Elég cikki volt nekik, hogy a Steam VR támogatja a Riftet és a Touch-ot (sok más cuccal együtt), ők meg erre fel ... szerintem nem kell hozzá agysebésznek lenni, hogy melyikük bevételeire milyen hosszú távú hatása lett volna a helyzetnek.
Megtanulhattad volna már, hogy ami átlépi a magyar határt, arra azonnal ráugrik az árnak legalább a +30%-a. Munkásőrország.
ShowHide spoiler #
A benzinnél is hoztak egy szabályt, hogy tökmindegy mennyi az olaj hordónkénti ára, ha X összeg alá megy a világpiaci ár, akkor itthon azonnal életbe lép egy +adóforma, ami függetlenül a hordónkénti ártól szinten tartja a benzin és a gázolaj árát. Muszáj az elvtársaknak lopnia, nem megy másképp...
Szent meggyőződésem, hogy ez a magyar nagykerek sara. Anno egyik melóhelyen fel is lett vetve, hogy cseh, osztrák és német nagykerekből kéne hozni cuccokat. Pl. német nagykerből a TT cuccok a felébe(!) kerültek volna, így a szállítás is megérte volna. Anno amikor elindultak hazai árukeresők, akkor még az osztrák, cseh, szlovák árakat is kidobta amiről nagyon hamar leszoktak, mert pl. cseheknél a drágább monitorok 30%-al voltak olcsóbbak. De amikor ezt felhozom fórumokon, akkor mindenki azt bizonygatja, hogy ez csak a 27% áfa hatása, pedig nagyon nem.
Egy példa. Van ez a szemüveg, amibe a mobilt lehet belecsúsztatni, és így produkál VR hatást.
Itthon valami 24.000 körül vesztegetik, Ebay-en 4-10.000 között megy, szóval még szállítással együtt is olcsóbban megkapod, mintha itt helyben vennéd.
Akinek van rá lehetősége, külföldön élő rokona, ismerőse, az vele hozasson be mindent, ebben az országban egyszerűen nem szabad műszaki cikkeket vásárolni.
Azt nem tudom mennyire éri meg, hogy mondjuk forintot átváltani euróra és úgy megvenni mondjuk az osztrákoknál, de lassan már az is olcsóbban kijön, mint helyben bármi.
Jó mondjuk mobilos, kábeles, átalakítós, memória kártya olvasós USB HUB-os kínai cuccokat itthon olyan 300-1000%-os haszonkulccsal mérik. A mobil VR-es kütyüket ahol én néztem ott "csak" 200-300%-al tolják meg. A legsúlyosabb az arány a védőfóliák és tokok terén van (tablet, telefon), de ott nagyon.
Elhiszem én hogy kell bizonyos nyereség, meg kutyafasza, de nálunk nem nyereség van, ésszerű határokon belül, hanem az égboltig kitolt nyerészkedés, de az nagyon durván.
Erről a termékről kevés valós adatot leltem, csak azért teszem be ide, mert sokan várnak kisebb, könnyebb, szemüveg szerű VR eszközre és az tény, hogy ez az első fecske. A DLODLO bemutatta a V1 elnevezésű VR szemüvegét. A termék telefonhoz és számítógéphez IS használható, de direkt gyártanak hozzá egy D1 elnevezésű külső hordozható egységet, amiről megint nem sok derült még ki. A szemüveg ára 559USD. A felbontása 2560x1024, a látószöge 105 fok. A mozgás érzékelők 9 tengely mentén gyűjtik be az adatokat. A reklámfilm alapján tud továbbá gesztus vezérlést is a termék. A gyártó oldalára még nem kell szaladni, mert teljesen üres még.
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=DANzC8hbT8E
Két hét és pár nap intenzív demózás és kicsit kevésbé intenzív tesztelgetés (na nem mintha nem szeretnék benne lenni egész nap, de hát még mindig van valódi valóság telis-tele valódi kötelezettségekkel, mint például lemenni kocsmába esténként) után eljött a beszámoló ideje:
HTC VIVE
avagy szőrmadárkalickát viseltem a fejemen, miközben szőrmadár voltam kalickában
A virtuális valóság kipróbálásától csak egy dolog érdekesebb, az pedig másokat nézni, miközben kipróbálják. Ehhez az axiómához tartva magam kb. mindenkit és mindenki anyukáját meghívtam szerény lakásomba VR-t próbálni, remek szórakozást biztosítva azoknak, akik éppen nem odaát voltak a bitcsillagok között. Előre bocsátom, kísérleti szőrmadaraimon ellenvélemény nélkül működött a valóság illúziója és meggyőződve beszéltek a tapasztaltakról. A lenyűgöződés foka jómadártól jómadárig különbözött, de az egyébként szkeptikus barátaim is megszűntek úgy beszélni róla, hogy ez egy buta játék, és hogy kidobtam semmire a pénzemet.
