Nos, előrebocsátom, a következő bemutató igazi Carmageddon fanboyként készült. Anno az elsők között fizettem rá elő Kickstarteren, méghozzá egyből a 150 dolcsis változatot. Megvan itthon az összes rész értelemszerűen, és bizony állandó „vendég” a merevlemezen mindegyik (azaz az első és a második).
Röviden összefoglalva nekem tetszett. Egyszerűen magával ragad a hangulata, és bármikor szívesen vezetem le vele a feszültséget. :) Hozzáteszem, ezzel is valahogy más érzés játszani, más a hangulata, mint a többi részé, ami szerintem egyébként jó dolog, így ha az egyikre valami véletlen folytán rá is unna az ember (persze ez lehetetlenség, de tegyük fel), akkor is ott a többi rész, és az immár igazi trilógiává vált sorozat többi epizódjával is rendkívül hatékonyan agyon tudjuk csapni a rendelkezésre álló szabadidőnket.
Sajnos sok hibája van, ezt még én is látom és elismerem, de játszatja magát, szórakoztat – egyszóval FUN FUN FUN. Persze láttuk a korai megjelenés és a béta verzió még a jelenlegi változathoz képest is rengeteg hibáját és problémáját, így talán némileg bizakodhatunk, hogy idővel (ez sajnos akár éveket is jelenthet) a játék valóban teljessé válik, remélhetőleg anélkül, hogy a zsebünkbe kellene nyúlnunk (akár fizetős DLC vagy kiegészítő okán). Lássuk is akkor sorban, mitől döglik a légy – akarom mondani a tehén és egyéb állatfajták.
Indítás után a menüben egy karrier, szabad játék (a karrierben már teljesített pályákkal és autókkal) és egy multi menüpont fogad a szokásos beállítások, készítők és oktatójáték mellett. A beállítások megfelelően részletesek, remélhetőleg mindenki kellően a gépéhez szabhatja a játékot, de azért előrebocsátanám, hogy 4 mag, 8GB ram és AMD 78xx/GTX 760 alatt ne nagyon próbálkozzunk (DX11-es VGA kötelezően szükségeltetik).
A multiplayer eléggé kihalt, sajnos egyelőre magam sem tudtam tesztelni, majd talán később lesz rá lehetőségem. Csak online játékot támogat a játék. Lássuk inkább a karrier módot!
A gyalogosokat és a tereptárgyakat szépen meg lehet fürdetni
akár a saját, akár más vérében.
Szokás szerint két főszereplőnk van: Max Damage a piros sarokban Eagleben és Die Anna a sárga Hawkban (kicsit gyorsabb, de gyengébb). Sajnos a pratcam (bal felső sarokban lévő jópofa animáló eseményérzékeny videó a sofőrről) egyelőre szintén nem készült el, így jobb híján a képzelőerőnk és a memóriánk segítheti a megfelelő beleélést az apokalipszis négykerekű paripájának irányítása közben.
A kampány 16 egyre nehezedő szintre van osztva, és adott kreditet összeszedve lehet feljutni a következőbe. Szintenként hármas-négyes csoportba vannak szedve a küldetések, ezek közül az első mindig egy klasszikus carma (=zúzás) pálya a már jól megszokott és megszeretett háromféle győzelmi lehetőséggel: körbe-körbe a pályán ellenőrzőkapukon keresztül, vagy minden ellenséges delikvenst lezúzva, illetve kellően türelmes és vérszomjas játékosként az összes gyalogost/állatot betonba taposva.
A többi 2-3 küldetés általában amolyan multiplayerre nevelő kis miniküldetés ami a következő lehet:
- fogócska,
- ellenőrzőpont/gyalogos üldözés (a kettő között nincs sok különbség, random feltűnik egy kör vagy kijelöl a játék egy gyalogost, és taposhatjuk a pedált, hogy elsőkén érjünk oda),
- a többi járgány bizonyos mennyiségű leamortizálása, és
- „death race” (leginkább az ugyanezen a címen futó őskori filmhez tudnám hasonlítani: nincs időmérés, az egyetlen feladat a körverseny teljesítése, persze közben lehet gyalogost kaszálni és konzervdobozokat gyúrni).
