rwurl=https://i.imgur.com/OKuHHOQ.jpg
Jurassic World Evolution
Üdv újra mindenkinek a Rewired virtuális hasábjain, e heti játéktesztünk (köhh) a Jurassic World Evolutionról és annak 3 nagyobb "sztori" DLC-jéről fog szólni.
Kezdjük hát az alapjátékkal. A tavalyi megjelenés óta állítólag rendesen befoltozták, némi ingyenes tartalom is került bele (nem kevés fizetős DLC mellett...), így ideje volt, hogy a karácsonyi akcióban bezsákoljam és most kipróbáljam. A Frontier legújabb gyermekéről van szó egyébként, mely nagyon sokban hasonlít a 2003-as megjelenésű Jurassic Park: Operation Genesisre.
Az Operation Genesis anno eléggé a "radar alatt" volt, egyike volt az első full 3D-s parkmenedzsment játékoknak, és bár tartalomban rendkívül szegény volt (25 féle dínó, max 100 látogató, egyféle térkép, mindössze 10 küldetés, stb), idővel megtalálta a közönségét - és bár a kritikusok lehúzták - egész hangulatos kis játék lett azok számára, akik észrevették, és elfogadták a hiányosságait. Na meg persze a dínóőrültek számára. Mindezt csak azért mondom el, mert aki játszott és szerette azt a játékot, annak nagyon ismerős lesz ez a legújabb kori Dinópark iteráció is. Na de térjünk is rá a címszereplő módszeres kivesézésére. Üdvözlöm a Jurassic Parkban!
rwurl=https://i.imgur.com/NWLAIoo.jpg
A sztori szerint a játékban a filmekből (részben) megismert 5 kitalált szigeten fogunk remélhetőleg nyereséges és biztonságos dínóparkokat létrehozni. Először csak az első sziget elérhető, de ahogy fejlesszük a parkunkat és tódul befelé (majd remélhetőleg épen és egészségesen kifelé is) a jónép úgy kapjuk a csillagokat és ha elértük a majdnem tökéletes 5 csillagot, akkor utazhatunk a következő szigetre. Természetesen az új szigeten nehezebb dolgunk lesz (időjárási körülmények, terület limitációk, betegségek, stb) és a kikutatott dolgokon kívül ismét üres kézzel és totál nulláról indulunk, így érdemes akkor elhagyni az előző szigetet, ha már amit lehetett, kifejlesztettünk. Viszont sajnos muszáj mindig továbblépni, legalábbis ha a játékban minden technológiát és dínót ki akarunk lockolni.
rwurl=https://i.imgur.com/DyDeugJ.jpg
Minden szigeten törekednünk kell a 3 főtanácsadónk (kutatási, szórakoztatási és biztonsági) egységes megelégedésére. Ők lesznek azok, akik némi történetet és izgalmat próbálnak vinni az amúgy kicsit unalmas játékmenetbe. Adott időnként fixen küldetéseket adnak, de mi is kérhetünk egy kiválasztottól két percenként új küldetést. Sajnos ezek nem igazán logikusak, de hát a filmekben sem nagyon láttunk logikát, így e téren nem változott semmi. Legjobban az "tetszett", mikor a biztonsági szakértő kérte, hogy zárjunk össze totál nem összeillő fajokat, vagy hogy engedjünk szabadjára nagy húsevőket...
rwurl=https://i.imgur.com/nYeEaCX.jpg
Bizonyos reputációk elérése esetén újabb dínók, kutatások, fejlesztések, épületek, stb nyílhatnak meg, és ha valamely ágon elérjük a kb. 70%-ot, akkor az adott tanácsadó ad egy "főküldetést", ami sok nyereséggel és némi ősz hajszállal fog kecsegtetni. A nehézség mindeközben annyi lesz, hogy ha az egyik tanácsadó reputációját próbáljuk növelni, a többi féltékeny lesz, és lecsökken náluk a szintünk. Bizonyos szintkülönbségnél akár szabotázsakciókra is vetemednek majd... hát igen, így kell megnövelni a játékidőt, és unalmassá tenni a játékot. Pedig elsőre milyen jó ötletnek tűnt, igaz Mr. Hammond?
