Szerényen jegyezném meg, hogy én megmondtam, hogy ez lesz. Kellett az OW lootboxi? Akkor tessék is megenni, amit főzni sikerült, mert a WB szintű kiadók ezeket a szisztémákat max egy évre rá úgyis kifordítják, hogy aztán piócák módjára rabolják le lóvét.
Only cosmetic? Már nem (sőt, egyértelmű, hogy a Monolithnak emiatt a fos miatt módosítaniuk kellett a játékon, hiszen kinek jutott volna eszébe magától lootboxit tenni egy szingli játékba? :D), szóval hogy magamat ismételjem: nem panaszkodni kell, simán csak EGYÉTEK! :D
Csak egy dolgot sajnálok: a Monolithot, de őket nagyon.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Hát nemtom szerintem még éppen hogy ezzel nincs semmi probléma singleben, régen ingyen voltak a cheatek most már fizetni kell érte, aki le lehet huzni azt le kell :D
Everyone wants to shine like a diamond, but no one want to get cut
A boxolás addig lesz, amíg az emberek megveszik. Ijesztő látni, hogy mennyire jól működik ez az üzleti modell. Pl. az egyik mobiljátékban rácsodálkozott egy klántárs, hogy csak időnként vett egy-két boxot, aztán kiderült, hogy 200 dollárt költött erre a hónapban. Mindezt egy ingyenes mobiljátékban, szigorúan csak vizuális lootokért.
Úgy érzem sok ember természetesnek tartja, hogy megvegye ezeket. Olyasmi lehet a háttérben, mint régen a félkarú rablóknál és egyéb játékoknál - tudod, hogy kevés esélyed van, de VAN. És amikor már beledobáltál egy csomó pénzt, akkor még többet beledobsz, hogy visszanyerd, mert "most már biztos beadja".
TF2-ben én leginkább elcserélgettem a ládáimat. Amikor nagyon meg akartam szerezni egy puskát, akkor azért nagyon sok tárgyat és néhány kulcsot adtam (szóval igen, én is fizettem az ingyenes játékért), de pontosan azt kaptam, amit akartam. Azóta sokan megpróbálták megvenni tőlem azt a puskát, a komolyabb érdeklődők dupla áron, mint amennyiért én szereztem.
Ugyancsak azt tartom, hogy ha egy játék többszáz órát szórakoztatott, akkor nem sajnálok költeni rá időnként pénzt. Így voltam a Marvel Heroes-szal is, ami szintén ingyenes és tökéletesen játszható fizetés nélkül is, de ott is vettem mindenféle cuccot.
Más játékokban csak kinyitom a beetető ládát, amit ingyér adnak, és kész. Pl. most a Fortnite-ban is vannak fizetős ládák, de nem vettem és nem is fogok venni egyet sem. A játékban gyűjtött pénzért veszek csak, mert egész egyszerűen nem éri meg. Még úgy sem, hogy ezek a lootok kőkemény játékbefolyásoló hatású cuccok.
A Fortnite-os láda ritka szar szerintem. Alapból csak Rare kategóriás loot van benne, az meg senkinek se kell. Ahhoz, hogy a ládában jó tárgy legyen (amilyet valójában akarsz, Epic és/vagy Legendary), ahhoz háromszor(!!!) kell szerencsésnek lenned. Az első kettő szerencse ahhoz kell, hogy legyen benne Legendary cucc. A harmadik ahhoz kell, hogy olyan cucc legyen, amit akarsz is. Pl. akarsz egy fegyvert, de helyette csak egy NPC-t kapsz. Vagy akarsz egy kardot, de csak egy harci kalapácsot kapsz, aminek nem szereted a játékstílusát.
Viszont itt is lehet hallani a rivjúkból, hogy az emberek panaszkodnak rá, hogy milyen drága, tehát az emberek veszik, mint a cukrot...
Úgy érzem sok ember természetesnek tartja, hogy megvegye ezeket. Olyasmi lehet a háttérben, mint régen a félkarú rablóknál és egyéb játékoknál - tudod, hogy kevés esélyed van, de VAN. És amikor már beledobáltál egy csomó pénzt, akkor még többet beledobsz, hogy visszanyerd, mert "most már biztos beadja".
Ha ezt a topikot visszaolvasod, valahol elég komolyan kitárgyaltuk, hogy ja, pontosan erről van szó. Pszichésen tök ugyanarról van szó, mint a szerencsejátéknál, egy fontos különbséggel: ezt kiskorúak is játszhatják. :D
Akkor már inkább a szerencsejáték. :)
Szerk: Ja, és persze azt sem tudjuk, hogy milyen esetleges manipulációk történnek a háttérben a rendszerrel kapcsolatban, mert senki sem ellenőrzi a dolog "tisztaságát".
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
(Én múlt hónapban csodálkoztam rá, hogy az a féltucat TF2 tárgy, ami kábé fél órás játék után meg szezonális események során lett az enyém, mennyi Eurót hoz a konyhára, ha eladom a Marketen. (Jó-jó azért nem olyan marha sokat, de a Steam-kártyákhoz viszonyítva azért van egy nagyságrendi ugrás.) El is adtam mindent, össze is jött 2-3 Euró.)
Erre a jatekra kivancsi voltam/vagyok, ugyhogy elkezdtem nezni a videot, de a felenel meguntam (fokent a stilusat), ugyhogy bocsi, ha nem minden informacio birtokaban kerdezek.
Mi ezzel a baj? Marmint ertem, hogy gambling, meg tonkreteszik az AAA jatekokat, stb., de igazabol ha nem tetszik, akkor nem jatszol vele, aztan annyi, nem? Nyilvan azert kerult bele a jatekba, mert a vasarloknak erre van igenye. Ha nem lenne, akkor nem kerulne bele. Ha meg belekerult es nincsen akkor meg ugyis bukik egy nagyot vele a kiado, aztan nem probalkozik tobbet. Engem is pl. tokre erdekelt eddig ez a jatek, most latom, hogy beleraknak ilyen fizetos marhasagot, akkor mar nem is erdekel annyira, inkabb foglalkozom massal. Szerintem eleg sok dolog van azert az eletben (meg ha csak a videojatekokat tekinjuk, azokbol is), ahhoz hogy ilyen aprosagokon leakadjon az ember. Foleg annyira, hogy errol a lekadasarol meg videot is keszitsen... :)
A probléma jelen esetben azzal van, hogy ha lootboxból kapsz ingame cuccot amit amúgy sima játékkal is megkaphatsz csak időbe telik az előrevetíti, hogy nem kevés grind lesz a játékban. Nyilván ha nem lenne agyatlan grind akkor nem venné senki ergó a bevétel érdekében változtatni kell a játékmeneten annyit, hogy az ember megvegye és ne grindolja.
