 20-30 év lenne, de ha zsákutcába futunk, akkor a starship miatt kiesett idő totál elvész.
rwurl=https://img.favpng.com/2/18/10/american-psycho-christian-bale-patrick-ba...
WTF dupla
Musk valami több ezer(!) Mars transzfert akar megvalósítani, ahhoz egyszerűen nem lehet ezt a módszert gazdaságosan alkalmazni. A Starshipnél nagyon fontos szempont az egyszerűség, a kvázi tömeggyárthatóság, és az újrahasználhatóság és gazdaságosság.
A final terv ugye az hogy egy starship visz 100 utast, egy másik egy full újratöltésnyi méretű tartályhajó, ezek egyszerre indulnak. A starshipek legalább 10 teljes Föld-Mars-Föld kört kell tudjanak lefutni, de inkább többet, és az első fokozatok is reuse-olhatóak.
Ezen felül a Marsra telepítendő 1000 embernek nyilván kell ellátmány is, ahhoz további teherszállító starshipek fognak kelleni.
Az egész konstrukciót ezek a célok diktálják, ezért hanyagolták végül a kevlar meg egyéb egzotikus anyagok alkalmazását is és maradtak az acélnál.
De nem csak ebben van fejlődés, pl. ez a belly flop manőver olyasmi amit a régebbi technológiával a számítási kapacitás hiánya miatt nemigen lehetett volna megcsinálni. Azok a vezérsíkok stabilizálják a cuccot x ezredmásodpercenkénti korrekciókkal. Ugyanez érvényes a (most 3 végén vmi 18) hajtóműre is amik a belső kamerából láthatóan vektorálhatóak is meg minden.
A Perseverance marsjáró 2 tonna, a Starship ahogy írtam 100 tonna hasznos terhet bír el majd a tervek szerint.
Ráadásul ennél a 2 tonnánál nagyobb súlyt nemigen lehet egyben lerakni a meglévő ejtőernyő + skycrane kombóval valszleg. Ahogy írtam a légkör századolyan ritka, a gravitáció a Holdnak a háromszorosa körül van, kell a hajtómű a leszálláshoz, tömeg növekedésének arányával egyre komolyabb tolóerővel.
A starship koncepciója meg pont arról szól, hogy a lehető legolcsóbbra hozhassák ki a kg/USD költséget. Tehát az űrhajóban minden újrahasználható, ami leszállt az fel is tud majd szállni hazajönni és újrakezdeni a kört. Nem vihet magával semmi nagyobb eldobható elemet (nem lehet külön leszállóegység meg felszállóegység mint a holdkompnál) amit majd pótolni kell amikor hazaért. Tehát az a megoldás hogy kell egy nagy egybefüggő cucc.
That's the spirit.
"Az élet egy nagy szarosszendvics és minden nap egy újabb harapás" -ismeretlen gerilla feljegyzése
És itt az első hiba. Jelenleg úgy áll a helyzet, hogy aki nem száll/szállt be az újrafelhasználhatóság buliba, az nem csak, hogy lemarad, de nemsokára a rolót is lehúzhatja. Mert az újrafelhasználhatóság azt is jelenti, hogy jelentősen alacsonyabb költségből tudják ugyan azt a terhet feljuttatni, mint amit addig ezen költségek többszöröséért. Pl. az SLS-nek is ez a (egyik a sok közül) legnagyobb hátránya. Ormótlanul drága az egész. Becslések szerint a fejlesztési költségeket nem számítva 2billió dollár csak a launch cost... Starship tervezett launch cost tudod mennyi lesz? 2m dollár. Másik példa, hogy miért a SpaceX viszi a falconokkal a NASA éves cuccainak 2/3-adát és nem modjuk a ULA? Mert olcsóbbak. Mindezt még inkább megerősíti, hogy a kínaiak -szokásukhoz híven- már javában koppintják őket és több cég is elkezdett újrafelhasználható rakétákban gondolkodni. Például Blue Origin, vagy Rocket Lab...