Két vendégem nem akarta kipróbálni, az egyiknek közben kiderült, hogy van mentsége, mert gyereket vár és mindennel óvatos, a másik szerint meg buta játék, és kidobtam semmire a pénzemet (és gondolom fél, hogyha netán felpróbálná, akkor a valódi virtuális valóság rácáfolna erre a hitére). Eddig kb. 25-en léptek be a mátrixba nálam.
Jah, és nekem is tetszik. Most is nagy a kísértés, hogy inkább Racket NX-ben püföljem a fénygolyót az opálkristály ütőmmel a felvillanó hatszögekbe. Amolyan squash-szerű játék, hogy valósághoz közelibb leírással éljek.
A dolog beállítása kicsit tovább tartott, mint az egy óra, amit a használati utasítás tippelt. A kézikönyv egyébként teljesen számítógépes, a dobozban mindössze egy alkatrészlista van és egy cím a felszólítással, hogy menjünk fel a HTC holnapjára és kövessük az utasításokat. A szöszölés tárgya az volt, hogy a lightboxoknak – vagyis a két kb. 10 cm élű kockának, ami a mozgás térbeli lekövetéshez kell – állványt is készítettem lécekből és deszkákból. Egyébként a falra kell őket fölfúrni, de mivel vinni fogom demóztatni máshova is, ezért rögtön úgy építettem föl, hogy valamilyen szinten hordozható legyen. A nappaliban 3x4 méternyi helyet sikerült fölszabadítani a VR játszótérnek, ebből, miután két átlósan átellenes sarokba elhelyeztem a lightboxokat, és egy kis ráhagyással megrajzoltam a szoftvernek a játéktér határait, 2,7x2,7 méternyi nettó mozgástér maradt a virtuális valóságban. Ez bőven elég volt eddig minden alkalmazás szabályos működéséhez, bár ugyanakkor odabent szűkösnek érződik. Egy helyen már levertem a vakolatot. A Racket NX egy veszélyes játék. Szerencsére a kontroller erősebb, mint a fal.
Végül is elég jól adaptálódik az ember a rendelkezésre álló mozgástérhez, és a szoftver rögtön kijelzi a virtuális térben megrajzolt szőrmadárkalickát, amint közeledünk hozzá a kontrollereinkkel vagy a fejünkkel. Amit nem rajzol meg azok a barátaink és a kicsinyeink. Akciójáték közben nagyon-nagyon csúnyán fejbe lehet valakit baszni, úgyhogy tessék okulni a Wii fail videókból és nem odamenni a vakon hadonászó felebarátunkhoz. Gyereket, állatot meg pórázra kell kötni, ha el akarunk veszni a zölden felvillanó hatszögek vadászatában. Nagy bánatomra nálam ilyen veszély nem áll fönn, de hát így jártam, olyan nőnek udvarolok, aki szerint buta játékokra dobom ki a pénzemet.
Az első VR élmény a lehető legegyszerűbbnek tűnő dolog volt, és mégis még mindig újra és újra lenyűgöz. Fölhúztam a sisakot (egyébként egy kicsit rosszul, nem hagytam rendesen ráfeküdni az orromra, és ezért nem a lencsék fókuszában volt a pupillám), megjelent egy meglehetősen üres tér, és egy karnyújtásnyira tőlem ott lebegett a két kontroller számítógéppel generált modellje. A valóságban persze az asztalon voltak, de én sem az asztalt, sem a kezem nem láttam. Az a momentum, hogy kinyúlok a semmibe, fölveszem a valódi kontrollert, és a virtuális képét pontosan ott látom, ahol a valóságban van, mái napig mágikus.
A következő tíz perc a betanítóprogrammal már kevésbé volt lenyűgöző. Egy istenért se jöttem rá első nap, hogy miért életlen, és ez rettentően lehangolt, hirtelen úgy gondoltam, hogy kész, ennyit tud a rendszer. Szerintem a közönségem (két lakótársam és az egyik barátnője) érezhették is rajtam a csalódást. De mást is észrevettem. Egyik, hogy hiába van 1,3 megapixel szemenként, itt még bizony látszódnak a pixelek. Na nem borzasztó, de nem is lehet nem észrevenni. Másik, hogy nincs tökéletes sötét, pedig OLED kijelzőkről van szó, amiktől ez elvárható. A sűrű frissítés és rövid válaszidő miatt – gondolom én – a pixelek sose kapcsolnak ki teljesen, és még csak nem is uniform szürke a „fekete”, hanem homokszerű textúrája van, vagyis egy statikus zaj jelenik meg (nem hangyás, nem vibrálnak a pixelek). Ennek utánanéztem, minden Vivének és Riftnek megvan ez a „jellemzője”.
