rwurl=https://i.imgur.com/BMWvq44.png
Control
Üdv újra, a következő játék a bakancslistámról a Remedy legfrissebb játéka lett, nevezetesen a Control. A játék tavaly augusztus végén jelent meg PC-re, PS4-re és Xboxra az 505 Games kiadó gondozásában. Hogy kinek a gondozásában? Igen, elég ismeretlen név, alig pár játékot jegyeznek, valószínűleg a fejlesztők enyhén szólva is felemás fogadtatású előző játéka, nevezetesen a Quantum Break után, ahogy elhagyták a Microsoft hajóját, nem találtak jobb kiadót. És ha már a hajó elhagyásról van szó: nem tudom nem megemlíteni, hogy a QB megjelenése után több oszlopos veterán tag is elhagyta a Remedyt (valószínűleg nem véletlenül), mint például Matias Myllyrinne és Oskari Häkkinen...
rwurl=https://i.imgur.com/qbVjS5o.jpg
Szintén kötelességemnek érzem jelezni, hogy a tavalyi év közepén elővettem és végigjátszottam a QB-et is Steamen, méghozzá dx11, Win7, 4x4.8GHz CPU, GTX1070, 8GB RAM társaságában és főleg Windows Store nélkül. Azt el kell ismernem, az évek alatt egész játszhatóvá kalapálták össze. Legalábbis technikailag, mert a játékmenet és a hangulat véleményem szerint megmaradt erős közepesnek. Mert hiába volt fun lövöldözni és időt manipulálni, ha a forgatókönyv kiszámítható, a játékmenet pedig steril, és a taktikai rész is unalmas volt, hála többek között az IQ-szegény ellenfeleknek. Mindenesetre a sztori miatt lehet adni már neki egy esélyt, de nem mondanám nagy klasszikusnak.
Szóval mindezidáig leginkább úgy voltam vele, hogy ezt a(z újabb) kis QB-féle botlást (megint) elnéztem a Remedynek (főleg, mivel hagytam bőven időt a technikai problémák kijavítására a korábbi kevés játékidőm okán), de úgy éreztem, ez után villantania kell, vagy megállíthatatlanul eljön számára a középszer, majd idővel a végjáték is. Lássuk akkor végre a cikk tárgyát, megugrotta-e a lécet, elvégre ezért kattintottatok.
rwurl=https://i.imgur.com/W4jWbGx.jpg
A Control név az FBC, azaz Federal Bureau of Control nevezetű elképzelt (?), tipikus amerikai, szupertitkos, hárombetűs intézményből ered. Ez az FBC felelõs a természetfölötti elemek/események tudományos kutatásáért és a nemzet (azaz USA, naná, máshol nincsenek ilyen dolgok, mint ahogy azt Hollywood megmutatta) ezen erőkkel szembeni védelméért. Az FBC által vizsgált jelenségek között szerepelnek a megváltozott világ eseményei (AWE), megváltozott/hatalmi tárgyak (OOP) és más, a sajátunkon kívüli dimenziók. A központja (és a játék helyszíne) az ún. „Legidősebb ház” New Yorkban, amely maga is paranormális hely, és ami az ilyen típusú jelenségek elszigetelésére és tanulmányozására szolgál. Ennek folyományaképpen ne egy szabvány épületet képzeljünk el; sőt, érnek majd meglepetések, nem is kevés.
rwurl=https://i.imgur.com/jSIRQDr.jpg
A sztori szerint Jesse Fadent irányítjuk, aki egy szép őszi reggelen besétál az amúgy lezárt és karanténban lévő totál üres – mint az később kiderül, évek hosszú kutatása után megtalált – FBC-épületbe. Hát, biztos ügyes, na. Csak a legutolsó ember, a sorozatgyilkos kinézetű takarító dolgozik még serényen, és ha már ott vagyunk, meg is kér minket kedvesen, hogy ugyan csatlakozzunk már hozzá, elvégre elkélne egy pár plusz kéz a felmosáshoz, és útba igazít minket a HR irányába. Beszállunk a liftbe, majd a HR helyett megtaláljuk a főigazgató irodáját, ahol is éppen szemtanúja leszünk, ahogy átküldi magát a túlvilágra. Valami belső „sugallat” ajánlása után felvesszük a gyilkos fegyvert, aminek hatására ettől mi leszünk az új főigazgató. Ebbéli mivoltunkban pedig elkezdjük felfedezni apránként a lezárt épület termeit és annak igencsak paranormális részeit.
