Munkahelyen kollégákkal azon filóztunk 10 órás kávénál, hogy az embert nevelni kell, hogy különbséget tudjon tenni jó és rossz dolog között, vagy erre magától jön rá, esetleg vele születik?
Biztos sokat számít a nevelés is, meg relatív, hogy mi a jó és rossz, de például, ha valakinek azáltal jó, hogy a másiknak ez által rossz, ettől ő rossz ember, vagy csak sikeres?
Ezután persze előjött, hogy ahhoz, hogy mások jól érezzék magukat, egyeseknek rosszul kell. Nincs jó rossz nélkül és fordítva stb...
Ti mit gondoltok: elítélendő az ha valaki úgy teremti meg magának a jót, hogy ezzel másoknak kárt okoz? Vagy a természet is így dolgozik?
"If you don't give a candy to a little child he will not cry, but if you give a candy and then you take it away from him, he will definitely cry."
A termeszetben nincs jo es rossz fogalma, az kizarolag egy emberi koncepcio. A termeszetben csak "vannak" es egymasra behatassal vannak, azaz valtoznak a dolgok folyamatosan es kozonyosek a kerdessel, azaz az "irannyal" kapcsolatban.
Az embereket csak arra "kell" nevelni hogy megertsek, egyszerre tobb milliard emberrel kenyszerul osszedolgozni egy zart bolygon, erosen limitalt forrasokbol, ahol az ido ellenunk dolgozik. Mivel egymaga mashogy tuti nem fog, es nem is tud szaporodni, tovabbhaladni es egyszeruen tulelni. Rovidtavon lehet jo 5letnek hangzik hogy atgazoljunk mindenkin es csak magunkra gondoljunk, mint egy csecsemo is teszi osztonosen, az allatok is igy gondolkoznak es ez van az elo rendszerekbe belekodolva. De sokkal effektivebb barmilyern teruleten is nezzuk, ha intelligensen megprobalunk osszedolzoni egymassal es intelligensen tervezni, mintsem megprobalni onkenyesen legyurni egymast. Es itt nem csak az alaplogikabol indulok ki, hogy ha elveszek valakitol valamit, az neki nem lesz mar meg csak nekem, hanem kifejezetten azon az alapon gondolkozna, nagyon gyorsan senkinem semmilye nem lesz elvenni sem, mivel egyre rohamosabb sebesseggel apadnanak ki a termeszeti forrasaink.
Ha a sajat hasznunk lesese csak rovidtavon tunik jo 5letnek, de hosszabb tavon nezve egyszeruen joval kevesbe effektiv, mint mondtam fenntarthatatlan rendszer, szemben azzal ha ugy epitenenk fel az egeszet, hogy nekunk ES a leheto legtobb embernek is haszna szarmazzon belole. A jelenlegi allapot hogy "boseg van" csak egy ideiglenes helyzet, nagyon gyorsan barmi at tud alakulni a termeszetben is, es ha nem intelligensen cselekszunk hanem onkenyesen, egysegekkel sebezhetobbek leszunk a valtozasok hatasaira.
Az intelligens hozzaallas, ahogy haladunk elore az eletben szerencsere egyre jobban felulszarnyalja az osztonoket, es segitsegevel olyan termeszeti viszonyok kozott is tul tudunk elni, haladni, fejlodni, amit ha tisztan osztonosen (kizarolag csakis a sajat hasznunk figyelembevetelevel) cselekedtunk volna, soha nem elenenk tul es egyszeruen kihaltunk volna.
Kerdesedre visszaterve nem itelendo el, mivel az osztoneink ezt sugjak, de erosen kontraproduktiv, mivel az intelligenciank pont az ellenkezoet bizonyitja, tudunk elorelatoak es kovetkezetesek is lenni, elvetni a magot ahelyett hogy csak megennenk.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Amikor az első kiskutya a házhoz került, voltam kb. 6 éves. Kis németjuhász kölyök, faterral eszkábáltuk össze neki a házat és kötöttük rá a láncot. Nagyon szerettem és sokat foglalkoztam vele, láttam rajta hogy én vagyok a "barát" a család kereten belül, ergo: nem fenyítem, nem én adom a kaját, de szeretem.
Kialakult köztünk a játék, eloldoztam, futtattam, hemperegtem vele; tényleg "bro" volt a maga állati szintjén meg az én gyermek szintemen. Aztán kiváncsi lettem és elkezdtem neki kaját dobálni. Először kenyeret, aztán fasírtot, stb (mindegyikre boldogan ugrott)
Aztán gondoltam egyet kísérleti szinten, hogy dobok neki egy kurvanagy kődarabot. Ráharapott, kitört az összes első foga és vinnyogva esett össze. Senki sem volt otthon, és annak idején senki sem véste belém a basic erkölcsöt hogy hogy bánjak az állatokkal. Instant elsírtam magam és átöleltem az állatot, miközben egy rakás szarnak éreztem magam. Beépített erkölcs lenne a téma? :)
Ember nem irányíthatja sorsomat; semmiképp sem olyan, aki szélirányból támad és bűzlik a fokhagymától
Ezután persze előjött, hogy ahhoz, hogy mások jól érezzék magukat, egyeseknek rosszul kell. Nincs jó rossz nélkül és fordítva stb...
az elet nem nulla osszegu jatek...
a mindennapi ertelemben vett "jo" az emberrel szuletik, altruizmusnak hivjak, kialakulasanak matematikai (jatekelmeleti) okai vannak. kooperalni megeri alapvetoen, tobbet nyersz rajta, amennyit vesztesz a megosztassal. ja es bosszut allni is megeri a bevetel szempontjabol, ezert is erezzuk helyenvalonak, pedig magaban veve total hulyeseg
Átlag ember 1-200 ismerősét tudja fejben tartani, azon túl már egy újabb kiszorít egy régit.
Vagyis valójában csak pár száz ember él a világodban. (A halottak is bele számolhatóak! ^^)
>>> Már most ott tart a technológiánk, hogy vagy nincs szükség az emberre, vagy az ember végezheti puszta szórakozásként a takarítást és egyéb lenézett munkákat. (De vannak erre más, technológiát nem igénylő megoldások is.)
Valójában ez is egy óráis tévképzet, hogy mindenképpen szükség van átlag alatti hülyékre, akik az átlag felettiek kiszolgálását, meg a kiemelkedők infrastruktúráját tartják életben.
Ha nagyon röviden akarjuk letudni ezt a másik off topic irányt:
Az emberiség túlnyomó többsége még nem jutott el arra a felismerésre, hogy a minőség fontosabb lehet a mennyiségnél. Legalábbis az emberi egyedek létrehozása terén semmiképpen. Vagyis jelenleg a mindegy milyen, csak egyre több legyen belőle megközelítést toljuk, ami aligha nevezhető 'megfontolt és értelmes' viselkedésnek. Főleg ahhoz képest ugye, amit közben magunkról 'képzelünk'.