Kihangsúlyozom, hogy egyik probléma sem bontja meg az illúziót. Tökéletesen sötét helyszínek nagyon ritkák a programokban/játékokban, és amint van valami tartalom a kijelzőn, már szűkül a pupilla és láthatatlanná válik a textúra. Amint rájöttem, hogyan kell szabályosan ráilleszteni a szemekre a kijelzőt, megnyugodtam. Minden várakozásomat teljesítette a feji egység, és ami a mozgás lekövetését illeti, túl is teljesítette, mert lehet vele nagyon gyors mozgásokat rögzíteni, pl. az emlegetett squash, valamint az asztalitenisz is tökéletesen játszható benne.
Ami a tartalmat illeti, az ingyenes demók nagyon jó minőségűek. A Valve The Labje, és az Nvidia VR Funhouse programja a közönség választott belépője a virtuális valóságba, viccesek, kapcsolódnak az igazi valósághoz (nem absztraktak) és mégis jól bemutatják a VR lehetőségeit. Lehet bennük úgy rosszalkodni, ahogy a valóságban nem igazán (legalábbis nem jelentős károk okozása nélkül), és ez rögtön elnyeri a bent levők tetszését.
A kedvencem, a Racket NX is ingyenes demó, a teljes, fizetős játék még nem kész. Instant get kategória, remélem, nem kell sokat várni a címre. Ez már absztrakt akciójáték, ugye hatszögek, meg energiabogyó, meg area-of-effekt ütések, de az alap, hogy teniszütő-szerűséggel ütünk gömbszerű izét, az mindenkinek megvan.
A Tilt Brush 3D rajzolóprogram is megérdemel egy kiemelést, ingyenes és jó. Be lehet kapcsolni, hogy zenére izéljenek a rajzolt figuráink, az eredmény azonnali pszichedelia, nem is kell gombázni. Parti „játékként” is működik, pl. Activity-vel kombózva.
Ezeken kívül játszottam még Hover Junkers multi lövöldözést, Zombie Training Simulator kartonfigura-lövöldét, The Gallery – Call of the Starseed kalandjátékot, és persze a Budget Cuts demóját, ami mókás késdobáló ninjaszimulátor stealth game. Nem ragoznám, kívánalomra írok róluk külön. Minden játék hozza a kötelezőt, ideig-óráig el lehet velük lenni. Olyat nem is töltök le, ami gyanús. A Steam review rendszere meglepően jó útmutatókkal szolgál a VR játékokat illetőleg, az emberek gyorsan beírják, ha fundamentális hibája van egy programnak. VR esetén a tájékozódás kiemelten fontos, mert ha pl. egy játék önkényesen irányítja a nézőpontot, az a legtöbb emberben szédülést okoz. Az instant, felhasználóvezérelt teleportálgatás a jó megoldás a mozgásra, ez van, és ezért muszáj „gamifikálni” a VR-t egyelőre.
Érdekes kísérlet még a Realities. Ez, és az ehhez hasonló projektek mutatják meg a VR potenciálját a játékokon túl. Fotogrammetriával bedigitalizált helyszíneket látogathatunk meg, ötletesen megoldva az úti cél kiválasztását: diktátorosan földgömbbel labdázunk, majd rábökünk (az egyelőre kevés) opció egyikére. Így sikerült az egyik vendégemnek Alcatraz egy cellájában megcsodálni a szaros WC kagylót. Remek első benyomást kapott a VR-ről. Tanulság: lehetőleg próbáld ki a programokat magadban, mielőtt másoknak demonstrálnád a működését...
Egyelőre több programot nem próbáltam ki érdemlegesen. Van még Lightblade VR-em, ami fénykardozós-blastervisszaütős játék, a lakótársaimnak nagyon bejön, és mókás nézni, ahogy újrajátsszák a star wars kidet élőben. A várakozólistámon van még horror játék, mindenféle kalandjáték és egy RPG is, szépen lassan elkezdem most feldolgozni a fizetős játékokat és élményeket. Pornót még nem engedtem, bár ezzel egy kicsit magam is megleptem. Be kellene próbálni valamit, de a sztereoszkopikus, 360 fokos (kvázi VR) filmek pocsékak, legalábbis azok (a határozottan nem erotikus tartalmak), amikhez eddig szerencsém volt, kiábrándítóan gagyik voltak. Ilyen GearVR-es/Google Cardboard-os arcoknak még érdekes lehet, de sehol sincsenek a jó lemodellezett, full 3D helyszínekhez képest. Életlenek, és persze ha mozog a kamera, akkor szédelgésveszélyesek is.
