Hol? A korábbi idézetedben játékmechanikák mennyisége és minősége alapján tettél egy kijelentést, hogy milyen típusú játékokat preferálsz. Az immerzió fogalma mentén fejtetted ki mindezt, ami már azért sem igazán állja meg a helyét, mivel a nyomozást absztraktizáló point 'n click játékok, vagy a mechanikán keresztül kommunikáló Papers Pleaseben is ugyanúgy be tudunk kerülni a "zónába", amit Csikszentmihályi fogalmazott meg a flow teóriája kapcsán.
Induljunk ki a preferenciádból, mondjuk az Arkham szérián keresztül, ahol a controller is kulcsszerpet játszik az élmény elmélyítésében: Batmanhez hasonlóan játszi könnyedséggel, azaz egy-két gombnyomással tudjuk pépesre püfölni a bűnözőket. A controller rezgésen keresztüli visszajelzésén túl a gombnyomások is kulcsszerepet játszanak az absztraktizált Batman élményben. Az élmény átadására szintén beviteli eszközöket alkalmazó VR miben különböne mindettől?
De a fenti példák mutatják, hogy nem csak kizárólag a beviteli eszközön keresztül lehet kommunikálni, hiszen az egér esetében nincsen meg a controllerhez hasonló visszacsatolás. A Papers Please esetében nem nagyon lehet a papírok kezelésének beviteli eszközön keresztüli absztrakcizációjáról beszélni, hiszen mikromozdulatokat teszünk az egérrel. Az élmény sokkal inkább a fejünkben létezik, amit elsősorban ludonarratív módszerekkel adnak át.
Lehetne még taglalni különböző történetmesélési módszereket, amik csakis a videojátékok világában létezhetnek. De ugyanezen gondolat mentén miért olyan nehéz elképzelni, hogy "játékmechanika", azaz koncepció szinten a VR is számtalan új lehetőséget tartogathat?
***
A Resident Evil 7 hoz a legkevésbé lázba, mivel a VR-t csak kellékkép alkalmazza. A motion controlleres hasonlat e téren meg is állja a helyét, hiszen a Wii-n is a tradícionális játékmechanikáktól elvonatkozó játékok ütöttek igazán. A ZomnbiU talán a legjobb példa ennek demonstrálására, hiszen a portolással teljesen odaveszett a játék sava, borsa.
Visszakanyarodva a VR-ra: a Thumper például ütősebb VR szemüveggel, de egyáltalán nem adja azt a pluszt, mint a mechanikát alapjaiban másképp megközelítő megoldások. Persze e téren még mondhatni gyerekcipőben jár a téma, és az emiatti kivárás érthető, csak ez a megközelítési mód túlmutat a platform koncepció, "játékmechanika" szintű megközelítésénél.
A korábbi idézetedben játékmechanikák mennyisége és minősége alapján tettél egy kijelentést, hogy milyen típusú játékokat preferálsz.
Leegyszerűsítve a dolgot: a mélysége alapján tettem egy kijelentést. Ugye egy point-n-click kalandjáték is lehet mély attól, hogy maga a játékmechanika kimerül az "ikonikus" két fícsör használatából. Értsd a használt immerziónak vagy flow-nak, a lényeget valahol ott fognám meg (és akkor itt tulajdonképpen azt akarom elmagyarázni, hogy nekem mi az immerzió vagy hogy mi kell hozzá), hogy nekem kell a bizonyos szntű mélység ahhoz, hogy lekössön egy játék, ez pedig az esetek nagy többségében a játékmechanikán keresztül valósul meg.
A Batmanben meg mindig kikapcsolom a rezgést :D (majdnem az összes játékban kikapcsolom).
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Exactly, meg személy szerint én azt utálom nagyon, amikor agyon van használva a dolog, így ha egy rövid időre elhúzok valahova és leteszem a kontrollert, az majd tutira nekiáll rezegni.