Általában ezért volt, hogy minden szigeten 50M $ felett jártam, mire végre elértem a megfelelően magas százalékot a szakértőknél. Persze ki lehetne hagyni dolgokat, de sajnos nem, mert a későbbi küldetések összefüggnek a korábban kilockolt dolgokkal, így ha valamit elfelejtettünk vagy nem volt időnk kilockolni, akkor nincs mese, vissza kell menni a korábbi szigetünkre. Szerencsére ezt bármikor megtehetjük és pontosan olyan állapotban fogjuk találni, ahogy otthagytuk, bármennyi időt is töltöttünk máshol...
Tehát mint látható, nagyjából arról szól a "sztori", hogy bizonyos adott kezdeti nehézségekkel hogyan küzdünk meg, majd miután nyereségesbe (és remélhetőleg biztonságosba) fordult a parkunk, ezután hogyan kezeljük a szakértők által kért (néha egészen) irracionális feladatokat. Kevés, mint T.Rexben a telefoncsörgés.
rwurl=https://i.imgur.com/VEjMjtr.jpg
A játékmenet a szokásos sémát követi. Három Négy fő pillérre épül:
1. Épületeket és utakat húzunk fel, ezeknek áramot és utat adunk
2. Kutatunk és fejlesztünk: épületeket, dínókat, géneket, stb.
3. Egészségesen és biztonságosan tartjuk dínóinkat és látogatóinkat, miközben megoldjuk a küldetéseket
4. Need for Speed: ez bizony nem várt fordulat, de lentebb részletezem
Az elején minden szigeten érdemes kicsiben kezdeni, de valahogy úgy, hogy mindeközben majd a későbbiekre, mikor már tele leszünk lóvéval és nagy lesz a park, akkor se csináljunk nagy problémát magunknak. Nagyon figyelni kell, különösen az utak és a kilátók elhelyezésével. Előbbi a ranger csapat miatt is fontos, de sok bosszúságot okozhatunk magunknak, ha nem tudunk a mozgó büfének (ezek lennének a látogatók) fix büféket és egyebeket telepíteni bizonyos pontokon. Mik azok az egyebek?
rwurl=https://i.imgur.com/anvrTAK.jpg
Nos nem kevés. A XXI. sz. látogatói bizony sokat akarnak a pénzükért: kaja-pia, bunker, mosdó, vásárlás, szórakozás, szállás (=Hotel), utazás (nem szeretnek sokat gyalogolni a mocskok), dínóink láthatósága (betonépületben, biztonságos távolról). Mint látható, ez helyből 8-féle épület, amiből egy-egy bizonyos sugarú területet le kell fedni. Lehetetlen, de azért jó tervezéssel le lehet szűkíteni az elégedetlenkedést. Ehhez egyébként segítséget is nyújt a játék, a "Management views"-nél mindenféle színes árnyalatokkal mutatja, hol miből van leginkább hiány.
Minden épületünket be kell kötni az elektromos rendszerbe és az úthálózatba. Ezek nélkül nem fognak működni. Szinte minden épület fejleszthető (pld: több áram, több keltető, biztonságosabb keltetés, stb), látogatói épületeinkben pedig mi szabályozzuk mennyi dolgozó legyen (ami egyenesen arányos a kiszolgált látogatókkal), és hogy mi mennyibe kerüljön.
rwurl=https://i.imgur.com/3IWPtGs.jpg
Az elején alig pár dínófaj genomja elérhető, azok is csak töredékesek, így nem feltétlenül fogja minden dínónk megélni a felnőttkort. Ezért minél előbb érdemes az expedíciós csapatot kiküldeni, hogy ássanak, és friss ropogós DNS-eket hozzanak haza, hogy minél magasabbra tornásszuk fel a keltetési esélyeket. Minden dínónak van egy bizonyos látogatói értéke. Természetesen (?) a növényevők vannak a lista alján, és az egyre veszélyesebb húsevők a csúcson. Ennek ellenére szerintem érdemes mindig növényevőkkel kezdeni, bár kevesebb látogató jön, de biztonságosabb. Különösen, hogy nekik is vannak igényeik, amik ha nem teljesülnek kitörhetnek, de akár saját fajtársukkal is harcolhatnak.