Értem én, hogy 'elavult' a rakéta technológia, de jelenleg ennek a technológiának a költségei a legnagyobb hátránya. Ez az elektromágneses cucc lehet, hogy működne, de ennek fejlesztése, tesztelése, beüzemelése sokkal drágább lenne az újrafelhasználható rakétáknál. Előbb az árak csökkenjenek a fentiek és annak hatására, hogy kommercializálódik a terület, utána biztos vagyok benne, hogy elkezd valaki a következő lépésen gondolkodni.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Az űrben már mehet a nagy sebesség, ott nem lapítja szét az utasokat a gravitáció. Mondjuk persze a kérdés, hogy kivitelezhető-e és ha igen mennyire lenne gazdaságos. Aztán nyilván egy űrkikötő a Föld körül + 1 a Mars körül és kész :D
zenész-zeneszerző, humorista, filozófus ?, great/terrible coordinátor, játékfejlesztő, rannygazoo csatár, 50% hipster 50% redneck 50% retard, pókfocikapus, yarpler, hangmérnök
rwurl=https://youtu.be/waG8YYTwpAQ
:DD
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Ez jelenleg a Föld körüli kisebb volumenű rakomány esetébe igaz, de ha Mars-ra akarsz eljuttatni valamit, akkor az teljesen más tészta, főleg hogy az én általam vázolt koncepcióban ugyanannak a hordozónak már nem kellene visszatérnie.
Gondolj bele melyik olcsóbb, ha elmész a boltba bevásárolni? Ha ingyen vagy 5 ft-ért mindent kis műanyag zacskókban cipelsz haza, vagy ha veszel egy újrafelhasználható bevásárlószatyrot 500 ft-ért. Az újrafelhasználhatóság hosszútávon térülhet meg, Marsra utazni meg vissza viszont csak nagyon ritkán van lehetőség.
Nyilván a fékezésnél is oda kell figyelni.. :)
zenész-zeneszerző, humorista, filozófus ?, great/terrible coordinátor, játékfejlesztő, rannygazoo csatár, 50% hipster 50% redneck 50% retard, pókfocikapus, yarpler, hangmérnök
Oké.
https://phys.org/news/2012-03-maglev-track-spacecraft-orbit.html
És ez csak low Earth és nem Earth to Mars. Ahhoz nem másfél kilométeres pálya kéne... És mennyi energia? És a leszállás? Az megint más tészta. Jelenleg már az kisebb csoda volt, hogy a rover milyen faszán belőtte magának a célterületet. De más betalálni egy 'csőbe' a Marson. És ez a cső milyen hosszú lesz? A Mars gravitációja a Földi 0.3%-a. Szerinted ez a cső majd ott kilóg a légkörből?:)
Arról ne is beszéljünk, hogy a fenti költségek már jócskán elavultak.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Te nagyon nem érted ennek a gazdasági oldalát.
A példádból kiindulva:
- az egyszer használatos zacsi kerül mondjuk 100 pénzbe
- a 10x használható kerül mondjuk 150 pénzbe
Akkor az egyszer használhatóval egy kilövés 100 pénz, a reuse-olhatóval mindössze 15-20 (van ott is valamekkora fix költség, pls üzemanyag)
És jelenleg nagyon úgy néz ki hogy rengeteg kilövésre van igény, tehát amennyit csak ki lehet hozni a reuse-os járműből, azt ki is fogják. Ne feledd, nem az utas/megrendelő fizeti a rakéták gyártását, ő csak bérelni tudja azt! Viszont valakinek meg le kell gyártania a rakétát.
A Starship pedig messze nem egyetlen Mars expedícióra készül, ahogy már írtam, több ezret akarnak a kolonizáláshoz. Nyilván 5-10 Mars utazáshoz más lenne az ideális, de itt nem ez a cél hanem bázist építeni és benépesíteni.