Nos. Hátööö... Nem egy szokványos kezdés, azt el kell ismerni. Talán még egy Fringe-epizódba is sok lenne. Mindezt azért írtam le, mert sokaknak már ez a felvezetés ki fogja csapni a biztosítékot. Nem tagadom, nálam is ugrott párat a lánc. Viszont ha ez sok volt, akkor le kell írni, hogy később rosszabb lesz, és egyre furcsább és megmagyarázhatatlanabb dolgok fognak történni. A játék emellett egyből ledob a mélyvízbe, hogy aztán majd csak apránként csepegtesse az infókat, és az egészre a miérteket és okokat. A gond csak az, hogy ezeket az infókat elképesztően lassan és módjával csepegteti. Alan Wake-rajongók előnyben, elméletileg ez is ugyanabban a világban játszódik (állítólag), csakhogy itt igencsak túllőttek a célon véleményem szerint. És ha ez nem lenne elég, persze plothole-okat is fogunk látni, nem is keveset, főleg ha pár jegyzet vagy e-mail kimaradt, vagy esetleg a sok szemét között nem nem vettük észre a tűt a szénakazalban. Igencsak meglesz minden esélyünk rá. Leginkább egy igazán elborult David Fincher-film főszereplőjének fogjuk érezni magunkat, de bizonyára némi illegális kertészkedés is hasonló élményeket adhat, ha nem tudjuk hol a határ.
Szóval a sztori önmagát bontja ki szépen lassan, de figyelni kell nagyon, és nem vagyok benne biztos, hogy megéri. De ne szaladjunk ennyire előre. Azt remélem, ezek után egyértelmű, hogy a történet maradéktalan élvezéséhez kell affinitás a misztikum, ismeretlen és a paranormális dolgok irányába, tudva, hogy a játék végére is biztosan bőven fognak maradni elvarratlan szálak (mindent elolvasva, illetve megnézve is).
rwurl=https://i.imgur.com/1zJwIhr.jpg
A játékmenetre áttérve, klasszikus nézdahátam (TPS) játékkal állunk szemben. Jesse leányzónk nem egy Rambó, ugye elvileg csak az utcáról esett be, emiatt az életereje nem túl acélos. Hősünk egyetlen fegyvere az a bizonyos megtalált „Szolgálati fegyver”, ami természetesen maga is egy paranormális eszköz. Előnye, hogy végtelen lőszer van hozzá, hátránya, hogy az újratöltés időt vesz igénybe. Szerencsére a játékban van fedezékrendszer is (bár nem tökéletes, de ha a QB-ben megfelelt, itt is jó lesz), így újratöltés ideje alatt viszonylagos biztonságban vagyunk. Gyógyítani magunkat a... szóval a „felszabadított” ellenfelekből kiesett bogyeszokból tudjuk.
Egyetlen hűséges alapstukkerunkat (Grip) skillpontokért fejleszthetjük/átalakíthatjuk: egyfajta sörétessé (Shatter), SMG gépkarabéllyá (Spin), mesterlövészpuskává (ami közelre is használható Pierce), és végül rakétavető-szerű (Charge) "pisztollyá". Egyszerre max. 2 típus használható. Mindegyik jól működik, és élvezetes velük lövöldözni a kiváló fizika miatt, de egy paranormális játékban ennél sokkal több és különlegesebb fegyvert szerettem volna látni. Egyébként van még közelharci pofozás is, de sok hasznát nem láttam, mivel az ellenfelek többsége csúzlival jól felszerelt.
