A súly sem kifejezetten számít tapasztalatom szerint,ha nincs slip. A Lexus 2.2 tonna, 2 éve vettem 4 évszakosat. Kvázi újszerűen néznek ki 20.000 km után.
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Adják jellemzően a kocsit 1-2 felbimérettel felszereltség függvényében. Ezektől eltérhetsz felfele és lefele, de a kerékjárati ív behatárol.
Menőzhetsz nagyobb felnivel, de akkor alacsonyabb falvastagságú gumival fér csak el, és keményebb lesz a berugózás, közvetlenebb a kormányzás. Úgyanez ellentétes előjellel igaz a kisebb felnire. Utóbbiak elterjedtebbek, ezáltal olcsóbbak.
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Nagyobb felni, szélesebb gumi --> nagyobb fogyasztás.
+ télen meg ha lemész aszfaltról akkor szopsz vele rendesen.
Elektromos autóknál egyenesen tilos 19"-nál nagyobb kereket rárakni, annyit ront fogyasztáson.
Amúgy R8-nál nem a quattro hajtás miatt kíméli jobban a gumikat a sima hátsókerekes szupersport autókhoz képest?
A nagyobb felni nem kell, hogy szélesebb is legyen. Rugózatlan tömeg nőhet, ha azonos módon gyártották. A fogyasztást a felni szélessége minimálisan befolyásolja.
A qatro hajtás biztis számít, de állítólag a Gt-r mégis szereti enni a gumikat. Ezt csak úgy hallottam. Nyilván a négykerekes jobb kell legyen ebben.
De amúgy ez is olyan, hogy az első kerekek csak slipnél lépnek be utólag, olyan kigyorsítás meg, hogy hátul megpörögjön max kikapcsolt elektronika mellett állatkodva lehet gyakori, tehát a négykerék hajtás se kellene, hogy olyan szinten számítson...
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Csinalj egy Model 3 konfigot, meg a hivatalos adatok szerint is levesz vagy 80km-et a nagyobb kerek, gyanitom hogy akkor ez a gyakorlatban meg tobb. Mondjuk egy Model 3 meretu autora eleve nem tudom minek kell valakinek 18-asnal nagyobb felni.
viszont a széles felni a hóban, sárban, intenzív esőben egyértelmű hátrány. Nézzétek meg a rally autókat, olyan kis vékony kerekeik vannak, mint egy Ladának.
Te is kevered az átmérőt a szélességgel. Emlékeim szerint a benzines kocsiknál nincs nagy különbség, amíg ésszerű keretek közt marad a szélesség változása.
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Jogos mondjuk, ott van az i3 a maga vekony viszont nagy verziojaval. De az elektronyos autoknal szerintem mar legellenallasbeli gondok is lehetnek, de legalabbis valamit biztos elegge bekavar.
A légellenállást aztán tényleg nem befolyásolja a kerék. (ellenben a felni felülete igen. Ezért van ilyen ronda egybe-tárcsájuk a nagyon optimalizált elektromosoknak) A kocsi alatt, ha megfelelő az aerodinamika, eleve kisebb nyomású levegő áramlik.
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Még pár tized bar guminyomás is kihat a fogyasztásra, ki ne találd hogy a széles felni és gumi nem. Mondjuk akinek olyan kocsija van h gyarilag 20 colos van rajta azt nem hiszem h erdekli az a fel liter
Nem akartam hozzászólni, de annyi hülyeséget (is) hordtatok össze, hogy kiverte a biztosítékot :P
Önmagukban a gumi és felni egyes adatai szinte semmit sem jelentenek; sőt még a komplett kerék mérete is csak úgy értelmezhető, ha megvan hogy mekkora és milyen nehéz és milyen erős járműre rakták. Traktortól kamionon át ferrarrin keresztül a Yugóig...
Általában egyébként a gumi két legfontosabb paramétere a szélessége és az oldalfal magassága.
A szélesség elsősorban a tapadást befolyásolja: minél nagyobb, annál nagyobb felületen érintkezik a gumi a talajjal, és annál kevésbé hajlamos megcsúszni száraz felületen. Ebből következően gyorsításkor is több erőt tud az autó kifejteni szélesebb gumikkal, és kanyarban is később csúszik meg.