Zaxx-nak mutatsz vörös posztót, de abban egyetértek vele, hogy ilyen gameplayt szétbaszó lootboxoknak nincs helye a játékokban és ha itt kvázi siker akkor mérget lehet rá venni, hogy máshol is fel fogja ütni a fejét és az hosszútávon nem fog jót tenni. :(
A kozmetikai lootboxok mellett továbbra is kiállok és felőlem akár minden játékban jöhet, csak ne ilyen alapvető gameplayt befolyásoló faszság legyen.
Nyilván én is így állok hozzá (elbaszták, ergo egy halk "basszátok meg" mellett vonok egy vállat és innentől el van felejtve a játék, bőven van választék a műfajban), Sterling meg azért csinál róla videót, mert ez érdekli és ebből él.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
A kozmetikai lootboxok mellett továbbra is kiállok és felőlem akár minden játékban jöhet, csak ne ilyen alapvető gameplayt befolyásoló faszság legyen.
Ha szigorúan mechanikailag állsz hozzá a játékhoz, akkor ja, az OW-ban ez nem része a játékmenetnek... de komolyan csak a játékmechanikai elemekből állna egy játékélmény? Az OW lootboxai azért nagyon gyengék alapból (főleg sprayeket kapsz igazán frankó dolgok helyett, a cuccok ismétlődnek, teljesen random az egész stb.), mert a Blizz azt szeretné, hogy pénzért is vedd őket, és tulajdonképpen ez az, amiért a mikrotranzakciók csökkentik a játékélmény minőségét.
Szóval azzal, hogy te kiállsz a modell mellett, tulajdonképpen azt mondod, hogy nem bánod, ha neked egy kicsit rosszabb, a saját szórakozásodnál meg többre tartod azt, hogy a Blizzard pénzt keressen. Én akkor "támogatnám" a dolgot, ha a mikrotranzakció tényleg valami olyan dolog lenne, amivel többet hozhatok ki a játékomból ahelyett, hogy a gyárilag lebutított részét pótolom ki.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Ezen az alapon mindenki csináljon ótvar játékokat és filmeket, valakinek majd tetszik, te meg találsz mást, amivel lekötöd magad. A kritikusok meg csináljanak valami produktív munkát! Mondjuk bányászhatnak szenet.
Szerintem helyes dolog a rosszat kritizálni, a jót pedig dicsérni. Az ignorancia nem visz előbbre, de segítheti nem kívánatos modellek elterjedését, és ha majd a saját kedvencedet is szétcseszi, akkor hümmöghetsz.
Az Overwatchnál pedig nekem sosem okozott sem játék-, sem más élményt a dobozok nyitogatása, nem is érdekeltek, nem tudtam szétcseszésnek megélni a kozmetikát.
A kommented eleje és a vége között van azért egy nagy ellentmondás emiatt:
Az ignorancia nem visz előbbre, de segítheti nem kívánatos modellek elterjedését, és ha majd a saját kedvencedet is szétcseszi, akkor hümmöghetsz.
Én elismerem, hogy valószínűleg a többségnél idealisztikusabban állok hozzá ehhez a dologhoz, de azért azt látni kell, hogy a Shadow of Wardorban azért vannak lootboxok, mert az Overwatch modellje sikeres lett. Az oké, hogy neked nem okozott gondot az OW-ban a dolog, és az egy jóval kevésbé destruktívabb megoldás is volt, de abból lett a WB megoldása, az meg már csak zavar téged is. :D
Azért nem lehet a kisebb rosszat leokézni, mert mindig abból lesz a nagyobb, és ez nemcsak a játékvilágban van így. Én pont azért húztam meg magamnak a "nem ingyenes játék + mikrotranzakció = fuck off" dolognál a határt, mert az az egyetlen módszer, amivel nem támogatok káros vagy potenciálisan káros modelleket. A Blizzardra meg az auction house óta ferde szemmel nézek.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Az OW lootboxai azért nagyon gyengék alapból (főleg sprayeket kapsz igazán frankó dolgok helyett, a cuccok ismétlődnek, teljesen random az egész stb.), mert a Blizz azt szeretné, hogy pénzért is vedd őket, és tulajdonképpen ez az, amiért a mikrotranzakciók csökkentik a játékélmény minőségét.
Yup, de a pénzért vedd ládában is pont ugyanolyan szarok lesznek. :D
Amúgy nekem semmivel se rosszabb, mert a kör végén arra a 2mp-re más pózban vagy ruhában látom a karakterem. Cserébe egy centivel se lesz jobb a játék ha mégis, mert számomra nem az adja az élményt, hogy mit látok pár másodpercig hanem az amikor játszom. Pedig alapvetően szeretek barbizni játékokban, wowban is irgalmatlan mennyiségű időt tudtam eltölteni egy jó transmogért. Az alapvető különbség, hogy ott megállás nélkül látod a karaktered ergó van is értelme. Itt 0. Nade mind1, te úgyis zsigerből nekimész ennek a cosmetic only lootbox rendszernek is úgyhogy felesleges is róla beszélgetni, mert úgyis csak bugyuta vita lesz belőle.
Viszont:
Én akkor "támogatnám" a dolgot, ha a mikrotranzakció tényleg valami olyan dolog lenne, amivel többet hozhatok ki a játékomból ahelyett, hogy a gyárilag lebutított részét pótolom ki.
Ezzel leírtad a shadow of war rendszerét. :D Grat. ;)
A Halo miatt meg bejött a regenerálódó élet és a fegyverlimitáció. Attól még, hogy egy csomó FPS-ben ez átok, nem mindben az, a Halo is jól működött így (mondjuk az első részben voltak medkitek, mert "sávos" volt a regeneráció), pontosabban nem ezek voltak azok, amik nem tetszettek benne. Egyszóval az inspirációbűn miatt nem ütném a Bungie-t.
Én is jobban örülnék, ha szürke modellek sem szennyeznék a játékokat, de más szint az, ahol én nekiállok keresztes hadjáratot indítani. Az Overwatchnál beértem annyival, hogy a játékot megvettem, lootboxot meg egyet sem soha, és többször leírtam a véleményemet, hogy hülyeségnek tartom az egészet. Az RMAH már egy sokkal rondább ügy volt.
Az Overwatchnál beértem annyival, hogy a játékot megvettem, lootboxot meg egyet sem soha, és többször leírtam a véleményemet, hogy hülyeségnek tartom az egészet.
Helyes.
Az RMAH már egy sokkal rondább ügy volt.