rwurl=https://i.imgur.com/QDkc8s8.jpg
Jesse ezen kívül bizonyos képességekkel is meg van áldva, amelyek bizonyos paranormális tárgyakkal (ezeket hívja a játék Objects Of Powernek) érintkezve tudunk feloldani, majd a küldetések után kapott skillpontokkal fejleszteni. Ezekhez (szintén automatikusan újratöltődő) energiát fogunk használni, és amelyek a következők lehetnek: tárgydobálás (amennyiben nincs a közelben tárgy, nemes egyszerűséggel faldarabokat bontunk ki), pajzs, ellenfél átállítása és levitáció. Nem túl sok ez sem, és leginkább csak a dobálást fogjuk használni, max néhány platform résznél a levitálást. Most nem írom le részletesen mindet, de például itt is olvasható egy leírás, hol szerezhetők meg a képességek.
rwurl=https://i.imgur.com/cEejgNS.jpg
Mindezek miatt kicsit furcsa lesz a játékmenet a vérbeli FPS és TPS játékokon harcedzett veteránoknak, leginkább az lesz a célravezető taktika, ha lövöldözünk kicsit, amíg töltődik a dobálózás, és dobálózunk, amíg töltődik a fegyver. Viszont sérülés esetén mindez nehezedik, ugyanis az lesz a nyerő, ha beugrunk középre, miközben kerülgetjük az ellenfeleket, és próbálunk túlélni. Valóban egyedi megoldás, de nem kicsit lesz néha frusztráló. A dobáláshoz egyébként automatikus célzás jár, így annyiból áll, hogy nyomjuk a gombot és elengedjük. Rendkívül professzionális, mondhatom.
rwurl=https://i.imgur.com/3NxyvAH.jpg
A játékdizájn szerintem a játék mélypontja egyértelműen. Rengeteg idegesítő és vérgáz elemet fogunk tapasztalni.
• Például bár a játék egyetlen épületben játszódik, ebben igen kreatívan értelmezték az „építészetet”, ráadásul a térkép is abszolút fapados (nem nagyítható, nem kereshető), a küldetésekhez pedig annyi segítséget kapunk majd csak hogy „itt van valahol” – egészen biztos vagyok, hogy más is fog néha a YT-végigjátszáshoz folyamodni.
• Aztán a játék csak bizonyos ellenőrzőpontokon ment, melyek elég ritkán és összevissza vannak elszórva. Halál esetén (ami nem lesz ritka), az utolsón fogunk újraszületni, ami percekig tartó ismételt futkorászást fog maga után vonni. Még az a szerencse, hogy van gyorsutazás a mentési pontok között.
• De tudom folytatni, a lövöldözős részek abból fognak állni, hogy ha belépünk egy ellenség által bitorolt terembe, az egyetlen kiutat scripttel lezárja a játék, lespawnolnak az ellenfelek fix (!) pontokon, majd megrohannak. És ennyi. Nulla lopakodás, taktikázás, zéró AI. Mintha csak agyaggalamb lövészeten lennénk. És ha mindenkit kinyírtunk, biiing, feltárul az út…
• Lopakodásról jut eszembe, ne is kísérletezzünk, az ellenfelek fixen látnak mindig minket, minden körülmények között, akárhol is legyünk. Sajnos még sorolhatnám, de meghagyom a felfedezés „örömét”…
rwurl=https://i.imgur.com/F6iVKCG.jpg
Emiatt úgy a játék felétől hagytam a mellékküldetéseket a fenébe, és csak azzal törődtem, hogy minél előbb a főszál végére érjek, hátha megjön a katarzis. Mellékküldetésekről jut eszembe: ezek NPC-k által adott kisebb egyedi küldetések, de ezeken kívül a játék időnként „megörvendeztet” minket bizonyos időre, általában 20 perc alatt végrehajtandó feladatokkal – na ezeknek csak egyszer lehet nekifutni, de nem adnak semmi érdemlegeset, szóval nem kell nagyon teperni értük…
Ez a sok hiányosság a hangulatra is igen durván rányomja a bélyegét, a játék nem tud(ott) kellően beszippantani, ráadásul amikor meg is próbálja, valami miatt igen hamar megtörik a játékmenet, vagy csak szimplán dobunk egy többszörös WTF-ot a történeten.
rwurl=https://i.imgur.com/3kt5592.jpg
Hangok és zenék szokásos Remedy minőség, nem nagyon lehet beléjük kötni, így nem is teszem. Az atmoszférát kiválóan megteremtik.