Az elégedettségem ellenére nem tudom ajánlani mindenkinek ezeket az első generációs VR rendszereket (sem ezt, sem az Oculust). A zavaró, de amúgy menedzselhető kábel a feji eszközhöz, valamint a mozgáskövetés szerelős megoldása azt jelenti, hogy ez még bizony nem tömegcikk. Kb. 7 év múlva viszont könyörtelenül az lesz. Működik, az embereknek már most bejön. Amint a teljesen mobil megoldások ki tudnak préselni magukból 3-4 megapixelt szemenként, hozzáférhetővé fog válni e technológia a nagyközönségnek is. A tartalom mennyiségével szerencsére nincs gond, több dolgot tudnék csinálni benne, mint amire reálisan időm van, szóval látom előre, hogy ugyanúgy fogom hizlalni a VR backlogomat, mint a hagyományos Steames (és egyéb) játékok „majdvégigjátszom” listám…
Neked ajánlom-e a VR-t? Ha van lehetőséged, akkor mindenképpen próbáld ki. Ha van pénzed és szereted az újdonságokat, vagy szeretnéd látni a jövőt egy kicsit előbb, mint az emberiség többi része, akkor vedd meg. Én ez utóbbi vagyok. Világosan látom, hogy a VR/AR rendszerek alapvetők, és így-vagy-úgy mindenkinek elérhetők lesznek egyszer, de még sok mérnöki fejlesztésre van szükség, hogy oda jusson a technológia. Addig is, egy kicsit a jövőben érzem magam.
The number of new HTC Vive owners on Steam grew only 0.3 percent in July and was flat in August, according to a survey (via Reddit) of customers that use Valve’s distribution network. The Oculus Rift headset from the Facebook subsidiary saw similar stagnation of 0.3 percent in July and 0.1 percent in August. At this point, only 0.18 percent of Steam users own the Vive and only 0.10 percent own the Rift. And with lethargic sales, both of these high-end head-mounted displays are going to need a lot of help to catch on with audiences.
.
July and August are important because they were the first months where both HTC and Oculus no longer had supply constraints. Through most of that two-month period, consumers could go online or even drive to a store to pick up one of these units instantly. The problem, however, is that no one is doing that.
As a point of comparison, 1.68 percent of Steam users now own 1440p displays, which are a stepping stone between 1080p and the Ultra HD 4K monitors. The 1440p category grew 0.04 percent in July and 0.08 percent in August.
Itthon persze, de ez nem annyira mérvadó. Japánoknak, nyugati koleszosoknak inkább a "nincs hely" a probléma a Vive-val. Nekem (nyugati fizu) is az az abszolút probléma, a többi kisebb, vagy nem. Kb ki kéne dobnom 2-3 méternyi telerakott szekrényt...
A kb. 200 ezer egység Vive szerintem szép szám ahhoz képest, hogy otromba, nagy helyigényű, kábeles, high-end PC kell hozzá, és nem utolsó sorban olyan tech, amiről a szélesebb közönség még mindig azt hiszi, hogy sci-fi :)
Megvettem amúgy a Redoutot, mert mittudomén, bevállalós vagyok, ki szerettem volna már próbálni járműves cuccot. A Redout übergyors antigravity racer, a VR csak opció benne. Hát kb. 10 percet bírtam, utána csúfosan feladtam, úgy kavargott a gyomrom :D Gondoltam ezután jól megviccelem a lakótársam, mondtam itt ez a vadiúj játék, próbáld ki, csili-vili versenyzés. Hát kente vagy egy órát egyhuzamban következmény nélkül, nyeregette a medálokat, és úgy általában örült mint kiskutya a farkának.
Így megy ez, valaki bírja, én meg nem. Oh, irony...
Elég cikki volt nekik, hogy a Steam VR támogatja a Riftet és a Touch-ot (sok más cuccal együtt), ők meg erre fel ... szerintem nem kell hozzá agysebésznek lenni, hogy melyikük bevételeire milyen hosszú távú hatása lett volna a helyzetnek.
The Assembly - Megjelenés Július 19.
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=mGpoPY1ZV2o
366 014 Ft
https://www.pcx.hu/termek/htc-vive-vr-szemuveg-420893
Ha Bécsbe rendelem megúszom 1000 euróból, vagyis 150 euróval kevesebb buszköltséggel együtt, márpedig utaznom ígyis-úgyis kell érte.
Versenyképes ár, tényleg.
Összehasonlításképpen US-ben nettó 227 790 Ft, vagyis jómagyar adóval kb 290 000 Ft.