Abszolút, csak nem szabad elfelejteni, hogy melyik cég jött elő vele és hogy mit is jelentett az RMAH: a Blizzard a teljes fejlődésrendszert, vagyis a játékmenet gerincét beáldozta azért, hogy a kereskedőfelületről minél több jutalék folyjon be hozzájuk az eladott cuccok után, ezt pedig úgy akarta népszerűvé tenni, hogy haszonnal kecsegtette a játékosokat is. Tök sokan álltak hozzá úgy a dologhoz, hogy "á, nem érdekel, mert én is jól jártam, visszakerestem a játék árát roflmao, hadd járjon jól a Blizzard is", vagyis olyan romlott volt a rendszer, hogy le kellett fizetni vele a játékosokat is, kvázi "bűnrészessé" téve őket. Persze jó nagy botrány lett belőle és nagyon helyesen ki is szedték a cuccot a játékból, de tökre látszik, hogy a terv teljesen az volt, hogy a játékosok pénzéhességére apellálnak az eszük és a jóindulatuk helyett.
Ezek után én úgy vagyok vele, hogy a Blizzardnak sosem fogom elfelejteni ezt a dolgot, mert 100%-ig tisztában vagyok vele, hogy mire képesek, és ez nyomokban felfedezhető az Overwatch-ban is. Pl. a szezonális skineknél olyan parányi esélyed van unlockolni az összeset a megadott idő alatt, hogy lootboxot kell venned hozzájuk, és lehet, hogy ez téged vagy engem nem érint, mert szarunk a skinekre, de ugyanarra a "whale" mentalitásra megy rá, mint amire a freemium játékok, vagyis viszonylag kevés hülye embert húznak le, de őket nagyon sok pénzzel.
A Halo miatt meg bejött a regenerálódó élet és a fegyverlimitáció. Attól még, hogy egy csomó FPS-ben ez átok, nem mindben az, a Halo is jól működött így (mondjuk az első részben voltak medkitek, mert "sávos" volt a regeneráció), pontosabban nem ezek voltak azok, amik nem tetszettek benne. Egyszóval az inspirációbűn miatt nem ütném a Bungie-t.
Szerintem azért rossz a példa, mert önmagában a Halo zseniális játékdesign, ami alapjaiban tette sokkal jobbá a konzolos FPS-eket, vagyis egy olyan innovációról van szó, ami objektíve mindenkinek jót tett, akinek bejön az a műfaj.
Az OW lootboxai ezzel szemben egy olyan dolgot jelentenek, amitől mindenkinek egy kicsit rosszabb lesz függetlenül attól, hogy mennyire érdeklik az embert a skinek, és ezen az alapon a nulladik naptól lesöpörhetőek az asztalról. Lehet, hogy van olyan hardkór PC-s FPS-hívő, aki szívesen visszautazna az időben felrobbantani a Bungie HQ-t, de attól még a Halo újításai iszonyú jók voltak a maguk idejében, a lootboxok meg már tavaly sem kecsegtették a jövőt pozitívumokkal, csak olyan "innovációval", mint amit a Shadow of Warban látunk mindössze egy évvel később.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Van ebben is valami, amit te mondasz. Bennem azert is van mar szerintem ennyire ez a leszaras, mert reg nem jatszom annyit amennyit szeretnek. Abban igazad van, hogy ha pl. a geocaching.hu-n a ladakat hirtelen fizetosse tennek, akkor en is rogton autokat gyujtogatnek. :)
(Mondjuk abban gondolom megegyezhetunk, hogy ez a Jimquisition is annyira kritikus mint az Angry Video Game Nerd... :))
Szerintem azért rossz a példa, mert önmagában a Halo zseniális játékdesign, ami alapjaiban tette sokkal jobbá a konzolos FPS-eket, vagyis egy olyan innovációról van szó, ami objektíve mindenkinek jót tett, akinek bejön az a műfaj.
Azért akadtak, akik morogtak miatta. És igen, a hagyományos FPS-eket kedvelők évekig szívtak a Halo "hibájából".
Egyébiránt az egyik mechanika, a másik üzleti modell. Én arra gondoltam, hogy a Halóé is hozott és vitt is a különböző nézőpontok szerint, ugyanígy az Overwatché is. A pozitívum az, hogy 40 eurós a játék, nem darabolják a bázist drága DLC-k áradatával, hanem minden ingyen van, nincs pay to win sem. Ez az egyszeri lootboxokra magasan tevő játékos számára még pozitív is. Akár a mostohagyerekként kezelt - persze már többéves - Diablo III-hoz és a 15 eurós nekromantájához képest. A szellem kiengedését a palackból viszont inkább a Valve kezdte el, az Overwatch és a modellje nélkülük nem születhetett volna meg.
Azért akadtak, akik morogtak miatta. És igen, a hagyományos FPS-eket kedvelők évekig szívtak a Halo "hibájából".
A hagyományos FPS-eket kedvelők nem a Halo hibájából szívtak: a konzolok térhódítása akkor már az ajtóra volt írva, a klasszikus műfaj mindenképpen visszaszorulásra volt ítélve. A Halo-t maximum az eutanázia gondolatának kifundálásával, a CoD-ot meg annak a végrehajtásával vádolhatjuk, a halálos kór egy teljesen másik dolog. Egyébként meg az ezt követő gondolataidra is reagálva inkább okoljuk a Goldeneye-t. :D
A szellem kiengedését a palackból viszont inkább a Valve kezdte el, az Overwatch és a modellje nélkülük nem születhetett volna meg.
Bleh, akkor mentegesd őket tőlem, nekem ez az a pont, ahol "agree to disagree" kompromisszumot ajánlva kiszállok a vitából, mert kiszagoltam a "cápaugrás" pillanatát. :D A nincs fizetős DLC gondolatra mondjuk annyit azért reagálnék, hogy meglátjuk azt még.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Az egész kiegészítve a WB mocskosul gusztustalan húzásáról amivel a exec producer halálából csinálnak day 1 fizetős DLC-t (kapsz érte egy karaktert aki néha feltűnik). Lényegében az a helyzet, hogy 5 dollárt kérnek érte amiből csak 3.5 dollár megy a családnak, de kizárólag 50US államból. Szóval ha én itt megveszem, minden megy a kiadónak. Elképesztően undorító húzás és ott rohadjon meg az egész cég úgy ahogy van. Ezzel kiegészítve a lootboxos borzalmat mostmár _NAGYON_ remélem, hogy az egész project rohadtul nagy bukás lesz. Gusztustalan az egész, egyszerűen csak gusztustalan.