Cserébe szélesebb gumikat nehezebb kormányzáskor elfordítani, hiszen jobban tapadnak a talajhoz. Plusz a nagyobb felület azt is jelenti, hogy az autó súlya is jobban szétoszlik, egy négyzetcenti felületen kisebb a nyomás - így pl. vizes, csúszós talajon viszont hamarabb veszíti el a tapadását. Moken ezt jól írta.
Az oldalfal magassága meg azért fontos, mert a gumi elasztikus és emiatt torzul a formája - minél magasabb az oldalfal, annál jobban. Mokennek itt is igaza van annyiban, hogy a guminyomás is befolyásolja azt, hogy mennyire torzul az abroncs formája (meg nyilván a keverék is számít, ahogy a tapadásban is - meg ott a minta is... stb.).
Torzulást okoz például az, ha a kerék dőlésszöge eltér a függőlegestől, ekkor csonka kúp formájú lesz, tehát az egyik oldalán nagyobb az átmérője mint a másikon. A kerék dőlésszögét elsősorban az befolyásolja, ha a karosszéria elmozdul / elfordul, mert ezt a futómű geometria nem tudja 100% kompenzálni. Mozgást okozhat bukkanó/kátyú (a kerék mozog fel/le), meg leginkább a kanyarodás (oldalra dőlés + más távot tesz meg a kanyar külső és a belső kerék), de a fékezés/gyorsítás is (előre/hátra dől a kocsi).
A gumiknál a tipikus paraméter felsorolás ez:
- szélesség (mm)
- oldalfal magasság a szélesség százalékában
- felni átmérő
Ezekből ki lehet számolni miliméterre a teljes kerék átmérőjét és szélességét is.
Példa: az előző autómon elöl 225/40 R18 gumik voltak. A mostani autómon elöl 225/40 R19 gumik vannak.
Hátul meg most 255/35 R19 van és régen 255/35 R18 volt.
Következtetések:
1. Az első és hátsó kerekek átmérője nem egyezik meg teljesen, az első kerék nagyobb.
2. A régi és új kerekek átmérője eltér, az új kerekek nagyobbak.
3. A szélességük páronként megegyezik.
4. A gumik oldalfal magassága is egyezik.
Segítségnek amúgy ez egy elégjó kalkulátor: https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=225-40-19X8ET45&wheel2=255-35-19...
A szélesebb hátsó kerekek azért vannak, mert az autó alapvetően erős és hátsókerék meghajtású, tehát jobban át tudja vinni az erőt a talajra így.
Az azonos oldalfal magasság miatt pedig hiába nagyobb a felni a mostani autón, a gumi komfortossága emiatt mégsem romlik.
Viszont a Toyota 86, egy kis hátsókerekes kupé, az meg elöl-hátul 215/45 R17 kerekeket kapott. Ez még a komplett kerék méretét kompenzálva is keskenyebb és magasabb oldalfalú az én autóm gumijainál, ami elsőre logikátlannak tűnik - de azért döntöttek így a mérnökök, mert szándékosan egy driftelőbb autót akartak csinálni.
A magasabb oldalfal miatt a kerék jobban deformálódik, és az eleve kisebb tapadási felülettel kombinálva ez azt eredményezi, hogy hamarabb veszíti el kanyarban az autó a tapadást - tehát könnyebben lehet vele driftelni, nagyobb fun vezetni, hiába relatíve kis teljesítményű (kb 200 lóerős).
Négykerekes autókra _általában_ elöl-hátul ugyanakkora gumik kerülnek (Audi S és RS szériás szedánok pl) - viszont Vajk R8-asában valszleg hátulra súlyozott a négykerékhajtás, meg fontosabb a jó kormányzás, ezért keskenyebb elöl a gumi.
FYI: ez elöl 235/35ZR19, hátul 295/30ZR19 az alap V10 modellen, nemtom neki most mi van fent.
Az is látható ebből, hogy a 20-as felni önmagában nem jelent "peres" gumit (amikor az oldalfal magassága kevesebb, mint a szélesség fele, tehát xxx/50 alatt). Egy rakás SUV meg terepjáró van 20-22es felniken, de magas oldalfalú gumikkal.
Az új Land Rover Defendernél pl. 255/60-as az az "virsli" gumik vannak a 20-as felniken. Az én autómon meg 225/35 gumikat kéne rakni 20-as felnire. Ez azt jelentené hogy 9 centi helyett csak 7,9 centi magas lenne a gumi oldalfala, miközben a Defenderé meg 15,3 centi.