Kapcsolódó hír a VR témához, hogy a legnagyobb kulcsszó-használati ugrást az utóbbi hónapokban a "VR porn" produkálta, 10 000% :)
Megtanulhattad volna már, hogy ami átlépi a magyar határt, arra azonnal ráugrik az árnak legalább a +30%-a. Munkásőrország.
Szent meggyőződésem, hogy ez a magyar nagykerek sara. Anno egyik melóhelyen fel is lett vetve, hogy cseh, osztrák és német nagykerekből kéne hozni cuccokat. Pl. német nagykerből a TT cuccok a felébe(!) kerültek volna, így a szállítás is megérte volna. Anno amikor elindultak hazai árukeresők, akkor még az osztrák, cseh, szlovák árakat is kidobta amiről nagyon hamar leszoktak, mert pl. cseheknél a drágább monitorok 30%-al voltak olcsóbbak. De amikor ezt felhozom fórumokon, akkor mindenki azt bizonygatja, hogy ez csak a 27% áfa hatása, pedig nagyon nem.
Egy példa. Van ez a szemüveg, amibe a mobilt lehet belecsúsztatni, és így produkál VR hatást.
Itthon valami 24.000 körül vesztegetik, Ebay-en 4-10.000 között megy, szóval még szállítással együtt is olcsóbban megkapod, mintha itt helyben vennéd.
Akinek van rá lehetősége, külföldön élő rokona, ismerőse, az vele hozasson be mindent, ebben az országban egyszerűen nem szabad műszaki cikkeket vásárolni.
Azt nem tudom mennyire éri meg, hogy mondjuk forintot átváltani euróra és úgy megvenni mondjuk az osztrákoknál, de lassan már az is olcsóbban kijön, mint helyben bármi.
Jó mondjuk mobilos, kábeles, átalakítós, memória kártya olvasós USB HUB-os kínai cuccokat itthon olyan 300-1000%-os haszonkulccsal mérik. A mobil VR-es kütyüket ahol én néztem ott "csak" 200-300%-al tolják meg. A legsúlyosabb az arány a védőfóliák és tokok terén van (tablet, telefon), de ott nagyon.
Elhiszem én hogy kell bizonyos nyereség, meg kutyafasza, de nálunk nem nyereség van, ésszerű határokon belül, hanem az égboltig kitolt nyerészkedés, de az nagyon durván.
foelg hogy ilyen high tech cuccot valszeg intelligens emberek vesznek azok meg kurvara nem fognak ennyit fizetni erte :D
Everyone wants to shine like a diamond, but no one want to get cut
Hát meg miért fizetne, amikor a szomszédban, sógoréknál megkapja majdnem 80.000 forinttal olcsóbban.
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=qDn_dyc9jns
Legjobb az indulás:
rwurl=http://i.imgur.com/swpjI58.mp4
Raw Data becomes VR’s first best-seller, hitting the top of the Steam charts on launch-day
http://www.idigitaltimes.com/fallout-vr-gameplay-impressions-its-time-st...
http://www.gamespot.com/articles/doom-may-have-solved-vrs-traversal-prob...
tl;dr: instant teleport helyett gyors odamozgatás ilyenkor szokásos vizuális effektekkel, mintha kilőtt puskagolyó lennél.
The world's first VR camera satellite launches next summer
Steam: mrstrato
Cserekulcs listám
Erről a termékről kevés valós adatot leltem, csak azért teszem be ide, mert sokan várnak kisebb, könnyebb, szemüveg szerű VR eszközre és az tény, hogy ez az első fecske. A DLODLO bemutatta a V1 elnevezésű VR szemüvegét. A termék telefonhoz és számítógéphez IS használható, de direkt gyártanak hozzá egy D1 elnevezésű külső hordozható egységet, amiről megint nem sok derült még ki. A szemüveg ára 559USD. A felbontása 2560x1024, a látószöge 105 fok. A mozgás érzékelők 9 tengely mentén gyűjtik be az adatokat. A reklámfilm alapján tud továbbá gesztus vezérlést is a termék. A gyártó oldalára még nem kell szaladni, mert teljesen üres még.
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=DANzC8hbT8E
Két hét és pár nap intenzív demózás és kicsit kevésbé intenzív tesztelgetés (na nem mintha nem szeretnék benne lenni egész nap, de hát még mindig van valódi valóság telis-tele valódi kötelezettségekkel, mint például lemenni kocsmába esténként) után eljött a beszámoló ideje:
HTC VIVE
avagy szőrmadárkalickát viseltem a fejemen, miközben szőrmadár voltam kalickában
A virtuális valóság kipróbálásától csak egy dolog érdekesebb, az pedig másokat nézni, miközben kipróbálják. Ehhez az axiómához tartva magam kb. mindenkit és mindenki anyukáját meghívtam szerény lakásomba VR-t próbálni, remek szórakozást biztosítva azoknak, akik éppen nem odaát voltak a bitcsillagok között. Előre bocsátom, kísérleti szőrmadaraimon ellenvélemény nélkül működött a valóság illúziója és meggyőződve beszéltek a tapasztaltakról. A lenyűgöződés foka jómadártól jómadárig különbözött, de az egyébként szkeptikus barátaim is megszűntek úgy beszélni róla, hogy ez egy buta játék, és hogy kidobtam semmire a pénzemet.