Abszolút, csak nem szabad elfelejteni, hogy melyik cég jött elő vele és hogy mit is jelentett az RMAH: a Blizzard a teljes fejlődésrendszert, vagyis a játékmenet gerincét beáldozta azért, hogy a kereskedőfelületről minél több jutalék folyjon be hozzájuk az eladott cuccok után, ezt pedig úgy akarta népszerűvé tenni, hogy haszonnal kecsegtette a játékosokat is.
Már akkor Diablóztam, amikor te még porba pisáltál. A Diablo 2 burjánzó pénzes feketepiacát élőben tapasztaltam meg. A Diablo 3 fejlesztéséről minden morzsát összeszedtem, ismerem a miérteket és a hogyanokat. Amúgy most jelenik meg róla egy független kiadású könyv is. Vonatkozó idézet belőle.
A második Diablóban, feketepiactól függetlenül, szerves része volt a játéknak a kereskedés mind off mind online. Sőt, még az elsőbe is belemoddolták a rajongók az elmentések manipulálásával, dupe ellenőrzéssel meg mindennel. Szerepjáték alapjellemző, akárhogyan nézed. A Diablo 3 fejlesztőinek még a munka legelején dönteniük kellett:
a) kereskedelem implementálása, ami kötelezően maga után vonja a pénzes piac megjelenését;
b) a pénzes piac megjelenésének egyedüli alternatívája a kereskedelem teljes tiltása.
Középút nincs.
A fejlesztők számára egyszerű döntés volt az előzmények és a közönség elképzelése alapján. Lesz kereskedés, és megelőzendő a külső feketepiac használatának kényszerét, gyártanak hozzá egy RMAH-t.
Nem kell beképzelt okokból démonizálni a Blizzardot. Ilyen egyszerű oka volt az RMAH-nak. Aztán nem gondolták át, hogy ennek milyen gyakrolati hatása lesz a játékra, Jay Wilson is bevallotta ezt. Faék egyszerűséggel a játékhoz mellékeltek egy robosztus tőzsdét, miközben a játékot magát meg több szinten és szempontból elkúrták. Lehet nem szeretni az RMAH-t, de a nagyobb bűn az, amit magával a játékkal csináltak.
Tizenpármillió PC példány ment el vanillából. Ez nagyágrendileg 500 milliós bevétel a Blizzardnak. Az RMAH-ban, tegyük fel, csináltak 1 milliárdos forgalmat évente a játékosok (fiákerszám, túlbecsülés), ebből évente 150 milliós bevétel jutott volna a Blizzardra, de ez az összeg magába foglalja a mikrotranzakciókkal járó nem kis tranzakciós költségeket is, tehát semmiképpen sem tiszta profit. A kiegből ismét tudtak volna nagyságrendileg 500 milliós bevételt generálni, ha nem veszti el minden reputációját a Diablo. Meg aztán még egyszer, mert két kieg volt tervben.
Nem nehéz belátni, hogy üzletileg sokkal jobban megérte volna nekik már az elején kizárni a kereskedelmet, és tisztességesen, hagyományosan RNG generált maposan, nem full retard sztorival, PVP-vel, és nem egy act-re korlátozott grind lépcsőfokokokkal kiadni a játékot. Itt most öt dolgot soroltam fel, amik miatt bukott a Diablo 3. Az RMAH csak egy volt ezek közül, viszont ha már az elején bejelentik a kereskedelem teljes mellőzését, elképzelheted mekkora csalódás lett volna. Mégis ez lett volna a helyes. Utólag könnyű okosnak lenni, de akkor a fejlesztők számára is elképzelhetetlen volt a játék kereskedelem nélkül.
Egyetértésbe nem akarlak belekényszeríteni, de szerintem félreértés esete áll fenn. Én eddig is egyetértettem veled abban, hogy a szerencsejátékos elemek eredendően nem kívánatosak, most arra próbáltam célozni, hogy különféle modellekkel nyomatják futószalagon az (ál)tartalmat, hogy hozzák az elvárt pénzt a 100 eurós játékok, gyakran megosztva a bázist. Ehhez képest az egyszeri 40 eurós Overwatch pozitívum, a lootboxok pedig Blizzardnak is motivációt kínálnak a folyamatos pátyolgatására. Látjuk, hogy mikrotranzakciókkal, közvetítési jogokkal, kártyapaklikkal, DLC-kkel, nekromantákkal, co-op commanderekkel megy különben dolog, gyakran viszolyogtató szinten. Lehet vitatkozni azon, hogy mennyire tetszik jobban vagy kevésbé, melyiket zárod ki kapásból, de egyik serpenyő sem üres az Overwatch modelljénél. A magamféle játékos ráadásul csak a pozitív serpenyőt tapasztalja meg, a másikról "csak" tud, a többi modellnél a tapasztalat nem úszható meg. Ezért engedékenyek sokan.
Idővel nyilván lesz Overwatch 2 (na jó, ilyesmit nem szokott elkapkodni a Blizzard) vagy valami nagy új tartalom, amit jól meg lehet indokolni, de már jobb a helyzet minden másnál, és hivatalosan azt mondták, hogy ingyen jön a tartalom, egyelőre ennyit tudunk.
A Halót tekintve egyetértek, de egyről beszélünk: hogy a Halo/CoD is, az Overwatch is csak egy népszerűsítő állomás ebben a létező folyamatban (meglep, ha éppen ebben nem értenénk egyet, hiszen ez nyilvánvaló). Ha zsigerből elveted az OW modelljét, akkor ezt eleve nem is értelmezheted felmentésnek, mert miért is tennél így?
Már akkor Diablóztam, amikor te még porba pisáltál.
Sosem pisáltam porba, de egyébként ez minden bizonnyal életkortól függetlenül is igaz: borzasztóan nem látom a vonzást a Diablóban, szóval egyedül az első résszel játszottam, és azt is meguntam a vége felé. Nem az én játékom.
Ettől függetlenül engem egy dolog birizgál: ha valóban ennyire a játékosok kiszolgálása volt a cél az RMAH-val, akkor miért kellett a játékosok haragja miatt kidobniuk a fenébe? Szvsz amiről te beszélsz (és amiről én eddig csak mindössze anekdotákat hallottam), az a niche-nek is a niche-e, ami a játékosközönséget illeti, és egyértelműen egy olyan elem, amit bármelyik játékfejlesztő csak elnyomni akarhat, ha valóban a jó játék fejlesztése a cél a nyerészkedés helyett. Ugye a WoW-ban is nagyon népszerű volt az auction house mindig is, mégsincs Blizzard általt legalizált és fejlesztett verziója a játékban. Ennyi erővel a kínai XP farmokat is meg lehetne szervezni offisöl verzióban, mondván, hogy "hé, srácok, van rá igény... a JÁTÉKOSOK csinálják", szóval nem győztél meg.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Átugrottál egy lépést. Nem az RMAH volt a játékosok igényének kielégítése, hanem a kereskedelem, mint alapjellemző. Az RMAH kötelező következménye ennek, elkerülendő azt, hogy külsős RM kereskedelmi machinációkba keveredjenek a játékosok. A kérdésedre a választ megadtam már az előző posztomban: könnyű utólag okosnak lenni.