Ezek közben is érdemes vigyázni a saját autónk épségére, mivel lezúzás esetén pontokat lopnak tőlünk a többiek, és ugyanígy akár az is egy nyerő taktika lehet, ha csak a powerupokat hajkurásszuk és a megfelelő ellenfelektől ellopjuk a már elért pontjaikat és így nyerünk.
És akkor mennybe ment a bocika.
Apropó powerupok! A készítők hozták a szokásos elborult formájukat, van itt minden: sérthetetlenség, üvegautó (frankón átlátszik a verda, és persze extrém könnyen törik), gyalogos mennybeküldés (:D), kéz/láb tördelés, táncoló gyalogosok (10/10-es zeneválasztással), üllőkilövő (ezt nagyon fogjátok szeretni), ellenfél kerekeinek kiütése (ez is nagy kedvenc lesz), mindenféle porszívó (gyalogos, tárgy, autóalkatrész), rugó, tűz és villámvető stb stb. Sajnos nagyon hiányzik a gyalogos-újraélesztő, nélküle elég nehéz koppra kinyírni mindenkit, és még a gyalogostérkép is jól el vannak dugva a pályákon. Egyik-másik powerup túl sűrűn van és felesleges, csak idegesíti az embert, hogy mindig át kell lépnie vagy el kell lőnie a vakvilágba – ások pedig túl ritkák, de ezen kívül panasz nem lehet, mindig talál az ember valami érdekeset vagy vicceset. Egyébként ha van elég (=rengeteg) kreditünk, akkor akár magunk is vehetünk akármikor pinball módot (50k kredit), pedestrian electro-bastard rayt (100k), vagy bármi más (értelmes és kevésbé értelmes) finomságot.
A légbuborékba zárt autó. Jobb powerup, mint a kenguru.
Összességében a kampánnyal elégedett vagyok, de mivel itt is úgy működik a „pályatervezés”, mint a korábbi részekben (értsd: van 6 alappálya, és ezeken küldetésenként eltérő útvonal van meghatározva és csak éppen, hogy különbözően berendezve), így hamar kiismerjük magunkat rajtuk, és onnantól csak a begyakorolt és nyerő (azaz tehenekkel és powerupokkal jól felszerelt) útvonalakon fogunk kolbászolni. Ezen kívül van 4 multis aréna, és ennyi. Ez bizony kevés, BORZASZTÓAN KEVÉS. Háromszor ennyi is édeskevés lenne.
Dizájnra azt mondom, hogy elmennek, bár képeken puritánnak hat, viszont legalább nem akadunk bele folyton folyvást valami tereptárgyba (legfeljebb élőkbe :D). Méretre lehettek volna nagyobbak, bár csak hatan vagyunk, valahogy nem lehet olyan szépen „elkóricálni”, mint a régi epizódokban, mindig van egy nyavalyás, aki nem hagy minket békésen teheneket mészárolni. :)
Hiányoltam a C2 spéci szívatós küldetéseit is. Na nem kellett volna atomsilós meg repteres cumicunami, de ilyen fixpályás checkpoint, tárgy pusztítós, gyalogosölős jó lett volna. Amolyan közepesen elborult nehéz szinten. Meghosszabbította volna a szavatosságot, és talán némi átfabrikálással kevés munkával kicsit különbözőbbek lehettek volna a pályák is.
Küldetés után szép kis kiértékelő grafikont kapunk jótékony cselekedeteinkről.
A képeken láthatók a járgányok, szépen törnek (például csak „simán” leereszthet a gumi, aztán leeshet az abroncs, majd a felni is, de még az egész felfüggesztés is kiszakadhat), de sokan hiányoznak, köztük olyanok is, amiket mutogattak korábban képeken. Talán majd DLC-ben érkeznek. Összesen 21 normál autó és 3 rendőrkocsi van. Nem túl sok, ráadásul ugye egy pályán egyszerre csak 6 versenyző lehet. Ez is nagyon szomorú, azért 2015-ben elvártam volna legalább 12-t. A 21 autó nagy részét az első rész vérfrissített példányai adják, de van néhány új, és ahogy említettem sajnos néhány hiányzó is.