Két vendégem nem akarta kipróbálni, az egyiknek közben kiderült, hogy van mentsége, mert gyereket vár és mindennel óvatos, a másik szerint meg buta játék, és kidobtam semmire a pénzemet (és gondolom fél, hogyha netán felpróbálná, akkor a valódi virtuális valóság rácáfolna erre a hitére). Eddig kb. 25-en léptek be a mátrixba nálam.
Jah, és nekem is tetszik. Most is nagy a kísértés, hogy inkább Racket NX-ben püföljem a fénygolyót az opálkristály ütőmmel a felvillanó hatszögekbe. Amolyan squash-szerű játék, hogy valósághoz közelibb leírással éljek.
A dolog beállítása kicsit tovább tartott, mint az egy óra, amit a használati utasítás tippelt. A kézikönyv egyébként teljesen számítógépes, a dobozban mindössze egy alkatrészlista van és egy cím a felszólítással, hogy menjünk fel a HTC holnapjára és kövessük az utasításokat. A szöszölés tárgya az volt, hogy a lightboxoknak – vagyis a két kb. 10 cm élű kockának, ami a mozgás térbeli lekövetéshez kell – állványt is készítettem lécekből és deszkákból. Egyébként a falra kell őket fölfúrni, de mivel vinni fogom demóztatni máshova is, ezért rögtön úgy építettem föl, hogy valamilyen szinten hordozható legyen. A nappaliban 3x4 méternyi helyet sikerült fölszabadítani a VR játszótérnek, ebből, miután két átlósan átellenes sarokba elhelyeztem a lightboxokat, és egy kis ráhagyással megrajzoltam a szoftvernek a játéktér határait, 2,7x2,7 méternyi nettó mozgástér maradt a virtuális valóságban. Ez bőven elég volt eddig minden alkalmazás szabályos működéséhez, bár ugyanakkor odabent szűkösnek érződik. Egy helyen már levertem a vakolatot. A Racket NX egy veszélyes játék. Szerencsére a kontroller erősebb, mint a fal.
Végül is elég jól adaptálódik az ember a rendelkezésre álló mozgástérhez, és a szoftver rögtön kijelzi a virtuális térben megrajzolt szőrmadárkalickát, amint közeledünk hozzá a kontrollereinkkel vagy a fejünkkel. Amit nem rajzol meg azok a barátaink és a kicsinyeink. Akciójáték közben nagyon-nagyon csúnyán fejbe lehet valakit baszni, úgyhogy tessék okulni a Wii fail videókból és nem odamenni a vakon hadonászó felebarátunkhoz. Gyereket, állatot meg pórázra kell kötni, ha el akarunk veszni a zölden felvillanó hatszögek vadászatában. Nagy bánatomra nálam ilyen veszély nem áll fönn, de hát így jártam, olyan nőnek udvarolok, aki szerint buta játékokra dobom ki a pénzemet.
Az első VR élmény a lehető legegyszerűbbnek tűnő dolog volt, és mégis még mindig újra és újra lenyűgöz. Fölhúztam a sisakot (egyébként egy kicsit rosszul, nem hagytam rendesen ráfeküdni az orromra, és ezért nem a lencsék fókuszában volt a pupillám), megjelent egy meglehetősen üres tér, és egy karnyújtásnyira tőlem ott lebegett a két kontroller számítógéppel generált modellje. A valóságban persze az asztalon voltak, de én sem az asztalt, sem a kezem nem láttam. Az a momentum, hogy kinyúlok a semmibe, fölveszem a valódi kontrollert, és a virtuális képét pontosan ott látom, ahol a valóságban van, mái napig mágikus.
A következő tíz perc a betanítóprogrammal már kevésbé volt lenyűgöző. Egy istenért se jöttem rá első nap, hogy miért életlen, és ez rettentően lehangolt, hirtelen úgy gondoltam, hogy kész, ennyit tud a rendszer. Szerintem a közönségem (két lakótársam és az egyik barátnője) érezhették is rajtam a csalódást. De mást is észrevettem. Egyik, hogy hiába van 1,3 megapixel szemenként, itt még bizony látszódnak a pixelek. Na nem borzasztó, de nem is lehet nem észrevenni. Másik, hogy nincs tökéletes sötét, pedig OLED kijelzőkről van szó, amiktől ez elvárható. A sűrű frissítés és rövid válaszidő miatt – gondolom én – a pixelek sose kapcsolnak ki teljesen, és még csak nem is uniform szürke a „fekete”, hanem homokszerű textúrája van, vagyis egy statikus zaj jelenik meg (nem hangyás, nem vibrálnak a pixelek). Ennek utánanéztem, minden Vivének és Riftnek megvan ez a „jellemzője”.