A 40 féle dínó egyéni igényeit sajnos csak születésük után tudhatjuk meg, de persze azért sejthető, hogy a T.Rex az egyedül szeret élni, a Dilophosaurus és a Velociraptor csoportos állat, akárcsak a növényevők nagy része. Bizonyos húsevőfajok akár egymással is összezárható (jellemzően a kicsik 1-2 naggyal), de ez a növényevőknél jellemzőbb. Szerencsére faültetés-favágás-víztelepítéshez csak kattintanunk kell, és azonnal változik a kifutó képe, akkor is ha már tele van a ketrec raptorokkal, mint a naci a barnamacival.
rwurl=https://i.imgur.com/WZeAKVd.jpg
Összegezve ezek kellenek nekik: kaja-pia (etetők és víz), mosdó, izé területigény (erdős-füves-vizes meghatározott arányban), szociális igények (fajtársakra és más fajokra is vonatkozóan, azaz nem mindegy kit-kivel zárunk össze). Mindeközben persze folyamatosan kutatunk és fejlesztünk, már csak azért is, mert dínóink megbetegedhetnek, amihez ki kell fejleszteni az orvosságot, és szakértőink mellett a látogatóink is örülnek a minél egyedibb DNS láncú állatoknak.
Eddig minden frankó volt, lássuk akkor mi a teendő, ha beüt a ménkő. Mert be fog, változatos problémák, úgymint: szabotázs, áramhiány, betegség, trópusi vihar, tornádó, éhes dínók, veszekedő dínók, elszabadult dínók, ésatöbbi fognak megtörténni, méghozzá meglepően sűrűn. Két épület tud segíteni, az egyik az ACU központ, ahol 1 azaz EGY helikopter várja a parancsunkat, hogy elkábítsa a renitenskedő dinoszauruszainkat. Az elkábított dínó aztán fel nem kel, amíg meg nem hal (izééé... na értitek, szóval addig ott fekszik, amíg éhen nem hal), vagy amíg el nem szállítjuk helikopteres szállítócsapatunkkal. Elszállítás után mindig felébred (erre figyeljünk, volt hogy rossz ketrecbe vitettem szegényt :D), illetve el is szállíthatjuk örökre, azaz eladni is így lehet. Sok lóvét nem kapunk belőlük, így általában csak a küldetés teljesítése után feleslegesnek ítélt dínókat szoktam eladogatni. A halott dínókat is a Transport team kezeli. A dínószállító csapataink száma végtelen szerencsére.
A másik Chuck Norris és a texasi ranger csapat. Sajnos Chuck barátunk lusta, így sosem ül be a kocsiba, ami bizony újabb problémát szül. A rangerek feladata lenne elvileg a dínó etetők újratöltése, a dínók gyógyítása, és az épület/fal javítás. Sajnos azonban mivel buta a sofőr, mint a tök, a dzsip papírból van, ráadásul a puskás csávó is béna, így leginkább mi fogjuk vezetni. Egyszerűen muszáj lesz, és az időnk jelentős része fog ezzel elmenni. Mi fogunk menni mindent csinálni, mert kinyírják a dínók a csapatot. Ráadásul gyorsabb is, ha mi megyünk, nekünk 1 kattintás az etetőutántöltés, és akkor is tudunk falat javítani, ha dínó van a közelbe (ha ügyesek vagyunk). És ami a legidegesítőbb lesz: maximum 2 azaz KETTŐ láncolt parancsot tudunk majd kiadni. Ugyanez áll az ACU csapatra is. Fejlesztéssel az egészen elképesztő 4 azaz NÉGY parancsig tudunk elmenni. Elmebeteg megoldás ez is.