Ha pedig már úgyis lesz egy rakás bérelhető Starship, akkor meg már érdemes a "sima" felfedező/tudományos utakra is azt használni, és messze nem csak a Marsra. Az pl. hogy le tud szállni az egész cucc, aztán a Naprendszerben sokfelé elérhető anyagokkal újratankolható (metán és oxigén), gyakorlatilag megnyitja a külső bolygókat is. Persze ehhez nyilván bele kell építeni a hasznos teher rovására a megfelelő berendezéseket, szivattyúkat ilyesmit, de elég nagy a cucc ezekhez is.
Szóval ha ezt a cuccot ki tudják csiszolni, akkor még a mi életünkben lehetséges akár egy Jupiter vagy Szaturnusz misszió is, leszállással az Europán / Titánon meg ilyenek.
Az emberiség jelen helyzetben még egy szar vírussal se tud mit kezdeni, de persze belátható időn belül majd úgy fogunk furikázni a Mars és a Föld között, mint a 7-es busszal a Bosnyák meg a Móricz között. :P Mars kolonizálás meg a kisfaszom, ilyen hülyeségekre persze van idő, akarat meg pénz. :D Még a déli sarkon se tudnánk normális életkörülményeket teremteni egy nagyobb közösségnek, de persze, majd a Marson sikerülni fog. És mit fogunk importálni a Marsról? Még több motyót a még több eladható vacakhoz?
üdv a kapitalizmusban
Ez már tágabb témakör meg filozofikusabb. De pont a járvány mutatja hogy az emberiség a Földön maradva sebezhető és ki is halhat egyszer, Musk meg ilyen vízionárus beütést kapott.
Mars import: hát ha nincs semmi értelmes ott, akkor értelemszerűen a starship visszaútjának a költségét bele kell építeni az odaút árába.
Ugye Musk itt nem jótékonysági alapon képzeli el a dolgot, aki a Marsra akar költözni annak fizetnie kell érte. Ezért akar olyan árat kihozni ami összességében 1 millió erre hajlandó embernek megfizethető.
Legutóbbi stat szerint csak Magyarországon legalább 30 ezer ember van 300 millió forintos vagy nagyobb vagyonnal.
Az emberiség hatványozottan több pénzt költött körömlakkra, filmekre és háborúkra egyenként, mint az eddigi teljes űrprogramra a kezdetektől. A vírussal pedig elbánnánk, hisz erre vannak a kutatók és orvosok(akik persze nem egy olyan eszközt használnak, mely az űrkutatás nélkül talán meg sem valósult volna). Meg vannak a Gödények és a hülyék, meg a politika, akik/ami miatt ez eddig nem sikerült, csak lassan. No, és persze azért, mert nem egységesen mennek a dolgok a világban. Szóval ne kezdjük már ezt a f*szságot.
Pusz amit Ly ír. A vírus csak megerősítette Muskot a koncepcióban, hogy nem elég csak a Föld.
Szédült Simon mondta a cukrásznak a vásáron:
Ide a sütikkel, vagy átkúrom a fejed a palánkon.
When people get too chummy with me I like to call them by the wrong name to let them know I don't really care about them. - Ron Swanson
Van ott mit bányászni is: https://en.wikipedia.org/wiki/Ore_resources_on_Mars és inni is: https://en.wikipedia.org/wiki/Water_on_Mars
1600 km az nem másfél kilométer :D Én ezt a koncepciót most itt munka közben 5 másodperc alatt dobtam össze, mikor írtam a kommentem, hogy valami szemléletes példát bedobjak arra, hogy lehetnének alternatív megoldások. Tök büszke vagyok magamra, hogy már mások foglalkoztak ezzel az ötlettel :D Főleg, hogy a hegy felhasználása is eszembe jutott nekem is, amikor elkezdtem jobban agyalni rajta.
A rakéta tech nagyon korlátozza az űrutazást, szükség lenne valami áttörésre, de amíg ilyen Starshipekbe megy az erőforrás, addig tényleg csak abban reménykedhetünk, hogy valami független kutató csapat előáll olyannal, amire a nagyok felfigyelnek.