Habár már az is ingoványos talaj, hogy kiket nevezünk átlag alattinak, azt azért beláthatjuk, hogy a jelen realitásában számtalan olyan munka van még, amit jelenleg egyszerűen gazdaságtalan robotizálni, de az fix, hogy a benne dolgozók nem azért vannak eme munkakörben, mert bármennyire is élvezik, amit csinálnak. Hiába van technológia, még a fejlettebb országokban sincs pl teljesen robotizálva egy közért, vagy a köztisztaság.... és ez bizony nem csak azért van, mert nem bírnak elég Mr. Handy robotot gyártani, hanem abba is érdemes belegondolni, hogy attól, hogy állításod szerint nincs szükség hülyékre; nos, attól még vannak, és foglalkoztatni kell őket :D
A mennyiségi kérdéssel kapcsolatban érdekes dolog, hogy a fejlettebb országokban már eljutott oda az ember, hogy kevesebb gyereket vállal a minőségi nevelés és életszínvonal érdekében, de ezzel jelenleg csak azt éri el biztosan hogy teret veszít - és ezzel párhuzamosan a felvilágosultabb világnézete is. (Persze nyilván hazugság lenne csak a minőséget emlegetni, amikor a kényelmi szempontok gyakran a legfontosabbak a gyerekvállalás tervezésénél)
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Ezt a remek párkapcsolatosat betenném ide. Nem szentimentálisan olvasva az nekem a mondandója, hogy kurvára nem kell összebútorozni azzal, aki ha férfi lenne, nem lenne a barátod. (Ergo nem kellene soha senkivel, de ezt most hagyjuk :D)
Az ember csak akkor lehet teljes, ha az, akivel együtt van, teljes.
Olyan emberrel, aki nem tudja, vagy nem akarja önmaga teljességét, az ember nem tudhatja, vagy nem akarhatja önmaga teljességét.
Ezért rettenetesen áldatlan olyan másik féllel való együttlét, aki nem saját maga.
Megakadályozza az embert abban, hogy saját maga lehessen.
És ez az egzisztenciális főtörvény sehol sem olyan mélyről kötelező, mint a nemek között.
A nemek viszonyában csak az a tökéletesen megnyugtató, ha az ember találkozik szembejövő önmagával, elindul egy rejtett világ felé, és a feleúton megtalálja önmagát, mint aki közeledőben van onnan, találkozik és egyesül vele.
Az ember csak önmagával egyesül teljesen szabadon, csak önmagának szolgáltatja ki magát teljesen, mert csak önmagától nem fél.
Csak annak adja magát az ember teljesen, akitől nem fél, ezért annak, aki onnan túlról jön, az embernek magának kell lennie.
Minden egyéb odaadás részleges.
Minden egyes egyesülés alkalmával marad a lényben belül egy rejtett őrség, felfegyverezve kirohanásra és ölelésre készen, tudja, hogy nem szolgáltathatja ki magát maradéktalanul.
Van benne félelem, gyengeség, óvatosság, elővigyázat, tartózkodás, gát, fal, merevség, távolság, szakadék.
És ahol félelem, ott gyengeség, ott erődök és falak épülnek titkon, megkeményedik a sejt, ott elkezd minden üvegesedni és törni, ott van az erő: a szilárd és az erős a halálé, a puha és a gyenge az életé,
ahogy Lao-ce mondja:
a gyenge legyőzi az erőset, a lágy legyőzi a keményet, mindenki tudja a földön, de senki se mer eszerint tenni.
#Hamvas Béla
(a son, I am disappoint.jpg-ket a szerkesztőségbe várom)
trollpost? :D ott a pont a zarojelben a masodik mondatod utan.
En meg a legjobb (ferfi) baratommal se koltoznek egy helyre onszantambol. Jo belole is annyi amennyi.
Ossze meg soha nem azert koltozol valakivel mert egyutt akarsz vele elni, hanem mivel van par olyan tulajdonsaga (testi/lelki) amire szukseged van, tudtok igy kooperalni es nem szeretned ha masokkal is megosztana azokat, mellette azoknak a fejeben elturod a faszsag aradatot, ami vele jon.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Kár, hogy kb. 80%-ban egyetértek vele. Így már inkább világvégébe talán. :D
ugy vagom, hogy az iskolanak az alapfunkcioja nem az eletre valo felkeszites, hanem kizarolag hogy munkakepesre neveljenek. Eredetileg az ipari forradalommal indultak jobban nyomatni ezeket az allamositott sulikat is, hogy a pornep gyarakba nyomulhasson utana. Ezt sokszor hibasan vagjak az emberjeloltek.
Az eletre senki nem tud felkesziteni, mert milliardfelekeppen lehet elni, es neked kell eldontened mit hogyan akarsz tenni, annak megfeleloen cselekedni (ellenkezo esetben kommunizmusnak hivjak es az eletedet is precizen rendszerezett allam iranyitja es bigbrader figyeli :D). Nincs "jo" vagy "biztos" ut amivel altalanosan sinre tudnanak tenni, ami egyik embernek thumbsup lehet, az a masiknak surun katasztrofahoz vezetne.
A suliban viszont mielott normalisabb melos szakkepesitest kapnal, meg kell tanitaniuk az alapokat is veled, hogy felfogd a joval komplexebb temakat.
Nyilvan a legcelszerubb az lenne ha mar elemista lurko korodtol celzott szakmai tudast kapnal (igy mire 12evet lenyomsz a suliban, gimit is beleszamitva pl, nem csak egy toredeke lenne hasznos az ossz felvett tudasodnak), es az kore epitened lassan az eleted, a "felesleges" tantargyakon kivul, amit utana ugyis elfelejtesz, de melyik lurko fog neked atgondolt palyatervet bemutatni abban az eletkorban. :D
Ennek hianyaban viszont a szarabbul teljesito lurko megy a probill melokra, a kiemelkedobben meg dokinak, stb.
A masik hogy nincs is infrastruktura arra hogy minden gyerekkel "kulon kulon" foglalkoznanak szemelyreszabott tantervvel. Nem kevesszer igy is osztalyokat osszevonva nyomjak alsobb tagozatokban, mert nincs hely mindenkit ellatni megfelelo felugyelettel.
Vannak ujabban valaszok az adott tech (infrastrukturalis) limit problemakra ugye online sulik formajaban, ahol te valasztanad ossze hogy mit es mikor szeretnel tanulni, es viselkedesfelmeressel iranyokat is mutatnanak amiket ajanlva elindulhatsz kulonbozo teruleteken, plusz nem lenne threshold ami alatt azt mondjak hogy szorri, nem fersz be, majd talan jovore, csak ugye ki kell forrniuk meg azoknak a megoldasoknak.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
az iskolanak az alapfunkcioja nem az eletre valo felkeszites, hanem kizarolag hogy munkakepesre neveljenek
Hát, itthon nem, legalábbis IT-ben. Srsly, a tárgyak túl nagy része amiatt van oktatva, hogy XYZ-nek bebetonozott helye van mert ABC ismerőse és nem lehet el se mozdítani, nem hogy kirúgni, mint azt kéne. Mérhetetlenül elavult, sok esetben soha volt nem releváns (vagy túlspecializált) az a tudás, ráadásul rosszul tanítva és rosszul visszakérve.