Mivel a mobilos C1 és a C:R játék ugyanazokat a .zad fájlokat használja, így már most letölthető az összes régi C1-féle jármű – kicsit fapadosabb kinézettel, természetesen. Innen modként be is lehet implementálni egyszerűen a játékba.
Saslik négy keréken tálalva. A kocsik törésmodellje kiváló, és megfelelően együtt élnek a környezettel.
Ami nem tetszett, hogy az ellopott járgányokra külön kell upgrade tokent találni és költeni. Tokenek a pályákon elszórva találhatók, és érdemes jól megfontolni, melyik autóra költjük őket, mert egész biztos nem lesz elegendő tokenünk minden kocsira, és alapszinten a benga állatok sem érnek semmit a későbbiekben. Ráadásul csak 4 (armor, offensive, speed) szint van, és egy kimaxolt kisautó sem ér sokat a nagy böhömök ellen. Persze valahol így a reális, csak hát így mindig az erősebb győz, és multiban is mindenki majd a COP Supressorral lesz. Ha pechesen találnak el, akkor a bizony akár kedvenc Towmeisterünk is könnyen „wasted” lesz, aztán fizethetjük a valutát.
Lehet színezni a verdákat, sőt, mindegyikhez van egy spéci festés is. Sok szerencsét a tokenek megtalálásához! Remélhetőleg majd a Google segít...
Az autók irányítása még éppen megüti a mércét, de ezen is lehetett volna még reszelni. A C2 vagy akár a C1 irányítása is (véleményem szerint) nagyságrendekkel jobb. Csúszkál, himbálódzik, borul, de nem úgy, mint egy autó, hanem inkább úgy, mint egy kocsonya. Nem jó, na. Sajnos ebben az epizódban is csalnak a gépek (a visszahelyezést ismerik, a javítást szerencsére még mindig nem), általában elfogadható szinten, de itt is elkelt volna egy kis finomhangolás a játékostól való távolságot illetően... előszeretettel teszik le magukat például gyalogos/ellenőrzőpont gyűjtésnél a cél közelébe. Hajlamosak a semmiből előtűnni, és teljes sebességgel lezúzni, persze kell a kihívás, elvégre mi korlátlanul (azaz, amíg a pénzünk kitart) nyomhatjuk az insert és a backspace gombot, szóval végül is szódával elmegy, de amikor 5-en rádcuppannak, mint gyöngytyúk a takonyra, akkor azért kell egy kis kézügyesség kikászálódni a rakás aljáról. Viszont (viszonylag) korrekt módon használják a powerupokat, és ezzel néha meg is viccelnek/szívatnak :D
A powerup kánaán. Csak aztán nehogy pinball mode legyen benne.
Grafikát már mindenki ismeri, részemről megfelel, de persze lehetne szebb is. A legfrissebb verzió nálam 40-60 fpsel szalad maxolva FHD-ben, persze ilyen erőgépen el is várom. Akadás/fagyás nem volt. Töltésidő is okés (SSD nélkül is). Komoly bugokkal nem találkoztam.
Hangok, zenék részemről pipa, semmi extra, de megteszi. Kicsit több hangeffektet is lehetett volna, harangozhatna a harang, csicsereghetnének az erdőben a madarak, és többet szövegelhetnének a járókelők, de hát szegény ember vízzel főz.
Szavatosság szempontjából nézve 15 óra alatt vittem végig elsőre. Nem rossz, de nem is kiemelkedő. A classic carma pályákon sok időt el lehet tölteni kellemesen, de a miniküldetéses pályákban nem sok örömöm volt, és kreditgyűjtés szempontjából sem túl nyerők.
Azért történt némi fejlődés.