Említettem előbb a keveréket meg a mintát, nyilván ezek is nagyon fontosak menettulajdonságok szempontjából, meg ezért (is) kell téli gumi a tartósan 7-10 celsius fok alatti viszonyokhoz.
Meg persze az árat is befolyásolja, hogy gagyi kínai másolat, 4 évszakos, vagy Michelin Pilot Sport akármi kerül a felnire.
További mókák:
A felni szélessége és a gumi szélessége bizonyos szintig variálható egymáshoz képest.
Elég gyakori optikai tuningos beütés pl. egy nagyon-nagyon széles felnire keskenyebb, és nagyon alacsony oldalfalú gumit rakni, főleg Golfokon látható, és természetesen rettenetes menettulajdonságokat eredményez, meg a túl széles kerék kilóg a sárvédő alól, ezért rugózni se tud a futómű, de azért még le is szokták ültetni.
Ellenpontnak meg lehet olyat csinálni, hogy direkt picit szélesebb a gumi a felninél; ha még meg is van erősítve az oldalfala, akkor hatásosan meg tudja védeni a felnit attól, hogy lepadkázd a szélét.
Természetesen a felni szélességét hüvelykben adják meg, a gumiét meg miliméterben, nehogy túl könnyű legyen kiszámolni hogy melyikből mekkora kell.
Plusz a felninek van egy olyan paramétere (ET szám) hogy a kerékagytól kb. mennyire van kifelé vagy befelé eltolva. Ez azért fontos, mert ettől függ hogy a kerék beleakad-e a sárvédőbe a külső oldalon, vagy a felfüggesztésbe a belső oldalon.
A fentebb linkelt kalkulátor szépen demonstrálja ezt a wheel well / suspension clearance távolságokkal. Az én autómnál pl. lehet rárakni 255-nél is szélesebb kereket, de ott már nem megfelelő felnivel belevághat a sárvédőlemez, vagy a lengéscsillapító, ha rossz az ET.
A többi témát meg nem fogom megpróbálni se kifejteni, mert az Autozine cikkekben nagyon szépen benne van minden, slip angle meg steering meg ilyenek, érdemes végigolvasni. Aztán lehet továbblépni a motorokra meg ilyenekre, igazából hiába régiek mára ezek a cikkek, a mai napig nem találtam jobb és informatívabb írást ezekről...
Jahh a BMW i3 kereke pl. 19es, de csak 155 mm széles (155/70 R19).
Ez csökkenti a homlokfelületét és így a légellenállást, de annyira relatíve alacsony az oldalfala, hogy még így is jó tapadást biztosít. 70 centis a komplett kerék átmérője, az enyémnek meg 66.
Viszonyításnak az R8 meg elöl 64,7 hátul 66 centi, szóval nem túl nagy kerék ;)
A TLDR meg tehát az hogy
- Vajk R8ára nem is nagyon lehet 20as felnit rakni
- az enyémre lehet de kínszenvedés lenne utazni vele
- a Land Rover Defenderen meg még a 22-es se igazán nagy
LY jól mondja ezeket,, de a kopasz videóját a tapadásról azért érdemes megnézni, mert nem minden rallis dolog jön be elvben a vékony gumival.
Minden esetre szép összestedés, a többiek nevében is köszönöm!
Az R8-on elég sokan futtatják a 2 gen 20" papucsait, csak ahogy te is utaltál rá, kisebb gumimagassággal. Én is ezekkel a felnikkel “örököltem“ a kocsit, ráadásul az eredeti felni arány magasság mellett, tehát a kocsi most 1,5 centivel magasabban áll 3 centis átmérő növekmény miatt, melynek velejárója, hogy az óra már lefelé csal, nagyobb berugózáskor meg odaér a gumi a kerékjárat felső koptatójához.
Gondolkozom rajta, hogy veszek egy gyári 19" szettett. Még nem döntöttem el.
Mikor jössz gurulni? 😏
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Mindig drágább a nagyobb átmérő, de talán már nem olyan vészes. Egy-egy coll között nincs kétszeres difi.
A mostani Sport Contact 7 20" méretben kb 400 lenne felgumizni. Ez akár évente kalkulálható
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Meg hát nem is 2+ tonnás SUV, bár nem tudom ilyen téren mik a tapasztalataid a Lexusszal.
Chief Exorcist
én fogalmatlan vagyok. miért van többfajta felni méret, melyik jó?
A súly sem kifejezetten számít tapasztalatom szerint,ha nincs slip. A Lexus 2.2 tonna, 2 éve vettem 4 évszakosat. Kvázi újszerűen néznek ki 20.000 km után.