Életre nevelés alatt szvsz annyit kéne érteni, hogy csapatmunka, (csapat) projektek, esetleges konfliktuskezelés, illetve az elkerülhetetlen pofáraesés megtapasztalása, kezelése. (Lásd még: safe space mekkora egy baromság, ebben emlékeim szerint egyetértünk.) Csapatmunkát az egyetemi tanulmányok első felében alig látja az ember, vagy egyáltalán nem. Konfliktuskezelés nulla, pofáraesés van, kezelésére semmi. Amennyi időt töltöttem padban, írd és mondd 1 darab valós többemberes projekttel találkoztam. (Néhány órányi kétemberes mérés laboron kívül, ami inkább azért volt kétemberes, mert nem volt elég mérőeszköz, és mivel kb óránként változott a pár, inkább futószalagi gyárimunkásnak adhatott volna tapasztalatot.) Ennél a nagy, féléves projektnél is ketten csináltuk meg a 4 emberes feladatot persze, mondjuk ezt lehet életre nevelésnek is mondani.
Hát, itthon nem, legalábbis IT-ben. Srsly, a tárgyak túl nagy része amiatt van oktatva, hogy XYZ-nek bebetonozott helye van mert ABC ismerőse és nem lehet el se mozdítani, nem hogy kirúgni, mint azt kéne. Mérhetetlenül elavult, sok esetben soha volt nem releváns (vagy túlspecializált) az a tudás, ráadásul rosszul tanítva és rosszul visszakérve.
az eros korrupcio jelenlete nem azt jelenti hogy otthon nem az lenne az alapfunkcioja amit mondtam ugye.
Életre nevelés alatt szvsz annyit kéne érteni, hogy csapatmunka, (csapat) projektek, esetleges konfliktuskezelés, illetve az elkerülhetetlen pofáraesés megtapasztalása, kezelése.
itt nalunk csomo csapatmunka van a suliban pl. Ha azt koveteli a mukakor, azt is tanitjak.
(Lásd még: safe space mekkora egy baromság, ebben emlékeim szerint egyetértünk.)
korrekt.
Viszont maga a safespacek es a tobbi butasag ami azoknak kapcsan jelenvan, mint a Black Lives Matter pl, pont az eros baloldalra reszrehajlas es barmifele ellenvelemenyek elrettenteserol szol, szemben a szabad gondolatok cserejevel, megvitatasaval, ami eredetileg lennie kellene egy egeszseges iskolai kornyezetben.
De nem csak sulikban, sok mashol is tapasztalni lehetett mekkora karokat csinalt az eros baloldalra huzas es minden mas gondolatot elnyomas, elrettenites.
Baloldal eredetenel fogva megoszto politikat vezet es egyre nagyobb ellentetekre osztja az orszagot, mivel felerositi es tamogatja a kulonbsegeket (mindenfele minority-nek kulon szolgaltatas, extra figyelem, es egyre tobb kulonbozo "elnyomott" reteg kepzodik, mint transzexualisok meg stb, mivel igy elonyre jutnak belole). A baloldal tudja mit csinal ezzel, a nagy megosztasokkal bebiztositja magat hogy a felosztott csoportok kielegitesere menjen szinte az ossze figyelem es ne a konkretabb, fontosabb problemak megoldasara, igy barmelyik part aki egysegesen probalna kezelni az orszagot es ugy megoldani a problemakat, "megszegyenitest" kap a baloldaltol hogy rasszista, xenofob, stb. A baloldal meg ezzel egyre erosebb lesz, egyre melyebbre nyulo allami hatalommal, egyre magasabb adokkal, egyre tobb intezmenyt es szolgaltatast allamositva, hogy ne is tudd megkerulni kesobb sem, igy kenytelen legyel rajuk szavazni, hisz te is hasznalod azokat a szolgaltatasokat amiket "nyujtanak" es nincs alternativad.
Ezert is nyertek most a republikanusok pl most, mert az embereknek mar tokuk kivolt hogy lassan teljesen feldaraboljak az orszagot, es halistennek elegen vettek eszre hogy ez mekkora problemakat szul az ido alatt.
Fontos az egeszseges balance megtartasa.
Csapatmunkát az egyetemi tanulmányok első felében alig látja az ember, vagy egyáltalán nem. Konfliktuskezelés nulla, pofáraesés van, kezelésére semmi.
az egyetemi amfiteatrumos 1000 fejet egyiranyuan egyszerre tanitos es uresen magolos rendszert nem igen kedvelem. Nalunk fosulin vagy 15-en vagyunk egy teremben 1 osztalyban, es mindenkit szemelyesen ismer a tanar, ismerjuk szintugy a tanart es egymast, es szinte folyamatosan gyakorlatiasan tanulunk, ures magolas helyett. Nagyon emberkozeli es szemelyesen mozgo minden.
A tanar/tanarno allandoan visszakerdezi a velemenyed es hogy miert az a velemenyed (vagy a csoportotok velemenye) a temakrol amiket epp targyaltok, miert gondolod azokat, es inditvanyozza hogy beszeljetek es vitassatok egymassal is meg azokat a gondolatokat. Ezen felul minden parhonaponkent irott vagy szobeli evaluacio, hogy mi az amit nagyon szerettek a modszereikben, es mi az amin valtoztatnatok mert kevesbe elonyosen mukodik szerintetek.
Amennyi időt töltöttem padban, írd és mondd 1 darab valós többemberes projekttel találkoztam.
uni vs college felallas gondolom.
(Néhány órányi kétemberes mérés laboron kívül, ami inkább azért volt kétemberes, mert nem volt elég mérőeszköz, és mivel kb óránként változott a pár, inkább futószalagi gyárimunkásnak adhatott volna tapasztalatot.) Ennél a nagy, féléves projektnél is ketten csináltuk meg a 4 emberes feladatot persze, mondjuk ezt lehet életre nevelésnek is mondani.
rossz szervezesnek hangzik, de legalabb valami ahogy mondod. Valoszinuleg vannak helyek ahol meg ez sincs es 4 even keresztul nem lat tarsat, vagy kommunikalna masokkal semmiben a tanulo, mindent egyedul csinaltatnak vele.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Én nem is arra gondoltam, hogy alapjaiban kéne megváltoztatni az általános/középiskolai oktatást (szigorúan Mo-ról beszélve, nekem ugye csak ezzel van tapasztalatom), de mondjuk könnyen belátható, hogy a teljes történelmet leadni egyszer általánosban, aztán még egyszer középiskolában a nullától napjainkig, nem túl hatékony. Helyette például lehetne KRESZ vizsgát csináltatni a diákokkal (és akkor nem lenne ennyi fogyatékos bringás az utakon - mondom ezt bringásként), vagy elmagyarázni, hogy hogyan is működik egy banki hitel. És ez csak a két legfontosabb dolog ami most így off the top of my head, a teljes lista nagyon hosszú lenne, amikkel úgy gondolom, hogy egy nagyon kicsi végiggondolással lehetne elképesztő mértékben hatékonyabbá tenni a közoktatást. Szó sincs róla, hogy ne kéne Antigónét vagy Petőfit tanítani, mert kell, fontos (én magam például mindig is nagyon-nagyon szerettem a jó irodalomórákat), csak szerintem nagyon nem így. Nem kell ebbe szerintem nagy reformokat belegondolni, csak kicsit kalapálni kéne a dolgokon, hogy jobban passzoljanak a 21. századi ember hétköznapjaihoz.