Egyébként az 1.0-ás megjelenéskori változatban még sebezhetetlen volt a járgány, de hát kipatchelték... csak hát észt nem adtak hozzá.
rwurl=https://i.imgur.com/QZN9YW6.jpg
A hangokat egy az egyben a filmekből kölcsönözték, abszolút élethűen morognak és bőgnek dínóink, a célnak tökéletesen megfelel. Itt-ott a híres színészek is megszólalnak a filmekből, méghozzá az eredeti szinkronhangjukon. A zenék viszont egyedi szerzemények, csak két számot vettek át John Williams nagybecsű soundtrackjából sajnos. Így egysíkú és hamar megunható, idővel inkább fogtam és bedobtam alá a Jurassic Park 4CD OST-t.
A grafika, az ahol tényleg gyakorlatilag minden klappol, szép és részletes textúrák bezoomolva is, változatos dínók (különösen génszerkesztéssel és hibridizációval kombinálva). Részletes modellek, tűrhető animációk, szép fények (van nappali-éjszakai körforgás is), időjárás effektek. Az autók, épületek, falak törnek, a dínók sérülnek. A dizájnnal sincs semmi bajom, remekül illeszkedik a filmek által lefektetett sablonba, ami persze nem is csoda, elvégre hivatalos licenc alapján dolgoztak. Egyszóval az egész játékra kellemes ránézni. Azért a játékhoz adott bullshotokat ne vegyük figyelembe, viszont a cikkben valós játékbeli képek vannak. Külön örültem, hogy nem feküdtek le a legújabb agymenésnek, és nem tollasok a dínók. Egyedül az animációkból és sérüléseffektektől vártam el volna többet, egy idő után nagyon egysíkú, ahogy minden dínó kaszt ugyanúgy mozog, és harap. A gépigény is bőven kellemes, egyedül a legutolsó szigeten esett be 60 FPS alá maximális részletességen FHD felbontáson a következő gépen: i5-6600k, R9 290, 16GB RAM.
rwurl=https://i.imgur.com/gspaUXh.jpg
Összegezzük hát akkor lassan, mert sose lesz vége a cikknek. A véleményem, hogy egy újabb felemás játékot kaptunk. A menedzselős rész nem rossz, de sajnos kiforratlan. Kezdhetnék a fejlesztők a már feltárt hibák kijavításával, aztán lehetne többféle épület, jobban testre szabható épületek, nagyobb területek, ritkábban történő kritikus események, egyáltalán, jobban kéne hagyniuk játszani. Különösen a játék felétől az ember csak kattint és kattint és kattint, mert annyi dolga van. Nem lehet csak nyugodtan bámészkodni, mert a dínóetető pillanatok alatt kiürül, folyamatosan küldeni kell a paleontológusokat ásni, aztán meg a leleteket eladni/kiolvasni, közben megbetegednek páran, kutatni kell, a látogatók elégedetlenek, jön a vihar, kitörnek a dínók, áramszünet van, szabotázs történt, és persze eközben még a (néha) hülye küldetéseket is oldani kell, úgy hogy közben mindhárom szerencsétlen boldog legyen.... Pause gomb nincs, így nem lesz könnyű dolgunk, ha maximalizmusra törekszünk. Jó lett volna sokkal több tartalommal megtölteni a játékot, például a látogatókkal több kapcsolatunk lehetne, néha jöhetnének természetfilmesek vagy VIP-k, esetleg pályagenerátor, dínótolvajok, gondolom tapasztalt Tycoon rajongónak is lenne millió ötlete.
Viszont ettől függetlenül igen szórakoztató és a hangulat is rendben van, ahogy technikailag sincs sok kivetnivaló a játékban. Valamiért nálam időnként kifagyott amúgy, és a steam véleményeket olvasva ez nem ritka. Szerencsére az autosave jól működik, de azért mi se felejtsünk el időnként menteni. A kampány, a DLC-k, a challengek és a sandboxok mentéseit egyébként okosan külön kezeli a játék.