A grafika és a fizika a másik olyan pontja a játéknak, ahol szinte minden klappol. Kellően éles textúrák mindenhol, részletes modellek, korrekt animációk. Pályaszerkesztést jónak ítélem, az említett viszonylag egyszerű „szobahent” kialakítás mellett egyébként végre láthatunk vertikális, kicsavarodott és egyéb elborult tervezéseket, ami jól passzol a sztorihoz. Ezen kívül különösen tetszett a fizika megvalósítása; végre itt is különbözően viselkednek az eltérő anyagok (korlát, ajtó, ablak, kerítés, fa, fém, stb.). Elég sok időt elszórakoztam csak a fizikai rész tesztelésével. Egyedül az ellenfelek sérülésekor/elhalálozásakor felcsillanó szivárványosdit találtam furcsának ismét, ezt már a QB-ben is totálisan illúziórombolónak találtam, na itt sem volt másképp.
Bár a játék a QB módosított motorját használja, szerencsére ahogy mostanra a QB, így ez is egész vállalható sebességgel fut (RTX és DX12 nélkül is). A kezdeti kiadásnak egyébként voltak problémái bőven, de a legutolsó változat egész tisztességesen fut a fenti gépen FHD-n, egyedül a vége felé voltak mikroakadásaim csak. Ez viszont nem vonatkozik a konzolos változatokra, az internet népe szerint egyedül az Xbox X képes a játék korrekt futtatására, még PS4 Pro esetén is komoly akadások várhatók, így ez alapján erősen meggondolnám a játék konzolokra való beszerzését.
rwurl=https://i.imgur.com/ws7v0hW.jpg
Konklúzióm, hogy kaptunk egy nem hivatalos QB-, illetve AW-folytatást. Pontosabban mégsem, de valahogy annyi minden ismerős lesz innen-onnan, hogy egyszerűen ez illik a játékra leginkább. Ezzel nem is lett volna semmi baj, csak kellett volna bele egy egyszerűbb és mégis érdekesebb sztori (nem akarok lelőni semmit, de akkor elégedettebb lettem volna, ha az egész játék sztorija lett volna az intró, és onnan indultunk volna, ahol a készítők befejezték), jelentősen átdolgozott dizájn (jobb AI stb.) és kibővített játékmenet (fegyverek, képességek, lopakodás stb.). Technikailag ugyan valóban szép és jó szinte minden, de ez kevés. Más fejlesztőtől is kevés lenne, de egy Remedytől különösen.
Kis háttérinfó: 505 Gamesék 7.75M euróval, Epic gamesék 10M dollárral szálltak be a fejlesztésbe (vagy ezzel mentették meg a Remedyt a csődtől? ezt már nem tudjuk meg soha), nos, bár állítólag az eladások nem voltak rosszak, de ezen játék alapján és szerény véleményem szerint nem biztos, hogy olyan nagyon érdemes volt. A végigjátszás 11 óra volt összesen, de a mellékküldetések javát passzoltam.
Verdikt: 68%
Nem tudom hogy hoztad össze azt hogy nálad nem akad. Nálam 4 magos procival, 16 giga rammal meg egy 4 gigás AMD videókártyával néha úgy elkezd lagolni, hogy szabályos színuszhullámszerűen akad meg a játék, megy-akad-megy-akad, viszont ha nyomok egy Alt-Tab-ot meg vissza, akkor megjavul. Ja, mindezt minimum beállításokkal.