Topiknak meg nem tudom "tanulás/öntréning", ilyesmi. :) Úgyis sokszor diskurálunk arról, hogy ki/mit/mikor/hogyan tanul, talán akkor lehetne minden oktatással kapcsolatos dolgot egy helyre tömöríteni. De mondjuk jó lesz itt is. :)
Teljesen egyetértek ezekkel, hogy ezek hiányoznak és kéne, de nem győzöm hangsúlyozni mennyire kéne az általános műveltség is. Azt pedig soha nem fogja megszerezni az átlagember ha nem verik erővel a fejébe iskolában. Tudom hogy értelmes ember meg tudja szerezni privátin is, de tízből kilenc ember soha semmilyen formában nem teszi, sőt még a gondolattól is rosszul van, hogy a humán és reál tudományoknak legalább a legelemibb alapjaival is foglalkozzon ha nem kötelező. Holott hát kéne.
Az a gond a gondolatmenettel hogy a kressz vizsga, banki hitel meg a tobbi a tarsadalomnak es igy az embereknek maguknak lenne jo, nem a munkaltato szempontjabol.
A "papirt" amit a sulibol kapsz azt kellene bizonyitsa hogy megfelelo kepesseggel ruhaztak fel, amivel a kiadott munkadat a munkahelyen el tudod vegezni. Az mellett hogy hogyan elsz kb leszarja a munkaltato, amint elhagyod a gyarepuletet, sajat dolgod.
Ezert is mondom hogy a suli az adott munkara kepez ki eredetenel fogva, nem az eletre.
Mint mondtam ugye nem az altalanos sulibol kell kiindulni elsosorban amikot vizsgalni akarjuk a kerdest, hanem a felsobb oktatasokban, mivel az altalanos nem a vegcel hanem elokeszito ut a felsobb sulikra, amelyeknek a vegen a szakmad a kezedben lesz.
Az altalanos suli csak probal egyenletesen felkesziteni arra is ha tardasalmi szakteruletekre mennel, mint tortenesz vagy nyelvesz, illetve mernoki szakokra, fizikaval, matekkal, stb. Alapjaban veve ha egy lurko meg tudna hatarozni 6 eves koraban hogy milyen szakteruleten szeretne dolgozni felnott korara, mar mehetne elmeletben a reformaltabb, celzottabb oktatas, pl ha mernoki terulet erdekli, nyilvan nem kell annyi figyelmet Petofizni vele mint egy nyelvesszel (akivel meg matekozni nem kell olyan magas szinten mint egy mernok tanonccal).
De sajnos ezt tipikusan joval kesobb tudjak csak elhatarozni magukban, igy a celzott oktatas vagy kozepsuli befejezese utan indul (ha 8 ev altalanos utan meg mindig nem tudod eldonteni es "altalanos" gimizel), vagy kozepsulival, ha keszen vagy bizonyos szakmai iranyzatra fokuszalni mar.
Maguk a tantargyak remormalasa is szukseges idorol idore szo se rola, mivel a technologiak fejlodes nem all meg, de talan szamomra meg erdekesebb, es kezenfekvobben megoldhato kerdes lehet a bazi hosszu, tobb honapos nyari szunetek likvidalasa. Mivel regen ertelme volt mivel a suli csak egy resze volt a lurkok foglalatossaganak, es azokban a melegebb idokben otthon kellett csomo mindennel segitkezniuk a foldeken stb, manapsag viszont csak elfecserlelt ido, aminek az effektiv kihasznalasaval le lehetne csokkenteni a suliban overall eltoltott eveket.
Mar ha ~2 evvel is lecsokkented a suliban eltoltott eveket, kihasznalva az uresjaratokat amikor ugy is csak recskazik a gyerek, mar sokat segitettel neki hogy minel hamarabb palyara tudjon allni es ne kelljen fel eletet padban toltenie.
Úgyis sokszor diskurálunk arról, hogy ki/mit/mikor/hogyan tanul
mert fun topik. ^_^
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Teljesen egyetértek ezekkel, hogy ezek hiányoznak és kéne, de nem győzöm hangsúlyozni mennyire kéne az általános műveltség is. Azt pedig soha nem fogja megszerezni az átlagember ha nem verik erővel a fejébe iskolában. Tudom hogy értelmes ember meg tudja szerezni privátin is, de tízből kilenc ember soha semmilyen formában nem teszi, sőt még a gondolattól is rosszul van, hogy a humán és reál tudományoknak legalább a legelemibb alapjaival is foglalkozzon ha nem kötelező. Holott hát kéne.
megint arra tudnam visszavezetni, hogy altalanos muveltseggel meg felkopik az alla az embernek, viszont szakmai tudassal (es pl altalanos muveltseg nelkul) penzt kereshet es elelhet.
Nyilvan teljesebben felepitett karakteru es intelligensebb ember lehetsz minel nagyobb koru muveltseged van, de abszolut nem eszencialis, hanem opcionalis a megelheteshez.
Azaz versenykepesebbe tehet sok teruleten egy masik emberhez kepest, de az nem jelenti hogy a masik ember ne tudna szintugy dolgozni a kepesitesebol, es kenyeret tenni az asztalara, ha neked jobb poziciod is van.
Azt pedig soha nem fogja megszerezni az átlagember ha nem verik erővel a fejébe iskolában.
pont ugy utaltatjak meg szerintem a lurkoval az olvasast es erdeklodest hogy muvelje magat emberileg is a szakmain felul, hogy verik es kikenyszeritik tole.
Ez hasonlo hozzaallas btw mint (nagy altalanositas) csajoknal is hogy utaljak kegyetlen a matekot es a fizikat is es a hatuk kozepere sem kivannak, orulnek ahogy kijonnek a sulibol hogy mindent elfelejthetnek belole amit meg is tanultak, es mehetnek a human teruletekre tovabb.
Tudom hogy értelmes ember meg tudja szerezni privátin is, de tízből kilenc ember soha semmilyen formában nem teszi
ez kulturalis problema akkor, nem oktatasi.