A második felvetésed a WoW-al kapcsolatban meg egyszerűen nem értem.
1) Van a Blizzard által legalizált és fejlesztett és "legalizált" aukciós ház a kezdetektől fogva.
2) Kb. négy éve van WoW token, aranyat lehet venni, amit a játékosok csinálnak, aztán kiterjesztették, hogy az így keresett battle.net creditből minden battle.netes cuccot lehessen venni, sőt most ugye Destiny 2-t is.
3) Instant levelinget lehet vásárolni legálisan az aktuális tartalom elejére.
Szerényen jegyezném meg, hogy én megmondtam, hogy ez lesz. Kellett az OW lootboxi? Akkor tessék is megenni, amit főzni sikerült, mert a WB szintű kiadók ezeket a szisztémákat max egy évre rá úgyis kifordítják, hogy aztán piócák módjára rabolják le lóvét.
Only cosmetic? Már nem (sőt, egyértelmű, hogy a Monolithnak emiatt a fos miatt módosítaniuk kellett a játékon, hiszen kinek jutott volna eszébe magától lootboxit tenni egy szingli játékba? :D), szóval hogy magamat ismételjem: nem panaszkodni kell, simán csak EGYÉTEK! :D
Csak egy dolgot sajnálok: a Monolithot, de őket nagyon.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Hát nemtom szerintem még éppen hogy ezzel nincs semmi probléma singleben, régen ingyen voltak a cheatek most már fizetni kell érte, aki le lehet huzni azt le kell :D
Everyone wants to shine like a diamond, but no one want to get cut
A boxolás addig lesz, amíg az emberek megveszik. Ijesztő látni, hogy mennyire jól működik ez az üzleti modell. Pl. az egyik mobiljátékban rácsodálkozott egy klántárs, hogy csak időnként vett egy-két boxot, aztán kiderült, hogy 200 dollárt költött erre a hónapban. Mindezt egy ingyenes mobiljátékban, szigorúan csak vizuális lootokért.
Úgy érzem sok ember természetesnek tartja, hogy megvegye ezeket. Olyasmi lehet a háttérben, mint régen a félkarú rablóknál és egyéb játékoknál - tudod, hogy kevés esélyed van, de VAN. És amikor már beledobáltál egy csomó pénzt, akkor még többet beledobsz, hogy visszanyerd, mert "most már biztos beadja".
TF2-ben én leginkább elcserélgettem a ládáimat. Amikor nagyon meg akartam szerezni egy puskát, akkor azért nagyon sok tárgyat és néhány kulcsot adtam (szóval igen, én is fizettem az ingyenes játékért), de pontosan azt kaptam, amit akartam. Azóta sokan megpróbálták megvenni tőlem azt a puskát, a komolyabb érdeklődők dupla áron, mint amennyiért én szereztem.
Ugyancsak azt tartom, hogy ha egy játék többszáz órát szórakoztatott, akkor nem sajnálok költeni rá időnként pénzt. Így voltam a Marvel Heroes-szal is, ami szintén ingyenes és tökéletesen játszható fizetés nélkül is, de ott is vettem mindenféle cuccot.
Más játékokban csak kinyitom a beetető ládát, amit ingyér adnak, és kész. Pl. most a Fortnite-ban is vannak fizetős ládák, de nem vettem és nem is fogok venni egyet sem. A játékban gyűjtött pénzért veszek csak, mert egész egyszerűen nem éri meg. Még úgy sem, hogy ezek a lootok kőkemény játékbefolyásoló hatású cuccok.
A Fortnite-os láda ritka szar szerintem. Alapból csak Rare kategóriás loot van benne, az meg senkinek se kell. Ahhoz, hogy a ládában jó tárgy legyen (amilyet valójában akarsz, Epic és/vagy Legendary), ahhoz háromszor(!!!) kell szerencsésnek lenned. Az első kettő szerencse ahhoz kell, hogy legyen benne Legendary cucc. A harmadik ahhoz kell, hogy olyan cucc legyen, amit akarsz is. Pl. akarsz egy fegyvert, de helyette csak egy NPC-t kapsz. Vagy akarsz egy kardot, de csak egy harci kalapácsot kapsz, aminek nem szereted a játékstílusát.
Viszont itt is lehet hallani a rivjúkból, hogy az emberek panaszkodnak rá, hogy milyen drága, tehát az emberek veszik, mint a cukrot...
Tango
"Lagging is a lifestyle."
Ha ezt a topikot visszaolvasod, valahol elég komolyan kitárgyaltuk, hogy ja, pontosan erről van szó. Pszichésen tök ugyanarról van szó, mint a szerencsejátéknál, egy fontos különbséggel: ezt kiskorúak is játszhatják. :D
Akkor már inkább a szerencsejáték. :)
Szerk: Ja, és persze azt sem tudjuk, hogy milyen esetleges manipulációk történnek a háttérben a rendszerrel kapcsolatban, mert senki sem ellenőrzi a dolog "tisztaságát".
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
(Én múlt hónapban csodálkoztam rá, hogy az a féltucat TF2 tárgy, ami kábé fél órás játék után meg szezonális események során lett az enyém, mennyi Eurót hoz a konyhára, ha eladom a Marketen. (Jó-jó azért nem olyan marha sokat, de a Steam-kártyákhoz viszonyítva azért van egy nagyságrendi ugrás.) El is adtam mindent, össze is jött 2-3 Euró.)
Steam: mrstrato
Cserekulcs listám
Leborulok az okossagod es jovobelatasod elott. Paratlan tehetseg ez. Keep it up!
Köszi! :)
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Ó, az a WB-rant a végén szívet melengető:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=2TXWdyrqFP8
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
A PUBG-t idióták találták ki idiótáknak:
http://hu.ign.com/playerunknowns-battlegrounds/27805/news/gc-2017-a-felhaborodas-ellenere-kelendok-a-playerunknowns-ba
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Erre a jatekra kivancsi voltam/vagyok, ugyhogy elkezdtem nezni a videot, de a felenel meguntam (fokent a stilusat), ugyhogy bocsi, ha nem minden informacio birtokaban kerdezek.