A Sátán továbbra is mögöttük áll.
Forrás.
A cikket majd elolvasom, személy szerint már a felújított Death Rallyt és az Alan Wake-et sem bírtam igazán, a Quantum Breaket pedig rühelltem, nekem már az a csapat lesz a Remedy, mely a Max Payne 1-2-vel "véletlenül" betalált.
@Muffereern
A 16 GB RAM meggyőzően hangzik, a többi lehet aránylag jó vagy gyenge is, de semmiképpen nem bivaly. A Quantum Break is zabált CPU-t és GPU-t is mint állat, a 4 magos Haswellt simán kimaxolta, amellé nekem 6 GB-os Nvidia volt. Ha a proci kevés, akkor nagyon a butítás sem segít, hanem így járás van belőle.
Sors bona, nihil aliud.
A Quantum Break teljesen jól ment, de mondjuk én a procira tippelek, 8 éves lesz.
MSI Afterburner RTSS-sel segít meglesni, hogy mit mennyire zabál fel.
Esetleg azt lehet még megnézni, hogy ablakban jobban fut-e, mert akkor nem a hardver felé van a gond.
Sors bona, nihil aliud.
Tíz éve iPhone 4-en nagyon sokat játszottam death rallyt a budin. Roppant jó volt.
Passz. Win7, dx11, és rommá húzott i5-6600k van itt. 4x4.8GHz. Az azért nem gyenge.
Az utolsó negyedben nekem is stutterolt itt-ott, ahogy írtam, de egyébként vállalható volt teljesen. 40-50FPS. Közel maxon, árnyékokat levettem.
PC-n nem kötött le, telefonon utálok játszani. Budin meg...
@Chiller
A 40-50 között ugráló fps nagyon rosszul hangzik.
Szerk.: Így könnyű azt mondani, hogy négy mag "mindenre" elég.
Sors bona, nihil aliud.
:D U wat?
Emlékszem pontosan hogy ugyanez volt a vesszoparipad 8 éve is amikor kijött a PC-s verzió mivel az egy mobil játék volt ;)
Amúgy kijött a story dlc és a dlss2.0 kiváncsi vagyok hogy javult a teljesítmény mert a ray tracing itt tényleg nagyon üt.
Elnézést, nem tudtam hogy csak 240 fps az isten :D
Lehet támogatni anyagilag, és akkor veszek én is rtx titánt meg threadrippert :DD Meg hozzá valami 400ezres AW monitort...
Nekem 30+ felett minden vállalható. Eleve a monitorom nem tud freesyncet/gsyncet akármit és 60herz a max.
Nyilván ha egyedül olvasgattam kiakadt a számláló 60-on, de lődözés közbe 40-50 körül ingadozott.
240hz az csak rejszolasra jo semmi masra. Azert egy betonstabil 60 az nalam az alap (tekintve, hogy tovabbra sincs 144hz-es monitorom, mert hw nincs hozza amivel erdemben menne minden 1440p144fpsel szal felesleges). A 40-50 az minden csak idealis nem. :(
@Real: ja, en is kivancsi lennek mar ra ha vegre megjelenne ez a rohadas normalis platformon is... :(
Neked lehet, de nekem teljesen jó.
Amúgy megnézném azt a gépet, ami konstans viszi ezt a gamet mindennel 60 felett. Lehet lenne 1M az ára.
Persze ha ezzel a Remedyt anyázod, akkor oké :) Felőlem...
Nem anyazok en igazabol senkit. Vagom, hogy nagy a gepigenye. Annyit mondok csak, hogy en inkabb aldoznam be a max grafikat, hogy stabil 60fps legyen minthogy folyamatosan ugralos csodas elmeny legyen harc kozben. Van aki erre erzekenyebb, van akinek kurvara mindegy. En attol is a falnak megyek ha 57 es 60 kozott ugral valami, sajnos.
Szerintem ilyen összefüggésben nem írtam róla, sőt azt hangsúlyoztam, hogy a felülnézetes autós játékok sosem kaptak el, Dohi mintha inkább panaszkodott volna róla.