De hasonlot tapasztalhatunk a (megint altalositas) cigany vagy fekete kulturakban is pl, hogy kulturalisan nem erdeklodnek egyes temak irant, mert igy vannak felnevelve. Ha alapbol ugy neveled a gyerekedet hogy szeresse, ertekelje es fontosnak tartsa majd ezeket, akkor sokkal tobb eselyel fog a kesobbiekben is epiteni majd az elozoleg atadott tudasra, a sajat idejeben.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Ezt értem én is, hogy ez most a helyzet, hogy a suli a munkára készít fel, nem pedig az életre. De pont erről beszélek, hogy most már lassan talán megérik a társadalom az önkontrollra - bár az elmúlt egy-két év politikai eseményei sajnos pont nem ezt mutatják, se itthon, se a világban máshol. Szóval most már úgy kéne korrigálni, hogy inkább az életre készítsen fel az oskola és gondolkodó, életképes embertömegeket neveljen ki, ne pedig a gyári melóra kondicionáljon, ahogy te is mondod. Persze belátom én is, hogy ezek többnyire a zsenge koromból adódó illúziók, vagy ha úgy tetszik, vágyálmok, hiszen amíg a pénz és azon keresztül a nagyvállalatok irányítják a világot, addig ez senkinek sem áll érdekében. Az átlagembereken kívül persze... :)
A nyári szünet megszüntetésével nem értek egyet, szerintem a gyereknek kell, hogy gyerek lehessen, a tinédzsernek meg hogy tinédzser. A legnagyobb nőzések/bandázások középsuliban is nyáron mentek. Semmi pénzért nem cseréltem volna el (meg nem cserélném el most se, életem legszebb évei a mai napig) azt az időt azért, hogy x évvel korábban kezdhessek el dolgozni. Belátom, hogy így nem maximalizálódik az egyes emberek hatékonysága a társadalom szempontjából, de hát valamit valamiért. :)
@Nokedli: Teljesen egyetértek veled, én is azt mondom hogy kellenek ezek a dolgok, csak azt mondom, hogy hatékonyabban kéne őket tanítani, ezáltal teret adva a mindennapi túléléshez (pl. KRESZ :)) szükséges tudás megszerzésének is.
kellenek ezek a dolgok, csak... hatékonyabban kéne őket tanítani, ezáltal teret adva a mindennapi túléléshez (pl. KRESZ :)) szükséges tudás megszerzésének is.
Nem akarsz indulni oktatási miniszternek? Rád szavaznék ;-)
Munkahelyen kollégákkal azon filóztunk 10 órás kávénál, hogy az embert nevelni kell, hogy különbséget tudjon tenni jó és rossz dolog között, vagy erre magától jön rá, esetleg vele születik?
Biztos sokat számít a nevelés is, meg relatív, hogy mi a jó és rossz, de például, ha valakinek azáltal jó, hogy a másiknak ez által rossz, ettől ő rossz ember, vagy csak sikeres?
Ezután persze előjött, hogy ahhoz, hogy mások jól érezzék magukat, egyeseknek rosszul kell. Nincs jó rossz nélkül és fordítva stb...
Ti mit gondoltok: elítélendő az ha valaki úgy teremti meg magának a jót, hogy ezzel másoknak kárt okoz? Vagy a természet is így dolgozik?
"If you don't give a candy to a little child he will not cry, but if you give a candy and then you take it away from him, he will definitely cry."
A termeszetben nincs jo es rossz fogalma, az kizarolag egy emberi koncepcio. A termeszetben csak "vannak" es egymasra behatassal vannak, azaz valtoznak a dolgok folyamatosan es kozonyosek a kerdessel, azaz az "irannyal" kapcsolatban.
Az embereket csak arra "kell" nevelni hogy megertsek, egyszerre tobb milliard emberrel kenyszerul osszedolgozni egy zart bolygon, erosen limitalt forrasokbol, ahol az ido ellenunk dolgozik. Mivel egymaga mashogy tuti nem fog, es nem is tud szaporodni, tovabbhaladni es egyszeruen tulelni. Rovidtavon lehet jo 5letnek hangzik hogy atgazoljunk mindenkin es csak magunkra gondoljunk, mint egy csecsemo is teszi osztonosen, az allatok is igy gondolkoznak es ez van az elo rendszerekbe belekodolva. De sokkal effektivebb barmilyern teruleten is nezzuk, ha intelligensen megprobalunk osszedolzoni egymassal es intelligensen tervezni, mintsem megprobalni onkenyesen legyurni egymast. Es itt nem csak az alaplogikabol indulok ki, hogy ha elveszek valakitol valamit, az neki nem lesz mar meg csak nekem, hanem kifejezetten azon az alapon gondolkozna, nagyon gyorsan senkinem semmilye nem lesz elvenni sem, mivel egyre rohamosabb sebesseggel apadnanak ki a termeszeti forrasaink.
Ha a sajat hasznunk lesese csak rovidtavon tunik jo 5letnek, de hosszabb tavon nezve egyszeruen joval kevesbe effektiv, mint mondtam fenntarthatatlan rendszer, szemben azzal ha ugy epitenenk fel az egeszet, hogy nekunk ES a leheto legtobb embernek is haszna szarmazzon belole. A jelenlegi allapot hogy "boseg van" csak egy ideiglenes helyzet, nagyon gyorsan barmi at tud alakulni a termeszetben is, es ha nem intelligensen cselekszunk hanem onkenyesen, egysegekkel sebezhetobbek leszunk a valtozasok hatasaira.
Az intelligens hozzaallas, ahogy haladunk elore az eletben szerencsere egyre jobban felulszarnyalja az osztonoket, es segitsegevel olyan termeszeti viszonyok kozott is tul tudunk elni, haladni, fejlodni, amit ha tisztan osztonosen (kizarolag csakis a sajat hasznunk figyelembevetelevel) cselekedtunk volna, soha nem elenenk tul es egyszeruen kihaltunk volna.
Kerdesedre visszaterve nem itelendo el, mivel az osztoneink ezt sugjak, de erosen kontraproduktiv, mivel az intelligenciank pont az ellenkezoet bizonyitja, tudunk elorelatoak es kovetkezetesek is lenni, elvetni a magot ahelyett hogy csak megennenk.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Aranybánya: H.P. Lovecraft idézetek
Non serviam
Amikor az első kiskutya a házhoz került, voltam kb. 6 éves. Kis németjuhász kölyök, faterral eszkábáltuk össze neki a házat és kötöttük rá a láncot. Nagyon szerettem és sokat foglalkoztam vele, láttam rajta hogy én vagyok a "barát" a család kereten belül, ergo: nem fenyítem, nem én adom a kaját, de szeretem.
Kialakult köztünk a játék, eloldoztam, futtattam, hemperegtem vele; tényleg "bro" volt a maga állati szintjén meg az én gyermek szintemen. Aztán kiváncsi lettem és elkezdtem neki kaját dobálni. Először kenyeret, aztán fasírtot, stb (mindegyikre boldogan ugrott)
Aztán gondoltam egyet kísérleti szinten, hogy dobok neki egy kurvanagy kődarabot. Ráharapott, kitört az összes első foga és vinnyogva esett össze. Senki sem volt otthon, és annak idején senki sem véste belém a basic erkölcsöt hogy hogy bánjak az állatokkal. Instant elsírtam magam és átöleltem az állatot, miközben egy rakás szarnak éreztem magam. Beépített erkölcs lenne a téma? :)
Ember nem irányíthatja sorsomat; semmiképp sem olyan, aki szélirányból támad és bűzlik a fokhagymától
És mi lett vele?