Mi ezzel a baj? Marmint ertem, hogy gambling, meg tonkreteszik az AAA jatekokat, stb., de igazabol ha nem tetszik, akkor nem jatszol vele, aztan annyi, nem? Nyilvan azert kerult bele a jatekba, mert a vasarloknak erre van igenye. Ha nem lenne, akkor nem kerulne bele. Ha meg belekerult es nincsen akkor meg ugyis bukik egy nagyot vele a kiado, aztan nem probalkozik tobbet. Engem is pl. tokre erdekelt eddig ez a jatek, most latom, hogy beleraknak ilyen fizetos marhasagot, akkor mar nem is erdekel annyira, inkabb foglalkozom massal. Szerintem eleg sok dolog van azert az eletben (meg ha csak a videojatekokat tekinjuk, azokbol is), ahhoz hogy ilyen aprosagokon leakadjon az ember. Foleg annyira, hogy errol a lekadasarol meg videot is keszitsen... :)
A probléma jelen esetben azzal van, hogy ha lootboxból kapsz ingame cuccot amit amúgy sima játékkal is megkaphatsz csak időbe telik az előrevetíti, hogy nem kevés grind lesz a játékban. Nyilván ha nem lenne agyatlan grind akkor nem venné senki ergó a bevétel érdekében változtatni kell a játékmeneten annyit, hogy az ember megvegye és ne grindolja.
No de ezt mondom, hogy ha ilyen, akkor engem innentol nem izgat ez a jatek, akinek meg igy is jo, az mast miert zavar?
Zaxx-nak mutatsz vörös posztót, de abban egyetértek vele, hogy ilyen gameplayt szétbaszó lootboxoknak nincs helye a játékokban és ha itt kvázi siker akkor mérget lehet rá venni, hogy máshol is fel fogja ütni a fejét és az hosszútávon nem fog jót tenni. :(
A kozmetikai lootboxok mellett továbbra is kiállok és felőlem akár minden játékban jöhet, csak ne ilyen alapvető gameplayt befolyásoló faszság legyen.
Nyilván én is így állok hozzá (elbaszták, ergo egy halk "basszátok meg" mellett vonok egy vállat és innentől el van felejtve a játék, bőven van választék a műfajban), Sterling meg azért csinál róla videót, mert ez érdekli és ebből él.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Ha szigorúan mechanikailag állsz hozzá a játékhoz, akkor ja, az OW-ban ez nem része a játékmenetnek... de komolyan csak a játékmechanikai elemekből állna egy játékélmény? Az OW lootboxai azért nagyon gyengék alapból (főleg sprayeket kapsz igazán frankó dolgok helyett, a cuccok ismétlődnek, teljesen random az egész stb.), mert a Blizz azt szeretné, hogy pénzért is vedd őket, és tulajdonképpen ez az, amiért a mikrotranzakciók csökkentik a játékélmény minőségét.
Szóval azzal, hogy te kiállsz a modell mellett, tulajdonképpen azt mondod, hogy nem bánod, ha neked egy kicsit rosszabb, a saját szórakozásodnál meg többre tartod azt, hogy a Blizzard pénzt keressen. Én akkor "támogatnám" a dolgot, ha a mikrotranzakció tényleg valami olyan dolog lenne, amivel többet hozhatok ki a játékomból ahelyett, hogy a gyárilag lebutított részét pótolom ki.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Ezen az alapon mindenki csináljon ótvar játékokat és filmeket, valakinek majd tetszik, te meg találsz mást, amivel lekötöd magad. A kritikusok meg csináljanak valami produktív munkát! Mondjuk bányászhatnak szenet.
Szerintem helyes dolog a rosszat kritizálni, a jót pedig dicsérni. Az ignorancia nem visz előbbre, de segítheti nem kívánatos modellek elterjedését, és ha majd a saját kedvencedet is szétcseszi, akkor hümmöghetsz.
Az Overwatchnál pedig nekem sosem okozott sem játék-, sem más élményt a dobozok nyitogatása, nem is érdekeltek, nem tudtam szétcseszésnek megélni a kozmetikát.
Sors bona, nihil aliud.
A kommented eleje és a vége között van azért egy nagy ellentmondás emiatt:
Én elismerem, hogy valószínűleg a többségnél idealisztikusabban állok hozzá ehhez a dologhoz, de azért azt látni kell, hogy a Shadow of Wardorban azért vannak lootboxok, mert az Overwatch modellje sikeres lett. Az oké, hogy neked nem okozott gondot az OW-ban a dolog, és az egy jóval kevésbé destruktívabb megoldás is volt, de abból lett a WB megoldása, az meg már csak zavar téged is. :D
Azért nem lehet a kisebb rosszat leokézni, mert mindig abból lesz a nagyobb, és ez nemcsak a játékvilágban van így. Én pont azért húztam meg magamnak a "nem ingyenes játék + mikrotranzakció = fuck off" dolognál a határt, mert az az egyetlen módszer, amivel nem támogatok káros vagy potenciálisan káros modelleket. A Blizzardra meg az auction house óta ferde szemmel nézek.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Yup, de a pénzért vedd ládában is pont ugyanolyan szarok lesznek. :D
Amúgy nekem semmivel se rosszabb, mert a kör végén arra a 2mp-re más pózban vagy ruhában látom a karakterem. Cserébe egy centivel se lesz jobb a játék ha mégis, mert számomra nem az adja az élményt, hogy mit látok pár másodpercig hanem az amikor játszom. Pedig alapvetően szeretek barbizni játékokban, wowban is irgalmatlan mennyiségű időt tudtam eltölteni egy jó transmogért. Az alapvető különbség, hogy ott megállás nélkül látod a karaktered ergó van is értelme. Itt 0. Nade mind1, te úgyis zsigerből nekimész ennek a cosmetic only lootbox rendszernek is úgyhogy felesleges is róla beszélgetni, mert úgyis csak bugyuta vita lesz belőle.
Viszont:
Ezzel leírtad a shadow of war rendszerét. :D Grat. ;)
A Halo miatt meg bejött a regenerálódó élet és a fegyverlimitáció. Attól még, hogy egy csomó FPS-ben ez átok, nem mindben az, a Halo is jól működött így (mondjuk az első részben voltak medkitek, mert "sávos" volt a regeneráció), pontosabban nem ezek voltak azok, amik nem tetszettek benne. Egyszóval az inspirációbűn miatt nem ütném a Bungie-t.
Én is jobban örülnék, ha szürke modellek sem szennyeznék a játékokat, de más szint az, ahol én nekiállok keresztes hadjáratot indítani. Az Overwatchnál beértem annyival, hogy a játékot megvettem, lootboxot meg egyet sem soha, és többször leírtam a véleményemet, hogy hülyeségnek tartom az egészet. Az RMAH már egy sokkal rondább ügy volt.