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Adják jellemzően a kocsit 1-2 felbimérettel felszereltség függvényében. Ezektől eltérhetsz felfele és lefele, de a kerékjárati ív behatárol.
Menőzhetsz nagyobb felnivel, de akkor alacsonyabb falvastagságú gumival fér csak el, és keményebb lesz a berugózás, közvetlenebb a kormányzás. Úgyanez ellentétes előjellel igaz a kisebb felnire. Utóbbiak elterjedtebbek, ezáltal olcsóbbak.
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Nagyobb felni, szélesebb gumi --> nagyobb fogyasztás.
+ télen meg ha lemész aszfaltról akkor szopsz vele rendesen.
Elektromos autóknál egyenesen tilos 19"-nál nagyobb kereket rárakni, annyit ront fogyasztáson.
Amúgy R8-nál nem a quattro hajtás miatt kíméli jobban a gumikat a sima hátsókerekes szupersport autókhoz képest?
A nagyobb felni nem kell, hogy szélesebb is legyen. Rugózatlan tömeg nőhet, ha azonos módon gyártották. A fogyasztást a felni szélessége minimálisan befolyásolja.
A qatro hajtás biztis számít, de állítólag a Gt-r mégis szereti enni a gumikat. Ezt csak úgy hallottam. Nyilván a négykerekes jobb kell legyen ebben.
De amúgy ez is olyan, hogy az első kerekek csak slipnél lépnek be utólag, olyan kigyorsítás meg, hogy hátul megpörögjön max kikapcsolt elektronika mellett állatkodva lehet gyakori, tehát a négykerék hajtás se kellene, hogy olyan szinten számítson...
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Csinalj egy Model 3 konfigot, meg a hivatalos adatok szerint is levesz vagy 80km-et a nagyobb kerek, gyanitom hogy akkor ez a gyakorlatban meg tobb. Mondjuk egy Model 3 meretu autora eleve nem tudom minek kell valakinek 18-asnal nagyobb felni.
Chief Exorcist
viszont a széles felni a hóban, sárban, intenzív esőben egyértelmű hátrány. Nézzétek meg a rally autókat, olyan kis vékony kerekeik vannak, mint egy Ladának.
Erről van egy videója a Becsületes neppernek, hogy ám nem úgy van az.
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Te is kevered az átmérőt a szélességgel. Emlékeim szerint a benzines kocsiknál nincs nagy különbség, amíg ésszerű keretek közt marad a szélesség változása.
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Jogos mondjuk, ott van az i3 a maga vekony viszont nagy verziojaval. De az elektronyos autoknal szerintem mar legellenallasbeli gondok is lehetnek, de legalabbis valamit biztos elegge bekavar.
Chief Exorcist
A légellenállást aztán tényleg nem befolyásolja a kerék. (ellenben a felni felülete igen. Ezért van ilyen ronda egybe-tárcsájuk a nagyon optimalizált elektromosoknak) A kocsi alatt, ha megfelelő az aerodinamika, eleve kisebb nyomású levegő áramlik.
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Még pár tized bar guminyomás is kihat a fogyasztásra, ki ne találd hogy a széles felni és gumi nem. Mondjuk akinek olyan kocsija van h gyarilag 20 colos van rajta azt nem hiszem h erdekli az a fel liter
A 20 colos kerék még mindig nem jelenti azt, hogy feltétlenül széles a gumi.
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
Nem akartam hozzászólni, de annyi hülyeséget (is) hordtatok össze, hogy kiverte a biztosítékot :P
Önmagukban a gumi és felni egyes adatai szinte semmit sem jelentenek; sőt még a komplett kerék mérete is csak úgy értelmezhető, ha megvan hogy mekkora és milyen nehéz és milyen erős járműre rakták. Traktortól kamionon át ferrarrin keresztül a Yugóig...
Részletekbe nem fogok belemenni, de ez egy elég jó összefoglaló cikksorozat mindenről:
https://autozine.org/technical_school/tech_index.html
Ezen belül ez a fontos a gumikhoz:
https://autozine.org/technical_school/handling/Index.html
Általában egyébként a gumi két legfontosabb paramétere a szélessége és az oldalfal magassága.