Na pont ez az amiért mondtam. Szerinted ott nem gondolkodtak el ezen? Csak úgy vaktában belevágtak, hogy hát majd lesz valami? Ha elérhető/megbízható lenne más technológia amit fel tudnának használni akkor valszeg megtennék. Annó az újrahasznosítható rakétának is csak hümmögtek pedig hát miért is ne. Most pedig már ott tartunk, hogy ezt a batár nagy szart is visszahozzák (majdnem) ami elképesztő teljesítmény és valszeg 15 éve kiröhögte volna mindenki ha azt mondod ezek ma már megoldhatóak lennének.
Felesleges itt belemondani a levegőbe hogy hát ez zsákutca, meg ÉN mérlegeltem és ez így nem jó.
Igazából mind1, mert látszólag mindent jobban tudsz mint bárki más.
Ha lenne 300 millió forintom, akkor nem arra költeném, hogy beköltözzek egy jurtába, hogy életem végéig konzervet zabáljak, hanem vennék egy házat a tengerparton, és megdugnám az összes kiscsajt a 18-24 spektrumból. :P Erősen kétlem, hogy akinek ennyi pénze van, az egy sivatagbolygón képzeli el az életét egy műanyag dobozban, mert ha kimegy a friss levegőre szétpukkadna a feje, mint az Emlékmás végén a főintrikusnak. Nekem nincs gondom azzal, hogy Musk ilyenekkel kábítja a többi lökött és unatkozó milliomos haverját, de én nem tudom osztani a lelkesedést. Ennyi pénzzel és hatalommal a Földet kéne jobb állapotba hozni, és nem arról fantáziálni, hogy a Marson fogunk bányászkodni. De persze, hadd szóljon! Én is szeretem az űrhajós filmeket, a fejlődésnek nem szabad megállni. Persze van abban valami ironikus, hogy a technikai fejlődés által okozott problémákat technikával próbálják megoldani. Biztos minden jobb lesz, csak én károgok már megint.
Nem mondtam egy szóval se, hogy jobban tudom mint bárki más. De miért ne írhatnám le, hogy véleményem szerint nem jó, anélkül, hogy egyből neki ugranának az embernek, hogy biztos jobban tudod mint a spaceX MIT-s mérnökei...
Fő az optimizmus! Mindig is az ilyen gondolatok vitték előrébb az emberiséget!
Hogy a viharba ne lehetne leírni. Csak amikor olyan körítésben teszed, hogy "az fix" meg tényként közlöd, hogy PR öngyilkosság az egész akkor az nekem inkább jön le annak, hogy te most jól megmondtad, mert ugye kikalkuláltad. Meg amúgy a mérnökökkel ellentétben akiknél "sokszor a túlzott mérnöki elaprózott szemlélet tud gátat szabni egy probléma hatékony megoldásának" te tiszta szemmel látod és gondolod át a dolgot. Meg amúgy is mindenki aki itt van az: "kis egysejtű, önálló gondolkodásra képtelen fanboy pöcs" bezzeg te aki büszke magára, hogy mi mindenre gondolt már.
Az, hogy van egy elképzelésed azzal nincs gond én is tudnék iderittyenteni egy sci-fit mert láttam pár filmben valamit ami az én kalkulációim szerint tök jó lehetne, de attól még ....
Egyrészt a sivatagbolygós settingel a Star Wars fanok már meg is vannak véve, másrészt ne becsül alá a dögös 3 mellű marsi macák vonzerejét!
- Na akkor most mi lesz? Megadod magad, vagy pedig megnyomom ezt a gombot és kis Stacey-t csak zárt koporsóban lehet majd eltemetni?
- Úgysem mered!
- Ki? Én? A gonosz?" :)
(Bomb Queen)
Sose tennék ilyet! És a Doomot is szeretem, sz'al még akármi lehet.
mi lett az ion meghajtással amúgy?