"Az élet egy nagy szarosszendvics és minden nap egy újabb harapás" -ismeretlen gerilla feljegyzése
rwurl=http://i.imgur.com/SOYUT9c.jpg
Komolyabbra fordítva, gondolom, akkor már tisztában voltál a fájdalom fogalmával és tapasztalatával.
ibi amentia latet
A kiskutyámmal? Boldogan élt még 10 évet miután újranőttek a fogai és megbocsátott nekem (nyilván nem volt nehéz dolga kutya lévén)
Damoq: nem. addig hangyát égettem nagyítóval, de komolyan. ez volt az első emlős pain XP.
Ember nem irányíthatja sorsomat; semmiképp sem olyan, aki szélirányból támad és bűzlik a fokhagymától
az elet nem nulla osszegu jatek...
a mindennapi ertelemben vett "jo" az emberrel szuletik, altruizmusnak hivjak, kialakulasanak matematikai (jatekelmeleti) okai vannak. kooperalni megeri alapvetoen, tobbet nyersz rajta, amennyit vesztesz a megosztassal. ja es bosszut allni is megeri a bevetel szempontjabol, ezert is erezzuk helyenvalonak, pedig magaban veve total hulyeseg
Vill du bli ihop med mig?
Habár már az is ingoványos talaj, hogy kiket nevezünk átlag alattinak, azt azért beláthatjuk, hogy a jelen realitásában számtalan olyan munka van még, amit jelenleg egyszerűen gazdaságtalan robotizálni, de az fix, hogy a benne dolgozók nem azért vannak eme munkakörben, mert bármennyire is élvezik, amit csinálnak. Hiába van technológia, még a fejlettebb országokban sincs pl teljesen robotizálva egy közért, vagy a köztisztaság.... és ez bizony nem csak azért van, mert nem bírnak elég Mr. Handy robotot gyártani, hanem abba is érdemes belegondolni, hogy attól, hogy állításod szerint nincs szükség hülyékre; nos, attól még vannak, és foglalkoztatni kell őket :D
A mennyiségi kérdéssel kapcsolatban érdekes dolog, hogy a fejlettebb országokban már eljutott oda az ember, hogy kevesebb gyereket vállal a minőségi nevelés és életszínvonal érdekében, de ezzel jelenleg csak azt éri el biztosan hogy teret veszít - és ezzel párhuzamosan a felvilágosultabb világnézete is. (Persze nyilván hazugság lenne csak a minőséget emlegetni, amikor a kényelmi szempontok gyakran a legfontosabbak a gyerekvállalás tervezésénél)
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Most lemegyek kocsit mosni, mert nagyon szeretek. Ja, annyira mégsem :)
....vagy inkább eszem előtte.
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
rwurl=https://www.facebook.com/photo.php?fbid=444912492368526&set=a.2892866312...
“The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it.” - G.B. Shaw
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
subhalmaz!
“The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it.” - G.B. Shaw
facse, Aquarius Kincsei, Ápr. 13
Ezt a remek párkapcsolatosat betenném ide. Nem szentimentálisan olvasva az nekem a mondandója, hogy kurvára nem kell összebútorozni azzal, aki ha férfi lenne, nem lenne a barátod. (Ergo nem kellene soha senkivel, de ezt most hagyjuk :D)
(a son, I am disappoint.jpg-ket a szerkesztőségbe várom)
Nekem teccik. Olyan édi vagy.
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
trollpost? :D ott a pont a zarojelben a masodik mondatod utan.
En meg a legjobb (ferfi) baratommal se koltoznek egy helyre onszantambol. Jo belole is annyi amennyi.
Ossze meg soha nem azert koltozol valakivel mert egyutt akarsz vele elni, hanem mivel van par olyan tulajdonsaga (testi/lelki) amire szukseged van, tudtok igy kooperalni es nem szeretned ha masokkal is megosztana azokat, mellette azoknak a fejeben elturod a faszsag aradatot, ami vele jon.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
tudom.
meg erősebb coming outra most nem telt.
mert te romantikusba tolod :P
rwurl=http://i.imgur.com/XhAFQ0N.jpg
szerintem faszsag, engem pl. qrvara idegesitene sajat magam...
Parizer forever.
nem tudom votma -e es hogy hova.
iskolas-emo-goth-rap? :D
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=8xe6nLVXEC0
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Kár, hogy kb. 80%-ban egyetértek vele. Így már inkább világvégébe talán. :D
ugy vagom, hogy az iskolanak az alapfunkcioja nem az eletre valo felkeszites, hanem kizarolag hogy munkakepesre neveljenek. Eredetileg az ipari forradalommal indultak jobban nyomatni ezeket az allamositott sulikat is, hogy a pornep gyarakba nyomulhasson utana. Ezt sokszor hibasan vagjak az emberjeloltek.
Az eletre senki nem tud felkesziteni, mert milliardfelekeppen lehet elni, es neked kell eldontened mit hogyan akarsz tenni, annak megfeleloen cselekedni (ellenkezo esetben kommunizmusnak hivjak es az eletedet is precizen rendszerezett allam iranyitja es bigbrader figyeli :D). Nincs "jo" vagy "biztos" ut amivel altalanosan sinre tudnanak tenni, ami egyik embernek thumbsup lehet, az a masiknak surun katasztrofahoz vezetne.
A suliban viszont mielott normalisabb melos szakkepesitest kapnal, meg kell tanitaniuk az alapokat is veled, hogy felfogd a joval komplexebb temakat.
Nyilvan a legcelszerubb az lenne ha mar elemista lurko korodtol celzott szakmai tudast kapnal (igy mire 12evet lenyomsz a suliban, gimit is beleszamitva pl, nem csak egy toredeke lenne hasznos az ossz felvett tudasodnak), es az kore epitened lassan az eleted, a "felesleges" tantargyakon kivul, amit utana ugyis elfelejtesz, de melyik lurko fog neked atgondolt palyatervet bemutatni abban az eletkorban. :D
Ennek hianyaban viszont a szarabbul teljesito lurko megy a probill melokra, a kiemelkedobben meg dokinak, stb.
A masik hogy nincs is infrastruktura arra hogy minden gyerekkel "kulon kulon" foglalkoznanak szemelyreszabott tantervvel. Nem kevesszer igy is osztalyokat osszevonva nyomjak alsobb tagozatokban, mert nincs hely mindenkit ellatni megfelelo felugyelettel.