A szélesség elsősorban a tapadást befolyásolja: minél nagyobb, annál nagyobb felületen érintkezik a gumi a talajjal, és annál kevésbé hajlamos megcsúszni száraz felületen. Ebből következően gyorsításkor is több erőt tud az autó kifejteni szélesebb gumikkal, és kanyarban is később csúszik meg.
Cserébe szélesebb gumikat nehezebb kormányzáskor elfordítani, hiszen jobban tapadnak a talajhoz. Plusz a nagyobb felület azt is jelenti, hogy az autó súlya is jobban szétoszlik, egy négyzetcenti felületen kisebb a nyomás - így pl. vizes, csúszós talajon viszont hamarabb veszíti el a tapadását. Moken ezt jól írta.
Az oldalfal magassága meg azért fontos, mert a gumi elasztikus és emiatt torzul a formája - minél magasabb az oldalfal, annál jobban. Mokennek itt is igaza van annyiban, hogy a guminyomás is befolyásolja azt, hogy mennyire torzul az abroncs formája (meg nyilván a keverék is számít, ahogy a tapadásban is - meg ott a minta is... stb.).
Torzulást okoz például az, ha a kerék dőlésszöge eltér a függőlegestől, ekkor csonka kúp formájú lesz, tehát az egyik oldalán nagyobb az átmérője mint a másikon. A kerék dőlésszögét elsősorban az befolyásolja, ha a karosszéria elmozdul / elfordul, mert ezt a futómű geometria nem tudja 100% kompenzálni. Mozgást okozhat bukkanó/kátyú (a kerék mozog fel/le), meg leginkább a kanyarodás (oldalra dőlés + más távot tesz meg a kanyar külső és a belső kerék), de a fékezés/gyorsítás is (előre/hátra dől a kocsi).
A gumiknál a tipikus paraméter felsorolás ez:
- szélesség (mm)
- oldalfal magasság a szélesség százalékában
- felni átmérő
Ezekből ki lehet számolni miliméterre a teljes kerék átmérőjét és szélességét is.
Példa: az előző autómon elöl 225/40 R18 gumik voltak. A mostani autómon elöl 225/40 R19 gumik vannak.
Hátul meg most 255/35 R19 van és régen 255/35 R18 volt.
Következtetések:
1. Az első és hátsó kerekek átmérője nem egyezik meg teljesen, az első kerék nagyobb.
2. A régi és új kerekek átmérője eltér, az új kerekek nagyobbak.
3. A szélességük páronként megegyezik.
4. A gumik oldalfal magassága is egyezik.
Segítségnek amúgy ez egy elégjó kalkulátor:
https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=225-40-19X8ET45&wheel2=255-35-19...
A szélesebb hátsó kerekek azért vannak, mert az autó alapvetően erős és hátsókerék meghajtású, tehát jobban át tudja vinni az erőt a talajra így.
Az azonos oldalfal magasság miatt pedig hiába nagyobb a felni a mostani autón, a gumi komfortossága emiatt mégsem romlik.
Viszont a Toyota 86, egy kis hátsókerekes kupé, az meg elöl-hátul 215/45 R17 kerekeket kapott. Ez még a komplett kerék méretét kompenzálva is keskenyebb és magasabb oldalfalú az én autóm gumijainál, ami elsőre logikátlannak tűnik - de azért döntöttek így a mérnökök, mert szándékosan egy driftelőbb autót akartak csinálni.
A magasabb oldalfal miatt a kerék jobban deformálódik, és az eleve kisebb tapadási felülettel kombinálva ez azt eredményezi, hogy hamarabb veszíti el kanyarban az autó a tapadást - tehát könnyebben lehet vele driftelni, nagyobb fun vezetni, hiába relatíve kis teljesítményű (kb 200 lóerős).
Négykerekes autókra _általában_ elöl-hátul ugyanakkora gumik kerülnek (Audi S és RS szériás szedánok pl) - viszont Vajk R8-asában valszleg hátulra súlyozott a négykerékhajtás, meg fontosabb a jó kormányzás, ezért keskenyebb elöl a gumi.
FYI: ez elöl 235/35ZR19, hátul 295/30ZR19 az alap V10 modellen, nemtom neki most mi van fent.
Az is látható ebből, hogy a 20-as felni önmagában nem jelent "peres" gumit (amikor az oldalfal magassága kevesebb, mint a szélesség fele, tehát xxx/50 alatt). Egy rakás SUV meg terepjáró van 20-22es felniken, de magas oldalfalú gumikkal.