rwurl=https://i.imgur.com/4MEx4Ke.jpg
Az alapjáték végigjátszása kb. 25 órámba telt (szinte mindent kimaxolva), míg a sztori DLC-k egyenként 5-7 órányi plusz játékidőt adnak vérmérséklettől függően. A Return To Jurassic Park DLC-t tudnám első körben a rajongóknak ajánlani, amiben a JP1 film után kell visszatérnünk rendbehozni a szigetet. Elsőre nehéz lehet, de én is ezzel kezdtem, elvégre a DLC-ben a filmben szeretett szereplőink a szakértők, és szeretem a kihívásokat is :)
A Claire's Sanctuary DLC-ben a kitörő vulkán elől kell megmenteni a dínókat, aka JW2 film. A Secrets of Dr. Wu-ban pedig azt kell kipróbálni, milyen lehet ha egy őrült tudós veszi a kézbe a dolgokat, és mindenféle hibrideket gyárt. Én ezeket is megvettem, persze nem teljes áron. A DLC-k egyes plusz részei (épületfejlesztések, dínófajok, kutatások stb) egyébként a normál kampányba is beépülnek.
rwurl=https://i.imgur.com/srVRtaO.jpg
A játékban van Sandbox mód is, ahol bizonyos (testreszabható) szabályok szerint korlátlanul tevékenykedhetünk. Például végtelen pénz, nulla áramszükséglet, sérthetetlen rangerek, békés időjárás, stb. Ezzel is van egy probléma, sajnos csak azokat a dínókat, épületeket, kerítéseket, fejlesztéseket, kutatásokat használhatjuk itt, amiket már korábban kinyitottunk kampány módban. Nos, újabb öntökönlövés a készítőktől.
Aki esetleg nem unná meg eddigre (vagy csak extra kihívásra vágyik), azokra a Challenge-k várnak, ahol adott időkeret alatt kell bizonyos sikereket elérnünk.
A játékot megvásárolhatjuk XBoxon és PS4-en is, egyébként igen hamar eladtak egy milliót, sőt, jelenleg bőven 2 millió eladott példány felett jár a számláló. Park ill. menedzselős játékok kedvelőinek számára akciós áron szívesen ajánlom, de kell hozzá némi türelem és dínós szemüveg. Ha az összes DLC-t ingyen adták volna, és tettek volna bele több tartalmat, csak akkor lenne az örömöm felhőtlen.
És hogy megtörtént-e a trónfosztás, avagy jobb-e a játék, mint a felvezetőben említett Operation Genesis? Nos szvsz mindenképpen. Több dínó, több sziget, több épület, több kutatás, több ásatási terület, szebb grafika, jobb hangok, hosszabb "történet".
Értékelésem: 80%
rwurl=https://i.imgur.com/r1ABbQ4.jpg
Végezetül néhány tipp és trükk a spoiler tagben:
ShowHide spoiler #TIPP
- Húsevőinknél ne sajnáljuk a kerítésre a pénzt. Nagyon gyenge mindegyik, az elektromosnak konkrétan nem láttam semmi előnyét, ugyanúgy támadták, mint a simát. Lehetőleg már tervezésnél úgy alakítsuk, hogy bármikor megduplázhassuk a kerítést. Az elmebeteg küldetések miatt nálam volt, hogy háromszoros kerítés volt a raptoroknál. Persze mindeközben a kilátókat is el kell helyezni, hát, csak ügyesen ;)
- Hátulra is kell kerítés. Azaz nem elég egy "U" alakot formázni, körbe le kell zárni. Mindenhol kiszöknek, ott is, ahol te már elvileg nem tudsz építeni... Kapukat se felejtsünk el a kerítésekre rakni, különben nem tudnak bemenni a rangerek.
- Ugyanakkor minden sziget kicsi lesz. Mindegyik. Egyszerűen kevés a hely, méghozzá brutálisan, úgy kell majd az épületekkel sakkozni, mint valami Kaszparov.
- Épületek lerakása előtt érdemes lehet a talajt elsimítani, ha van rá keret. Könnyebb lesz utána a kocsival mászkálni.
- A viharok miatt tulajdonképpen ahol csak tudtam többszörös kerítéseket alkalmaztam. Növényevőknél is, mert a tornádó sec-perc alatt szétszed mindent.
- Ha éppen nincs a sérült kerítés mellett dínó, viszont Rangert nem tudunk küldeni megjavítani hirtelen, érdemes eladni, majd egyből újraépíteni. Csalásnak hangzik kicsit, de hát ez van.