Kihangsúlyozom, hogy egyik probléma sem bontja meg az illúziót. Tökéletesen sötét helyszínek nagyon ritkák a programokban/játékokban, és amint van valami tartalom a kijelzőn, már szűkül a pupilla és láthatatlanná válik a textúra. Amint rájöttem, hogyan kell szabályosan ráilleszteni a szemekre a kijelzőt, megnyugodtam. Minden várakozásomat teljesítette a feji egység, és ami a mozgás lekövetését illeti, túl is teljesítette, mert lehet vele nagyon gyors mozgásokat rögzíteni, pl. az emlegetett squash, valamint az asztalitenisz is tökéletesen játszható benne.
Ami a tartalmat illeti, az ingyenes demók nagyon jó minőségűek. A Valve The Labje, és az Nvidia VR Funhouse programja a közönség választott belépője a virtuális valóságba, viccesek, kapcsolódnak az igazi valósághoz (nem absztraktak) és mégis jól bemutatják a VR lehetőségeit. Lehet bennük úgy rosszalkodni, ahogy a valóságban nem igazán (legalábbis nem jelentős károk okozása nélkül), és ez rögtön elnyeri a bent levők tetszését.
A kedvencem, a Racket NX is ingyenes demó, a teljes, fizetős játék még nem kész. Instant get kategória, remélem, nem kell sokat várni a címre. Ez már absztrakt akciójáték, ugye hatszögek, meg energiabogyó, meg area-of-effekt ütések, de az alap, hogy teniszütő-szerűséggel ütünk gömbszerű izét, az mindenkinek megvan.
A Tilt Brush 3D rajzolóprogram is megérdemel egy kiemelést, ingyenes és jó. Be lehet kapcsolni, hogy zenére izéljenek a rajzolt figuráink, az eredmény azonnali pszichedelia, nem is kell gombázni. Parti „játékként” is működik, pl. Activity-vel kombózva.
Ezeken kívül játszottam még Hover Junkers multi lövöldözést, Zombie Training Simulator kartonfigura-lövöldét, The Gallery – Call of the Starseed kalandjátékot, és persze a Budget Cuts demóját, ami mókás késdobáló ninjaszimulátor stealth game. Nem ragoznám, kívánalomra írok róluk külön. Minden játék hozza a kötelezőt, ideig-óráig el lehet velük lenni. Olyat nem is töltök le, ami gyanús. A Steam review rendszere meglepően jó útmutatókkal szolgál a VR játékokat illetőleg, az emberek gyorsan beírják, ha fundamentális hibája van egy programnak. VR esetén a tájékozódás kiemelten fontos, mert ha pl. egy játék önkényesen irányítja a nézőpontot, az a legtöbb emberben szédülést okoz. Az instant, felhasználóvezérelt teleportálgatás a jó megoldás a mozgásra, ez van, és ezért muszáj „gamifikálni” a VR-t egyelőre.
Érdekes kísérlet még a Realities. Ez, és az ehhez hasonló projektek mutatják meg a VR potenciálját a játékokon túl. Fotogrammetriával bedigitalizált helyszíneket látogathatunk meg, ötletesen megoldva az úti cél kiválasztását: diktátorosan földgömbbel labdázunk, majd rábökünk (az egyelőre kevés) opció egyikére. Így sikerült az egyik vendégemnek Alcatraz egy cellájában megcsodálni a szaros WC kagylót. Remek első benyomást kapott a VR-ről. Tanulság: lehetőleg próbáld ki a programokat magadban, mielőtt másoknak demonstrálnád a működését...
Egyelőre több programot nem próbáltam ki érdemlegesen. Van még Lightblade VR-em, ami fénykardozós-blastervisszaütős játék, a lakótársaimnak nagyon bejön, és mókás nézni, ahogy újrajátsszák a star wars kidet élőben. A várakozólistámon van még horror játék, mindenféle kalandjáték és egy RPG is, szépen lassan elkezdem most feldolgozni a fizetős játékokat és élményeket. Pornót még nem engedtem, bár ezzel egy kicsit magam is megleptem. Be kellene próbálni valamit, de a sztereoszkopikus, 360 fokos (kvázi VR) filmek pocsékak, legalábbis azok (a határozottan nem erotikus tartalmak), amikhez eddig szerencsém volt, kiábrándítóan gagyik voltak. Ilyen GearVR-es/Google Cardboard-os arcoknak még érdekes lehet, de sehol sincsenek a jó lemodellezett, full 3D helyszínekhez képest. Életlenek, és persze ha mozog a kamera, akkor szédelgésveszélyesek is.