Kb. egyedül a régi Silent Hillekben hagyom bekapcsolva, mert ott teljesen hasznos, hogy gyorsuló szívverést imitál a rezgés, ha alacsony az életerőd.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Az biztos, hogy esetenként túltolják, így én is van, hogy idővel kikapcsolom. De alapvetően egyedülálló a controller abból a szempontból, hogy nem egyoldalú a kapcsolatod vele, mert néha visszarezeg. A mechanikai elmélyedésben ha nem is sűrűn meghatározó, alapvetően tudja fokozni az élményemet.
Pedig valaha volt egérből is rezgős változat, hogy a kormányok force feedbackjéről ne is beszéljünk.
Egyébként elég sok játékban nincs is rezgés vagy marginális a jelentősége, másokban meg annyira túltolják, hogy elzsibbad tőle kezem (ugye az inFamousban az elektromos téma miatt ez érthető, de fizikailag számomra az elektroterápia is kellemesebb nála).
Az Arkham-szériában nem emlékszem, hogy hol volt rezgés, annyira nem hagyott nyomott (a Knight kimaradt, az Asylumot pedig nem kontrollerrel játszottam végig, azzal belekezdtem pár órányira újra).
Én elhiszem, de annyira nem maradt meg, hogy öt perccel kilépés után sem mondanám meg, hogy rezgett-e a játékban valamikor. Szóval ennyire hat meg benne, ez lenne a lényeg.
Többször elmondtam már, de engem ez a rezgés kimondottan zavar. Szószerint kizökkent a játékból.
Soha semmilyen játékélményhez nem tett meg hozzá hogy egy rezgő motor bizseg a kezemben. Így mindig a legelső hogy rendszerszinten kikapcsolom
"Look at you, hacker. A pathetic creature of meat and bone. Panting and sweating as you run through my corridors. How can you challenge a perfect immortal machine?" - Shodan
Hol? A korábbi idézetedben játékmechanikák mennyisége és minősége alapján tettél egy kijelentést, hogy milyen típusú játékokat preferálsz. Az immerzió fogalma mentén fejtetted ki mindezt, ami már azért sem igazán állja meg a helyét, mivel a nyomozást absztraktizáló point 'n click játékok, vagy a mechanikán keresztül kommunikáló Papers Pleaseben is ugyanúgy be tudunk kerülni a "zónába", amit Csikszentmihályi fogalmazott meg a flow teóriája kapcsán.
Induljunk ki a preferenciádból, mondjuk az Arkham szérián keresztül, ahol a controller is kulcsszerpet játszik az élmény elmélyítésében: Batmanhez hasonlóan játszi könnyedséggel, azaz egy-két gombnyomással tudjuk pépesre püfölni a bűnözőket. A controller rezgésen keresztüli visszajelzésén túl a gombnyomások is kulcsszerepet játszanak az absztraktizált Batman élményben. Az élmény átadására szintén beviteli eszközöket alkalmazó VR miben különböne mindettől?
De a fenti példák mutatják, hogy nem csak kizárólag a beviteli eszközön keresztül lehet kommunikálni, hiszen az egér esetében nincsen meg a controllerhez hasonló visszacsatolás. A Papers Please esetében nem nagyon lehet a papírok kezelésének beviteli eszközön keresztüli absztrakcizációjáról beszélni, hiszen mikromozdulatokat teszünk az egérrel. Az élmény sokkal inkább a fejünkben létezik, amit elsősorban ludonarratív módszerekkel adnak át.
Lehetne még taglalni különböző történetmesélési módszereket, amik csakis a videojátékok világában létezhetnek. De ugyanezen gondolat mentén miért olyan nehéz elképzelni, hogy "játékmechanika", azaz koncepció szinten a VR is számtalan új lehetőséget tartogathat?
***
A Resident Evil 7 hoz a legkevésbé lázba, mivel a VR-t csak kellékkép alkalmazza. A motion controlleres hasonlat e téren meg is állja a helyét, hiszen a Wii-n is a tradícionális játékmechanikáktól elvonatkozó játékok ütöttek igazán. A ZomnbiU talán a legjobb példa ennek demonstrálására, hiszen a portolással teljesen odaveszett a játék sava, borsa.