- Áramtalanított, vagy úthálózatba nem bekötött Ranger és ACU állomásnak nem tudunk parancsot adni. Kézzel kell vezetni őket, amíg fel nem oldjuk a fenti problémát.
- Ranger/ACU állomást lehetőleg a sziget közepére érdemes rakni, de legalábbis a húsevők közelébe. Ott lesz a nagyobb gond mindig. Erőmű is közel legyen hozzá, mert akkor gyorsabban tudjuk majd újraindítani. Ranger csapatból max 3 lehet épületenként, minél előbb legyen meg mindhárom. Nyugodtan menjünk velük padlózva, nem lehet velük felborulni, és elütni sem a látogatókat (újabb hiányosság).
- A Return to Jurassic Park DLC-ben kicsit mások az épületek, ezekre figyeljünk. Pld. a látogató központban zajlik az ásatás, kutatás, de ACU csapat sincs, a rangerek tudnak kábítani dínókat.
- Dínóetetőket érdemes a kilátók közelébe tenni, hogy könnyebben lássák őket a vendégek. Víz se legyen túl messze, nem szeretnek sokat gyalogolni. Dínókilátók közelében hagyjunk helyet a kaja-pia-mosdó-vásárlás kombónak.
- Hosszúnyakú dínókat érdemes egy területre rakni, mivel elég drága az etető, és nekik másféle kell. Amúgy minden dínóetető rohadt drága, és újratöltésük is kész vagyon, így az elején ne sokat tegyünk le belőlük.
- A húsevők, mint valami rossz vadász, ha lehetőségük van akkor csak ölnek és ölnek. Akár éhesek, akár nem. Darálnak mint a húsdaráló. Így amint lehet, kezelni kell a problémát. A növényevők meg taposni szeretnek, azokat se hagyjuk sokáig szabadon :)
- Ha már megtörtént a baj, és a dínók befaltak/eltapostak pár embert szigetünk értékelése a romokban lesz. Nyugalom, javítsunk ki mindent, fogjuk be a dínókat megint, idővel újból elkezd majd a szigetünk értékelése növekedni. (bezzeg a filmekben...)
- Némely főküldetés megoldása igencsak problémás lesz. Ha van pénzünk már elég, nyugodtan küldjük el az összes látogatót a bunkerbe, amíg meg nem oldjuk a feladatot, és helyre nem állítjuk ismét a biztonságot. Nekem az egyiknél volt hogy vagy 45 játékpercig (az szerintem kb. 2 nap) ott csücsültek.
- Hotelt a legkevésbé fontos a dínók közelébe rakni. Egyszerűen csak a "túlnépesedés" ellen kell felhúzni őket időnként. Tehát lehet őket egy rakásra halmozni, csak legyen mondjuk 2-3 hotelenként 1-1 mindenből (mosdó, kajálda, bolt). Ezzel szemben a kilátók mellé mindig muszáj mindent tenni, egy bizonyos rádiuszon belül.
- Stegosaurusokkal én nagyon megszenvedtem. Legalább 5 kell belőlük, és nagyon háklisak mindenre. Raptorokból minimálisan 2 kell egy "kennelbe". Dilophosaurusok és a Metriacanthosaurus pedig egész jól megvannak közös ketrecbe.
- A Ptenarodonok nem tudnak kiszökni. Használjuk ki ezt, és pakoljuk tele a madárházat mindig.
- Ha nagyon kifutnánk a lóvéból az egyik szigeten, akkor azt lehet csinálni, hogy egy másikon (ahol tele vagyunk lóvéval) elindítjuk az ásatást, és ahol nincs pénzünk, ott adogatjuk el a leleteket. Igen, ez is egyfajta csalás. De hát ha egyszer ilyen logikátlan a rendszer, akkor ezzel kell főzni.
- További pénzszerzési lehetőség a rangerekkel való dínófotózás, bár nagy vagyon nem lesz benne. Viszont mindenféle járműbe beleülhetünk és gyönyörködhetünk a kész parkunkban. Mindeközben lehet fotózni is, és akár meghallgathatjuk az idegenvezetőt is.