Vannak ujabban valaszok az adott tech (infrastrukturalis) limit problemakra ugye online sulik formajaban, ahol te valasztanad ossze hogy mit es mikor szeretnel tanulni, es viselkedesfelmeressel iranyokat is mutatnanak amiket ajanlva elindulhatsz kulonbozo teruleteken, plusz nem lenne threshold ami alatt azt mondjak hogy szorri, nem fersz be, majd talan jovore, csak ugye ki kell forrniuk meg azoknak a megoldasoknak.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Hát, itthon nem, legalábbis IT-ben. Srsly, a tárgyak túl nagy része amiatt van oktatva, hogy XYZ-nek bebetonozott helye van mert ABC ismerőse és nem lehet el se mozdítani, nem hogy kirúgni, mint azt kéne. Mérhetetlenül elavult, sok esetben soha volt nem releváns (vagy túlspecializált) az a tudás, ráadásul rosszul tanítva és rosszul visszakérve.
Életre nevelés alatt szvsz annyit kéne érteni, hogy csapatmunka, (csapat) projektek, esetleges konfliktuskezelés, illetve az elkerülhetetlen pofáraesés megtapasztalása, kezelése. (Lásd még: safe space mekkora egy baromság, ebben emlékeim szerint egyetértünk.) Csapatmunkát az egyetemi tanulmányok első felében alig látja az ember, vagy egyáltalán nem. Konfliktuskezelés nulla, pofáraesés van, kezelésére semmi. Amennyi időt töltöttem padban, írd és mondd 1 darab valós többemberes projekttel találkoztam. (Néhány órányi kétemberes mérés laboron kívül, ami inkább azért volt kétemberes, mert nem volt elég mérőeszköz, és mivel kb óránként változott a pár, inkább futószalagi gyárimunkásnak adhatott volna tapasztalatot.) Ennél a nagy, féléves projektnél is ketten csináltuk meg a 4 emberes feladatot persze, mondjuk ezt lehet életre nevelésnek is mondani.
az eros korrupcio jelenlete nem azt jelenti hogy otthon nem az lenne az alapfunkcioja amit mondtam ugye.
itt nalunk csomo csapatmunka van a suliban pl. Ha azt koveteli a mukakor, azt is tanitjak.
korrekt.
Viszont maga a safespacek es a tobbi butasag ami azoknak kapcsan jelenvan, mint a Black Lives Matter pl, pont az eros baloldalra reszrehajlas es barmifele ellenvelemenyek elrettenteserol szol, szemben a szabad gondolatok cserejevel, megvitatasaval, ami eredetileg lennie kellene egy egeszseges iskolai kornyezetben.
De nem csak sulikban, sok mashol is tapasztalni lehetett mekkora karokat csinalt az eros baloldalra huzas es minden mas gondolatot elnyomas, elrettenites.
Baloldal eredetenel fogva megoszto politikat vezet es egyre nagyobb ellentetekre osztja az orszagot, mivel felerositi es tamogatja a kulonbsegeket (mindenfele minority-nek kulon szolgaltatas, extra figyelem, es egyre tobb kulonbozo "elnyomott" reteg kepzodik, mint transzexualisok meg stb, mivel igy elonyre jutnak belole). A baloldal tudja mit csinal ezzel, a nagy megosztasokkal bebiztositja magat hogy a felosztott csoportok kielegitesere menjen szinte az ossze figyelem es ne a konkretabb, fontosabb problemak megoldasara, igy barmelyik part aki egysegesen probalna kezelni az orszagot es ugy megoldani a problemakat, "megszegyenitest" kap a baloldaltol hogy rasszista, xenofob, stb. A baloldal meg ezzel egyre erosebb lesz, egyre melyebbre nyulo allami hatalommal, egyre magasabb adokkal, egyre tobb intezmenyt es szolgaltatast allamositva, hogy ne is tudd megkerulni kesobb sem, igy kenytelen legyel rajuk szavazni, hisz te is hasznalod azokat a szolgaltatasokat amiket "nyujtanak" es nincs alternativad.
Ezert is nyertek most a republikanusok pl most, mert az embereknek mar tokuk kivolt hogy lassan teljesen feldaraboljak az orszagot, es halistennek elegen vettek eszre hogy ez mekkora problemakat szul az ido alatt.
Fontos az egeszseges balance megtartasa.
az egyetemi amfiteatrumos 1000 fejet egyiranyuan egyszerre tanitos es uresen magolos rendszert nem igen kedvelem. Nalunk fosulin vagy 15-en vagyunk egy teremben 1 osztalyban, es mindenkit szemelyesen ismer a tanar, ismerjuk szintugy a tanart es egymast, es szinte folyamatosan gyakorlatiasan tanulunk, ures magolas helyett. Nagyon emberkozeli es szemelyesen mozgo minden.
A tanar/tanarno allandoan visszakerdezi a velemenyed es hogy miert az a velemenyed (vagy a csoportotok velemenye) a temakrol amiket epp targyaltok, miert gondolod azokat, es inditvanyozza hogy beszeljetek es vitassatok egymassal is meg azokat a gondolatokat. Ezen felul minden parhonaponkent irott vagy szobeli evaluacio, hogy mi az amit nagyon szerettek a modszereikben, es mi az amin valtoztatnatok mert kevesbe elonyosen mukodik szerintetek.
uni vs college felallas gondolom.
rossz szervezesnek hangzik, de legalabb valami ahogy mondod. Valoszinuleg vannak helyek ahol meg ez sincs es 4 even keresztul nem lat tarsat, vagy kommunikalna masokkal semmiben a tanulo, mindent egyedul csinaltatnak vele.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Én nem is arra gondoltam, hogy alapjaiban kéne megváltoztatni az általános/középiskolai oktatást (szigorúan Mo-ról beszélve, nekem ugye csak ezzel van tapasztalatom), de mondjuk könnyen belátható, hogy a teljes történelmet leadni egyszer általánosban, aztán még egyszer középiskolában a nullától napjainkig, nem túl hatékony. Helyette például lehetne KRESZ vizsgát csináltatni a diákokkal (és akkor nem lenne ennyi fogyatékos bringás az utakon - mondom ezt bringásként), vagy elmagyarázni, hogy hogyan is működik egy banki hitel. És ez csak a két legfontosabb dolog ami most így off the top of my head, a teljes lista nagyon hosszú lenne, amikkel úgy gondolom, hogy egy nagyon kicsi végiggondolással lehetne elképesztő mértékben hatékonyabbá tenni a közoktatást. Szó sincs róla, hogy ne kéne Antigónét vagy Petőfit tanítani, mert kell, fontos (én magam például mindig is nagyon-nagyon szerettem a jó irodalomórákat), csak szerintem nagyon nem így. Nem kell ebbe szerintem nagy reformokat belegondolni, csak kicsit kalapálni kéne a dolgokon, hogy jobban passzoljanak a 21. századi ember hétköznapjaihoz.