Az elégedettségem ellenére nem tudom ajánlani mindenkinek ezeket az első generációs VR rendszereket (sem ezt, sem az Oculust). A zavaró, de amúgy menedzselhető kábel a feji eszközhöz, valamint a mozgáskövetés szerelős megoldása azt jelenti, hogy ez még bizony nem tömegcikk. Kb. 7 év múlva viszont könyörtelenül az lesz. Működik, az embereknek már most bejön. Amint a teljesen mobil megoldások ki tudnak préselni magukból 3-4 megapixelt szemenként, hozzáférhetővé fog válni e technológia a nagyközönségnek is. A tartalom mennyiségével szerencsére nincs gond, több dolgot tudnék csinálni benne, mint amire reálisan időm van, szóval látom előre, hogy ugyanúgy fogom hizlalni a VR backlogomat, mint a hagyományos Steames (és egyéb) játékok „majdvégigjátszom” listám…
Neked ajánlom-e a VR-t? Ha van lehetőséged, akkor mindenképpen próbáld ki. Ha van pénzed és szereted az újdonságokat, vagy szeretnéd látni a jövőt egy kicsit előbb, mint az emberiség többi része, akkor vedd meg. Én ez utóbbi vagyok. Világosan látom, hogy a VR/AR rendszerek alapvetők, és így-vagy-úgy mindenkinek elérhetők lesznek egyszer, de még sok mérnöki fejlesztésre van szükség, hogy oda jusson a technológia. Addig is, egy kicsit a jövőben érzem magam.
Köszi az írást. Nyomtam rá egy +1et
Youtube: Csöpi plays - https://goo.gl/pp4Ldr
VR adoption among Steam users has crashed to a halt
Túlzottan nem nagy meglepetés, továbbra is baszottdrága, korántsem kiforrott, nagyon körülményes és csak pár dologra használható továbbra is.
:(
leginkább a 'baszottdrága' résszel van baj :(
Itthon persze, de ez nem annyira mérvadó. Japánoknak, nyugati koleszosoknak inkább a "nincs hely" a probléma a Vive-val. Nekem (nyugati fizu) is az az abszolút probléma, a többi kisebb, vagy nem. Kb ki kéne dobnom 2-3 méternyi telerakott szekrényt...
A kb. 200 ezer egység Vive szerintem szép szám ahhoz képest, hogy otromba, nagy helyigényű, kábeles, high-end PC kell hozzá, és nem utolsó sorban olyan tech, amiről a szélesebb közönség még mindig azt hiszi, hogy sci-fi :)
Megvettem amúgy a Redoutot, mert mittudomén, bevállalós vagyok, ki szerettem volna már próbálni járműves cuccot. A Redout übergyors antigravity racer, a VR csak opció benne. Hát kb. 10 percet bírtam, utána csúfosan feladtam, úgy kavargott a gyomrom :D Gondoltam ezután jól megviccelem a lakótársam, mondtam itt ez a vadiúj játék, próbáld ki, csili-vili versenyzés. Hát kente vagy egy órát egyhuzamban következmény nélkül, nyeregette a medálokat, és úgy általában örült mint kiskutya a farkának.
Így megy ez, valaki bírja, én meg nem. Oh, irony...
https://ipon.hu/webshop/product/htc_vive/1447324
345k, 1 év garival...
FOVE Eye-tracking Headset Gets Final Specs and Pre-order Date
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=dWTLSEfdEXU
Report: Oculus Touch controllers cost £190 in the UK
LOL, akkor ennyit arról, hogy az oculus olcsóbb...
talan ide
rwurl=https://www.youtube.com/watch?v=Jr9Kaa1sycs
admin mantra: "mindent le lehet kakilni oszt megy az oldal mégis magától."
életfilozófia mantra: "ideológiailag veszélyesen eltévedt kanadai szektás."
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/550igb/had_a_chance_to_try_the_so...
tl;dr:
Soundboxing is everything Audioshield should have been. It gets songs from Youtube and uses human-made beatmaps instead of an algorithm, and I personally think it's the best rhythm game for the Vive right now. Pick it up here:
http://store.steampowered.com/app/517130
Review: Too Good To Be True? A 4K VR Headset That Supports SteamVR For $300
Olcsó és szar, de 4K!!! :D
Nincs pozíciókövetés, kontroller és mindössze 60 Hz-el frissít. Ez így Gear VR/Google Cardboard kategória.