Az új Land Rover Defendernél pl. 255/60-as az az "virsli" gumik vannak a 20-as felniken. Az én autómon meg 225/35 gumikat kéne rakni 20-as felnire. Ez azt jelentené hogy 9 centi helyett csak 7,9 centi magas lenne a gumi oldalfala, miközben a Defenderé meg 15,3 centi.
Említettem előbb a keveréket meg a mintát, nyilván ezek is nagyon fontosak menettulajdonságok szempontjából, meg ezért (is) kell téli gumi a tartósan 7-10 celsius fok alatti viszonyokhoz.
Meg persze az árat is befolyásolja, hogy gagyi kínai másolat, 4 évszakos, vagy Michelin Pilot Sport akármi kerül a felnire.
További mókák:
A felni szélessége és a gumi szélessége bizonyos szintig variálható egymáshoz képest.
Elég gyakori optikai tuningos beütés pl. egy nagyon-nagyon széles felnire keskenyebb, és nagyon alacsony oldalfalú gumit rakni, főleg Golfokon látható, és természetesen rettenetes menettulajdonságokat eredményez, meg a túl széles kerék kilóg a sárvédő alól, ezért rugózni se tud a futómű, de azért még le is szokták ültetni.
Ellenpontnak meg lehet olyat csinálni, hogy direkt picit szélesebb a gumi a felninél; ha még meg is van erősítve az oldalfala, akkor hatásosan meg tudja védeni a felnit attól, hogy lepadkázd a szélét.
Természetesen a felni szélességét hüvelykben adják meg, a gumiét meg miliméterben, nehogy túl könnyű legyen kiszámolni hogy melyikből mekkora kell.
Plusz a felninek van egy olyan paramétere (ET szám) hogy a kerékagytól kb. mennyire van kifelé vagy befelé eltolva. Ez azért fontos, mert ettől függ hogy a kerék beleakad-e a sárvédőbe a külső oldalon, vagy a felfüggesztésbe a belső oldalon.
A fentebb linkelt kalkulátor szépen demonstrálja ezt a wheel well / suspension clearance távolságokkal. Az én autómnál pl. lehet rárakni 255-nél is szélesebb kereket, de ott már nem megfelelő felnivel belevághat a sárvédőlemez, vagy a lengéscsillapító, ha rossz az ET.
A többi témát meg nem fogom megpróbálni se kifejteni, mert az Autozine cikkekben nagyon szépen benne van minden, slip angle meg steering meg ilyenek, érdemes végigolvasni. Aztán lehet továbblépni a motorokra meg ilyenekre, igazából hiába régiek mára ezek a cikkek, a mai napig nem találtam jobb és informatívabb írást ezekről...
Jahh a BMW i3 kereke pl. 19es, de csak 155 mm széles (155/70 R19).
Ez csökkenti a homlokfelületét és így a légellenállást, de annyira relatíve alacsony az oldalfala, hogy még így is jó tapadást biztosít. 70 centis a komplett kerék átmérője, az enyémnek meg 66.
Viszonyításnak az R8 meg elöl 64,7 hátul 66 centi, szóval nem túl nagy kerék ;)
A TLDR meg tehát az hogy
- Vajk R8ára nem is nagyon lehet 20as felnit rakni
- az enyémre lehet de kínszenvedés lenne utazni vele
- a Land Rover Defenderen meg még a 22-es se igazán nagy
LY jól mondja ezeket,, de a kopasz videóját a tapadásról azért érdemes megnézni, mert nem minden rallis dolog jön be elvben a vékony gumival.
Minden esetre szép összestedés, a többiek nevében is köszönöm!
Az R8-on elég sokan futtatják a 2 gen 20" papucsait, csak ahogy te is utaltál rá, kisebb gumimagassággal. Én is ezekkel a felnikkel “örököltem“ a kocsit, ráadásul az eredeti felni arány magasság mellett, tehát a kocsi most 1,5 centivel magasabban áll 3 centis átmérő növekmény miatt, melynek velejárója, hogy az óra már lefelé csal, nagyobb berugózáskor meg odaér a gumi a kerékjárat felső koptatójához.
Gondolkozom rajta, hogy veszek egy gyári 19" szettett. Még nem döntöttem el.
Mikor jössz gurulni? 😏
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."
jo latni hogy elsz :)
Parizer forever.
lul
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=ebNVdRuBXYs
"Mi egy cipősdobozban laktunk, salak volt vacsorára, és apánk minden éjjel hidegvérrel legyilkolt minket."