Legnagyobb előnye a játéknak a hamisítatlan CARMA hangulat, a legnagyobb hátránya pedig a kóros tartalomhiány. Mindkettő durván rányomja a bélyegét a játékmenetre egyszerre pozitív és negatív előjellel. Mintha csak pont egyszerre vennénk fel a gránitautó és zselés felfüggesztés powerupokat... 10-12 dolcsit sztem azért így, a jelenlegi állapotában is megér (ennyi volt ugye féláron márciusban). Addig is amíg újra ennyi nem lesz, itt egy kis nasi: Carmageddon képregény.
Remélhetőleg lesz a játékhoz még (akár fizetős) tartalom, és főleg nem csődölnek be (ismét) Stainlessék. Fingers crossed.
Verdikt? Szubjektíven, fanboyként azt mondanám, hogy 86%. Objektíven? Inkább olyan 71%. Az epertorta kész, van benne eper és porcukor is bőséggel, de sajnos hiányzik a a tortazselé, a tejszín, és a piskóta is.
Szóval így néznek ki a régi C1-féle járművek beimplementálva:
http://i.imgur.com/kzeE8He.jpg
És innen lehet leszedni:
http://www.carmatools.com/Mods/
Amúgy az "erre tessék" link nem él :)
Az a 40-60 fps még az én gépemen is kevésnek hangzana, nemhogy a tiéden :( Kár, remélem sikerül még jobban gatyába ráznia a Stainlessnek, mert azért egy régi rajongó számára nem hangzik rosszul.
Így viszont indíthatom helyette a nem túl szép reményű "gamepadesítsük a Carma 1-et" projektet :)
Sors bona, nihil aliud.
Az utolsó képen olyan jó az az aliasing miatt lebegőnek látszó sziréna. :D Nálam is a teljesítmény miatt vágja el magát a játék egyébként, szóval remélem, jönnek azok a patchek még.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Tény, hogy jól ki vannak dolgozva az autók. Ebbe tényleg nem nagyon lehet belekötni.
A teljesítmény meg sajnos igen, olyan amilyen. Remélhetőleg lesz még patch és optimalizáció.
Nem is abba kötöttem bele, hanem a játék mögött dolgozó borzalmas technológiába. Nyilván sajnálom a dolgot, mert kipróbálva a játékot roppant nagy fun, így szomorú, hogy az orbitálisan nagy bukás egyértelműen a technikai oldalnak tudható be.
Ha olyan kommentet látsz tőlem, amit kevesebb, mint 5 perccel korábban posztoltam, ne olvasd el, mert még írom.
Persze-persze értettem, csak megerősítettem. Egyetértünk ebben most teljesen.
Egy alternatív univerzumban talán vettek egy jól működő és gyors (talán még szebb is) enginet, és az ottani énjeink rendkívül jól szórakoznak....
Egyébként ahogy olvasom a borzalmas rivjúkat, akárcsak ezt a pár hónapot is érdemes lett volna még kivárni Stainlesséknek, állítólag a mostani változathoz képest (is) borzalmas volt az 1.0-ás verzió. Sajna akkor még az őskori gépem volt, így ezt nem tudom megerősíteni.
pár napja én is megvettem, és tényleg adja a jó öreg feelinget. bár az már az elején érződik, hogy elég szűkmarkúan bánik a tartalommal, új pályák, tuningok stb, de hát ezt elnézem neki.
viszont van egy érdekes jelenség, ha kontrollerrel játszok és nem érek egér/bill-hez, akkor a monitorom kikapcsol a windows szerint beállított tétlenségi idő után, ami játék közben elég zavaró, így első nekifutásra nem találkoztam ezzel a gonddal másnál, szerinted mi lehet a megoldás?
"Look at you, hacker. A pathetic creature of meat and bone. Panting and sweating as you run through my corridors. How can you challenge a perfect immortal machine?" - Shodan
Sajnos nincs kontrollerem.
Lehet kellene írni a fejlesztőknek a bugról, vagy kikapcsolni a készenlétet :)