Sors bona, nihil aliud.
Csak az aláírásomat tudom idézni:
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Helyes.
Abszolút, csak nem szabad elfelejteni, hogy melyik cég jött elő vele és hogy mit is jelentett az RMAH: a Blizzard a teljes fejlődésrendszert, vagyis a játékmenet gerincét beáldozta azért, hogy a kereskedőfelületről minél több jutalék folyjon be hozzájuk az eladott cuccok után, ezt pedig úgy akarta népszerűvé tenni, hogy haszonnal kecsegtette a játékosokat is. Tök sokan álltak hozzá úgy a dologhoz, hogy "á, nem érdekel, mert én is jól jártam, visszakerestem a játék árát roflmao, hadd járjon jól a Blizzard is", vagyis olyan romlott volt a rendszer, hogy le kellett fizetni vele a játékosokat is, kvázi "bűnrészessé" téve őket. Persze jó nagy botrány lett belőle és nagyon helyesen ki is szedték a cuccot a játékból, de tökre látszik, hogy a terv teljesen az volt, hogy a játékosok pénzéhességére apellálnak az eszük és a jóindulatuk helyett.
Ezek után én úgy vagyok vele, hogy a Blizzardnak sosem fogom elfelejteni ezt a dolgot, mert 100%-ig tisztában vagyok vele, hogy mire képesek, és ez nyomokban felfedezhető az Overwatch-ban is. Pl. a szezonális skineknél olyan parányi esélyed van unlockolni az összeset a megadott idő alatt, hogy lootboxot kell venned hozzájuk, és lehet, hogy ez téged vagy engem nem érint, mert szarunk a skinekre, de ugyanarra a "whale" mentalitásra megy rá, mint amire a freemium játékok, vagyis viszonylag kevés hülye embert húznak le, de őket nagyon sok pénzzel.
Szerintem azért rossz a példa, mert önmagában a Halo zseniális játékdesign, ami alapjaiban tette sokkal jobbá a konzolos FPS-eket, vagyis egy olyan innovációról van szó, ami objektíve mindenkinek jót tett, akinek bejön az a műfaj.
Az OW lootboxai ezzel szemben egy olyan dolgot jelentenek, amitől mindenkinek egy kicsit rosszabb lesz függetlenül attól, hogy mennyire érdeklik az embert a skinek, és ezen az alapon a nulladik naptól lesöpörhetőek az asztalról. Lehet, hogy van olyan hardkór PC-s FPS-hívő, aki szívesen visszautazna az időben felrobbantani a Bungie HQ-t, de attól még a Halo újításai iszonyú jók voltak a maguk idejében, a lootboxok meg már tavaly sem kecsegtették a jövőt pozitívumokkal, csak olyan "innovációval", mint amit a Shadow of Warban látunk mindössze egy évvel később.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Sterling kapcsolódóan elővette a jó öreg sponzoros dolgokat is:
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=laqx3C3HA4M
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Van ebben is valami, amit te mondasz. Bennem azert is van mar szerintem ennyire ez a leszaras, mert reg nem jatszom annyit amennyit szeretnek. Abban igazad van, hogy ha pl. a geocaching.hu-n a ladakat hirtelen fizetosse tennek, akkor en is rogton autokat gyujtogatnek. :)
(Mondjuk abban gondolom megegyezhetunk, hogy ez a Jimquisition is annyira kritikus mint az Angry Video Game Nerd... :))
Azért akadtak, akik morogtak miatta. És igen, a hagyományos FPS-eket kedvelők évekig szívtak a Halo "hibájából".
Egyébiránt az egyik mechanika, a másik üzleti modell. Én arra gondoltam, hogy a Halóé is hozott és vitt is a különböző nézőpontok szerint, ugyanígy az Overwatché is. A pozitívum az, hogy 40 eurós a játék, nem darabolják a bázist drága DLC-k áradatával, hanem minden ingyen van, nincs pay to win sem. Ez az egyszeri lootboxokra magasan tevő játékos számára még pozitív is. Akár a mostohagyerekként kezelt - persze már többéves - Diablo III-hoz és a 15 eurós nekromantájához képest. A szellem kiengedését a palackból viszont inkább a Valve kezdte el, az Overwatch és a modellje nélkülük nem születhetett volna meg.
Sors bona, nihil aliud.
A hagyományos FPS-eket kedvelők nem a Halo hibájából szívtak: a konzolok térhódítása akkor már az ajtóra volt írva, a klasszikus műfaj mindenképpen visszaszorulásra volt ítélve. A Halo-t maximum az eutanázia gondolatának kifundálásával, a CoD-ot meg annak a végrehajtásával vádolhatjuk, a halálos kór egy teljesen másik dolog. Egyébként meg az ezt követő gondolataidra is reagálva inkább okoljuk a Goldeneye-t. :D
Bleh, akkor mentegesd őket tőlem, nekem ez az a pont, ahol "agree to disagree" kompromisszumot ajánlva kiszállok a vitából, mert kiszagoltam a "cápaugrás" pillanatát. :D A nincs fizetős DLC gondolatra mondjuk annyit azért reagálnék, hogy meglátjuk azt még.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=cVM5g4MFnzs
n+1. vélemény a shadow of war körüli shitstormról.
Az egész kiegészítve a WB mocskosul gusztustalan húzásáról amivel a exec producer halálából csinálnak day 1 fizetős DLC-t (kapsz érte egy karaktert aki néha feltűnik). Lényegében az a helyzet, hogy 5 dollárt kérnek érte amiből csak 3.5 dollár megy a családnak, de kizárólag 50US államból. Szóval ha én itt megveszem, minden megy a kiadónak. Elképesztően undorító húzás és ott rohadjon meg az egész cég úgy ahogy van. Ezzel kiegészítve a lootboxos borzalmat mostmár _NAGYON_ remélem, hogy az egész project rohadtul nagy bukás lesz. Gusztustalan az egész, egyszerűen csak gusztustalan.
Már akkor Diablóztam, amikor te még porba pisáltál. A Diablo 2 burjánzó pénzes feketepiacát élőben tapasztaltam meg. A Diablo 3 fejlesztéséről minden morzsát összeszedtem, ismerem a miérteket és a hogyanokat. Amúgy most jelenik meg róla egy független kiadású könyv is. Vonatkozó idézet belőle.