Mindenesetre engem egy PC-s portnál az érdekel, hogy PC-n tetszik-e. Meg lehet például nézni a mobilos Sky Force-ok portjait, azok nagyon jók PC-n, mobilon meg ugyan a jófélék közé tartoznak (úgy próbáltam előbb), de a mikrotranzakciók mellett a platform is limitál (egy bullet hell, melyben még horizontálisan is kell scrollozni). Jó, PC-re maradt ebből sajnos némi grind.
Nyilván nem a mobilos-PC-s Death Rally alapján ítélem meg a Remedyt, csak azért említettem, hogy ne hagyjak ki semmi MP2 utáni érintett játékot. Én telefonon még kevésbé szerettem volna, érted :)
Sors bona, nihil aliud.
Az a baj, hogy a vége felé mindenképpen stutteringel. Nem akadozik, nem függ össze semmivel, egy helybe állva az irodába is rángat, amíg újra nem indítom.
Valami motor hiba lehet. Persze igazi durva gépen nem tudtam én se tesztelni, lehet 6-8 mag felett, vagy RTX-el ez megszűnik, de kötve hiszem.
Amúgy ilyet emlékeim szerint a QB is csinált, és ott is a vége felé.
Amúgy tényleg csak WC-s időtöltésnek volt jó :)
+1
Azért viszont igenis szidom majd a Remedyt, ha a játékuk nem lőhető be kellő kompromisszumokkal sem fix 60-ra (nem kell mindennek ultrán lennie). Nem az Intel vagy az Epic tehet róla. Egy csomó fejlesztőnek összejön.
Sors bona, nihil aliud.
Azt azért ne feledjétek hogy atombrutal Effect orgia van a képernyőn rengeteg polygonnal. Nem menteni akarom hisz én is RX 570-én toltam végig röhögve 30-50 FPSel
Szerintem Joda és én azt írtuk, hogy nem kell nekünk max graf, Muffereern meg azt, hogy minimumra levette. Senki nem 16K-ban várja el a 240 fps-t, csak lehessen jól belőni.
Sors bona, nihil aliud.
Nyenyenye, joda sír hogy valami nem 60 FPS.
"Rossz úton jár az, aki álmokból épít várat, és közben elfelejt élni" - J.K. Rowling
Most valami mintha történt volna, átraktam borderlessre full screen helyett és mintha gyorsabb lenne.
Az azért van mert borderlessben már textúra a szemöldök.
Na ezzel átléptél egy határt.
Trademarkoltatnom kene. En tovabbra is azt mondom, higy ha nincs meg a betonstabil 60 akkor legyen fix 30 ne pedig osszevissza ugralo borzalom.
Adaptive sync? Nekem a 144 Hz-es monitorom freesynces (asszem 40 Hz alsó határral), egyáltalán semmi hátrányát nem látom, ha egy játék tartja a 144-et, esetleg 100 és 120, vagy 50-60 fps között ugrál.
“Borderless” ;) :D
Adaptív sync fasza de a low FPS compensation a must have. Sajna olcsóbb monitorok nem mennek le 45hz-re max 60-75hz így igazából ha nincs megfelelő monitorod Jodanak igaza van a tisztább szárazabb érzését.
Alapvetoen igen, ilyesmit el tudnek kepzelni csak jelenlegi konfigon mi ertelme lenne venni £5-600ert egy normalis monitort ami 1440p144hz ha az esetek 90%ban vszeg a felet se hasznalnam ki. Ertelmetlennek tartom. Inkabb veszek vissza a grafikabol es legyen meg a mostani betonstabil 1440p60fps. Majd kesobb talan ha beut a nagy hfr buli es tenyleg mindent tudnek futtatni legalabb 120fps-el adott felbontason. Addig meg jol elvagyok a pleb60al.
Kevesebb mint a feléből simán kijön! :) Vagy ez még 2070S / 5700XT -eken is tud laggolni?