Topiknak meg nem tudom "tanulás/öntréning", ilyesmi. :) Úgyis sokszor diskurálunk arról, hogy ki/mit/mikor/hogyan tanul, talán akkor lehetne minden oktatással kapcsolatos dolgot egy helyre tömöríteni. De mondjuk jó lesz itt is. :)
Teljesen egyetértek ezekkel, hogy ezek hiányoznak és kéne, de nem győzöm hangsúlyozni mennyire kéne az általános műveltség is. Azt pedig soha nem fogja megszerezni az átlagember ha nem verik erővel a fejébe iskolában. Tudom hogy értelmes ember meg tudja szerezni privátin is, de tízből kilenc ember soha semmilyen formában nem teszi, sőt még a gondolattól is rosszul van, hogy a humán és reál tudományoknak legalább a legelemibb alapjaival is foglalkozzon ha nem kötelező. Holott hát kéne.
Az a gond a gondolatmenettel hogy a kressz vizsga, banki hitel meg a tobbi a tarsadalomnak es igy az embereknek maguknak lenne jo, nem a munkaltato szempontjabol.
A "papirt" amit a sulibol kapsz azt kellene bizonyitsa hogy megfelelo kepesseggel ruhaztak fel, amivel a kiadott munkadat a munkahelyen el tudod vegezni. Az mellett hogy hogyan elsz kb leszarja a munkaltato, amint elhagyod a gyarepuletet, sajat dolgod.
Ezert is mondom hogy a suli az adott munkara kepez ki eredetenel fogva, nem az eletre.
Mint mondtam ugye nem az altalanos sulibol kell kiindulni elsosorban amikot vizsgalni akarjuk a kerdest, hanem a felsobb oktatasokban, mivel az altalanos nem a vegcel hanem elokeszito ut a felsobb sulikra, amelyeknek a vegen a szakmad a kezedben lesz.
Az altalanos suli csak probal egyenletesen felkesziteni arra is ha tardasalmi szakteruletekre mennel, mint tortenesz vagy nyelvesz, illetve mernoki szakokra, fizikaval, matekkal, stb. Alapjaban veve ha egy lurko meg tudna hatarozni 6 eves koraban hogy milyen szakteruleten szeretne dolgozni felnott korara, mar mehetne elmeletben a reformaltabb, celzottabb oktatas, pl ha mernoki terulet erdekli, nyilvan nem kell annyi figyelmet Petofizni vele mint egy nyelvesszel (akivel meg matekozni nem kell olyan magas szinten mint egy mernok tanonccal).
De sajnos ezt tipikusan joval kesobb tudjak csak elhatarozni magukban, igy a celzott oktatas vagy kozepsuli befejezese utan indul (ha 8 ev altalanos utan meg mindig nem tudod eldonteni es "altalanos" gimizel), vagy kozepsulival, ha keszen vagy bizonyos szakmai iranyzatra fokuszalni mar.
Maguk a tantargyak remormalasa is szukseges idorol idore szo se rola, mivel a technologiak fejlodes nem all meg, de talan szamomra meg erdekesebb, es kezenfekvobben megoldhato kerdes lehet a bazi hosszu, tobb honapos nyari szunetek likvidalasa. Mivel regen ertelme volt mivel a suli csak egy resze volt a lurkok foglalatossaganak, es azokban a melegebb idokben otthon kellett csomo mindennel segitkezniuk a foldeken stb, manapsag viszont csak elfecserlelt ido, aminek az effektiv kihasznalasaval le lehetne csokkenteni a suliban overall eltoltott eveket.
Mar ha ~2 evvel is lecsokkented a suliban eltoltott eveket, kihasznalva az uresjaratokat amikor ugy is csak recskazik a gyerek, mar sokat segitettel neki hogy minel hamarabb palyara tudjon allni es ne kelljen fel eletet padban toltenie.
mert fun topik. ^_^
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
megint arra tudnam visszavezetni, hogy altalanos muveltseggel meg felkopik az alla az embernek, viszont szakmai tudassal (es pl altalanos muveltseg nelkul) penzt kereshet es elelhet.
Nyilvan teljesebben felepitett karakteru es intelligensebb ember lehetsz minel nagyobb koru muveltseged van, de abszolut nem eszencialis, hanem opcionalis a megelheteshez.
Azaz versenykepesebbe tehet sok teruleten egy masik emberhez kepest, de az nem jelenti hogy a masik ember ne tudna szintugy dolgozni a kepesitesebol, es kenyeret tenni az asztalara, ha neked jobb poziciod is van.
pont ugy utaltatjak meg szerintem a lurkoval az olvasast es erdeklodest hogy muvelje magat emberileg is a szakmain felul, hogy verik es kikenyszeritik tole.
Ez hasonlo hozzaallas btw mint (nagy altalanositas) csajoknal is hogy utaljak kegyetlen a matekot es a fizikat is es a hatuk kozepere sem kivannak, orulnek ahogy kijonnek a sulibol hogy mindent elfelejthetnek belole amit meg is tanultak, es mehetnek a human teruletekre tovabb.
ez kulturalis problema akkor, nem oktatasi.
De hasonlot tapasztalhatunk a (megint altalositas) cigany vagy fekete kulturakban is pl, hogy kulturalisan nem erdeklodnek egyes temak irant, mert igy vannak felnevelve. Ha alapbol ugy neveled a gyerekedet hogy szeresse, ertekelje es fontosnak tartsa majd ezeket, akkor sokkal tobb eselyel fog a kesobbiekben is epiteni majd az elozoleg atadott tudasra, a sajat idejeben.
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
Ezt értem én is, hogy ez most a helyzet, hogy a suli a munkára készít fel, nem pedig az életre. De pont erről beszélek, hogy most már lassan talán megérik a társadalom az önkontrollra - bár az elmúlt egy-két év politikai eseményei sajnos pont nem ezt mutatják, se itthon, se a világban máshol. Szóval most már úgy kéne korrigálni, hogy inkább az életre készítsen fel az oskola és gondolkodó, életképes embertömegeket neveljen ki, ne pedig a gyári melóra kondicionáljon, ahogy te is mondod. Persze belátom én is, hogy ezek többnyire a zsenge koromból adódó illúziók, vagy ha úgy tetszik, vágyálmok, hiszen amíg a pénz és azon keresztül a nagyvállalatok irányítják a világot, addig ez senkinek sem áll érdekében. Az átlagembereken kívül persze... :)
A nyári szünet megszüntetésével nem értek egyet, szerintem a gyereknek kell, hogy gyerek lehessen, a tinédzsernek meg hogy tinédzser. A legnagyobb nőzések/bandázások középsuliban is nyáron mentek. Semmi pénzért nem cseréltem volna el (meg nem cserélném el most se, életem legszebb évei a mai napig) azt az időt azért, hogy x évvel korábban kezdhessek el dolgozni. Belátom, hogy így nem maximalizálódik az egyes emberek hatékonysága a társadalom szempontjából, de hát valamit valamiért. :)
@Nokedli: Teljesen egyetértek veled, én is azt mondom hogy kellenek ezek a dolgok, csak azt mondom, hogy hatékonyabban kéne őket tanítani, ezáltal teret adva a mindennapi túléléshez (pl. KRESZ :)) szükséges tudás megszerzésének is.
Nem akarsz indulni oktatási miniszternek? Rád szavaznék ;-)