A második Diablóban, feketepiactól függetlenül, szerves része volt a játéknak a kereskedés mind off mind online. Sőt, még az elsőbe is belemoddolták a rajongók az elmentések manipulálásával, dupe ellenőrzéssel meg mindennel. Szerepjáték alapjellemző, akárhogyan nézed. A Diablo 3 fejlesztőinek még a munka legelején dönteniük kellett:
a) kereskedelem implementálása, ami kötelezően maga után vonja a pénzes piac megjelenését;
b) a pénzes piac megjelenésének egyedüli alternatívája a kereskedelem teljes tiltása.
Középút nincs.
A fejlesztők számára egyszerű döntés volt az előzmények és a közönség elképzelése alapján. Lesz kereskedés, és megelőzendő a külső feketepiac használatának kényszerét, gyártanak hozzá egy RMAH-t.
Nem kell beképzelt okokból démonizálni a Blizzardot. Ilyen egyszerű oka volt az RMAH-nak. Aztán nem gondolták át, hogy ennek milyen gyakrolati hatása lesz a játékra, Jay Wilson is bevallotta ezt. Faék egyszerűséggel a játékhoz mellékeltek egy robosztus tőzsdét, miközben a játékot magát meg több szinten és szempontból elkúrták. Lehet nem szeretni az RMAH-t, de a nagyobb bűn az, amit magával a játékkal csináltak.
Tizenpármillió PC példány ment el vanillából. Ez nagyágrendileg 500 milliós bevétel a Blizzardnak. Az RMAH-ban, tegyük fel, csináltak 1 milliárdos forgalmat évente a játékosok (fiákerszám, túlbecsülés), ebből évente 150 milliós bevétel jutott volna a Blizzardra, de ez az összeg magába foglalja a mikrotranzakciókkal járó nem kis tranzakciós költségeket is, tehát semmiképpen sem tiszta profit. A kiegből ismét tudtak volna nagyságrendileg 500 milliós bevételt generálni, ha nem veszti el minden reputációját a Diablo. Meg aztán még egyszer, mert két kieg volt tervben.
Nem nehéz belátni, hogy üzletileg sokkal jobban megérte volna nekik már az elején kizárni a kereskedelmet, és tisztességesen, hagyományosan RNG generált maposan, nem full retard sztorival, PVP-vel, és nem egy act-re korlátozott grind lépcsőfokokokkal kiadni a játékot. Itt most öt dolgot soroltam fel, amik miatt bukott a Diablo 3. Az RMAH csak egy volt ezek közül, viszont ha már az elején bejelentik a kereskedelem teljes mellőzését, elképzelheted mekkora csalódás lett volna. Mégis ez lett volna a helyes. Utólag könnyű okosnak lenni, de akkor a fejlesztők számára is elképzelhetetlen volt a játék kereskedelem nélkül.
Egyetértésbe nem akarlak belekényszeríteni, de szerintem félreértés esete áll fenn. Én eddig is egyetértettem veled abban, hogy a szerencsejátékos elemek eredendően nem kívánatosak, most arra próbáltam célozni, hogy különféle modellekkel nyomatják futószalagon az (ál)tartalmat, hogy hozzák az elvárt pénzt a 100 eurós játékok, gyakran megosztva a bázist. Ehhez képest az egyszeri 40 eurós Overwatch pozitívum, a lootboxok pedig Blizzardnak is motivációt kínálnak a folyamatos pátyolgatására. Látjuk, hogy mikrotranzakciókkal, közvetítési jogokkal, kártyapaklikkal, DLC-kkel, nekromantákkal, co-op commanderekkel megy különben dolog, gyakran viszolyogtató szinten. Lehet vitatkozni azon, hogy mennyire tetszik jobban vagy kevésbé, melyiket zárod ki kapásból, de egyik serpenyő sem üres az Overwatch modelljénél. A magamféle játékos ráadásul csak a pozitív serpenyőt tapasztalja meg, a másikról "csak" tud, a többi modellnél a tapasztalat nem úszható meg. Ezért engedékenyek sokan.
Idővel nyilván lesz Overwatch 2 (na jó, ilyesmit nem szokott elkapkodni a Blizzard) vagy valami nagy új tartalom, amit jól meg lehet indokolni, de már jobb a helyzet minden másnál, és hivatalosan azt mondták, hogy ingyen jön a tartalom, egyelőre ennyit tudunk.
A Halót tekintve egyetértek, de egyről beszélünk: hogy a Halo/CoD is, az Overwatch is csak egy népszerűsítő állomás ebben a létező folyamatban (meglep, ha éppen ebben nem értenénk egyet, hiszen ez nyilvánvaló). Ha zsigerből elveted az OW modelljét, akkor ezt eleve nem is értelmezheted felmentésnek, mert miért is tennél így?
Sors bona, nihil aliud.
Sosem pisáltam porba, de egyébként ez minden bizonnyal életkortól függetlenül is igaz: borzasztóan nem látom a vonzást a Diablóban, szóval egyedül az első résszel játszottam, és azt is meguntam a vége felé. Nem az én játékom.
Ettől függetlenül engem egy dolog birizgál: ha valóban ennyire a játékosok kiszolgálása volt a cél az RMAH-val, akkor miért kellett a játékosok haragja miatt kidobniuk a fenébe? Szvsz amiről te beszélsz (és amiről én eddig csak mindössze anekdotákat hallottam), az a niche-nek is a niche-e, ami a játékosközönséget illeti, és egyértelműen egy olyan elem, amit bármelyik játékfejlesztő csak elnyomni akarhat, ha valóban a jó játék fejlesztése a cél a nyerészkedés helyett. Ugye a WoW-ban is nagyon népszerű volt az auction house mindig is, mégsincs Blizzard általt legalizált és fejlesztett verziója a játékban. Ennyi erővel a kínai XP farmokat is meg lehetne szervezni offisöl verzióban, mondván, hogy "hé, srácok, van rá igény... a JÁTÉKOSOK csinálják", szóval nem győztél meg.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Átugrottál egy lépést. Nem az RMAH volt a játékosok igényének kielégítése, hanem a kereskedelem, mint alapjellemző. Az RMAH kötelező következménye ennek, elkerülendő azt, hogy külsős RM kereskedelmi machinációkba keveredjenek a játékosok. A kérdésedre a választ megadtam már az előző posztomban: könnyű utólag okosnak lenni.
A második felvetésed a WoW-al kapcsolatban meg egyszerűen nem értem.
1) Van a Blizzard által legalizált és fejlesztett és "legalizált" aukciós ház a kezdetektől fogva.
2) Kb. négy éve van WoW token, aranyat lehet venni, amit a játékosok csinálnak, aztán kiterjesztették, hogy az így keresett battle.net creditből minden battle.netes cuccot lehessen venni, sőt most ugye Destiny 2-t is.
3) Instant levelinget lehet vásárolni legálisan az aktuális tartalom elejére.