Visszakanyarodva a VR-ra: a Thumper például ütősebb VR szemüveggel, de egyáltalán nem adja azt a pluszt, mint a mechanikát alapjaiban másképp megközelítő megoldások. Persze e téren még mondhatni gyerekcipőben jár a téma, és az emiatti kivárás érthető, csak ez a megközelítési mód túlmutat a platform koncepció, "játékmechanika" szintű megközelítésénél.
Leegyszerűsítve a dolgot: a mélysége alapján tettem egy kijelentést. Ugye egy point-n-click kalandjáték is lehet mély attól, hogy maga a játékmechanika kimerül az "ikonikus" két fícsör használatából. Értsd a használt immerziónak vagy flow-nak, a lényeget valahol ott fognám meg (és akkor itt tulajdonképpen azt akarom elmagyarázni, hogy nekem mi az immerzió vagy hogy mi kell hozzá), hogy nekem kell a bizonyos szntű mélység ahhoz, hogy lekössön egy játék, ez pedig az esetek nagy többségében a játékmechanikán keresztül valósul meg.
A Batmanben meg mindig kikapcsolom a rezgést :D (majdnem az összes játékban kikapcsolom).
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
*szívéhez kap*
Miért kapcsolsz ki játékélmény szempontjából meghatározó funkciókat? :D
Az egy kontroller, nem egy womanizer :D Én is utálom ha rezeg, mert full illúzióromboló.
Exactly, meg személy szerint én azt utálom nagyon, amikor agyon van használva a dolog, így ha egy rövid időre elhúzok valahova és leteszem a kontrollert, az majd tutira nekiáll rezegni.
Kb. egyedül a régi Silent Hillekben hagyom bekapcsolva, mert ott teljesen hasznos, hogy gyorsuló szívverést imitál a rezgés, ha alacsony az életerőd.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Az biztos, hogy esetenként túltolják, így én is van, hogy idővel kikapcsolom. De alapvetően egyedülálló a controller abból a szempontból, hogy nem egyoldalú a kapcsolatod vele, mert néha visszarezeg. A mechanikai elmélyedésben ha nem is sűrűn meghatározó, alapvetően tudja fokozni az élményemet.
Én meg billentyűzetről toltam végig az Asylumot és a Cityt is. Blaszfémia! :)
Steam: mrstrato
Cserekulcs listám
Pedig valaha volt egérből is rezgős változat, hogy a kormányok force feedbackjéről ne is beszéljünk.
Egyébként elég sok játékban nincs is rezgés vagy marginális a jelentősége, másokban meg annyira túltolják, hogy elzsibbad tőle kezem (ugye az inFamousban az elektromos téma miatt ez érthető, de fizikailag számomra az elektroterápia is kellemesebb nála).
Az Arkham-szériában nem emlékszem, hogy hol volt rezgés, annyira nem hagyott nyomott (a Knight kimaradt, az Asylumot pedig nem kontrollerrel játszottam végig, azzal belekezdtem pár órányira újra).
Sors bona, nihil aliud.
Minden... egyes... grapple-lövésnél, meg a harc is tele van vele.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Hál'istennek ez utóbbi nem halt ki, még ha küzdenek is érte a szarabbnál szarabb konzolos megoldásokkal...
Én elhiszem, de annyira nem maradt meg, hogy öt perccel kilépés után sem mondanám meg, hogy rezgett-e a játékban valamikor. Szóval ennyire hat meg benne, ez lenne a lényeg.
Sors bona, nihil aliud.
Többször elmondtam már, de engem ez a rezgés kimondottan zavar. Szószerint kizökkent a játékból.
Soha semmilyen játékélményhez nem tett meg hozzá hogy egy rezgő motor bizseg a kezemben. Így mindig a legelső hogy rendszerszinten kikapcsolom
"Look at you, hacker. A pathetic creature of meat and bone. Panting and sweating as you run through my corridors. How can you challenge a perfect immortal machine?" - Shodan